Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tilmar schreef:Ik heb mijn merrie ook thuis laten keuren, vond het uiteindelijk niet heel spannend. Had denk ik wel iets meer aan voorbereiding kunnen doen..
Ze vonden het toen een mooie degelijke merrie (is dat een compliment?), ze was register B. Ze was best mooi (foto in mijn profiel, de bruine) en kon in mijn ogen goed bewegen, de punten vielen mij toen tegen. Ze kon alleen ster worden op een echte keuring en moest nog IBOP lopen. Dat is er nooit van gekomen.
Anomien schreef:Tilmar schreef:Ik heb mijn merrie ook thuis laten keuren, vond het uiteindelijk niet heel spannend. Had denk ik wel iets meer aan voorbereiding kunnen doen..
Ze vonden het toen een mooie degelijke merrie (is dat een compliment?), ze was register B. Ze was best mooi (foto in mijn profiel, de bruine) en kon in mijn ogen goed bewegen, de punten vielen mij toen tegen. Ze kon alleen ster worden op een echte keuring en moest nog IBOP lopen. Dat is er nooit van gekomen.
Mooi degelijk? Vind ik wel een compliment. Klinkt als een dier met een goede basis.
Maar heb je je merrie wel in het stamboek gekregen? Die bruine is toch een mooie?
Ster wordt geen enkele merrie thuis. Eerder was dat wel bij merries ouder dan 8 jaar. Maar dat is nu niet meer.
Thuis kunnen ze maximaal stb-ext worden, heb ik begrepen.
Anomien schreef:Oké.. weer andere ervaring.
Zie je zelf die punten ook terug? Blijft dat inzichtelijk in het kwpn?
KiKiDo schreef:Als ik het zo lees, zou ik haar misschien terugtrekken.
Ik heb het ook eens gedaan hoor! Maar achteraf zou ik liever een VB hebben, dan een Stb. met mindere cijfers. Die cijfers kan je wel een keer opkrikken, maar dat moet er dan wel van komen. En je hebt maar 1 eerste indruk.
Als je nu een heel spectaculair veulen hebt, kan dat idd nog positief meewerken, maar anders zou ik het liever uitstellen tot ze in betere conditie is.
Een VB merrie is gewoon niet naar de keuring geweest. Een Stb. merrie is niet goed genoeg voor Ster.
En ik begrijp dat KWPN zoveel mogelijk paarden wil keuren. Des te betrouwbaarder wordt hun database. Daar maken we allemaal dankbaar gebruik van! Maar jouw merrie én veulen, zitten wel vast aan die mogelijk mindere score.
Gewoon op een ander moment en er de tijd voor nemen.
(Afgaande op jouw twijfels.. ik heb het paard natuurlijk niet gezien!)
KiKiDob schreef:Anomien schreef:Oké.. weer andere ervaring.
Zie je zelf die punten ook terug? Blijft dat inzichtelijk in het kwpn?
Het genetisch profiel is zichtbaar in de KWPN Database. Misschien kan je bijvoorbeeld haar moeder opzoeken als voorbeeld? De cijferlijst vind ik ook terug bij het KWPN (en Google).
Beide krijg je ter plekke ook zelf overhandigd.
Cioccolato schreef:Misschien eens de moeite waard om uit te zoeken voor de afweging..
En ook de vraag hoe goed is de merrie op papier gefokt? Als ze zo goed is gefokt is het zonde als ze niks meer kan halen. Is ze 'gewoon' gefokt dan rest de vraag hoe erg jij het vindt dat ze 'maar' stb wordt. Of niet eens. Of met mwah cijfers. Etc etc.
Het enige wat je hebt te verliezen zijn de mindere cijfers die online in te zien zijn. Hoe erg jij dat vindt, weet alleen jij
Kendra schreef:Persoonlijk zouden wij ook gaan voor IBOP + opname, maar dat is niet voor niks; van niet zadelmak naar IBOP kost je toch wel 3 maanden, voor een springpaard meestal nog wat langer.
Dus reken op minimaal € 2500 extra kosten.
Alleen opname: als het vooral voor jezelf is, kun je 't doen. Of laten ....
Waarschijnlijk is je doel ook niet om veulens te fokken die topprestaties leveren, maar meer op karakter en misschien kleur. Dus ook de koper zal niet bijzonder geïnteresseerd zijn in deze gegevens van de merrie.
Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Muurp, supervon78, Wopkebrok en 8 bezoekers