Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 21:29

Ik ben op zoek naar iemand die op professionele wijze mijn 4 jarige paard kan klaarstomen voor mij. Dus zadelmak en basisgangen erop met rem en stuur. Ik vind het erg belangrijk dat dit zonder geweld gedaan wordt.

Wie weet een betrouwbaar adres provincie Zeeland of eventueel Brabant? Als het écht waard is mag het ook verder weg natuurlijk. Tevens ben ik benieuwd naar de kosten uiteraard.

Het gaat om een quarter maar dat maakt voor puur de basis niet zoveel uit. Grondwerken kan hij uitstekend. Zadel heeft er al eens op gelegen maar that's it.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen!

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:48

Mijn paard is afgelopen mei beleerd bij de two lazy Seven Ranch. Dit zit in Kalmthout met over de Belgische grens.

Ze rijden hier zowel Western als wat dressuurmatig en doen aan natural horsemanship. Kan het ten zeerste aanraden. Mijn paard is er zo rustig en goed beleerd, ik heb er een heerlijk paard van terug gekregen netjes afgericht. Ik zou er ieder volgend paard zo weer heen brengen.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 07:56

Bedankt Maaaikkee, wat heb jij betaald? Mag ook via pb uiteraard.

Ik hoop dat er nog meer ervaringen zijn van andere bokkers?

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:30

Hoi Willemina, zit Horse Improvement een beetje bij jou in de buurt? Ik denk dat zij wel aan jouw verwachtingen voldoen. Ik heb ze wel eens bezig gezien met een jong paard. Hele fijne rustige manier van werken met veel respect voor het paard.

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:53

Hoihoi,
Ik heb afgelopen zomer mijn 4 jarige tinker zadelmak laten maken bij Renske van Zinzicht coaching https://m.facebook.com/zinzichtzadelmak/

Ze benaderd je paard met heel veel rust en neemt er echt de tijd voor.
Mijn paard kon zich afsluiten als hij wat onzeker werd en ook daar is ze super mee omgegaan. Ik heb een paard terug gekregen wat heerlijk ontspannen is met alles rondom het rijden en het rijden zelf.

En wat ik ook heel belangrijk vond, er is heel open contact over het proces en over de vorderingen.
Ik zou mijn volgende paard er ook zo weer naartoe brengen :)

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 11:54

Bedankt iedereen!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:29

Het woord klaarstomen past al niet bij op een vriendelijke wijze inrijden, dat gaat niet samen.

Om een paard netjes in te rijden heb je tijd nodig.
Natuurlijk kun je het hup hup doen zoals vele engels gereden paarden worden opgeleerd, zadel er op, ruiter er op, net zolang rond draven tot hij moe is , enkele of meerdere bokken op de koop toe nemen.
Maar wil je het vriendelijk doen wordt het paard eerst aan de hand de stemcommando's geleerd en gewend aan het bit, zodat stuur en rem er op zit en dan gaat er een ruiter op.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 16:25

spatter schreef:
Het woord klaarstomen past al niet bij op een vriendelijke wijze inrijden, dat gaat niet samen.

Om een paard netjes in te rijden heb je tijd nodig.
Natuurlijk kun je het hup hup doen zoals vele engels gereden paarden worden opgeleerd, zadel er op, ruiter er op, net zolang rond draven tot hij moe is , enkele of meerdere bokken op de koop toe nemen.
Maar wil je het vriendelijk doen wordt het paard eerst aan de hand de stemcommando's geleerd en gewend aan het bit, zodat stuur en rem er op zit en dan gaat er een ruiter op.


Klaarstomen is maar een uitdrukking :+ Paard mag er zo lang over doen als nodig is!

MissesDon
Berichten: 100
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: geleen

Re: Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:33

Is het niet veel prettiger om paard zelf in te rijden met behulp van instructeur wat bij jou op locatie komt? Want je zal het uiteindelijk toch zelf ook gaan rijden? Dan heb je altijd zicht en weet je wat er gebeurd met je paard, plus jullie kunnen samen verder ontwikkelen. Ik werk zelf altijd op deze manier, is fijner voor het paard maar ook voor de ruiter.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 22:00

Tja, dat is wellicht een optie! Nog nooit aan gedacht eerlijk gezegd...

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:38

Bij Stal Verhoeven in st Oedenrode. Ligt tegen Eindhoven aan.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:45

Wij hebben het samen onder begeleiding van een Emiel Voest instructrice gedaan. Het duurt langer, want je begint met loswerken, grondwerk en lange lijnen, maar onze Flash heeft door deze voorbereiding nog nooit een stap verkeerd gedaan. Geen bokje, helemaal niets! We hebben er nu een superfijn te rijden paardje aan.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 18:48

Dit schijnt de 2 lazy 7 ranch ook zo te doen. Klinkt erg goed.

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:04

Willemina_L schreef:
Dit schijnt de 2 lazy 7 ranch ook zo te doen. Klinkt erg goed.


Ja klopt zij beginnen ook met grondwerk, lange lijnen etc. :)

Fionn was mede door deze goede voorbereiding erg braaf. Waar wij hem juist hadden weg gebracht vanwege zijn maffe karakter heeft hij geen een keer gebokt, gestaakt of ietsz Super braaf.

Op deze foto waren ze nog niet ermee aan het rijden. Toen deden ze nog grondwerk en lange lijnen zoals je kunt zien:


Afbeelding

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 18:48

In principe gaat hij inderdaad naar de 2 lazy 7 ranch, sluit ook aan bij hoe hij verder gereden zal worden. Iedereen in dit topic enorm bedankt voor het meedenken en de tips!

Ik vind mezelf te onzeker op het moment dat ik zelf op het eerst op een jong paard zou moeten stappen. Dit laat ik echt aan professionals over. Daarom toch uitbesteden en ja, ik ben echt benieuwd hoe hij het ervanaf gaat brengen.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zadelmak maken en inrijden op vriendelijke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:52

Moest je toch nog voor andere tips openstaan: King's Crossing van Irene Smeets. Echt een eyeopener met 100% respect en eerlijkheid naar het paard toe.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-16 18:56

Bedankt Tieneke! Ik ga eerst kijken bij de ranch, gelukkig dichtbij. En jazeker, als ik er geen goed gevoel bij heb dan ga ik absoluut de tips onderzoeken die hier gegeven zijn. Dus nogmaals bedankt!

Zelf sta ik op de voormalige stal van Eddy Modde (hij is er zelf niet meer aanwezig) en Wendy van de 2 lazy 7 ranch heeft daar ook nog rondgelopen. Het fijne weet ik niet maar de manier van respectvol met je paard omgaan dat sluit erg goed aan.