Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 11:11

Hoi,

Ik ben op zoek naar ervaringen met klinieken/dierenartsen met mobiele apparatuur, die mijn paard op locatie kunnen doorlichten. Paard is op dit moment niet vervoerbaar met een trailer.

Mijn wensen:
- Echo: i.v.m. vermoedelijke peesblessure.
- Eventueel een scan van de pees.
- Röntgen van benen, heupen, rug, etc.

Natuurlijk hoort daar ook een algemeen onderzoek bij.

Normaal gesproken zit mijn paard bij dierenkliniek Wolvega, maar ze geven aan dat ik beter op de kliniek kan komen, omdat de plek van de peesblessure onbekend is en het mobiele apparaat deze mogelijk niet kan vinden.

Zijn er misschien andere klinieken met 'betere' apparatuur? Ik heb gelezen over Edigit. Mensen die hier ervaring mee hebben? Of kan ik toch beter een kliniek vragen of langs te komen. En zo ja, welke dan?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:18

Goede apparatuur is te groot (en vaak ook te kostbaar) om te vervoeren. Röntgen van bijv. heup zullen ze op locatie ook niet kunnen doen. De mobiele apparatuur is simpelweg niet krachtig genoeg om tot zo ver te kunnen stralen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:26

http://dedriehoeves.nl/
Beschikken over moderne mobiele röntgenapparatuur waarmee ze goede foto's maken, ook van rug.
Peesscan doen ze ook.

Wolvega heeft volgens mij ook mobiele röntgenapparatuur. Tenminste, daar doen ze wel de ocd-onderzoeken mee 'in het veld'. Geen idee of dat goed genoeg is voor rugfoto's.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:31

Een echo en scan is hetzelfde, dus als ze een echo maken, maken ze gelijk een scan ;-) . Als Wolvega zelf al aangeeft dat het geen zin heeft om hun te laten komen met hun mobiele apparatuur, zou ik inderdaad verder kijken naar een andere kliniek in jouw omgeving. Van Edigit weet ik niet in hoeverre hun kennis gaat voor wat betreft het uitzoeken waar het probleem zit. Dat zou ik dan een dure gok vinden...

Kan en wil je aangeven waarom het paard niet te vervoeren is?

Dees, heb jij ervaring met de Drie Hoeves? Ik zie niets over echo-apparatuur op hun site staan. Nu kan die verouderd zijn natuurlijk, vandaar mijn vraag.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:45

Yep, ze hebben bij mij vorig jaar een paard's rug op de foto gezet aan huis.
Fijne, goede, realistische dierenarts, echt aanrader.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:04

Mooi dat ze goede foto's kunnen maken, dat klinkt positief, maar weet je toevallig ook of ze ( goede) echo-apparatuur hebben ( mobiel)?

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 15:58

Allereerst bedankt voor al jullie reacties! :)

Focussed schreef:
Goede apparatuur is te groot (en vaak ook te kostbaar) om te vervoeren. Röntgen van bijv. heup zullen ze op locatie ook niet kunnen doen. De mobiele apparatuur is simpelweg niet krachtig genoeg om tot zo ver te kunnen stralen.


Bedankt voor de informatie. Jammer dat de heup niet kan, maar benen wel neem ik aan?

Dees schreef:
http://dedriehoeves.nl/
Beschikken over moderne mobiele röntgenapparatuur waarmee ze goede foto's maken, ook van rug.
Peesscan doen ze ook.
Wolvega heeft volgens mij ook mobiele röntgenapparatuur. Tenminste, daar doen ze wel de ocd-onderzoeken mee 'in het veld'. Geen idee of dat goed genoeg is voor rugfoto's.


Dank je voor de link. Ik zal anders eens contact met ze opnemen.
Wolvega heeft inderdaad ook mobiele apparatuur, maar ik wil graag in 1x het hele paard na laten kijken. Aangezien Wolvega twijfelt of ze de pees wel goed kunnen bekijken en of daar iets uit komt, ben ik even aan het verder kijken. Het mooiste zou zijn om alles op 1 dag te kunnen doen met dezelfde mensen en niet dat mijn paard bijv. 2x een roesje moet omdat ie niet stil kan staan etc.

Jet schreef:
Een echo en scan is hetzelfde, dus als ze een echo maken, maken ze gelijk een scan ;-) . Als Wolvega zelf al aangeeft dat het geen zin heeft om hun te laten komen met hun mobiele apparatuur, zou ik inderdaad verder kijken naar een andere kliniek in jouw omgeving. Van Edigit weet ik niet in hoeverre hun kennis gaat voor wat betreft het uitzoeken waar het probleem zit. Dat zou ik dan een dure gok vinden...

Kan en wil je aangeven waarom het paard niet te vervoeren is?

