Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 21:32

Sinds november staat onze pony op een (voor ons) nieuwe pensionstalling. Omdat we van een stalling afkwamen waar onze vorige pony wel genoeg buiten kwam, maar rustig 10 uur zonder eten en water in een te kleine paddock stond (en er met de staleigenaresse hierover niet te praten viel) heb ik op deze huidige stal 2 uitgebreide kennismakingsgesprekken gevoerd. Afspraken waren 3 x grote bult hooi (en 2x krachtvoer) en ik mocht een hooibal vullen voor de nacht. Staleigenaar zet pony 4 uur buiten; winters paddock, zomer in de wei. Daarbuiten mogen de paarden meer naar buiten maar moet je het buiten/binnen zetten zelf regelen. Hij vertelde dat ze met heel warm weer vaak wel lekker heel vroeg gingen zodat ze op het heetst van de dag in de schaduw op stal konden.
Allemaal prima. Op stal met een aantal geregeld dat we idd de paardjes zelf langer buiten zetten.

In de winter viel me op dat onze pony zo hyper was; kom ik er achter dat ze maar om de dag 3 uur buiten kwam en de andere dag 20 minuten in de stapmolen ging!!!! Ja zeg, dat was niet afgesproken. Volgens staleigenaar was het even niet anders mogelijk want hij had wat te weinig hulp (2 stalhulpen die er niet meer werkten)
Toen het mooie weer aanbrak, mochten ze al snel de wei op gelukkig. Maar ook hierin merkte ik dat ze eigenlijk vaak maar 2,5 of 3 uur naar buiten gingen. Natuurlijk zetten we nog steeds met het groepje extra buiten, maar het is natuurlijk nog steeds weinig als ze ook die 4 uur niet buiten wordt gezet door staleigenaar.

Ik heb gevraagd of het klopte dat ze niet die 4 uur buitenkomen en hoe dat kwam. Staleigenaar mompelt wat en loopt gewoon weg. De afgelopen weken met de hitte, konden ze überhaupt niet op de wei omdat er geen gras meer is. OK, snap ik. Maar dan kunnen ze iig in de paddock. Bij toeval (omdat ik er vanwege vakantie vroeg kwam) kom ik er achter dat ze verdorie nu weer om de dag naar buiten gaan!! En de andere dag 20 minuten in de stapmolen. Het is zomer! Als je dus altijd eind van de middag komt, weet je dat dus ook niet.

Ik had het plan om daar dit weekend over te hebben met staleigenaar, want dan is ook zijn vrouw erbij (de stalling is eigenlijk van haar, maar man doet het meeste en is aanspreekpunt in de praktijk) maar ik kreegg vanavond als een klein kind op mijn kop dat hij het nu niet meer goed vond dat k de hooibal vind. Mijn pony ziet er prima uit, dus het moest nu maar afgelopen zijn. Ik was totaal verbaasd. Mijn pony heeft maagzweren gehad, daarom kan ze niet uren zonder ruwvoer staan. Dat weet hij ook. Hij stond echt tegen me te schreeuwen. Mijn dochter van 12 was erbij die schrok zich rot :-( Het gesprek had geen enkele zin, want hij bleef herhalen dat mijn pony dik genoeg was en als ze zoveel hooi(kuil) kreeg dan raakte ze nog hoefbevangen. Toen ik zei dat ze altijd onbeperkt ruwvoer kreeg en nog nooit hoefbevangen was geweest, beweerde hij dat ze dat gister bijna was. Tuuuuuurlijk. Not. Bovendien voert hij maar kleine bultjes hooi. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat 'er goed uitzien' niet hoeft te zeggen dat een paard geen maagzweren heeft. Zegt hij ineens dat de andere stalgenoot die ook een hooibal gebruikt daar nu ook extra voor moet betalen (iets wat ik zelf al had aangeboden toen we kennis kwamen maken maar dat was niet nodig) Ik had het al gedacht; toen ik het die stalgenoot vroeg bleek dat dus gewoon gelogen. Dat is toch niet normaal??
Maar goed, het is allemaal tegen dovemansoren praten. Het was ontzettend onaangenaam.

