Verzekering recreatiepaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:41

Mijn eerste paard was verzekerd. Uiteindelijk in al die jaren dat ik hem had meer uitgegeven aan de verzekering dan aan DA kosten. Elk volgend paard niet meer verzekerd. Uiteraard kan er iets gebeuren, maar dan heb ik liever zelf een buffer achter de hand als dat ik 600 euro per jaar naar een verzekeringsmaatschappij breng :-)

Reken maar uit, stel je hebt een buffer van 3000 euro, dat dekt de meeste medische kosten wel (en als het meer wordt, is het dan nog wel fair tegenover het paard om dat traject aan te willen gaan?). Dat bedrag ben je ook kwijt als je het paard 6 jaar in de verzekering hebt.
Met dat verschil dat je na die 6 jaar nog steeds aan het betalen bent, terwijl als je je paard niet verzekerd hebt en hij komt te overlijden dan heb je alvast het uitgespaarde geld om een nieuw paard aan te kunnen schaffen.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:45

Ik vind een buffer van €3000,00 erg veel. Ten eerste wat is de waarde van je paard? Het meeste wat ik aan VA kosten in 40 jaar met in ieder geval 2 paarden was € 1200,00 aan een operatie van een steltvoet bij een veulen. Verder kom ik gemiddeld niet boven de € 100,00 per jaar . Vorig jaar merrie nog met de voorbenen op de foto vanwege kreupelheid. Kosten € 90,00 . Dus zo duur is het niet. Jij hebt het over € 600,00 per jaar aan premie, dus in 5 jaar heb je een paard weggeven aan de verzekering. Zonde van het geld. Doe die 600,00 maar in de sok.
Wat de WA betreft: de schade die jij met je paard of het paard zelf aanricht valt onder jullie WA. Wat een bijrijder veroorzaakt valt onder de WA van de bijrijder.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:17

Ik vond 3000 ook als veel klinken. En met de kleine dingetjes die paard, of paarden in de omgeving, door de jaren heen hadden echt idioot.

Maar mijn paard die altijd gezond was geweest en ook nog jong was kreeg verstoppingskoliek. Heeft een weekje op de kliniek gestaan met dagelijkse zorg en pijnstilling. Uiteindelijk in laten slapen. Thuis voordien ook al paar keer dierenarts geweest. Ik was dus in een week het dubbele bedrag kwijt, en mn paard. Een koliekoperatie hebben wij niet gedaan. Qua kosten had het niet uit gemaakt, paard was onbetaalbaar. Maar in dit geval zou de rekening ook ongeveer even hoog worden. Het is puur de kans die het paard had icm de lijdensweg die heeft gemaakt dat wij gekozen hadden voor niet opereren.

Stel ze was er door gekomen, Was de rekening wel 3 keer de marktwaarde van het paard geweest. Sommigen vinden dat idioot, geven niet meer aan het paard uit dan wat ze waard zijn. Maar ik denk dat het merendeel van de bokkers een paard heeft als maatje, als vriend, en dat is onvervangbaar en ga je voor door het vuur. Het is voor mij erg zuur afgelopen, maar zou het met mn huidige paard zo weer doen.

En nee, ik heb haar niet voor zo’n hoog bedrag verzekerd, maar de helft van zo’n rekening vergoed krijgen is ook al heel wat.

De kosten van een geslaagde koliekoperatie zijn bij mij gedekt, en omdat ik ook nog ziektekosten verzekerd heb, zou ik ook van de zorg er omheen een groot deel terug krijgen.

