Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 01:31

Na een aantal jaren paarden gereden te hebben van anderen ben ik weer zover om er zelf weer eentje aan te schaffen.
Dit zal rond maart/april worden ongeveer.

Ik ben opzoek naar een maatje voor het leven en ben benieuwd of jullie betrouwbare stallen weten voor het kopen van een pony/paard.
Het hoeft absoluut geen duur sportpaard te zijn, het is echt voor recreatief/licht dressuurmatig gebruik.

Het liefst in Gelderland/Overijssel maar voor de juiste verkopers willen we best verder rijden.

Roept u maar! :)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:35

Ik heb zelf wel een fijne ervaring bij De jong horses. Daar staan leuke paarden voor niet al te hoge bedragen. Vaak wel jonge paarden, ik weet niet wat je zoekt en in welke prijsklasse?

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 01:40

Jester_ schreef:
Ik heb zelf wel een fijne ervaring bij De jong horses. Daar staan leuke paarden voor niet al te hoge bedragen. Vaak wel jonge paarden, ik weet niet wat je zoekt en in welke prijsklasse?

Ik ben opzoek naar een braaf en betrouwbaar paard en het liefst verkeersmak.
Moet wel 100% gezond zijn uiteraard en een enkel stalgebrek vind ik het ergste nog niet.
Prijsklasse tot €4000,-

Hebben zij een site?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:45


Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:13

Zelf op zoek gaan op boktmarkt of marktplaats met een ervaren iemand die je helpt?

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:19

Ik denk vooral iemand mee nemen met kennis van zaken die halen zo de adertjes onder het gras eruit.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:26

tijger22 schreef:
Na een aantal jaren paarden gereden te hebben van anderen ben ik weer zover om er zelf weer eentje aan te schaffen.
Dit zal rond maart/april worden ongeveer.

Ik ben opzoek naar een maatje voor het leven en ben benieuwd of jullie betrouwbare stallen weten voor het kopen van een pony/paard.
Het hoeft absoluut geen duur sportpaard te zijn, het is echt voor recreatief/licht dressuurmatig gebruik.

Het liefst in Gelderland/Overijssel maar voor de juiste verkopers willen we best verder rijden.

Roept u maar! :)


Raad aan om die omschrijving niet te gebruiken.
Dan liever iets van "bomproef of verkeersmak" en ook dressuurmatig - hierdoor zet je hogere eisen en zullen er al paarden/reacties afvallen ;-)
En altijd aangeven dat je rontgenologisch wilt keuren, ookal wil je het niet of weet je het nog niet zeker.... Ik raad die keuring wel aan, nietbom een perfect paard te kopen, maar wel om te weten wat je koopt en rekening mee kan houden...

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 00:58

Marita schreef:
Zelf op zoek gaan op boktmarkt of marktplaats met een ervaren iemand die je helpt?


Dat gebeurd al hoor! Maar zou het ook fijn vinden een adres te hebben waar je meerdere paarden tegelijk kunt bekijken :)

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 00:59

Raad aan om die omschrijving niet te gebruiken.
Dan liever iets van "bomproef of verkeersmak" en ook dressuurmatig - hierdoor zet je hogere eisen en zullen er al paarden/reacties afvallen ;-)
En altijd aangeven dat je rontgenologisch wilt keuren, ookal wil je het niet of weet je het nog niet zeker.... Ik raad die keuring wel aan, nietbom een perfect paard te kopen, maar wel om te weten wat je koopt en rekening mee kan houden...[/quote]

Dank voor de tip! Als ik een paard vind die mij aan staat en waar ik wat voor voel laten we deze zeker keuren voor we over gaan tot kopen :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:29

Bij een handelsstal altijd rontgenolgisch keuren en dat bij je eigen dierenarts. Dus ook als deze al gekeurd is. Bij particulieren zou ik minder huiverig zijn.
Sommige stallen zeggen dat je mag omruilen indien het toch niet het juiste paard blijkt, maar vaak zijn de paarden die je dan ook geschikt lijken weer duurder.... Dus denk daar niet te makkelijk over...
Geld terug is wettelijk geregeld, maar recht hrebben en recht krijgen zijn 2 verschillende dingen ;-)

