Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:38

Laatst bijgewerkt door GabberGill op 15-09-23 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:43

Okee, dat maakt de situatie wat helderder. Wat een nare situatie voor je zeg.... dan had je het zo goed voor elkaar en zit je nu ineens vol in de stress door hoe het gelopen is :(:)

Het is al heftig om een kindje te krijgen, dat geeft veel verandering, en dan ook nog dit hele gedoe met veranderingen erbij....

Maar in principe is het dus een periode van 3 jaar die je moet zien te overbruggen, tot meiske naar school gaat...? Of zie je het tegen die tijd ook nog niet helemaal voor je hoe je dan wel weer tijd / energie (en genoeg inkomsten?) voor je paard zou kunnen hebben omdat je sowieso elke dag onder schooltijd zal moeten werken...?

De kans is behoorlijk dat je nu ook gewoon een beetje overweldigd wordt door de situatie :(:)
Ik weet niet hoe pittig je kindje is maar zelfs bij een makkelijke baby vreet het allemaal genoeg energie en kan het lastig zijn om er overheen te zien dat het naarmate ze ouder worden echt wat minder intensief wordt normaal gesproken.

Het klinkt alsof je enorm gek bent op dit paard en potentieel heel erg spijt krijgt als je het dier nu weg doet en je over een paar jaar toch weer de ruimte in je leven er voor hebt.

Als je denkt dat het realistisch is dat je over een paar jaar toch weer tijd krijgt voor deze hobby.... dan zou ik toch kijken of je het beestje kan behouden op 1 of andere manier. Een verzorger, bijrijder, lease...? Al is het maar een jaartje om even tijd te winnen voor jezelf, dat je je nu even niet schuldig hoeft te voelen en over een jaartje weer verder kijkt hoe het dan met een inmiddels peuter gaat.

Met een beetje geluk heb je dan een makkelijk kindje dat het leuk vindt om mee te gaan. En te kijken hoe mamma met het paard werkt, dan maak je een fijn speelhoekje in het zicht waardoor je wel gewoon contact hebt terwijl je wat met je paard doet. Of longeren met kind in de draagzak veilig op je rug, terwijl ze over je schouder mee kijkt of juist lekker dicht tegen mamma aan een (middag)dutje doet :z

Er zijn wellicht mogelijkheden als je een meegaand kindje hebt en het goed aanpakt waardoor het voor alle partijen prettig werkt :)

[edit] misschien eens kijken of je inderdaad met bovenstaande bokker kan kennis maken?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-09-23 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:53

Wat een onwijs nare situatie :(:)
Heel eerlijk, ik heb niet het idee dat dit het juiste moment voor je is om zo'n zware beslissing te nemen. Misschien is het handig om samen met iemand die buiten jouw situatie staat (coach/psycholoog) te gaan kijken waar je ruimte kunt maken. Wellicht ziet iemand die er buiten staat een oplossing waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Op zoek gaan naar een leaser, verzorgster of iemand die hem in bruikleen neemt, hoe moeilijk ook, kan je wel de ruimte geven om er beter over na te denken. Als er echt niemand te vinden is (maar volgens mij heb je al een heel mooi aanbod gekregen), kun je altijd voor jezelf nagaan hoe erg het nou echt is om je paard een aantal maanden stil te zetten of er het minimale mee te doen. Hij is nog jong en na die paar maanden heb je nog jaren om hem weer terug op zijn oude niveau (en hoger) te krijgen.
Neem je tijd. Verkopen is echt geen schande maar als je over een paar jaar wel weer de ruimte hebt voor een paard dan krijg je mogelijk spijt dat je hem weg hebt gedaan. Er is een kans dat het evengoed zo loopt maar het verzacht de pijn als je weet dat je er echt alles aan gedaan hebt.
Heel erg veel sterkte, ik hoop echt dat je een passende oplossing weet te vinden waar je vrede mee hebt :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:22

GabberGill schreef:
Nogmaals mijn aanbod staat
1 2 3 4 jaar het maakt me niet zoveel uit.

Ik zou geen geld van je vragen en dit met liefde doen en kosten delen. Tot jij je besluit nam zou ik alleen een verkooppercentage willen afspreken

Hier kan je wat informatie inzien. Ik denk oprecht dat ik een heleboel voor je kan betekenen namelijk.

[RIJ-ITP] Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

https://stephany-van-der-meulen.jimdosite.com/

Dit zou weleens een heel goed passend aanbod voor je kunnen zijn TS.