TS, Mijn Tinker heeft ongeveer hetzelfde als jouw paard qua waarde en doel. Ik heb gekozen voor equipe 3. Omdat gebreken genoemd onder equipe 4 in mijn geval erg vervelend zijn, maar paard dan eventueel nog als fokmerrie mag blijven.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:18

Die 3000 noem ik even aangezien TS als voorbeeld een koliekoperatie had :-)

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:31

JustMeI2 schreef:
oke dankjulliewel!
Deze vraag is denk ik meer gericht aan Babootje en Caily,
Als ik men paard verzeker bij equipe (heb al even op de site gekeken) welke verzekering zou ik dan moeten aanschaffen, en hoeveel zou dat kosten.
Het is voor een e pony, klein paard, waar ik recreatief mee ga rijden. Erg veel bosritjes dus. Ik twijfel nu over de verzekering koliekoperatie, want ik weet niet of dat handig is. welke verzekering zouden jullie in mijn geval nemen? (is eerste paard, dus dit soort dingetjes weet ik nog niet.)


Een koliekoperatie zit al in de standaard verzekering voor de hoogte waarin je je paard wil verzekeren.
Dus stel, je verzekert je pony voor 1500 dan krijg je 1500 terug van je verzekering bij een koliekoperatie. Dat is niet alles maar in ieder geval iets. Maar andere DA kosten dan medische hulp in acute situaties zit daar niet in.
Wil je dus met een kreupelheid naar je DA dan moet je een ziektekostenverzekering hebben.
Ook dat soort kosten kunnen aardig oplopen is mijn ervaring. Als je je paard verzekert voor 2500 dan hoeft je paard in principe niet RX gekeurd te zijn. Wel een klinische keuring en die mag dan niet ouder zijn dan 3 weken, Extra uitgebreide aanvullende ziektekostenverzekering Equipe 4+ vergoedt ook een scintigrafie of stamceloperatie. Maar ook altijd voor het maximaal verzekerde bedrag van de waarde waarop je het paard in de verzekering hebt staan. Ik vind het altijd wel een prettig gevoel dat ik niet naar de centen hoef te kijken wil ik met mijn paard naar de DA gaan. Zeker als je net begint met je paard is dat spaarpotje er nog niet. Heb je dan meteen pech is dat heel vervelend.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:35

Ik denk dat je met een standaard verzekering + gewone Equipe 4 verzekering goed uitkomt. Daar betaal je volgens de premiecalculator bij een verzekerde waarde van 2500 € 44,81 voor per maand. Voor iets meer heb je dan de E4+
Je kunt zelf eenvoudig je premie berekenen via de website,

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:37

Ik weet niet hoe oud je pony is, maar stel je hebt hem een jaartje en er gebeuren geen rare dingen (geen verborgen gebreken, niet koliek gevoelig) en je hebt kunnen sparen kun je altijd je paard weer uit de verzekering halen of het verzekerd bedrag terug brengen.

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 21:45

oke, dus even samengevat voor mijzelf ;) :
- wel een WA verzekering
- verder geen verzekering en een extra potje sparen
- of eerste 2 jaar verzekeren en ondertussen sparen en verzekering opzeggen.

Ik krijg wel een beetje mixed signals over koliek operatie verzekering. Ik weet ook niet of ik die zou laten doen met nog zo'n lange herstelweg er achteraan. (en een kans van slagen van 50%)
Kan iemand ff duidelijk op een rijtje zetten wat hier de voor-en nadelen van zijn? :) *\o/*
superbedankt! /3

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:50

Kans van slagen kan wisselen van 99 tot 1 procent, dat is echt niet zo te zeggen. Met als hoe het herstel zal zijn en of er blijvende schade is etc..Verzekering keert nooit meer uit (in 1 jaar) dan de verzekerde waarde.

Met mijn eigen ervaring kies ik er nu voor om paard in de verzekering te houden tot ik een getal met minimaal 4 nullen op de bank heb staan voor haar. Helaas door schade en schande wijs moeten worden voor ik tot dit besluit kwam.

Ik begrijp de mensen die zeggen niet verzekeren echt helemaal, maar persoonlijk is mij het risico te groot. Mij is geleerd te verzekeren wat je zelf niet betalen kan, en daar hoort dit ook bij.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:54

Babootje schreef:
Dus stel, je verzekert je pony voor 1500 dan krijg je 1500 terug van je verzekering bij een koliekoperatie. Dat is niet alles maar in ieder geval iets.

