Kwpn Thuiskeuring en voorbereidingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Anomien

Kwpn Thuiskeuring en voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-25 18:57

Los van een oud topic, kon ik geen ervaringen lezen van mensen die hun paard bij kwpn aanbieden voor een Thuiskeuring.

Ik heb mijn merrie opgegeven en heb het idee dat ik het onderschat heb. Maar dat weet ik dus niet heel zeker.

Dus vandaar de vraag wat kan ik verwachten van een Thuiskeuring en hoe hebben jullie het paard voorbereid?

Ik heb wel wat info gevonden op kwpn.
Maar niet of ze het kunnen waarderen dat er nog een veulen naast loopt.
De merrie zelf is onbeleerd en onbespiert. Dat laatste is het punt waar ik denk dat ik het onderschat heb en wellicht wat te impulsief mijn merrie heb opgegeven. Haar nu nog trainen aan de longe ga ik haar niet aandoen en daarvoor is het te kort dag. Ze kent geen bit etc

Dus ervaringen?? Graag!

Boehoe!!

martinev

Re: Kwpn Thuiskeuring en voorbereidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:48

Ik heb mijn merrie twee jaar geleden naar de thuiskeuring gedaan! Bij mij was het wel een heel andere situatie, de merrie liep al hoog in de sport en had het sportpredikaat toen al heel ruim op zak. Zij liep dus gewoon wedstrijden en was ook helemaal in die conditie. Ik heb er dus niets anders voor gedaan dan een paar dagen van tevoren de hoefsmid nog even laten komen, wassen en knotten erin te draaien.

Ik vond het best spannend, vier mensen van het KWPN hier thuis die mijn paard heel uitgebreid inspecteerden, op stand en een stukje stap en draf rechtuit op het harde, dat was alles! Het was leuk, ze gaven een uitgebreide toelichting, dat vond ik heel interessant. Extra leuk was het natuurlijk dat ze het sterpredikaat ook kreeg toegekend!

Niet echt ervaring in jouw situatie dus, maar ik zou er gewoon voor gaan! Zorg dat de merrie er netjes bij staat, even knotten en wassen en dan ga ik ervan uit dat de inspecteurs er zeker doorheen kunnen kijken dat de merrie niet vol in de spieren zit! Maar wellicht hebben anderen daar meer ervaring mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:59

De merrie moet in ieder geval opgesteld kunnen worden en gemonsterd, wat betekent dat ze op het harde rechtuit moet kunnen stappen en draven. Dat zou ik wel even oefenen nog, veulen kan er gewoon bij blijven. Dat er een veulen bij loopt kan soms ook gunstig zijn, dan krijgen ze een idee hoe ze fokt en als het een knap veulen is straalt dit ook positief uit op de merrie. Meestal is het inderdaad voor de keuring zes weken trainen aan de longe voor wat goede bespiering en twee weken van te voren op een ijzertje voor maar dat zou ik met een veulen ook niet doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-25 15:17

Nog meer mensen met ervaringen?

Ik zie wel dat kwpn die dag er maar 5 keurt. Dus we gaan het meemaken. Dit wordt een Leermoment voor de volgende keer, dat ik iets minder impulsief moet zijn.

Ben niet snel ergens zenuwachtig voor maar dit ding ga ik toch met de nodige kriebels tegemoet.

Boehoe!!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:04

Ik heb mijn merrie ook thuis laten keuren, vond het uiteindelijk niet heel spannend. Had denk ik wel iets meer aan voorbereiding kunnen doen..
Ze vonden het toen een mooie degelijke merrie (is dat een compliment?), ze was register B. Ze was best mooi (foto in mijn profiel, de bruine) en kon in mijn ogen goed bewegen, de punten vielen mij toen tegen. Ze kon alleen ster worden op een echte keuring en moest nog IBOP lopen. Dat is er nooit van gekomen.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+11

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-25 22:32

Tilmar schreef:
Ik heb mijn merrie ook thuis laten keuren, vond het uiteindelijk niet heel spannend. Had denk ik wel iets meer aan voorbereiding kunnen doen..
Ze vonden het toen een mooie degelijke merrie (is dat een compliment?), ze was register B. Ze was best mooi (foto in mijn profiel, de bruine) en kon in mijn ogen goed bewegen, de punten vielen mij toen tegen. Ze kon alleen ster worden op een echte keuring en moest nog IBOP lopen. Dat is er nooit van gekomen.

Mooi degelijk? Vind ik wel een compliment. Klinkt als een dier met een goede basis.

Maar heb je je merrie wel in het stamboek gekregen? Die bruine is toch een mooie?

Ster wordt geen enkele merrie thuis. Eerder was dat wel bij merries ouder dan 8 jaar. Maar dat is nu niet meer.

Thuis kunnen ze maximaal stb-ext worden, heb ik begrepen.