Kun je alles even op een rijtje zetten zonder druk en dan kun je altijd nog kijken of je hem alsnog verkoopt of niet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:54

Elisa2 schreef:
GabberGill schreef:
Nogmaals mijn aanbod staat
1 2 3 4 jaar het maakt me niet zoveel uit.

Ik zou geen geld van je vragen en dit met liefde doen en kosten delen. Tot jij je besluit nam zou ik alleen een verkooppercentage willen afspreken

Hier kan je wat informatie inzien. Ik denk oprecht dat ik een heleboel voor je kan betekenen namelijk.

[RIJ-ITP] Weer van Start na een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen.

https://stephany-van-der-meulen.jimdosite.com/

Dit zou weleens een heel goed passend aanbod voor je kunnen zijn TS.

Kun je alles even op een rijtje zetten zonder druk en dan kun je altijd nog kijken of je hem alsnog verkoopt of niet.

Ja wat ik zeg

Ik denk echt dat ik hem alles kan bieden wat nodig en hem door kan leren tot de TS achter een bepaalde keuze staat.

Ik wil hem ook best starten op een normale gezonde manier. Alle wensen kunnen besproken worden.

Ik hoor het wel!

Zuidpool29

Re: Klassiek opgeleid paard verkopen: hoe de juiste mensen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-23 16:23

Hallo allen,

Bedankt voor de lieve reacties
Ik heb reeds contact gehad met gabbergil hierover
1 van de belangstellende voor koop had evt ook belangstelling voor lease (en wellicht erna toch overname). Ik kijk naar beide opties!
Het is zo dat de situatie nu 8 maanden zo is en ik moet een besluit maken maar ik denk dus elke dag iets anders. Zo vervelend. Als hij 20 was liet ik hem gewoon lekker op de wei, maar hij is zo jong en wil graag werken.
Financieel is inderdaad wel een dingetje omdat ik meer moet gaan werken alles te bekostigen. Ik moet wel zeker weten dat ik bij ziekte/hoge dierenartskosten dit ook kan betalen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 17:01

Ja het zou natuurlijk wel direct meer ruimte geven, zowel financieel als ook met werk en het gevoel van stress, als je het dier kan verkopen dan is het gewoon uit je handen zeg maar.

Niet meer de kosten van onderhoud.
Niet meer de potentiële dierenartskosten.
Je kan de huur van de wei wellicht ook opzeggen.

Wie weet kan je dan met minder werkuren toe?

Het is alleen zo zuur als je over een tijdje wel weer ruimte hebt voor een paard en / of je met gevoelens komt te zitten van ik had dit dier nooit moeten laten gaan. Je kan zelf het beste inschatten hoe groot de kans realistisch gezien is op beide opties.

Het dier nu uitbesteden zodat je zelf even de zorg niet meer hebt, en ook minder kosten, kan er voor zorgen dat je de beslissing uitstelt. En dan kan je ook wennen aan het idee dat hij niet meer van jou is, en ervaren hoe dat voelt, zonder dat er een point of no return is bereikt zeg maar.

Alleen zit je dan natuurlijk wel nog met het risico van een lelijke blessure ofzo, en dat er dan kosten bij komen en het dier minder waard wordt bij verkoop of een stuk lastiger te herplaatsen wordt.

Je zal zelf moeten beslissen of je je er het beste bij voelt om nu maar meteen te verkopen zodat je van de financiële druk en risico's af bent. Of dat je de beslissing nog een poosje uitstelt door met lease te gaan werken :)

Verkopen met het idee dat je dan van de gewetensbezwaren af bent zal wellicht niet zo werken, als je zo met dit dier begaan bent heb je je juist weer kans dat geen invloed meer hebben op het levensverloop of zelfs helemaal uit het zicht raken van het dier, nog veel akeliger voelt dan wanneer je het nu even uitbesteedt en je tijd anders gebruikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:43

Wat een nare situatie TS :(:)

Maar ook: wat fijn dat er lieve bokkers zijn die zo met je mee denken. Ik denk dat de meesten je ervoor willen behoeden dat je spijt krijgt van je keuze om te verkopen. Of erger: dat je dat misschien je dochter kwalijk zou nemen op den duur.

Mbt het financiële plaatje mis ik nog of je alimentatie krijgt van de vader van je kind. Natuurlijk is die voor je dochter bedoeld en niet voor je paard, maar de kosten waarin hij bijdraagt kun jij weer uitsparen natuurlijk.