Dees, heb jij ervaring met de Drie Hoeves? Ik zie niets over echo-apparatuur op hun site staan. Nu kan die verouderd zijn natuurlijk, vandaar mijn vraag.


Bedankt voor je uitgebreid uitleg. Ik las ergens op internet iets over een 'scan' aan huis (stond onder echo aan huis), dus ik dacht, dat is vast iets nieuws, dat wil ik ook haha. Ja ik ben al even verder aan het kijken naar andere klinieken, maar de meesten handelen alleen in eigen regio. Vandaar even een topicje geopend.

En natuurlijk wil ik dat toelichten. Paard is slecht te laden en helaas laatste 2 keer zelf niet bij geweest, waarbij het flink mis is gegaan. Hij wil nu helemaal geen stap meer verzetten als er een trailer in beeld is. En om nou een 600kg beest een trailer op te trekken en drukken... tsja, je snapt het wel. En hij klettert er achterstevoren ook nog hard af.
Plus het risico dat ik door het verkeerde laden iets beschadig. Ik weet niet precies waar de blessure zit (kan het plek wel aanwijzen, maar heb geen radiologische ogen) en hoe erg het is. En ik ben heel bang dat ik dingen kapot maak als ik toch ga laden.

Ik was van plan om deze zomer een trailerlaadcursus te doen. Had het al helemaal uitgezocht en wou er deze zomer lekker actief eerst zelf mee bezig om hem wat te kalmeren. Ook omdat het zoveel stress oplevert en hij er zo dwars van wordt. En aangezien het heel belastend is voor de benen, zie ik dat nu ook echt niet zitten. Ik weet hoe hij kan doen soms.. Kan nu wel even huilen, dat ik toch niet afgelopen winter al ben gaan oefenen.. |(

Dees schreef:
Yep, ze hebben bij mij vorig jaar een paard's rug op de foto gezet aan huis.
Fijne, goede, realistische dierenarts, echt aanrader.


Dat klinkt positief! En inderdaad, ook iets gehoord over echo apparatuur? Daar zit op het moment echt 'het probleem'. Ik verwacht dat er meer aan de hand is en dat mijn paard 'stuk' is, daarom even een grote checkup.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:56

Ik snap je probleem met trailerladen heel goed. Het enige dat ik kan bedenken in jouw situatie als het je niet lukt om goede dierenartsen met goede apparatuur aan huis te krijgen is: je paard door een dierenarts te laten sederen, op de trailer zetten, wachten tot het wat uitgewerkt is en dan gaan rijden. Dit natuurlijk alleen als het echt thuis niet gaat lukken. Dan zal hij wel twee keer gesedeerd moeten worden en misschien een nacht over moeten blijven op de kliniek omdat ze met een suffer paard geen goed beeld van de aandoening kunnen krijgen, maar dan heb je grote kans dat hij heelhuids het laden en de rit doorkomt en dat ze op de kliniek alles goed kunnen bekijken en doen wat ze denken dat nodig is.

Kan je echt zien waar het zit of is het gevoelig als je er aan komt?

Ik heb natuurlijk geen idee hoe noordelijk je zit, maar deze kliniek staat goed bekend en heeft wel alles om aan huis te kunnen doen: http://dierenkliniekdenham.nl/paarden-2 ... -aan-huis/ . Ik denk alleen dat ze niet ver Friesland en Groningen in komen, voor zover ik weet zitten ze in Den Ham in Overijssel.
Laatst bijgewerkt door Jet op 14-04-18 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 18:08

Jet schreef:
Ik snap je probleem met trailerladen heel goed. Het enige dat ik kan bedenken in jouw situatie als het je niet lukt om goede dierenartsen met goede apparatuur aan huis te krijgen is: je paard door een dierenarts te laten sederen, op de trailer zetten, wachten tot het wat uitgewerkt is en dan gaan rijden. Dit natuurlijk alleen als het echt thuis niet gaat lukken. Dan zal hij wel twee keer gesedeerd moeten worden en misschien een nacht over moeten blijven op de kliniek omdat ze met een suffer paard geen goed beeld van de aandoening kunnen krijgen, maar dan heb je grote kans dat hij heelhuids het laden en de rit doorkomt en dat ze op de kliniek alles goed kunnen bekijken en doen wat ze denken dat nodig is.

Kan je echt zien waar het zit of is het gevoelig als je er aan komt?


We hebben in het verleden met tranquigel geprobeerd te laden, op aanraden van de kliniek. Hij moest toen ook voor een beenbreukje naar de kliniek. Als hij wat versuft is, probeert hij zich te laten vallen. Gelukkig waren we met wat mensen, toen hebben we hem toch kunnen laden uiteindelijk. Maar niet omdat hij zo braaf mee liep, hij wilde niet eens op zijn benen blijven staan. Daarna flink geoefend en toen ging het wel weer met laden. Nu zijn we alleen weer terug bij af helaas.