Boehoe!!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:53

Ik heb destijds mijn VB merrie via een thuiskeuring laten opnemen.
Zij had toen ook een veulen aan de voet en hadden haar wel goed voorbereid.
Het was die dag slecht weer, waaierig, regen etc. en wij hadden geen mogelijkheid om haar binnen voor te brengen op een verhard pad.
Dus de inspecteur koos het meest ongunstige stuk zodat hij zelf droog kon staan, die ook nog eens een ongelijke bodem had. Merrie was ook erg onrustig door het weer. Wat dus resulteerde in slechte punten voor de beweging.. inspecteur vond haar stap te kort, terwijl de merrie enorm goed kan stappen en draf kwam ook niet uit de verf (2x 6,5)
Verder had ze wel mooie punten voor het exterieur dus is ze wel opgenomen met stb-ext maar achteraf had ik het dus liever niet thuis gedaan.. :Y)
Ik denk dat hij binnen 20 min het pad weer afreed dus echt heel spannend is het idd niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-25 23:09

Oké.. weer andere ervaring.
Zie je zelf die punten ook terug? Blijft dat inzichtelijk in het kwpn?

Boehoe!!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:22

Anomien schreef:
Tilmar schreef:

Mooi degelijk? Vind ik wel een compliment. Klinkt als een dier met een goede basis.

Maar heb je je merrie wel in het stamboek gekregen? Die bruine is toch een mooie?

Ster wordt geen enkele merrie thuis. Eerder was dat wel bij merries ouder dan 8 jaar. Maar dat is nu niet meer.

Thuis kunnen ze maximaal stb-ext worden, heb ik begrepen.

Mijn merrie werd zeker wel ster thuis! Zij had het sportpredikaat al gekregen, en dan kunnen ze op de thuiskeuring ster worden. Dat was ook precies de reden waarom ik het deed. We kregen ook gelijk een uitnodiging voor de centrale keuring.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 00:29

Als ik het zo lees, zou ik haar misschien terugtrekken.
Ik heb het ook eens gedaan hoor! Maar achteraf zou ik liever een VB hebben, dan een Stb. met mindere cijfers. Die cijfers kan je wel een keer opkrikken, maar dat moet er dan wel van komen. En je hebt maar 1 eerste indruk.
Als je nu een heel spectaculair veulen hebt, kan dat idd nog positief meewerken, maar anders zou ik het liever uitstellen tot ze in betere conditie is.
Een VB merrie is gewoon niet naar de keuring geweest. Een Stb. merrie is niet goed genoeg voor Ster.
En ik begrijp dat KWPN zoveel mogelijk paarden wil keuren. Des te betrouwbaarder wordt hun database. Daar maken we allemaal dankbaar gebruik van! Maar jouw merrie én veulen, zitten wel vast aan die mogelijk mindere score.
Gewoon op een ander moment en er de tijd voor nemen.
(Afgaande op jouw twijfels.. ik heb het paard natuurlijk niet gezien!)

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 00:51

Anomien schreef:

Het genetisch profiel is zichtbaar in de KWPN Database. Misschien kan je bijvoorbeeld haar moeder opzoeken als voorbeeld? De cijferlijst vind ik ook terug bij het KWPN (en Google).
Beide krijg je ter plekke ook zelf overhandigd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-25 11:47

KiKiDo schreef:
Als ik het zo lees, zou ik haar misschien terugtrekken.
Ik heb het ook eens gedaan hoor! Maar achteraf zou ik liever een VB hebben, dan een Stb. met mindere cijfers. Die cijfers kan je wel een keer opkrikken, maar dat moet er dan wel van komen. En je hebt maar 1 eerste indruk.
Als je nu een heel spectaculair veulen hebt, kan dat idd nog positief meewerken, maar anders zou ik het liever uitstellen tot ze in betere conditie is.
Een VB merrie is gewoon niet naar de keuring geweest. Een Stb. merrie is niet goed genoeg voor Ster.
En ik begrijp dat KWPN zoveel mogelijk paarden wil keuren. Des te betrouwbaarder wordt hun database. Daar maken we allemaal dankbaar gebruik van! Maar jouw merrie én veulen, zitten wel vast aan die mogelijk mindere score.
Gewoon op een ander moment en er de tijd voor nemen.
(Afgaande op jouw twijfels.. ik heb het paard natuurlijk niet gezien!)

Dank voor je input!

Thuis wordt ze toch al geen ster. Dat kan bij deze merrie niet. Dus het is wel stb-ext of niet.

Nadeel is dat ik haar volgend jaar ook weer een veulen bij heb lopen. Als alles goed mag gaan. En ik haar niet rijd. Ze is niet beleerd.

Ze kent niets.
Nu kan dat natuurlijk wel in gang worden gezet. Maar dan zou ik dat enkel moeten doen voor de keuring.

