Stalling in de Randstad: maar wáár dan?

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:31

Simbaa schreef:
Stal de Braasem in Zoeterwoude?
Of Groene Meer in Stompwijk?

Stal De Braassem zit in Woubrugge. (Ik sta daar). Ik weet niet waar je zit, maar vanuit Den Haag is dat via de A4 te doen. De file staat meestal de andere kant op als wij naar stal gaan. Dan is het 40 minuten met de auto vanuit Den Haag..
Maar ook in de winter is er geen weidegang. Wel genoeg paddocks waar ze een aantal uren per dag in kunnen staan. Verzorging is prima, ruim voldoende hooi. Binnen/buitenzetten kan worden geregeld. Er zijn geen uitrijmogelijkheden.
Ik ken ongeveer alle stallen in de omgeving wel en het is echt een drama om een stal te vinden. Of de verzorging is niet goed (qua hooi en strooisel) of de bodems zijn ruk, of de stallen te klein. En in stallen waar het wel oke is, kom je er niet tussen ivm mega wachtlijst. In de winter meestal geen weidegang (wegens de kleigrond)

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:21

beegee schreef:
Ik zit in Benthuizen, dat ligt tegen Zoetermeer aan. Diep in de randstad dus :'). Ik ga alles eens even doorzoeken, zijn wat namen genoemd die ik niet ken. Friezen Hendrikse ken ik, kon alleen op de site er niet duidelijk uit halen of ze ook pensionstalling deden!

Iemand ervaring met Anna’s Hoeve in Moerkapelle? Daar ben ik twee jaar geleden geweest en vond het toen niet zo, wie weet is het in de tussentijd verbeterd? Dan doel ik met name op de paddock :D

Ja wel geweest. Ook al even geleden maar ik vond het toen best een beetje een zooitje. En volgens mij ook niet veel land.

Banaansingeltje te koop, merk: Kieffer, mooi zacht leer, maat 55 (voor pony) https://www.bokt.nl/markt/ad/519167/ban ... -leer-zgan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:22

Leliehoeve zou je nog kunnen proberen in Zoetermeer. Die hebben wel plek volgens mij, maar alleen buitenfaciliteiten en toch nog tegen een stevige prijs. De stallen vond ik vrij klein, maar ik ben nu best heel groot gewend.
Stal Dijkxhoorn ken je wellicht ook? In Pijnacker. (Ben ik wel eens wezen kijken, maar er niet gaan staan, omdat je een soort van verplicht bent om bij Jacobine te lessen en het ook niet gewaardeerd wordt als je de trailer pakt en bij een ander gaat lessen) En ook in Pijnacker zit stal Duynwijk. (Die ken ik niet).
In Delft heb je nog de stal van Cees Poot. Ik heb daar gestaan, maar degene die de stal runt (1 van de kleindochters van Cees) is op zn zachtst gezegd een aparte. De sfeer op stal was mede door haar echt niet leuk. Cees zelf was wel heel aardig.
Dan heb je in Delfgauw de "luxe pensionstal" Vitale Prijs aan de Zuideindse weg Als je graag wil huilen dan moet je dat doen :D
Daarnaast zit Hoeve Oostrijk. Daar moet je tussen passen. Het is een beetje een boomloos, bitloos, ijzerloos stal. Het is alweer een tijdje geleden dat ik daar heb gekeken. En verder stal Westerman, goede stal maar ook een lange wachtlijst. Verderop heb je nog wat stallen die ik niet allemaal ken. Wat verderop stond mijn trailer bij een soort opfok/springstal.
Als je een beetje rond rijdt in die omgeving (of op Google maps speurt en dan het satellietbeeld aanzet) zie je ook nog wel wat - voornamelijk- zelf doe stalletjes.
Naast het stalletje van Cees Poot zit Prometheus ruitersport (een soort studentenmanege, waar je lid van moet zijn/worden. Er stonden ook wat pensionpaarden herinner ik me, maar het is er klein.
Aan de Bieslandse weg is nog een mooi stallencomplex; de eigenaar wilde daar een stal beginnen maar kreeg van de gemeente geen toestemming. Wil de boel ook niet verkopen, dus het staat te verpauperen. Hartstikke zonde. Volgens mij heeft er nog een huurder in gezeten die criminele activiteiten ontplooide daar.

Als je een beetje kijkt met Google Maps in die omgeving, zie je wel verschillende paardenbakken. Maar de opname is wel wat verouderd. Maar je zou op basis daarvan best eens kunnen gaan kijken.