Bijna alle stalgenoten voeren stiekem hooi bij, niemand vindt dat de paarden genoeg buiten komen; sommigen gaan het gesprek daarover aan maar ook tegen hen gaat hij schreeuwen en roept hij dat ze maar weg moeten gaan. De stalling heeft echter hele fijne faciliteiten (binnenbak, springtuin, grote dressuurbak, stapmolen) en bovendien is de sfeer onder de stalgenoten echt erg gezellig. Maar het verbaast me enorm dat iedereen het er dan maar bij laat.
Je paard/pony 20 uur opgehokt (in het gunstigste geval) is dan blijkbaar ok?

Nou ja, ik kan dus weer op zoek naar andere stalling. En ik ben bang dat het hier in de buurt niet zo makkelijk is. Ik heb er al 3 gesproken waarbij ze ook maar 4 uur buiten gaan. Wat is dat toch?


sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:35

In welke omgeving sta je?

Lugano VDS (LaromexContenderxCapitol)
Zazcha Dulee Satt (JazzxHillHawkxDuden)
Kentucky SDO (FairytalexJazzxHill Hawk)
Celano SDO

Freek&DJ&Daisy&Lily&Bumblebee de shettenbende

Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 21:38

Nieuwleusen/Dalfsen en wij wonen in Zwolle. Mijn dochter rijdt bij de ponyclub in Nieuwleusen dus ik wil ook wel graag enigszins in de buurt blijven. Ik ga in ieder geval wel bij stal van de Linden kijken in Sint Jansklooster; die tip kreeg ik de vorige keer.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:44

Wat jammer.

Ik snap de logica van de stalbaas niet dat de paarden langer buiten laten staan meer werk is en je dat dan maar zelf moet doen.

En waarom niet op de wei nu? Wat is er anders dan de padock?

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:48

Tja, bekend fenomeen helaas; stalhouders doen nogal eens alsof zij eigenaar zijn van het paard en alles maar beslissen helaas.
Dit soort mensen is niet te verbeteren, je kunt maar 1 ding doen; Andere stalling zoeken en vlot ook, want je zou de eerste niet zijn waarvan het paard te lijden krijgt onder de slechte verstandhouding tussen eigenaar en stalhouder (ik spreek uit ervaring).

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 21:49

Hij wil nu het gras weer laten groeien. En als hij de paarden er nu weer op zet, is het zo weer op of vertrapt. Tegen iemand anders geeft hij dan weer het argument dat er nu teveel suikers in het gras zit en dat hij geen hoefbevangen paarden wil.

Stel nou dat dat een valide antwoord is, begrijp ik nog steeds niet dat de de hele groep maar om de dag buiten komt en dan niet in de paddock kan. Maar daar krijg je én geen antwoord op en geen verandering in blijkbaar.

Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 21:52

BarbaLala schreef:
Tja, bekend fenomeen helaas; stalhouders doen nogal eens alsof zij eigenaar zijn van het paard en alles maar beslissen helaas.
Dit soort mensen is niet te verbeteren, je kunt maar 1 ding doen; Andere stalling zoeken en vlot ook, want je zou de eerste niet zijn waarvan het paard te lijden krijgt onder de slechte verstandhouding tussen eigenaar en stalhouder (ik spreek uit ervaring).


Ben ik ook bang voor :-( Ik zag vandaag al dat ze ongeveer op de rubberen matten stond en vrijwel geen stro had. Zelfde voor het paard van de stalgenoot waar hij onlangs ruzie mee maakte omdat zij aangaf dat haar tal niet gemest was de afgelopen 2 dagen.
Onvoorstelbaar. Maar kennelijk gebeurt dat :-( Zij koopt nu haar eigen stro bij.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:55

Wat verder weg, bij Zutphen, heb je Stal Zwanenburg, daar eens kijken of plek is.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

ingaa

Berichten: 1160
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:02

Misschien toch eens de andere kant van Zwolle op kijken? Genoeg leuke rijverenigingen hier :)
Stal van Lenthe in 's-herenbroek of stal Wezenberg in IJsselmuiden kan misschien wat zijn.
Dan heb je de rijvereniging in Hasselt nog waar stallen verhuurd worden en beschikking over eigen landje/paddock.

Dinkytoy's Elisabeth
Lini Louise

Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 22:09

@A3a1 Zutphen is zeker 45 min rijden, dat is echt te ver helaas. Ik vind het niet erg iets verder te rijden, maar dat wordt m helaasniet.

