Gezocht: fijne, rustige smid omgeving Barneveld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Gezocht: fijne, rustige smid omgeving Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 21:00

Volgens mij kan ik het nergens beter vragen dan op Bokt.nl! :D

Ik ben op zoek naar een fijne en bovenal rustige hoefsmid in de omgeving van Barneveld.

Het gaat om het bekappen van 5 paarden.

Aangezien ik jaren geleden een erg nare ervaring gehad heb, ben ik echt op zoek naar een rustige en zeer paardvriendelijke smid.

Alle tips zijn welkom!

De afgelopen jaren was de stalhouder altijd aanwezig, maar we zijn verhuisd.
Oude smid komt niet zo ver en ik sta alleen op deze stal.
Deze stalhouder heeft weinig kennis van paarden en kent ook geen smid. Deze info vooraf even om deze vragen eventueel alvast te beantwoorden. ;)

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Gezocht: fijne, rustige smid omgeving Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:16

Wij hebben Johannes van Driessen, paarden staan in de Betuwe maar hij is regelmatig in Ede en reist het hele land door.

Fijne vakkundige man, is erg geduldig met mijn angstige zenuwachtige merrie.

mala26

Berichten: 4992
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Gezocht: fijne, rustige smid omgeving Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:26

Peter Rijnders
Gijsbert Bouw (al weet ik niet zeker of hij nog nieuwe klanten aan neemt)
Lodewijk Joha

Allemaal fijne en deskundige smeden

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Gezocht: fijne, rustige smid omgeving Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:29

IK vind Janwillem van de Kraats erg prettig.
Zelf heb ik momenteel Diederik van Harn, hij doet bij ons ook de jonge paarden en is echt een enorme fijne en vriendelijke smid.

ik weet echter dat hij het momenteel enorm druk heeft dus ik weet niet of hij nieuwe klanten aanneemt

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Gezocht: fijne, rustige smid omgeving Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:50

Arno Gouw. Rustig en respectvol.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 09:59

Bedankt allemaal voor de reacties! +:)+
Ik ga even googlen en informeren.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:46

Arno Gouw is heel fijn, alleen is hij geen gewone smid maar natuurlijk bekapper.

Gijsbert Bouw is nou niet bepaald (of eigenlijk: bepaald niet) iemand die geduldig is. Onder de buik meppen met de vijl gaat 'm denk ik niet worden met jouw paard TS?

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:58

Erik D.aniëls zit in Rhenen. Of hij ook in Barneveld komt weet ik niet, maar dat zou je kunnen informeren. Hij deed vaak jonge paarden bekappen omdat hij zo rustig (en ook goed!) is. Heeft mijn paard ook bekapt en beslagen, en zodra er weer een paard komt wil ik hem absoluut weer als smid. :j
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 28-08-18 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:03

Koper schreef:
Arno Gouw is heel fijn, alleen is hij geen gewone smid maar natuurlijk bekapper.

Gijsbert Bouw is nou niet bepaald (of eigenlijk: bepaald niet) iemand die geduldig is. Onder de buik meppen met de vijl gaat 'm denk ik niet worden met jouw paard TS?

Sorry Koper, maar wat is er op tegen mits correct?
Ik heb een pony die graaaaag loopt te emmeren met bekappen, en dan je rug niet heel laat door enorm te gaan hangen op je.
Nu bekap ik zelf, en hij weer dondersgoed dat hij dat niet moet doen.
Drie keer raden, die heeft ook een paar keer een tik met mijn vijl gehad hoor.
En nee je hoeft ze geen pijn te doen, zolang ze maar even gaan nadenken.
Alleen daarom zou ik dus al nooit hoefsmid willen zijn, dat eeuwige geneuzel over het corrigeren van paarden.
Natuurlijk lost geweld niks op bij bange paarden, eens, maar een goede smid ziet wel of het klierderij is of angst.
Mijn oude smid had een paard wat ineens ontstaan standaard zijn ene voorvoet niet op de bok liet staan.
Hij heeft ze geadviseerd dat been na te laten kijken, dat deden ze na veel aandringen en ja hoor, beenblessure gevonden.

Maar van hem heeft mijn pony wel eens een eerlijke corrigerende schop onder zijn kont gehad, maar het was een varken ook toen.
Je kon hem geen drie seconden uit het oog verliezen of hij wurmde zich uit hoofdstellen en halsters, en weg pony.
Zulke fratsen, dit exemplaar bedenkt ook dat als er een ketting voor een deur hangt, dat je niet omloopt zoals wat bedoeld is.
Nee dan stop je, kijk je even goed, en beuk je dwars door de ketting heen om vervolgens de dag erna er achter te komen dat je kreupel loopt. :roll:
Er zijn getuigen van, hij nam bewust nog een extra aanloopje de mafkees.
Hij heeft het overigens nooit meer gedaan, boem is ho heeft gewerkt.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:07

Ze zoekt een fijne, rustige en paardvriendelijke smid. Dan komt naar mijn idee Gijsbert Bouw niet in aanmerking.

Als een ander zulke methodes prima vindt dan is dat uiteraard niet aan mij om daar wat van te vinden. Ik wilde enkel mijn ervaring met deze meneer delen met TS zodat ze dat mee kan nemen in haar afweging.