Ik hoop zo voor je dat er een oplossing komt. Misschien kleiner gaan wonen als de woningmarkt daar gunstiger voor wordt, en tot die tijd een tussenoplossing bij een leaser oid?

Succes en sterkte. Ik zou niet graag in je schoenen staan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:27

Koper schreef:
Wat een nare situatie TS :(:)

Maar ook: wat fijn dat er lieve bokkers zijn die zo met je mee denken. Ik denk dat de meesten je ervoor willen behoeden dat je spijt krijgt van je keuze om te verkopen. Of erger: dat je dat misschien je dochter kwalijk zou nemen op den duur.

Mbt het financiële plaatje mis ik nog of je alimentatie krijgt van de vader van je kind. Natuurlijk is die voor je dochter bedoeld en niet voor je paard, maar de kosten waarin hij bijdraagt kun jij weer uitsparen natuurlijk.

Ik hoop zo voor je dat er een oplossing komt. Misschien kleiner gaan wonen als de woningmarkt daar gunstiger voor wordt, en tot die tijd een tussenoplossing bij een leaser oid?

Succes en sterkte. Ik zou niet graag in je schoenen staan.

Ik heb dit zelf meegemaakt. Ik heb mijn paard moeten verkopen. Ik kocht hem met 2 maanden en met 6 maanden haalde ik hem op. Toen hij 3 jaar en zadelmak was kwam ik met mijn baby van 3 maanden op straat te staan.

Ik kreeg een huis aangeboden en moest een borg hebben. Ik heb hem met een bizar contract verkocht voor een minimale prijs (de borg van het huis). Gelukkig kwam hij top terecht en heb ik altijd contact behouden plus de afspraak terugkopen voor een redelijk bedrag en geen fantasie bedragen.

Ik heb nooit spijt gehad het was namelijk ten goede van mij en mijn dochter, maaaaar toen ik alles weer op orde had miste ik hem erger dan ik ooit verwacht had.

Terugkopen kan op zo'n moment niet meer en ik had dan nog de luxe om ze altijd en overal te volgen. Ik mocht langskomen en noem maar op. Ik heb het getroffen, maar ik lees teveel op fb enz waar paarden verdwijnen en nooit meer terecht komen.

Vandaar dat ik aanbied dit te doen. Ik weet hoe het voelt maar ook hoe het dalijk als alles beter gaat voelt.

Ik ben ondertussen moeder van 2 prachtdochters. 1 van 8 in de paarden en 1 van 5 maanden die vast ook de paarden wel in zal rollen. Nu alles klopt heb ik ook weer paarden maar ik denk wel eens terug aan dat stukje wat als ik hem nu nog had. Hij is ondertussen helaas ingeslapen doordat hij een naar ongeluk had waarbij hij een halswervel afbrak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:22

pmarena schreef:
Het dier nu uitbesteden zodat je zelf even de zorg niet meer hebt, en ook minder kosten, kan er voor zorgen dat je de beslissing uitstelt. En dan kan je ook wennen aan het idee dat hij niet meer van jou is, en ervaren hoe dat voelt, zonder dat er een point of no return is bereikt zeg maar.

Klopt, daar is wat voor te zeggen. Maar mijn persoonlijke ervaring is ook dat een kind je echt opslokt, zeker als je er nog naast moet werken. En dat gaat dan niet over 1 jaartje maar over meer jaren.
Ik kan me dan best voorstellen dat je dan denkt: wordt mijn paard er beter van? Dat is ook niet altijd gegarandeerd. Het is gewoon een heel lastig besluit.

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:33

Sterkte!

Mijn advies zou zijn om een afspraak te maken met de praktijkondersteuner bij de huisarts.
Vooral omdat het emotioneel zoveel is nu.

Dan kan je eens rustig met iemand praten over jouw situatie (alles bij elkaar, niet alleen wel/niet paard verkopen) en kijken wat het beste voor je is.
In het algemeen hoe je het beste met de situatie om kan gaan, en dan wordt wellicht ook duidelijker of je paard verkopen/hobby opgeven inderdaad het beste is of dat er andere opties zijn.

Iemand met een professionele en frisse blik erop kan je hopelijk helpen weer wat grip te krijgen op de situatie.

Watch me burn all the memories of you

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:38

Babootje: Ja die kans is groot :j

Maar het kan ook zijn dat er in dat jaar dingen veranderen waardoor 1 en ander er al weer anders uitziet. Door het dier uit te besteden onder de afspraak van over een jaar kijken we weer even verder, kan je op zijn minst wennen aan het idee van zelf de zorg er niet meer voor hebben...en kan je beter beoordelen of je het dier helemaal los kan laten of daar vreselijke buikpijn van krijgt :(:)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:27

Mijn persoonlijke ervaring is dat kinderen inderdaad een hoop energie kosten, maar mijn paarden altijd een momentje voor mij zijn.

