Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 23:13

Zoals je in de titel al kunt lezen, heeft er iemand ervaring met behandelingen van een osteopaat bij terug kerende koliek?
Mijn paard is regelmatig erg opgeblazen wat soms doorzet in gaskoliek. Ik geef hier wel al supplementen voor van de dierenarts.
Nu heb ik op internet gelezen dat een osteopaat hierbij kan helpen, vandaar mijn vraag.

Mocht je goede ervaringen hebben, dan hoor ik ook graag van wie (omgeving Leusden).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:45

Misschien voertechnisch wat aanpassen of heb je daar al naar gekeken?

Romyxbonbel

Berichten: 14
Geregistreerd: 24-08-18

Re: Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 18:59

Zelf heb ik geen ervaring met het voorkomen van koliek d.m.v. osteopathische behandelingen. Echter ben ik wel van mening dat een osteopaat erbij halen alleen maar voordelen heeft en absoluut geen kwaad kan! Maar zoals hierboven wordt genoemd zou ik het eerder zoeken in het voer.. is het ruwvoer wat je paard krijgt van voldoende kwaliteit en krijgt ie genoeg? is het hooi? Kuil bijvoorbeeld zorgt bij veel paarden vaak voor opgeblazenheid. verder zou je bij krachtvoer kunnen kijken, kan je paard dit type krachtvoer wel goed verteren? Sommige paarden kunnen slecht tegen suikers of granen.. Mocht je op zoek zijn naar een osteopaat / andere paardendeskundige kan je een kijkje nemen op de site van Horseconnect! Hier kun je via een kaart allerlei deskundige vinden waaronder osteopaten! Heb hier zelf hele goede ervaringen mee! :)

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 19:04

Persoonlijk zou ik eerder kijken naar oplossingen in het management, voeding en beweging.
Osteopaat kan geen kwaad maar of het de oorzaak weg zal nemen weet ik niet.

Wat zegt je dierenarts?

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 23:09

Ze krijg 2 x per dag 1/4 brok met eqi-gastiv, verder krijgt ze alleen ‘onbehandeld’ hooi. Ze gaat elke dag +/-4 uur naar buiten en ik geef haar elke dag beweging. Gemiddeld rij ik 5 keer, longeer ik 1 keer en heeft ze een dagje ‘vrij’.

Kuil kan ze inderdaad niet goed hebben, daarom krijgt ze dit ook niet meer.

Ik heb via de dierenarts eqi-gastiv gekregen, dit ondersteund de darmflora, de darmen en de maag. Aan de hoeveelheid brok die ze krijgt kan het bijna niet liggen, deze brok is ook van goede kwaliteit.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:21

Gastro + is heel fijn voor darmproblemen bij het paard. Is de maag ook nagekeken? en gecontroleerd op zand/ wormen?

Het lastige van de gaskoliek en het opgeblazen zijn van de darmen is dat het ook invloed heeft op de rug en het daar kan gaan trekken aan de spieren/ banden etc.
Een osteo kan dat wel losmaken, maar als de darmproblemen blijven en het probleem van binnen uit komt dan is dat dus ondersteunend en niet oplossend.

Wat een osteo wel goed kan is verklevingen losmaken als daar sprake van is en dat kan wel schelen in de buikpijn dus ik zou eigenlijk gewoon zeggen. Laat een goede osteo komen en eens kijken wat die zegt.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:53

Ik zou ten eerste zorgen dat ze meer buiten komt.
Vier uur buiten is alsnog 20 uur binnen.
Dat ene uurtje dat jij dan wat komt doen om haar beweging te geven maakt het misschien 19 uur. Maar dat is voor een gas koliek gevoelig paard alsnog veel te veel. Eigenlijk voor ieder paard, is mijn mening.

Daarnaast zou ik goed kijken naar je voer.
Wat voor brok krijgt ze en is dat echt nodig? Of kan je paard ook prima met een vitamine korrel en daarbij de gastro. Ik zou zelf met zon koliek gevoelig paard zo min mogelijk krachtvoer willen voeren.

Krijgt ze het hooi allemaal in een keer of in kleine beetjes verdeeld over de dag? Dit kan ook verschil maken. Mijn paard is ook snel opgeblazen en heeft dit veel sneller als ze bv. Sochtends een enorme bult hooi krijgt en savonds weer ineens veel. Zij schrokt ook nogal, dat werkt ook niet mee. Momenteel krijgt mijn paard om de drie uur een plak hooi. Ze is bijna nooit meer opgeblazen.

Wormen gecheckt? Zandtest bij de mest gedaan? Is het gebit wel eens nagekeken?

De osteopaat zal zeker wat kunnen doen maar ik denk dat je daarnaast echt achter de oorzaak moet komen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:08

Hoeveel hooi krijgt ze en in hoeveel voerbeurten?

deesje114
Berichten: 38
Geregistreerd: 15-12-07

Re: Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:17

Mijn paard had ook steeds terugkeerdende (gas) koliek meestal snel op te lossen met een prikje van de DA helaas bleek er wat anders aan de hand te zijn. Hij had een hematoom om zijn dunne darm gewikkeld en er was al 4 meter darm afgestorven. Ik zou zeggen laat het verder onderzoeken want als het steeds terug komt is er iets niet goed

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 11:43

Ze krijgt 4 keer per dag hooi. De dierenarts heeft haar 2 maanden helemaal onderzocht, ook haar bloed en mest zijn getest en dit is allemaal goed. Ze is twee weken geleden bij de tandarts geweest en ook dit was helemaal goed.