Waarschijnlijk krijg je minder omdat je eigen risico en eventuele eigen bijdragen er nog vanaf gaan. De rest van het bedrag moet je dus alsnog zelf betalen en dat geld moet je wel hebben. Dat is dus minimaal de 3000 euro waar Apple op doelt. Als je het mij vraagt, is het volstrekt zinsloos om je paard voor zulke lage waardes te verzekeren. Je krijgt op een jaar nooit meer dan een gedeelte van het verzekerde bedrag. Als je geen draagvlak hebt om de rest zelf te betalen dan kun je beter voor een hoger bedrag verzekeren. De premie wordt dan natuurlijk ook hoger.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:49

Pipodipo schreef:
Babootje schreef:
Dus stel, je verzekert je pony voor 1500 dan krijg je 1500 terug van je verzekering bij een koliekoperatie. Dat is niet alles maar in ieder geval iets.

Waarschijnlijk krijg je minder omdat je eigen risico en eventuele eigen bijdragen er nog vanaf gaan. De rest van het bedrag moet je dus alsnog zelf betalen en dat geld moet je wel hebben. Dat is dus minimaal de 3000 euro waar Apple op doelt. Als je het mij vraagt, is het volstrekt zinsloos om je paard voor zulke lage waardes te verzekeren. Je krijgt op een jaar nooit meer dan een gedeelte van het verzekerde bedrag. Als je geen draagvlak hebt om de rest zelf te betalen dan kun je beter voor een hoger bedrag verzekeren. De premie wordt dan natuurlijk ook hoger.


Nee je krijgt de verzekerde waarde per jaar aan DA kosten uitgekeerd. 25% is idd eigen risico maar die kun je er dan bij optellen. Dus als je 2500 verzekerde waarde hebt en je geeft 3100 uit aan DA kosten krijg je 2500 vergoed (per verzekeringsjaar)

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:26

Caily schreef:
Rizette schreef:
Op het moment dat je een paard koopt moet je zo'n drieduizend euro achter de hand houden voor je paard. Zet dat eventueel apart. Dan ben je voor de meeste nare ziektes en situaties in eerste instantie ingedekt. Zet er elk maand nog wat bij zodat je een flinke buffer hebt.Heb je het geld nooit nodig dan kun je er op den duur iets anders van doen. Verzekeringsgeld ben je sowieso kwijt.Dit is je eigen verzekering.


Nou ik was in een week meer dan het dubbele kwijt, en ook nog eens mn paard. Plus aanschaf van een nieuw maatje etc kan er dan ook nog bij komen.

Mijn nieuwe paard is verzekerd bij equipe en dat bevalt prima. Want zo’n grapje trek ik op dit moment niet nog een keer, en mijn huidige paard verdient dezelfde kansen. Rest is idd WA verzekering.



Dat kan ik weet niet wat je paard gehad hebt en voor welke kliniek je hebt gekozen De 1 rekent in Nederland met gemak het driedubbele van de ander. Maar verzekeren moet je alleen de dingen doen die je zelf dus niet kunt betalen , want verzekeren is altijd duurder dan zelf het geld opzij zetten. Daarnaast heb je het geld dan nog. Ook kunnen er dingen voorkomen die de verzekring niet dekt dus een buffer van 3000 met elke maand een paar honderd erbij opzij zetten is toch in 99 procent van de gevallen wel afdoende. Je hebt dan meteen geld om op den duur een ander paard te kopen indien dat nodig is. Verzekeren is winstgevend voor de verzekeraar anders deden ze het niet. Ik zou proberen het geld in mijn zak te houden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:46

Wij kunnen niet voor de TS beslissen of ze wel of geen ziektekosten moet verzekeren. Ik denk altijd maar zo "een jaar niks geclaimd is een jaar geluk gehad". Specifiek voor koliek zou ik geen verzekering nemen, de kosten daarvan zijn zo gigantisch (4000-6000) en de kans van slagen is per geval verschillend. Kosten voor andere medische zaken kunnen ook oplopen. Lees daarom goed door wat de voorwaarden zijn mbt eigen risico/bijdrage. Misschien is het een idee, om voor het eerste jaar een verzekering af te sluiten, om te kijken hoe het gaat en bevalt.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:06

JustMeI2 schreef:
Hallo!
Wat ik nodig heb is een:- ziekteverzekering (voor vooral koliek operaties)


Zou ik niet doen, anderen hebben al uitgelegd waarom niet.