Vaak zijn de keuringen op eigen risico, maar dat geld kwijt zijn is beter dan een waardeloos paard hebben en met pech ook nog veel aankomende dierenartskosten.
Heb het zelf ook eens gehad, hoop kosten en geen paard. Maar heeft me wel een miskoop bespaard met het daarbij komende verdriet

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:33

Geniet van het uitkiezen. Die vrijheid heb je maar af en toe.Wees voorzichtigvoor je toehapt. Volgens mij is het overal mogelijk een goed paard te vinden.Maar ga niet over een nacht ijs.Hier in Brabant is een handelsstal waar je ze eerst op proef mag hebben,dat geeft wat meer zekerheid.Het is niet gezegd dat dan alles goed gaat!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:36

K&k sporthorses heb ik ook goede dingen van gehoord!

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:43

Je budget is beperkt. In jouw prijsklasse zit toch heel veel ongezond spul. De jong horses heeft zeker leuke paarden met een mooie prijs/kwaliteit verhouding.
Meeste garantie geeft toch wel het kopen bij een handelsstal. Maar ook in dat geval moet je je verstand erbij houden. Goed laten keuren (liefst rontgen) en een koopcontract opstellen, waarin je vastlegt waar het paard allemaal aan moet voldoen. Ook kun je vastleggen dat - indien het paard terug moet - je je geld gewoon terug krijgt.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:03

Ik heb destijds op 1 dag bij meerdere particulieren afgesproken om te komen kijken /proefrijden. Met een beetje strakke planning en niet te grote afstanden kun je zo een paard of 5/6 op een dag bekijken. Bij een handelsstal betaal je vaak meer voor dezelfde kwaliteit paard.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:03

troi schreef:
Ik heb destijds op 1 dag bij meerdere particulieren afgesproken om te komen kijken /proefrijden. Met een beetje strakke planning en niet te grote afstanden kun je zo een paard of 5/6 op een dag bekijken. Bij een handelsstal betaal je vaak meer voor dezelfde kwaliteit paard.

Natuurlijk,want de handelaar moet er ook aan verdienen.Het voornaamste is echter dat je een paard vindt waar je blij mee bent.Of je iets meer of minder betaald hebt,dat vergeet je snel als je tevreden bent met het dier.De "klik"die het zo leuk maakt om een paard te hebben heeft ook niets met de prijs te maken.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:42

troi schreef:
Ik heb destijds op 1 dag bij meerdere particulieren afgesproken om te komen kijken /proefrijden. Met een beetje strakke planning en niet te grote afstanden kun je zo een paard of 5/6 op een dag bekijken. Bij een handelsstal betaal je vaak meer voor dezelfde kwaliteit paard.


anjali schreef:
Natuurlijk,want de handelaar moet er ook aan verdienen.Het voornaamste is echter dat je een paard vindt waar je blij mee bent.Of je iets meer of minder betaald hebt,dat vergeet je snel als je tevreden bent met het dier.De "klik"die het zo leuk maakt om een paard te hebben heeft ook niets met de prijs te maken.


Buiten dat.. De handelaar moet - volgens de wet - ook garantie bieden. Koop je bij een geregistreerde handelaar, dan geldt het consumentenkooprecht. Dat houdt in dat indien gedurende een half jaar zich "verborgen gebreken" voordoen de bewijslast om aan te tonen wanneer het gebrek is ontstaan bij de handelaar ligt. Dat is heel fijn, want de dateringstermijnen (dus de tijd dat je exact kunt aantonen wanneer een gebrek is ontstaan) zijn in de meeste gevallen niet langer dan 3 maanden. Voordat je in de gaten hebt dat er iets mis is met je nieuwe aankoop is die tijd toch heel snel voorbij.
Kopen bij een handelaar biedt dus wat meer "zekerheid" voor zover dat in de paardenhandel kan.
Daar betaal je meer voor. Ook kan je bij een handelaar wat makkelijker een proeftijd afspreken.
Desondanks is het altijd heel belangrijk om alles wat je afspreekt m.b.t. het paard goed in een koopcontract vast te laten leggen.