Boehoe!!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-25 11:49

KiKiDob schreef:
Anomien schreef:

Het genetisch profiel is zichtbaar in de KWPN Database. Misschien kan je bijvoorbeeld haar moeder opzoeken als voorbeeld? De cijferlijst vind ik ook terug bij het KWPN (en Google).
Beide krijg je ter plekke ook zelf overhandigd.

Ik had toevallig gisteren gespiekt. En die van haar moeder had ik wel gezien. Die van deze merrie staat er pas sinds kort op. Ik durf te zweren dat het eerder niet inzichtelijk was.
Ze heeft geen nakomelingen in de sport of dergelijke (ze heeft pas haar eerste gekregen).

Wel heb ik haar Wffs laten testen. Daar was ze vrij van. Ik denk dat kwpn toen ook haar genetisch profiel erin heeft gezet.

Boehoe!!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-25 11:53

Ik moet zeggen dat ik het veulen, die ze erbij heeft lopen erg correct vind. Het veulen is wel een betere versie geworden.

Ze is mijn eerste gefokt veulen, dus die roze bril zal wellicht meewerken :') Afbeelding
Afbeelding

Boehoe!!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:21

Ik zou er toch eerder voor kiezen om de merrie een ibop te laten lopen.
De veulens uit mijn voorlopig keur, ster, doc merrie die een nette ibop heeft gelopen verkoper makkelijker dan de veulens uit mijn stb-ext merrie. Terwijl deze veulens doorgaans correcter zijn. Ik had thuiskeuring gekozen omdat deze merrie niet meer onder het zadel kon door een ongeluk, haar eerste nakomeling (6 jaar) loopt nu inmiddels in het Z dus wat dat betreft is dan wel fijn.
Ze stond er met de thuiskeuring wel echt goed bij dus als je haar minimaal kan voorbereiden zou ik haar VB laten, je wilt ook niet dat ze onder de 70 scoort voor exterieur…
Dus wat dat betreft ben ik het Kikido eens.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:05

Wil je de merrie onder het zadel hebben? Dan zou ik aan die weg beginnen met ibop

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-25 14:09

Ik hoef de merrie niet onder het zadel. Dus dan zou ik het alleen doen voor een predikaat

Ik rij zelf niet. Misschien ooit weer. Maar heb 2 jonge kids en bekkenproblemen. En ook geen motivatie en tijd.

Moet toegeven dat ik me ook niet eens heb ingelezen in een IBOP. Dus geen idee wat dat inhoud en wat het kost

Boehoe!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:12

Misschien eens de moeite waard om uit te zoeken voor de afweging..
En ook de vraag hoe goed is de merrie op papier gefokt? Als ze zo goed is gefokt is het zonde als ze niks meer kan halen. Is ze 'gewoon' gefokt dan rest de vraag hoe erg jij het vindt dat ze 'maar' stb wordt. Of niet eens. Of met mwah cijfers. Etc etc.
Het enige wat je hebt te verliezen zijn de mindere cijfers die online in te zien zijn. Hoe erg jij dat vindt, weet alleen jij :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-25 14:28

Cioccolato schreef:
Misschien eens de moeite waard om uit te zoeken voor de afweging..
En ook de vraag hoe goed is de merrie op papier gefokt? Als ze zo goed is gefokt is het zonde als ze niks meer kan halen. Is ze 'gewoon' gefokt dan rest de vraag hoe erg jij het vindt dat ze 'maar' stb wordt. Of niet eens. Of met mwah cijfers. Etc etc.
Het enige wat je hebt te verliezen zijn de mindere cijfers die online in te zien zijn. Hoe erg jij dat vindt, weet alleen jij :D

Je hebt helemaal gelijk.
Ze komt uit een moeder (A) die in mijn ogen de potentie zeker had, maar door de fokker is gefokt en is verkocht aan de huidige eigenaar die er niets mee deed. Niet onder het zadel en alleen veulentjes hobbymatig mee fokte. De moeder van (A) is stamboek keur en heeft meerendeel van haar nakomelingen op leuk niveau lopen. Oma van (A) hetzelfde met stamboek keur prestatie

Ik heb enkele jaren terug een veulen (B) gekocht uit (A) bij de huidige eigenaar. Zowel de merrie als haar moeder zijn op dezelfde locatie blijven staan.

Dus door het ontbreken van predicaten van merrie (A) was het papier van mijn merrie (B) toch al niet zo bijzonder. Die potentie ziet een ander niet zo van papier. Ik wist dat bij de aanschaf en kende de instelling van de eigenaar. Hij gaat geen iBops of andere keuringen doen.