Babootje

Re: Stalling in de Randstad: maar wáár dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:32

Ja ik denk dat je zoekt naar iets onmogelijks. Het niet voeren in de paddocks snap ik vanuit het bedrijf wel.
Er wordt dan door de paarden onderling te veel geklooid. Dus het is of accepteren dat ze 2 uur buiten staan, of langer maar dan zonder eten. Een duivels dilemma dat je hier ook echt alleen in de winter hebt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 20:49

beegee schreef:
En dat is me juist wel waar het om gaat. Ik wil dat voor mijn paard, vind dat +-4 uur naar buiten niet genoeg is en zeker niet zonder eten. Ik ben aan het kijken of dat hier bestaat. Is dat niet zo, dan is de keuze simpel: verhuizen naar een plek waar het wel kan, al dan niet verder weg. Dat is een keuze die ik dan maak in het belang van mijn paard. Liefst in de randstad dus, bestaat dat niet, moeten we verder weg zoeken… Daarom dus dit topic, zodat ik zeker weet dat ik alles heb gehad voordat ik hem echt ver weg ga zetten :)

Vind jij het niet genoeg of is dat werkelijk zo? De sectorraad paarden vindt 4 uur buiten wel genoeg.
Daarnaast zijn er ook andere dingen belangrijk, dat is ook wat ik duidelijk probeer te maken.
Wil je nog rijden op je paard? Dan is het belangrijk dat je kunt rijden op goede bodems en niet op ongelijke/onzekere bodems. Een buitenrit is leuk, maar niet alleen maar. Want ruiterpaden zijn in de winter vaak ook niet al te best. En dat is ook niet goed voor de benen van je paard. Verder moet de verzorging gewoon goed zijn met voldoende (onbeschimmeld) hooi en een goed strobed.
Staat je paard deels op stal, dan wil je toch een ruime stal, fris, niet donker en niet stoffig.
Dus er zijn zoveel meer factoren die van invloed zijn op de gezondheid van je paard dan alleen maar x uur buiten. En vaak gaan die factoren niet allemaal samen en moet je ergens (helaas vind ik ook) een concessie doen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-01-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:24

ruitje schreef:
Ik reageer eigenlijk normaal niet echt( voelt beetje raar, ik wil niet dat een klant het idee heeft dat ik zit mee te lezen/zich gevolgd voelt oid, maarja ik lees dit natuurlijk wel :o ) maar als ik 1+1 optel staat de TS nu dus bij ons op stal. Super fijne pensionklant overigens, dus als iemand een plekje vrij heeft en wel wat meer maatwerk kan leveren: vooral doen want je hebt er echter een leuke stalgenoot bij :) ! Tenminste, als ik het goed heb, kan ook zijn dat ik nu super positief ben over iemand die helemaal niet bij ons staat :')

Dan even over de laatste berichten:

Bij ons staan bijna geen paarden meer alleen( die nemen we niet meer aan sinds dit jaar, om dus meer ruimte te geven aan de groepen) .

Zoiets is best 'spannend' , want we sluiten een hele groep klanten uit om door de tijd betere keuzes te kunnen maken voor de groepen( want zo creëren we meer paddock tijd voor de rest uiteindelijk)

We hebben dus groepsstalling 24/7, waar de ervaring is dat die vooral geschikt is voor paarden die makkelijk op gewicht blijven. Deze kunnen zomer en winter kiezen of ze buiten of binnen staan.

De andere paarden staan ook in groepen buiten. In de zomer de gehele dag of 24/7 op het land en in de winter 4 uur( wij voeren op dit moment niet op de paddocks en dan is 4 uur i.m.o. het maximum zonder ruwvoer)

De paddocks liggen leeg na 16.00, dus je hebt de tijd om zelf te verlengen maar ja, dan zit je dus weer aan dat je dat zelf moet doen terwijl de rest van ons pakket eigenlijk geen doe het zelf is.

Waar we in de toekomst zijn: Wie weet, verandering kost soms ook tijd wil je als bedrijf overeind blijven en met 100 pensionpaarden is het misschien ook lastiger dan met 10 :)

Ik kruip weer onder mijn meeleessteen, want het is niet de bedoeling dat dit topic over onze stal gaat ipv de vraag van de TS, maar dacht na de laatste posts ik moet toch maar even reageren.

