Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 19:57

Hoi,
Ik had voor 2017 als doel om mijn ruiterbrevetten te behalen.
Helaas heb ik al 3 maneges gecontacteerd maar geen van de drie wil een manegepaard hiervoor beschikbaar stellen.
Mijn eigen manege waar ik les neem houdt geen brevettenwerking dus is al geen optie.

Is het echt onmogelijk om zonder eigen paard brevetproeven te gaan afleggen?

Als iemand in Belgisch Limburg of Vlaams Brabant/Antwerpen een manege kent die wél hun eigen paarden ter beschikking stellen hiervoor, graag dan even laten weten.

Ik weet echter niet of ik een paard zou mogen gebruiken van mijn manege. Dit kan ik wel navragen, maar voor geval het niet mag dus dit topic.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:00

Ken je niemand wiens paard je mag gebruiken? Of is er nergens geen kamp voor volwassenen in zo'n verlengd weekend waarbij je dan hun manègepaard mag gebruiken? Ik begrijp ergens wel dat ze niet zomaar tegen iedereen gaan zeggen "goed joh, we kennen je absoluut niet maar geven je wel een paard mee om brevetten te doen".

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 20:03

Ik ken helaas zo geen kampen. Wel kampen voor kinderen bij manege yoki.
Tevens is een weekend niet de optie ivm moeten werken ook op zaterdag. Kan niet zomaar even verlof nemen.

Ik lease wel een paard van demanege maar ze is echt nog niet klaar voor zulke proeven. Ik boek wel vooruitgang met haar maar zulke proeven kan ze nog niet aan. Haar voltes zijn nog niet mooi en haar aanleuning ook niet constant. Kortom een B proefje kan ze nog niet eens.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:10

't Is dat die van mij beetje ver staat, anders had je daar wel mee mogen proberen. Maar die is niet altijd even makkelijk als in snel afgeleid en bloempotten kidnappen tijdens een proef is leuk :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 20:22

Bloempotten kidnappen _O- leuk paard haha.
Nou een echt mak paard zoek ik eigenlijk ook niet. Maar liefst wel ene met ervaring op vreemd terrein.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:32

Ervaring genoeg, hij is braaf maar dus snel afgeleid en daar moet je mee om kunnen gaan. Die aandacht bij jou houden is niet altijd even makkelijk (6,5 jaar hengst geweest zit daar voor iets tussen).

Hier in de regio genoeg plekken waar ze de brevetten afnemen en 1 locatie waar ik zelf regelmatig wedstrijd rij met dat paard, maar voor jou is dat wel een pokke-eind. En of het je gaat lukken om ermee te springen is ook nog een vraag. Hij kan het wel, maar of hij er zin in heeft om zijn voeten op te tillen is wat anders.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 21:31

Is springen verplicht als je alleen dressuur wil.doen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:31

Als je nog geen A-brevet hebt moet je verplicht springen afleggen eer je je B-dressuur kan doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 21:40

Ah ok.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:51

Dus voor je B-dressuur moet je theorie A, theorie B, dressuur A, springen A en dressuur B slagen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 23:05

Ok thnx voor de uitleg.
Mijn theorie A heb ik al wel.behaald alleen praktijk dressuur A en springen A moet ik dan nog doen.
Had toen ook de praktijk gedaan. Maar dat paard werd western berefen door iemand anders, ik kon ook niet veel oefenen met dat paard. En had nog nooit eerder in groep gereden dus begreep niet wat ik moest doen toen de voorlezer "individueel volte linksom" zei.
Waardoor ik het te laat begreep.
Springen mocht ik met een ander paard maar helaas was die redelijk uitgeput na de dressuurproef die hij al afgelegd had en weigerde te springen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:15

Voor je A-brevet moet je kunnen aantonen dat je je paard in een groep alsnog individueel onder controle hebt en kan wegsturen, afstand kan houden etc. Springen A is een vast parcours van 3 hindernissen van 70cm als ik het goed heb. Dat moet je individueel doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 23:28

Dat klopt idd van de hoogte. Heb gelukkig wel ervaring op 80cm dus springen moet wel goedkomen.
En dressuur twijfel ik ook niet meer aan nu ik begrijp wat er bedoelt wordt met dat "individueel afslaan etc"

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:43

Moet je wel in staat zijn om een B-proef af te leggen. Niet dat dat moeilijk is, maar ze geven het al lang niet meer cadeau aan rondjes rijden met een automaat.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:47

Waar heb je zo'n brevet voor nodig dan? Ik weet niks van de regeltjes in Belgie dus vind het wel leuk om te horen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 00:08

Varekaj, heb twee x per jaar "jumping" op stal.
Dit is dressuur alsook springen onderling.
Met het paard wat ik lease heb ik toen enkel stap draf proef gedaan en was 7e van de 15 in.die groep. Niet slecht dus.
Met harley had ik gevorderde proef gedaan maar door harley zijn onkunde en niet willen meewerken als laatste geëindigd. Denk dat ik wel beter gescoord had in de beginnersproef die minder lastig was.