Zo heb ik altijd alles gedaan en zijn mijn paarden inderdaad bij de eerste 2 jaar lang op een relatief laag pitje gezet. Toen mijn dochter 2 was ging ze gewoon mee en ja ik was ook alleen. Ik genoot van die momenten en aan training deed ik niet veel, beetje dubbele lijnen, rijden wanneer kon eb dan gewoon basis. Ik had toen een eigen zaak dus werkte aardig wat.

Nu bij nr 2 (nu 5 maanden) heb ik een partner en ondanks dat ik het druk heb ga ik bijna 7 dagen per week naar mijn paarden. Ik train ze naar wat ik kan en verzorg ze tot in de puntjes.

Soms moet je de lat niet te hoog leggen voor jezelf denk ik. Ook het verwachtingspatroon van jezelf naar je paard niet

Elke situatie is anders. Ik haal rust uit mijn paarden na een vreselijk drukke dag.

Ik denk dat we vooral moeten kijken naar hoe de ts zich voelt en hoe zij het ziet. We beleven alles allemaal anders. Aan mij vragen mensen wel eens of dat ik überhaupt wel eens slaap omdat ik 2 kinderen, 2 paarden en een baan heb. Ik slaap zeker wel eens hahahahaha maar niet te lang.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:26

Ik vind het altijd mooi om te zien dat er altijd mensen opstaan die iets voor een ander willen doen, heel mooi.
Heel veel sterkte ts met je situatie, ik heb ook in een dergelijke vervelende situatie gezeten, weliswaar zonder kind maar wel dat ik opeens met 4 paarden en 3 honden op straat stond. Achteraf is alles op zn pootjes terecht gekomen, zoals altijd. Daarmee wil ik zeggen,beslis niet te snel over iets wat zo belangrijk voor je is. De bovenstaande bokker en degene waar je contact mee hebt, hou dat warm, kijk of het gaat om hem een jaar te laten leasen (met goed contract!!) En beslis dan.
Laat ze beiden kennis maken, laat ze lekker (aan de hand en onder het zadel mits het goed voelt) met je aard werken en volg je gevoel wie het beste past.
Succes en vergeet niet, 'you shall overcome'

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:38

Ik heb ook jonge kinderen en gelukkig nooit mijn paard weg hoeven doen. Waarom ik iets schrijf is omdat mijn paard een tijd terug geblesseerd en onverkoopbaar is geworden. Ik heb hem nu met prepensioen, het gaat goed en we doen leuke dingen, ik ben geen ambitieuze ruiter. Maar ik betaal elke maand een bedrag voor een paard waar ik amper op kan rijden. Ik vind dat niet erg, hij is m'n beste maatje. Maar ik heb zo'n druk leven dat ik soms wel eens denk, als hij gezond was, had ik hem misschien wel weggedaan. Een gezond, fijn paard komt meestal wel goed terecht. Nu kan dat niet meer.

Misschien goed om in je achterhoofd te houden, een ongeluk zit in een klein hoekje en kan overal gebeuren. Kans is natuurlijk helemaal niet groot, maar het kan wel. Ook als hij ergens anders staat of verleaset wordt. Nu kun je hem waarschijnlijk voor een heel mooi bedrag verkopen. Dan niet meer (en dan heb je ook een hoop kopzorgen erbij).

Ik ben het wel eens dat zo'n beslissing niet overhaast en weloverwogen genomen moet worden. Maar misschien is mijn ervaring iets om mee te nemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:40

Bonita_Bon schreef:
Ik vind het altijd mooi om te zien dat er altijd mensen opstaan die iets voor een ander willen doen, heel mooi.

Helemaal eens :j

Wat ben jij líéf, Gabbergill.

