Grondwerk lessen omgeving Olst (Overijssel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Grondwerk lessen omgeving Olst (Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:02

Ik heb sinds een tijdje een 13 jarige merrie om bij te rijden.
Een paar problemen:
- angstig als er iets bij haar hoofd (ogen) gebeurt, teugels over het hoofd heen doen is bijvoorbeeld al onmogelijk
- niet te pakken in de weide
- Erg dominant (bijna dreigend) tot ze een halster om heeft, dan kun je er bijna alles mee. Ze is bijvoorbeeld wel super makkelijk om te longeren.
- Als ze niet vastgehouden wordt bij het opstappen, dan heb je een goede kans op rodeo de eerste 10 seconden, als ze vastgehouden wordt geen probleem.
- schrikkerig voor van alles

Dus ik wil heel graag gaan grondwerken met haar om wederzijds vertrouwen op te bouwen en ben opzoek naar een grondwerk instructeur met ervaring met angstige paarden.

Ik ga hier alleen niet uitkomen, de eigenaar helpt me met het rijden, maar ik wil heel graag werken aan de rest.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Grondwerk lessen omgeving Olst (Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:28

Allereerst is het belangrijk dat je weet wat de oorzaak voor deze problemen zijn, maar naast mogelijk meespelende factoren in stalmanagement, kan clickertraining heel goed bij deze problemen helpen.
Ik geef les in clickertraining en ben in opleiding tot gedragstherapeut voor paarden. Ik wil wel bij je langskomen voor een kennismaking om te zien wat ik voor jullie kan betekenen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Grondwerk lessen omgeving Olst (Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 00:29

De oorzaak is onbekend, ze had deze problemen al bij de vorige eigenaar en is nu 5 jaar bij deze eigenaar. Eerder was een hoofdstel bijna niet om te doen, na veel oefenen door de eigenaar al wel.

De eigenaar is er nooit achter gekomen wat er met deze merrie is gebeurt, ik kan je wel garanderen dat deze eigenaar er heel goed mee om gaat en al veel dingen heeft weten op te lossen. Dit paard heeft veel vertrouwen in de eigenaar. Ze is voor mij al moeilijker te hanteren al de eigenaar niet in de buurt is, dan is ze een stuk zenuwachtiger. De eigenaar hoeft niets te doen, alleen in de buurt te zijn en dan merk je al meer rust bij de merrie.

Ze staat nu fulltime in de wei met een oudere merrie. In de maanden met de R staat ze 's nachts op stal en overdag in de buitenbak met haar vriendin. (Wei staat dan onder water)

Plafond van haar stal is aangepast, omdat ze door haar schik reacties anders telkens haar hoofd aan de balken stootte.

De vorige eigenaar reed haar alleen met slof, deze eigenaar gelooft niet in hulpteugels. Paard heeft wel de neiging achter de teugel te lopen en vind het moeilijk te ontspannen. Ook aan de longeerlijn loopt ze alsof er een strakke bijzet aan zit.

Ik weet niet of clicker training handig is, de eigenaar weet de gebruiksaanwijzing van de merrie, ik zou dus de enige zijn die dan met de clicker met haar zou werken en ik ben er maar max 3x per week.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:14

Fijn dat er door de jaren heen al verbeteringen zijn!
Is ze wel eens medisch doorgelicht? Want als ze ook zo in de stal schrikt, gaat het verder dan stress bij de omgang met mensen. Er zou een lichamelijk probleem kunnen zijn (dan denk ik vooral aan hormonaal- of voedingsgerelateerd) waardoor ze extra gespannen is.
Als ze de eigenaar door de tijd heen zo is gaan vertrouwen, gaat dat hopelijk bij jou ook steeds meer gebeuren naar mate je haar langer kent.

Voor clickertraining is vooral consequent blijven oefenen belangrijk. Drie keer in de week een kwartier trainen kan al veel vooruitgang geven. Het is natuurlijk handig als de eigenaar en jij op dezelfde manier trainen, maar ook wanneer hij dat niet doet, zal het paard wel kunnen onderscheiden wat het kan verwachten van hem of van jou. Clickeren heeft ook buiten het trainen zelf positieve effecten op de omgang, dus in die zin is het zeker aan te raden.