Maar een B proef kan ik wel aan als ik hrt juiste paard heb

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 00:31

@ cissy: het A-brevet is wat ze noemen het wandelbrevet. Je krijgt theorie over basis optoming, verkeersregels en basiskennis. Je proefje dressuur toont dat je je paard zelf kan sturen en stoppen in de 3 basisgangen, zowel alleen als apart van de groep. Het springen is om te tonen dat je kleine hindernissen kan nemen.

Het B-brevet is het wedstrijdbrevet. Het gaat dieper in op gezondheid, lichaamsgebruik, voeding en ik denk piste regels.
Praktijk is een individuele dressuurproef op B-niveau. Die moet aantonen dat je kan meedoen op wedstrijd niveau (meedoen. Niet winnen). Het springen is een parcours van 90cm (B) van 5 hindernissen waarvan 2 oxers. Behalve dat je correct moet kunnen aanrijden en zitten moet je ook kunnen aantonen dat je beheerst kan rijden en de goeie galop kan aannemen tussen 2 sprongen indien nodig.

@art: ik weet niet wat jij je voorstelt bij een B-proef, maar om op officiële wedstrijden mee te kunnen moet je al een meer dan goede basis hebben.
7e van 15 zegt niks. Als de 1e barslecht was, dan is die 7e plek schaamtelijk en de laatste rampzalig. Heeft de laatste een goeie score, dan heb je met een 7e plek het prima gedaan.

Op wedstrijd krijg je geen winstpunten op basis van het klassement, je krijgt winstpunten op basis van je % op je protocol. En zo makkelijk rij je dat niet bij elkaar in de VLP. Onderling ligt een halve wereldbol verwijderD van officieel. Miskijk je daar niet op.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 06:44

Ik heb mijn brevetten gehaald als volwassene door een week op bloso 18+ kamp te gaan, was een weekje vakantie met eigen paard, maar kon ook met een paard van daar.

Maar eerlijk, ik vond toen het Niveau voor het B-brevet niet gemakkelijk, ik als dressuur-prikker had al best last met een parcours van 90 cm correct rondrijden. Mijn mede-ruiters die vooral springruiters waren hadden dan weer last met de dressuurproef, gewoon omdat er daar op veel meer details gelet wordt dan bij een simpele onderlinge wedstrijd.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:47

Ik heb complimenten gehad omdat mijn toen nog hengst zich uitstekend gedroeg en omdat ik een hele nette proef heb gereden voor het B-brevet. Het heeft wel geholpen dat ik al een aantal keer officieel was gestart onder daglicenties. Ik wist dus wel al hoe hoog die lat ligt.
Springen ben ik niet geslaagd maar dat had ik ook niet verwacht. Doel was B-dressuur behalen en dat is gelukt.

De tijd dat je met een geroutineerd paard "eventjes" je brevet gaat halen is voorbij. Zeker voor het B-brevet is stijl en verzorging heel belangrijk geworden. Met zitten en sturen kom je er niet meer.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 13:05

Ik heb al een B proef (zonder galop) geoefend gehad toen ik écht dressuurles nam.
En ik bekijk regelmatig de proeven van de lrv en vlp om ze te vergelijken met elkaar.

Dit is het resultaat van 2 oktober de onderlinge wedstrijd op stal.
Waar ik dus 7e werd. (65,83%)

Afbeelding

Zien jullie hem? Ik namelijk niet via mijn gsm.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:37

Sorry, maar dit is niks. Dit kan je absoluut niet vergelijken. Er zijn geen B-proeven zonder galop. Niet in de lrv en niet bij VLP. Er zijn niet eens officiële proeven zonder galop.
Daarnaast is een onderlinge altijd milder gejureerd. Wanneer ik 64% scoor op een onderlinge, dan zou dat officieel 55-60% zijn. Dat moet je echt wel beseffen, dat je dat zeker niet mag gelijk trekken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 17:24

Nee snap ik. Maar denk dat ik ga wachten en eerst ga kijken hoe de onderlinge proefin april verloopt.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Brevet afleggen maar geen eigen paard hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 01:08

Varekay, soort ruiterbewijs zoals in NL? Daarbij moet je ook een soort proeve van bekwaamheid aflehhen en een hoop theorie kennen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:20

Yup cissy. Alleen is het wandelbrevet nogal... idioot. Want behalve een paar vragen over verkeer op het schriftelijk onderdeel wordt dat niet getest. Best jammer. Er zijn een hoop jonge ruitertjes die dat brevet halen maar op buitenrit toch nog de controle over hun pony missen. In groep in een bak is immers niet hetzelfde.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 09:13

Maar dat is niet alleen bij de jonge ruitertjes hoor :) ken genoeg mensen die bijv Z rijden maar met hun paard niet naar buiten durven want dan gaat ie stuiteren
Vroeger hadden Z ruiters vrijstelling van het buitenrij gedeelte want ze kunnen toch goed rijden.... weet niet of dat nog zo is, is alweer eventjes geleden dat ik m haalde.