-þórarinn Eymundsson

We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:56

Ik heb geen tips wat betreft de verkoop. Maar ik ben wel mama, dus vanuit die insteek komt mijn advies. Heel veel mama's zijn erg streng voor zichzelf en willen alles perfect doen, want stel je voor dat er iemand wat tekort komt. Nu kan ik niet inschatten of verkoop jouw leven beter maakt of juist niet. Maar ik kan wel zeggen dat het enige wat je dochter nodig heeft een gelukkige moeder is. Ook al ben je er minder dan je zou willen. En ergens in je leven moet je leren de lat iets lager te leggen en lief te zijn voor jezelf. Je bent niet egoistisch. Maar je mag wel opnieuw leren dat er ook tijd mag zijn voor jou en wat jij belangrijk vindt.
Ik heb geen idee of semi aan huis ook echt bij je thuis is zeg maar. Maar dan zijn er misschien mogelijkheden om met babyfoon bij je bak te rijden. Als je kindje iets ouder is dan kan ze ook mee en wie weet is er dan wel weer wat aan te passen ook. Of je leert een andere moeder kennen en jullie kunnen elkaar helpen.
Je weet niet hoe het leven loopt. Maar je mag wel proberen minder te denken wat je tekort komt en meer te genieten op de plek waar je bent. Waar komt dat schuldgevoel vandaan? Paarden denken al niet in schuld en tekort, dat komt echt alleen uit onszelf voor. Ik heb de 1e 2 jaar ook veel minder gereden dan ik gepland had, dan ik wilde en wat er in mijn ogen nodig was. En ik leefde zelf ook met een constant schuldgevoel. Maar achteraf was dat niet nodig. Mijn paard is er nog en ik heb weer meer tijd. Maar alles begint met ietsje liever zijn voor jezelf. Je doet het hartstikke goed! En alles komt goed :knuffel:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:48

GabberGill schreef:
Aan mij vragen mensen wel eens of dat ik überhaupt wel eens slaap omdat ik 2 kinderen, 2 paarden en een baan heb. Ik slaap zeker wel eens hahahahaha maar niet te lang.

Herkenbaar. Ik had dan wel een partner, maar had een drukke job. Heel veel weg, ook naar het buitenland. Dus de zorg voor mijn dochter kwam vooral op mij neer.
Ik was ZZP-er werkte veel thuis en had mijn moeder als flexibele oppas. Zo kon ik toch naar mijn paard en wat je zegt is waar: dat waren pure ontspanningsmomenten.
Voor anderen lijkt het vooral als veel werk, die paarden. Maar ik had het wel nodig.

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:55

Wil alleen maar zeggen dat ik het aanbod van Gabbergirl ongelofelijk lief en attent vind. Fantastisch dat mensen zoals jij bestaan die dit willen doen voor een ander.
@TS; het geeft je alle tijd en ruimte om helder te krijgen wat het beste is. Dat kunt je, nu je in de rollecoaster van gevoelens en emotie zit, gewoon niet zo goed bepalen.
Hoop dat je voor jezelf de toekomt met dit paard blijft zien. Er wordt je door de omstandigenheden al veel ontnomen. Ik hoop dat je je paard kunt houden.
Sterkte en bedankt voor de openheid!

Zie https://www.bokt.nl/markt/ad/521469/punch-werkjes en ze heeft ook kussenhoezen gemaakt. Zie insta marretjeroos.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:57

Idd gabbergirl das een enorm lief aanbod
Hoop dat jullie tot overeenstemming kunnen komen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 21:39

@Koper, paars en Sjonniez

Dit is oprecht een kleine moeite. Ik heb dit altijd van huis uit meegekregen en zal iemand altijd redden waar ik kan. Als dit de TS helpt om een keuze te maken in alle rust dan sta ik overal voor open en is alles bespreekbaar.

Afbeelding

Er past nog wel 1 bij joh hahahaha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 23:35

Die paarden zien er in elk geval tevreden uit :) Lijkt een goede plek :)

-þórarinn Eymundsson

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 01:33

Het kan een passend aanbod zijn, maar, geef TS ruimte haar eigen beslissing te nemen.
Sterkte met alles TS. Heb je een vertrouwd iemand in je omgeving om hierover te sparren?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:20

senna21 schreef:
Het kan een passend aanbod zijn, maar, geef TS ruimte haar eigen beslissing te nemen.
Sterkte met alles TS. Heb je een vertrouwd iemand in je omgeving om hierover te sparren?

Deze snap ik even niet.

Volgens mij krijgt TS alle ruimte om dit te overwegen en heb ik gezegd dat ze moet doen wat goed voelt en de plek voor haar openstaat al is dit over maanden. Ze mag me altijd contacten.

Ik heb namelijk plek, maar zoals in aan het begin heb gezegd hoef ik er niet perse een paard bij. Alleen als ze dit nodig heeft kan ze bij me terecht.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:30

GabberGill .. ik vind jou een topper :knuffel:

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)