Als ik het vocht, met moeite, uit het been krijg, zie ik wel een duidelijke verdikking. En als ik hierin 'knijp' (klinkt alsof ik mijn paard mishandel :') ) reageert hij met bijten en/of trappen. Voor mij een duidelijk signaal dat ik wel ongeveer kan aanwijzen waar het zit.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:10

Tranquigel werkt wel heel anders dan een sufmaakspuitje van de dierenarts. Dus dat zou een optie kunnen zijn.

Dan kan je er inderdaad wel vanuit gaan dat daar het euvel zit.

Ik had nog een link naar een kliniek toegevoegd aan mijn vorige bericht ;-) .

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:17

Ik heb een paard laten keuren via edigit... en zou ze zo weer laten komen. Hele fijne artsen en goede beelden.

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 18:42

Jet schreef:
Tranquigel werkt wel heel anders dan een sufmaakspuitje van de dierenarts. Dus dat zou een optie kunnen zijn.

Dan kan je er inderdaad wel vanuit gaan dat daar het euvel zit.

Ik had nog een link naar een kliniek toegevoegd aan mijn vorige bericht ;-) .


Die Tranquigel werkte ook niet echt, maar dan wordt je toch een beetje huiverig voor een 'roesje'. Ik wil liever ook geen ongelukken en daar ben ik dan wel wat bang voor. Eerst thuis proberen en als ik echt niet anders kan...

c_alsemgeest schreef:
Ik heb een paard laten keuren via edigit... en zou ze zo weer laten komen. Hele fijne artsen en goede beelden.


Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad gelezen dat ze ook keuringen doen, neem aan dat er dus erkende gecertificeerde dierenartsen zitten. Met beelden bedoel je foto's of weet je ook hoe de echo's daar zijn?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:11

Ja... daarbij ook erkend als keuringsdierenarts. Dus je hoeft geen foto's mee te sturen als je een rapport van hun hebt voor je verzekering. (Ws ook als het naar je verzekering moet voor ziektekosten kwesties)

Beelden zijn beide goed. Foto's van de RX maar ook de scans.
Werken prettig en rustig voor je paard.

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 22:44

c_alsemgeest schreef:
Ja... daarbij ook erkend als keuringsdierenarts. Dus je hoeft geen foto's mee te sturen als je een rapport van hun hebt voor je verzekering. (Ws ook als het naar je verzekering moet voor ziektekosten kwesties)

Beelden zijn beide goed. Foto's van de RX maar ook de scans.
Werken prettig en rustig voor je paard.


Hmm... ik ga maandag eens contact met ze opnemen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Moest je lang wachten voordat ze langs kwamen?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:04

2 dagen... dus dat was goed te doen.
Ik weet niet wat de wachttijd is voor kreupelheids onderzoek oid. Dat heb ik (nog) niet via hun laten doen.

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 14:43

Bedankt voor al jullie input.

Ik heb inmiddels een afspraak voor volgende week dinsdag!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:44

Succes hoor! Ik ben wel benieuwd wie er nu komt ;-) .

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 20:12

Haha, terechte vraag. Edigit en ik mag de foto's naar de kliniek doorsturen om te overleggen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:02

Super dat ze toch best snel kunnen komen! Ik ben ( ook) heel benieuwd wat er uit gaat komen hoor.

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 23:36

Als jullie/jij interesse hebben/hebt, wil ik hier nog wel even een update plaatsen. Is wel wat offtopic, maar heb wel veel input en hulp gehad! :)

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 04:26

IK zou dat wel heel leuk vinden hoor!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 11:58

Yep, hier ook interesse!

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 22:22

Onderzoek is heel goed bevallen. Er zijn geen grote beschadigingen gezien bij de pees, gelukkig! Even een paar weekjes niks doen aandoen, vochtafdrijver gekregen en aan de novacam. Ook behandeld in de voorbenen voor artrose. Osteopaat moet nog eventjes komen en hij krijgt weer hoefijzertjes onder, anders heeft ie toch pijn in de voorbenen. Weer even helemaal APK gekeurd en we kunnen er weer tegenaan!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:22

Dat klikt op zich positief. Hopelijk werkt alles en heb je straks weer een paard dat alles aankan!

NietBekend
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Welke 'kliniek' voor echografie & röntgen op locatie (N-NL)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 13:28

Ja, ik ben echt opgelucht. We gaan geen zware dingen meer doen samen, maar we kunnen samen nog wel avonturen beleven!

Heel erg bedankt voor al jullie hulp en als er nog vragen zijn, pb me! :o :o