En nee, bij mij wordt er niet getrapt, gemept of wat ook. Ik heb een paard wat "lastig" is met bekappen (lees: hij kan z'n benen niet lang achter elkaar optillen en heeft er moeite mee wanneer iemand anders zijn benen beweegt) en een pony met een vastschietende knie. Het is niet dat ze niet willen. Slaan maakt 't alleen maar erger. Mijn huidige bekapper heb ik daarom uitgezocht op vaardigheid en kundigheid, maar zeker ook geduld en prettige aanpak van het paard. En het gaat iedere keer beter. Wanneer mijn pony haar voet aan het been met de knie bekapt wordt til ik die zelf op op verzoek van m'n bekapper, en hij accepteert dat ik haar haar hoeven in eerst rechtsachter en daarna linksachter). Ik heb een fijne, kalme bekapper waar mijn dieren goed op reageren. En daar ben ik 'm iedere keer dankbaar voor.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 18:14

Koper schreef:
Arno Gouw is heel fijn, alleen is hij geen gewone smid maar natuurlijk bekapper.

Gijsbert Bouw is nou niet bepaald (of eigenlijk: bepaald niet) iemand die geduldig is. Onder de buik meppen met de vijl gaat 'm denk ik niet worden met jouw paard TS?


Dan is die smid niet aan ons besteed in ieder geval.
Bedankt voor de tip Koper!!

Mijn paarden worden niet geslagen, alleen als het echt niet anders kan en je dreigt onder het paard te komen of als ze bewust je pijnigen. Bijten? Dan krijgen ze heus wel een tik.
Maar zeker een smid hoeft mijn paarden niet te slaan of te schoppen. Met stemverheffing kan er al heel veel of desnoods een tik op hun kont. Maar niet met onder de buik. Zo creëer je alleen maar angst en dat is dus funest geweest voor mij en mijn overleden merrie. Rust is heel erg belangrijk vind ik, voor zowel paard als mezelf haha.

Ik heb overigens hele lieve paarden hoor, maar als een dier moeite heeft met lang op 3 benen staan, dan mag zoiets niet afgestraft worden.
Daarom zoek ik echt een rustige smid.

En ik ben niet van de zachte aanpak hoor.
Op de vorige stal, een stoeterij notabene, durfde de stalhulp mijn hele grote paard niet buiten te zetten. Aangezien ze daar te weinig buiten kwamen, was hij altijd fris en jolig als hij naar buiten mocht.
Als ik hem buiten zette was er niets aan de hand. Echter maakte ik hem met héle duidelijke stem en een klein rukje aan het halster heel goed duidelijk dat hij met mij mee moest lopen ipv ik met hem.

Ze hebben hem meerdere malen op zijn hoofd geslagen om hem maar af te stoppen. Dat is heel erg naar voor hem, die angst die hij had ook dat arme dier, en probeer dat vertrouwen maar eens terug te krijgen. Gelukkig staan ze allemaal nu al een tijdje op een andere, hele fijne stal en is zijn vertrouwen terug en mag ik weer aan zijn hoofd komen.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gezocht: fijne, rustige smid omgeving Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:18

Stefan Waayenberg is een erg fijne en rustige, vriendelijke smid, weet alleen niet of hij nog tijd heeft.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:20

Oh jee, onbedoeld is het een discussie geworden. Ik wou alleen maar mijn ervaring delen :o Juist met bekappen is het zo belangrijk om een fijn iemand te hebben. Als je van een vluchtdier vraagt om z'n voeten omhoog te houden en er dan aan gaat "prutsen" legt het paard letterlijk zijn leven in je handen. Klinkt misschien dramatisch maar zo is het wel. En daar mag je best een beetje zorgvuldig mee omgaan, vind ik.

mala26

Berichten: 4992
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:22

Die ervaring heb ik helemaal niet met Gijsbert.
Staat hier altijd rustig de paarden te bekappen

Maar zoals met alles ieder zijn eigen ervaring

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Gezocht: fijne, rustige smid omgeving Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:39

Bij komt er niemand anders meer dan Diederik van Harn, en eventueel Steven Dorresteijn (deden het eerst samen).

Zoveel rust, vriendelijk, goed oog voor hoeven en altijd in voor gezelligheid!

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Gezocht: fijne, rustige smid omgeving Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 19:27

Jeetje wat een hoop opties!
Bedankt allemaal. Juist alle ervaringen zijn welkom!

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:59

Kaitlyn schreef:
Bij komt er niemand anders meer dan Diederik van Harn, en eventueel Steven Dorresteijn (deden het eerst samen).

Zoveel rust, vriendelijk, goed oog voor hoeven en altijd in voor gezelligheid!


hier ook niet meer hoor.
Wat een verademing toen ik na dat ik verhuisd was een aantal smeden gehad dat het ook wel me geduld en liefde naar je beestje kan.

scooby09

Berichten: 2207
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:03


welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:04

Hier ook Diederik Harn! heeft de hoeven van mijn Haflinger enorm opgeknapt en is enorm geduldig met de paarden. Vakman. Ik denk alleen dat hij al aardig vol zit

BenWLOVER

Berichten: 186
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:13

Mocht u nog niks gevonden hebben dan is wellicht de hoefsmid van www.skeifur.nl wel iets voor u? Zeer rustig en neemt de tijd voor u en uw paard!