Wel zou hij mij de vrije hand kunnen geven voor de merrie (A). Ik weet dat ie mij dat wel gunt. Maar dan moet ik het uitbesteden omdat ik niet rij. Maar de eigenaar hecht er geen waarde aan, helemaal niet omdat ze nu draagmoeder is. Dus voor hem is het geen meerwaarde.

Deze merrie (B) zelf zie ik niet heel hoog in de cijfers komen, maar wellicht als ik haar beter had voorbereid wel in Stb-ext. Voor zover ik er verstand van heb.

Ik beschouw mezelf als een hobby fokker die altijd geld legt bij het fokken en absoluut niet verdient.

Wilde bij deze merrie de cijfers weten en bij mijn eerst veulen (C) kijken of ik daar echt serieuzer mee aan de gang kan. Maar als dat niet zo is. Ook goed.

Uiteraard snap ik dat een fokmerrie met geweldig papier een betere aanschaf was.
En wellicht dat ik ooit mijn Gelderse droom fokmerrie kan bemachtigen. Tot die tijd zal ik lekker dit doen.

Geeft een idee hoe ik er in sta denk ik.

Boehoe!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 14:42

Persoonlijk zouden wij ook gaan voor IBOP + opname, maar dat is niet voor niks; van niet zadelmak naar IBOP kost je toch wel 3 maanden, voor een springpaard meestal nog wat langer.
Dus reken op minimaal € 2500 extra kosten.

Alleen opname: als het vooral voor jezelf is, kun je 't doen. Of laten ....
Waarschijnlijk is je doel ook niet om veulens te fokken die topprestaties leveren, maar meer op karakter en misschien kleur. Dus ook de koper zal niet bijzonder geïnteresseerd zijn in deze gegevens van de merrie.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-25 14:46

Kendra schreef:
Persoonlijk zouden wij ook gaan voor IBOP + opname, maar dat is niet voor niks; van niet zadelmak naar IBOP kost je toch wel 3 maanden, voor een springpaard meestal nog wat langer.
Dus reken op minimaal € 2500 extra kosten.

Alleen opname: als het vooral voor jezelf is, kun je 't doen. Of laten ....
Waarschijnlijk is je doel ook niet om veulens te fokken die topprestaties leveren, maar meer op karakter en misschien kleur. Dus ook de koper zal niet bijzonder geïnteresseerd zijn in deze gegevens van de merrie.

Ach weet je ik heb niet het idee dat ik top fok.
Tuurlijk zet ik niet in voor een ezel. Maar ik heb met deze merrie niet het idee dat ik de top kan ambiëren. Bovendien is dit veulen wat erbij loopt voor mijzelf. Een volgend veulen zou weg mogen. Ook met het idee dat je er niet aan verdiend, maar wel een gezond dier hebt gefokt.

IBOP ga ik niet doen.

Boehoe!!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:25

Wat het een beetje is, is dat andere leden van het kwpn ook de scores in kunnen zien. Stel dat ik een veulen zou zoeken, dan koop ik er liever 1 uit een moeder met goede punten of die zich in de sport bewezen heeft, dan een zozo merrie. Hoe correct het veulen verder ook mag zijn. KWPN koop je toch ook voor de sportambitie. Als de moeder zelf niets bewezen heeft én laag scoort op zo'n keuring, zit je met voor veel mensen een oninteressant veulen wat lastig gaat verkopen. Fok je enkel voor jezelf dan maakt het niets uit natuurlijk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-25 15:33

Wat is lastig? Lastig als in een gezond veulen maar met oninteressant papier in de hogere prijsklasse ja.

Maar dat veulen in een lage prijsklasse.. kan me niet voorstellen dat dat niet wil.
De eigenaar van haar moeder heeft iets van 5 oninteressante veulens verkocht en ook gewoon een normale prijsklasse.

Dus prijs doet het hem ook wel. Zoals ik zei, verdienen doe ik er niet op. Maar dat is mijn doel niet.

Bovendien is het veulen voor mijzelf. Een volgende zou weg mogen, maar mag ook blijven.

Dus ik maak me daar niet zoveel zorgen om. En daar gaat het topic nu ook niet over.

Boehoe!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 15:51

Als het veulen niet verkocht raakt en met 4 jaar gezond en braaf onder het zadel is verkoopt dat ongeacht papier wel.

Veulens verkoop je op papier voor t grootste deel..

Dus het ligt ook weer een beetje daar aan

Je kan het altijd doen. Voor jezelf. Voor de ervaring. Als je het niet erg vind als de punten wel laag uitvallen. Je hebt een ervaring voor een volgende keer.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-25 15:53

Klopt helemaal.
Ik ga het niet afzeggen, maar denk ook niet dat het in mijn voordeel is dat ik haar groen voorstel. Dus mijn gevoel dat ik het onderschat hebt, klopt dus waarschijnlijk.

Ik laat het jullie weten. Toch fijn om jullie meningen te lezen.

Boehoe!!