Je kan beter 2x per jaar een "Sandclear" kuurtje geven. https://www.stalapotheek.nl/catalogsear ... ylliumzaad

Of iets anders, wat zorgt dat het zand uit de darmen meegenomen wordt
(psylliumzaad, gekookt lijnzaad o.i.d.). Beter preventief dan achteraf ;-)

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 23:28

Hasjam_Poe schreef:
JustMeI2 schreef:
Hallo!
Wat ik nodig heb is een:- ziekteverzekering (voor vooral koliek operaties)


Zou ik niet doen, anderen hebben al uitgelegd waarom niet.

Je kan beter 2x per jaar een "Sandclear" kuurtje geven. https://www.stalapotheek.nl/catalogsear ... ylliumzaad

Of iets anders, wat zorgt dat het zand uit de darmen meegenomen wordt
(psylliumzaad, gekookt lijnzaad o.i.d.). Beter preventief dan achteraf ;-)


Dankjewel voor de tip!
Ik ga wss voor een WA verzekering (die moet ook gewoon)
en een 'basisverzekering' voor dierenartskosten en als paard bijv. iets met z'n pees heeft dat dat vergoedt word.
Heeft iemand zo'n verzekering, waar, en hoe bevalt dat? :):)

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:58

Ik heb mijn pony basis en ziektekosten verzekerd bij equippe en ik ben er onwijs blij mee. Helaas heb ik er de afgelopen tijd een aantal keer gebruik van moeten maken, en dan gaat het nog niet eens om een koliek of iets dergelijks. Eerst hoefbevangen, twee weken later een wond op het ooglid, en een paar weken daarna nog een keer een wond aan hetzelfde ooglid. Uiteraard elke keer in de avond of op een feestdag, en de laatste keer is ze op de kliniek onder narcose gehecht. Alle rekeningen op zich waren prima te betalen, maar alles bij elkaar was het toch een aanslag op mijn budget geweest, het was bijna 1500 euro bij elkaar waarvan ik nu 75% vergoed krijg. Ik ben maar wat blij met mijn verzekering...

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 02:06


ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:08

Dat is zo'n beetje de meest uitgebreide en dure verzekering die er is.
Als je alleen voor koliek extra verzekerd wil zijn kan je ook de ziektekosten laten voor wat het is.

Persoonlijk zou ik alle dure behandelingen niet extra mee verzekeren. De gewone ziektekosten verzekering vergoed ruim voldoende, tenzij je bij een blessure alles uit de kast wil halen.

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 10:50

Ja dat snap ik , maar de 'gewone' ziekteverzekering daar keert alleen uit na een levensbedreigende ziekte of ongeval. en ik wil graag, dat als mijn paard bijv. een peesblessure heeft en naar de kliniek moet, dat de verzekering dat uitkeert, en die kon ik alleen vinden onder ziekteverzekering 4.

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:04

Een WA verzekering hebben je ouders al als het goed is, die hoef je niet apart af te sluiten. Even bij de verzekeringsmaatschappij informeren of je paard/pony daar ook onder valt en de schade die bij/zij zal aanrichten dan gedekt is. Verder kan je prima bijv. equipe bellen en daar om advies vragen, die kunnen je het vaak heel helder uitleggen.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:23

JustMeI2 schreef:
Ja dat snap ik , maar de 'gewone' ziekteverzekering daar keert alleen uit na een levensbedreigende ziekte of ongeval. en ik wil graag, dat als mijn paard bijv. een peesblessure heeft en naar de kliniek moet, dat de verzekering dat uitkeert, en die kon ik alleen vinden onder ziekteverzekering 4.