Bij kopen bij een particulier heb je garantie tot de voordeur. Bij kopen bij een particulier is goed keuren (dus ook op foto) nog belangrijker. Omdat je dus niet "terug" kunt.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:59

Babootje schreef:
troi schreef:
Ik heb destijds op 1 dag bij meerdere particulieren afgesproken om te komen kijken /proefrijden. Met een beetje strakke planning en niet te grote afstanden kun je zo een paard of 5/6 op een dag bekijken. Bij een handelsstal betaal je vaak meer voor dezelfde kwaliteit paard.


anjali schreef:
Natuurlijk,want de handelaar moet er ook aan verdienen.Het voornaamste is echter dat je een paard vindt waar je blij mee bent.Of je iets meer of minder betaald hebt,dat vergeet je snel als je tevreden bent met het dier.De "klik"die het zo leuk maakt om een paard te hebben heeft ook niets met de prijs te maken.


Buiten dat.. De handelaar moet - volgens de wet - ook garantie bieden. Koop je bij een geregistreerde handelaar, dan geldt het consumentenkooprecht. Dat houdt in dat indien gedurende een half jaar zich "verborgen gebreken" voordoen de bewijslast om aan te tonen wanneer het gebrek is ontstaan bij de handelaar ligt. Dat is heel fijn, want de dateringstermijnen (dus de tijd dat je exact kunt aantonen wanneer een gebrek is ontstaan) zijn in de meeste gevallen niet langer dan 3 maanden. Voordat je in de gaten hebt dat er iets mis is met je nieuwe aankoop is die tijd toch heel snel voorbij.
Kopen bij een handelaar biedt dus wat meer "zekerheid" voor zover dat in de paardenhandel kan.
Daar betaal je meer voor. Ook kan je bij een handelaar wat makkelijker een proeftijd afspreken.
Desondanks is het altijd heel belangrijk om alles wat je afspreekt m.b.t. het paard goed in een koopcontract vast te laten leggen.

Bij kopen bij een particulier heb je garantie tot de voordeur. Bij kopen bij een particulier is goed keuren (dus ook op foto) nog belangrijker. Omdat je dus niet "terug" kunt.


Klopt bij een handelaar heb je meer rechten, maar tussen een recht hebben en het krijgen kan een levensgroot verschil zitten. Lees maar een een dagje rond op dit forum en de meest idiote ervaringen met handelaren vliegen je om de oren. Tenzij ik een handelaar persoonlijk ken, want er zijn zeker goede, koop ik er liever niet.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:03

Maar indien het paard gekocht bij de handelaar iets vertoont waardoor hij veel minder waard is, dan moet je kiezen tussen je geld terug en het paard terug of het paard houden zonder geld terug. Vaak ben je al aan het dier gehecht.... Dan moet je dus eerljk naar jezelf zijn of je het paard terug de handel in kunt sturen...
Maar erg goed laten keuren kan een hoop duidelijk maken... Maar bedenk goed dat een handelaar heel bgoed weet welke kwalteit hij/zij in huis heeft en welke prijs daarbij hoort. In koopjes zou ik daarom niet geloven.

En een rechtzaak wanneer de handelaar niet mee wil werken is een duur grapje - dus verzekering daarvoor is best handig of niet procederen... Want recht hebben en recht krijgen zijn heel verschillend. Oh, er is me iemand voor

Maar gezien de risico's voor de handelaar en bdat hij er nog op moet verdienen is het logisch dat hij wat meer moet vragen

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:20

troi schreef:
Klopt bij een handelaar heb je meer rechten, maar tussen een recht hebben en het krijgen kan een levensgroot verschil zitten. Lees maar een een dagje rond op dit forum en de meest idiote ervaringen met handelaren vliegen je om de oren. Tenzij ik een handelaar persoonlijk ken, want er zijn zeker goede, koop ik er liever niet.