Extra en/of langer naar buiten wordt een probleem op deze stal..

Ik moet er wel even bij vermelden dat ik de dierenarts hier niet voor laat komen. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik het vaak zelf kan oplossen. Als ze zo opgeblazen uit stal komt helpt het vaak om even een rondje te stappen en/of te draven. Als dit niet werkt en ze blijft opgeblazen, wat bijna niet voorkomt geef ik colosan. En als dit niet werkt bel ik natuurlijk de dierenarts. De dierenarts is tot nu toe 1 keer geweest, maar toen had ze een darmverdraaiing.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:50

Meer beweging is sowieso goed voor de darmperistaltiek, koliek komt ook vaker voir bij paarden die veel op stal staan. Dus ook al wordt het lastig zou ik toch kijken of er een mogelijkheid is om haar langer, en verspreid over de dag te laten bewegen.

Hoeveel hooi krijgt ze per voerbeurt? Is het mogelijk om een slowfeerdernet op te hangen waardoor ze de hele dag kleine beetjes hooi kan blijven eten?

Heb je al een zandkuur gegeven?

Ook nog een idee om geweekte bietenpulp te proberen. Heeft een prebiotische werking, ter ondersteuning van de darmflora.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:37

Als je aangeeft dat het verbeterd als je gaat stappen, zou ik op zoek gaan naar een andere stal, voor de welzijn voor je paard. Jouw paard past door zijn gezondheid niet bij het management van deze stal

Barchetta

Berichten: 78
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Epe

Re: Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 13:51

Mijn paard had om de maand koliek, heeft er mee in Utrecht gestaan. Kreeg het advies om laxerend te voeren. Bij behandeling door de osteopaat bleek dat er een wervel niet helemaal lekker zat. Dit veroorzaakte een slechte doorbloeding van haar blindedarm. Na behandeling is de koliek een aantal jaren niet meer teruggekeerd. Afgelopen jaar kreeg ze het helaas weer. Nadat de dierenarts was geweest, heb ik een aantal dagen later de osteopaat weer laten komen. Bleek weer de wervel te zijn, nu weer lekker koliek vrij.

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 14:12

Als de dierenarts alles al uitgesloten heeft is dit zeker een hele goede optie.

Veelal hebben terugkomende kolieken te maken met een blokkade beloop op de N.Vagus wat osteopatisch prima te verbeteren of zelfs op te heffen is. Bovenstaande ben ik mee eens, vaak is ook omgooien van management noodzakelijk. Voor meer informatie kan je me even een PB sturen

Mvg,

Kim

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Ervaringen osteopaat bij terug kerende koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 14:51

Mijn paard heeft hier ook last van. Zoveel mogelijk vrije beweging helpt erg goed.
Ze moest, vanwege een prive-situatie van mij, een aantal weken (met mijn andere 2 paarden) logeren bij vriendinnen waar ze op een kleinere paddock stond en dus minder liep.
Daardoor 2 kolieken gehad. Op haar eigen plek recentelijk nooit meer (afkloppen).

Dus veel beweging, zorgen dat ze altijd kan eten (is het geen hooi, dan stro erbij), en Bio Yeasacc van Audevard.

Andere huisvesting zou dus wel eens echt iets kunnen oplossen!

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 15:36

Romyxbonbel schreef:
Zelf heb ik geen ervaring met het voorkomen van koliek d.m.v. osteopathische behandelingen. Echter ben ik wel van mening dat een osteopaat erbij halen alleen maar voordelen heeft en absoluut geen kwaad kan! Maar zoals hierboven wordt genoemd zou ik het eerder zoeken in het voer.. is het ruwvoer wat je paard krijgt van voldoende kwaliteit en krijgt ie genoeg? is het hooi? Kuil bijvoorbeeld zorgt bij veel paarden vaak voor opgeblazenheid. verder zou je bij krachtvoer kunnen kijken, kan je paard dit type krachtvoer wel goed verteren? Sommige paarden kunnen slecht tegen suikers of granen.. Mocht je op zoek zijn naar een osteopaat / andere paardendeskundige kan je een kijkje nemen op de site van Horseconnect! Hier kun je via een kaart allerlei deskundige vinden waaronder osteopaten! Heb hier zelf hele goede ervaringen mee! :)


Dat zou ik niet te hard roepen, want dat is natuurlijk niet helemaal waar. Iets manipuleren moet wel op correcte wijze gebeuren natuurlijk. Een vrouw die zowel osteopaat als chiropractor is heeft bij een paard enkel meer schade verricht. Na een hele flinke behandelsessie heeft ze haar schouders opgehaald, verteld dat er nu maar een dierenarts bij moet komen, eerst even aftikken en dan uitzwaaien. Zij heeft het hersteltraject van het paard alleen maar lastiger gemaakt. Een behandeling door de verkeerde kan zeker wel kwaad, zelfs al zal het alleen gaan om massage.