Nee hoor, de gewone equipe 4 keert ook uit bij gewone kreupelheid of bijv een peesblessure.

De 4+ waar jij naar verwijst keert daarnaast nog Fysiotherapie, Shockwavetherapie, Osteopathie/Chiropractie, CT-scan, MRI-scan, Bisfosfonaten, Regeneratieve therapieën en Scintigrafie uit.

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Verzekering recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 11:26

ooow! ik ga even kijken,
*5 minuten later*
Deze dus?
Ik heb denk ik over het woord kreupelheid heengelezen, maar bedoelen ze hier ook peesblessures mee?
En verder, wil iemand zo lief zijn om mij uit te leggen wat de verzekerde waarden is? :list:

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:36

JustMeI2 schreef:
Ja dat snap ik , maar de 'gewone' ziekteverzekering daar keert alleen uit na een levensbedreigende ziekte of ongeval. en ik wil graag, dat als mijn paard bijv. een peesblessure heeft en naar de kliniek moet, dat de verzekering dat uitkeert, en die kon ik alleen vinden onder ziekteverzekering 4.

Let wel even op dit stukje bij die verzekering:
Citaat:
Per gebeurtenis geldt er een eigen risico van 25% van het bedrag dat onder de verzekeringsdekking valt. Het minimale eigen risico per gebeurtenis bedraagt € 50,00.
De maximale schadevergoeding per verzekeringsjaar bedraagt 100% van de verzekerde waarde van het paard en maximaal € 4.500,00.

Ofwel, als jij een paard verzekerd voor 3000,- per jaar, ben je bij deze verzekering al per maand € 60,- kwijt aan premie. Krijg jouw paard iets, is dat maar tot maximaal 3000,- vergoed. alles wat erboven komt moet je zelf betalen + 25% eigen risico van de 3000,-. Dat is, stel dat er een koliekoperatie is wat minimaal € 3000,- kost (hypothetisch), al een bedrag van € 750,-. Op jaarbasis incl premie is dit dus al bijna € 1500,-. Mocht er in dat jaar overigens nog iets gebeuren, is dit automatisch niet verzekerd, immers ben je al de € 3000,- voorbij.

Alles wat boven de ziektekosten komt, komt dan ook er nog bij. En vergeet niet dat dingen zoals voorrijd kosten en administratiekosten etc niet meeverzekerd zijn.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:37

JustMeI2 schreef:
ooow! ik ga even kijken,
*5 minuten later*
Deze dus?
Ik heb denk ik over het woord kreupelheid heengelezen, maar bedoelen ze hier ook peesblessures mee?
En verder, wil iemand zo lief zijn om mij uit te leggen wat de verzekerde waarden is? :list:

Het bedrag waar jij je paard voor wilt verzekeren. Vaak het aankoopbedrag van het paard, tenzij paardlief onwijs is prijs is gestegen.
Let wel op, hoe hoger de verzekerde waarde, hoe zwaarder de keuring voordat het paard wordt opgenomen in de verzekering. Als ze iets vinden, bijvoorbeeld een chip (hypothetisch) in de benen, kan het zijn dat de benen van het paard niet meeverzekerd worden. (even kort door de bocht)

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:21

Citaat:
Ofwel, als jij een paard verzekerd voor 3000,- per jaar, ben je bij deze verzekering al per maand € 60,- kwijt aan premie.


Hoe kom je aan dit bedrag?

Ik ging ook even rekenen. Equipe paardenverzekering 4 is bij een verzekerde waarde van 3000,- 6,6% premie per jaar dus 198,-. Tel daarbij de premie van ziektekostenverzekering 4 (250,-) en je zit op 448,- per jaar. Premiekosten en assurantiebelasting erbij en dan kom je uit (volgens de online tool) op 547,52 per jaar dus 45,63 per maand.

En dan krijg je idd per gebeurtenis een eigen risico van 25% (minimaal 50,-) en de maximale schadevergoeding is dan de verzekerde waarde a 3000,-.