Daarom moet je heel goed in het koopcontract vastleggen wat jouw wensen zijn. Natuurlijk nemen handelaren een paard ook niet zomaar terug of zullen ze proberen eronderuit te komen door de ruimte te zoeken waar het kan. Maar als je ze millimeter ruimte geeft d.m.v. een koopcontract, en van te voren goed je rechten en plichten kent dan kun je jezelf een hoop leed besparen.

Valdesh

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:57

Met het budget wat je hebt gaat het moeilijk worden om een gezond paard te kunnen kopen zonder gebreken. Mijn ouders zaten ook rond dat budget, het was alleen erg lastig om een goed gezond braaf paard te kopen. Uiteindelijk hebben we een paard gekocht dat ver boven ons budget zat. Als je een verkeersmak, braaf en gezond paard wilt zou je eigenlijk hoger moeten gaan zitten. Althans dat is mijn ervaring. Als je een paard volledig röntgenologisch wilt laten keuren zit je al rond de 500 euro.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 16:41

Valdesh schreef:
Met het budget wat je hebt gaat het moeilijk worden om een gezond paard te kunnen kopen zonder gebreken. Mijn ouders zaten ook rond dat budget, het was alleen erg lastig om een goed gezond braaf paard te kopen. Uiteindelijk hebben we een paard gekocht dat ver boven ons budget zat. Als je een verkeersmak, braaf en gezond paard wilt zou je eigenlijk hoger moeten gaan zitten. Althans dat is mijn ervaring. Als je een paard volledig röntgenologisch wilt laten keuren zit je al rond de 500 euro.

Als het een iets ouder paard mag zijn gaat dat wel voor de 4000 euro wat haar budget is.Of een groen jonkie natuurlijk,maar dat lijkt me niet aan te raden als eerste paard. Of je moet nog heel veel geld in lessen kunnen investeren.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 19:07

anjali schreef:
Valdesh schreef:
Met het budget wat je hebt gaat het moeilijk worden om een gezond paard te kunnen kopen zonder gebreken. Mijn ouders zaten ook rond dat budget, het was alleen erg lastig om een goed gezond braaf paard te kopen. Uiteindelijk hebben we een paard gekocht dat ver boven ons budget zat. Als je een verkeersmak, braaf en gezond paard wilt zou je eigenlijk hoger moeten gaan zitten. Althans dat is mijn ervaring. Als je een paard volledig röntgenologisch wilt laten keuren zit je al rond de 500 euro.

Als het een iets ouder paard mag zijn gaat dat wel voor de 4000 euro wat haar budget is.Of een groen jonkie natuurlijk,maar dat lijkt me niet aan te raden als eerste paard. Of je moet nog heel veel geld in lessen kunnen investeren.


Het wordt niet mijn eerste paard, hebben al eerder paarden gehad :)
En met mijn budget kun je best een fijn paard vinden, en mag ook zeker wat ouder zijn!
Ik ben niet opzoek naar een jonkie maar echt een recreatief paard dus geen duur sportpaard.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:12

@tijger22: Een recreatiepaard dat iets ouder mag zijn moet volgens mij goed te vinden zijn voor jouw budget. Houd je ons op de hoogte van je zoektocht? Ik vind dat altijd spannend en leer er zelf ook van.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:46

Met dat budget kan dat prima, het wordt alleen een wat langere zoektocht. Er moet meer moeite voor gedaan worden. No instant gratification here..

Bliksem1964
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Betrouwbaar adres voor het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:19

Ik lees steeds dat bij een handelaar kopen je zoveel voordelen bied, nou vergeet het maar!!! Alles keurig op papier, gekeurd en wel bij een erkend dierenarts in Emmeloord. Beestje was de rust zelf, eenmaal bij mij thuis veranderde hij als een blad aan de boom en was er geen land meer mee te bezeilen. Rechtsbijstand ingeschakeld en ik stond heel sterk, de verkoopster van de handelsstal was zo koud als ijs. Als het een recht zaak ging worden kon dat een jaar duren en dan was het nog maar de vraag wat de rechter zou besluiten. Dus handelsstal nooit meer!!! Heb nu een super lieverd van 9 jaar oud en ook niet te duur.