@ingaa ja hoor, die kant op zou ook prima zijn. Kampen ook bijvoorbeeld. Wezenberg moet je vrijwel alles zelf doen en moet je er zelfs bijblijven als je ze in de paddock wilt hebben. Daar ben ik vorig jaar nl geweest.
Is stal van Lenthe hetzelfde als Lenthe Farm? Want dat is ook bij Nieuwleusen toch?
Hasselt ga ik informeren. Heel veel dank voor je tips!

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:11

Wat vervelend! Mijn pony verhuisd deze week naar een stal net naast Nieuwleusen waar ik sinds dit jaar woon. Ik lees graag even mee.

Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 22:21

Naar welke stal gaat jouw pony @Marinda93?

missfalki
Berichten: 2267
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:28


[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Sport_life
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-08-18
Woonplaats: Op 't platteland

Re: Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:44

Wellicht Hoeve Beukers of Stal Schrotenboer?

Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 22:46

@missfalki oh dat laatste klinkt leuk zeg! Ik zal morgen eens gaan bellen.
Die paddock paradise is inmiddels True Blue stables en is inderdaad heel mooi maar ook erg duur. Ik geloof zelfs 300 euro of iets meer :-(

Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 22:47

@sport-life die kende ik allebei nog niet, dank je! Ga ik ook naar kijken. Fijn zeg, die tips!!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70394
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:52

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:46

Ik zag in de facebookgroep paardenspullen Oost-Nederland dat er een pensionplek werd aangeboden op een stal in Witharen. Wellicht is dat iets?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:54

Ik ken genoeg stallen in je omgeving die veel meer bieden. Wil je perse all-in of doe het zelf?

Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 11:09

@Jitskee dat klink goed!!

@Paralian ik wil best iets zelf doen, maar werk 4 dagen per week dus binnen/buiten zetten is dan lastig bijvoorbeeld, net als ochtends voeren. In die zin sta ik het liefst all in. Maar belangrijker vind ik dat er wat leeftijdsgenootjes staan voor mijn dochter om af en toe eens mee te rijden.

missfalki
Berichten: 2267
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:05

Koekie73 schreef:
Maar belangrijker vind ik dat er wat leeftijdsgenootjes staan voor mijn dochter om af en toe eens mee te rijden.



De stalling van supermarkt in het bos, is kort bij Stal 't Reelaer,
dus lessen en leeftijdsgenootjes wel in de buurt.

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:24

Koekie73 schreef:
Naar welke stal gaat jouw pony @Marinda93?


Mijn pony gaat donderdag naar Koopman in Vinkenbuurt! Had daar een heel fijn gevoel bij! (Ligt net naast Nieuwleusen)

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:59

Ik snap dat nooit waarom je zou liegen over wat je als pensionhouder aan te bieden hebt. Die klant die je voorgelogen hebt, ga je uiteindelijk toch kwijtraken, dus waarom dan de moeite doen van die binnen te halen?
TS, ik hoop dat je snel een leuk plekje vindt!


Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:07

Ik heb mijn paard bij stal Verhoef in Oosterwolde (gemeente Oldebroek) gehad. Dat is 11 km van Kampen af. Daar staan de paarden in grote stallen. Overdag gaan ze de wei in het hele jaar door. Er is een rijbak met een goede bodem en paddock/longeerbak. Uitmesten, krachtvoer binnen/buiten zetten zit bij de prijs in. Een super fijn en mooi plekje! De stal kost 200 per maand.

Ik sta er nu niet meer omdat het toch best een stuk rijden is vanuit Kampen en ik geen auto heb.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

Koekie73

Berichten: 2630
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Kan ik weer op zoek naar nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 21:00

@gini ik snap het ook echt niet. Sowieso kwam het voor mij totaal uit de lucht vallen en is zo tekeer gaan wat mij betreft ook niet bepaald volwassen of professioneel (staleigenaar is in de 70; ik denk ook eerder dat de inflexibiliteit daarmee te maken heeft)
Net zo goed dat ik niet kan begrijpen dat je paarden ruim 24 uur op stal laat staan in de zomer, terwijl er droge (en lege!) paddocks zijn.
Het is zo frustrerend. Eigenlijk iedereen op stal denkt dat een gesprek niets uithaalt, behalve dan dat hij je per direct van zijn stal sommeert. Nou, dat moet hij dan vooral doen. Klaarblijkelijk durft daarom niemand iets te zeggen, ook al vindt niemand het normaal dat de paarden nu ineens weer om de dag niet buiten komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: komone en 10 bezoekers