Ik snap dat het maken van keuzes voor de toekomst van je stal echt super lastig is.
100 pensionpaarden vind ik ook wel echt heel veel hoor om te verzorgen; dan is groepsstalling wel een uitkomst, maar mest is mest zullen we maar zeggen en dr wordt wat gedraaid per dag :+ .
Voor de faciliteiten, die er zijn lijkt het me ook een fors aantal. Dan moeten er toch veel bij zitten die daar geen gebruik van maken. Van origine waren jullie een draverstal toch? Hebben jullie daar nog veel van of meer klanten die aangespannen rijden?
Ik stond vroeger (laaang geleden) bij manege de Wildhoef, een postzegel in de bosjes van Pexx vlakbij het strand. Zou ik nu niet meer acceptabel vinden, maar vroeger wist je niet beter. Stonden toch echt ook nog flink wat paarden; was 's winters ook echt afzien om je paard genoeg beweging te geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:30

MyWishMax schreef:
Dank je ruitje! Ik wilde niks verder schrijven, want ik wist het niet zeker. Had alleen gelezen dat jullie nu geen paddocks meer voor 1 paard hadden (vind ik positief haha)

En ik heb dat dan weer liever niet _O- _O- 's Zomers vind ik het geen probleem om paarden die prima met elkaar kunnen een ruim weitje met elkaar te laten delen, dan staat er gras en daar is meer belangstelling voor. Maar in de paddocks zie ik daar toch een hoop ellende van zeker als er ook nog hooi ligt. Veeartsrekeningen zijn hoog tegenwoordig. Ik neem liever het risico niet.
Maar dat is ook paardafhankelijk hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:18

ruitje schreef:
@Babootje Onze accomodatie is een van de andere dingen die beter kan. Ik had graag nog wat overdekt maar we hebben land gekocht.(moeilijke keuze want meestal betalen mensen iets beter voor een droge bak dan een extra graspol :+ ) We hebben veel mensen staan die dus niet 7 dagen per week trainen voor een M proef of inderdaad aangespannen rijden of buiten rijden, maar ook de recreatie ruiters wil gewoon een goede bodem toch? Daarin herken ik ook wel wat de TS zegt, onze stal heeft een hoop maar kan ook echt nog beter.
Voelt voor mij ook niet als erg ofzo hoor MyWishMax, als iemand zegt: het systeem past niet bij mij of dit kan beter. Is ook gewoon de realiteit en wij zien zelf ook wat er beter kan. Gaat gewoon niet allemaal tegelijk :D

En nu verdwijn ik echt weer haha :+

Dat "meer land" snap ik heel goed. Ik zou denk ik die keuze ook gemaakt hebben. En een goede bodem ook belangrijk.

Verder zou ik zeker niet in een groepshuisvesting willen en is "iets" meer overdekt ook wel fijn. In ieder geval een overdekte stapmolen. Voor de veiligheid. (Heb toch nare dingen met niet overdekte molens gezien; glad, glijpartijen en soms valpartijen, brrr).
Stallen minimaal 12m2. Een uitloop bij je stal zou helemaal geweldig zijn. Maar dat zijn me potverdorie investeringen zeg!.
En als je nu al 100 tevreden klanten hebt staan, is dat natuurlijk van ondergeschikt belang.
Ik vind het alleen ontzettend!! jammer dat het er niet is in mijn omgeving.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:34

miereneter schreef:
ruitje schreef:
En als het niks is: ben je altijd weer welkom :) . Is het wel wat: dan ben ik blij voor jullie dat het ergens anders wel lukt :)

Jij klinkt als een ontzettend fijne staleigenaar, ruitje!

Nou idd; ik ken stallen waar je geen goed kan doen als je weg bent. Maar meestal kan je ook wel werer terug als er plek is. En waar ik niet meer welkom ben was er echt wel wat aan de hand. Dat was gewoon te erg en zou ik ook echt niet meer terug willen. 1 stal kreeg mn paard een ernstig ongeluk door slecht onderhoud aan de rijbaan. Bij 1 stal reed de staleigenaar met een shovel in op een paar kinderen die hem irriteerden. Ik heb toen getuigd. Dus ja. En de laatste: Daar wil niemand meer staan; dus dat is ook niet treurig :D :D
Je maakt wat mee in 30 jaar in de paarden….

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:59

Nou ja, Ruitje, wat jij in deze discussie hebt gebracht is ook heel belangrijk. Een stal kan nog zo mooi en fijn lijken (ik zal geen namen noemen :D) maar je weet pas echt dat het klopt wat er wordt beloofd als je er staat. Verder is het heel belangrijk dat je met de staleigenaar door 1 deur kunt. Als stal en zeker eentje met zoveel paarden, lever je generieke zorg. Maar paarden zijn individuen en je zult altijd tegenkomen dat je een paard in je stal hebt die niet in dat generieke systeem past, hetzij door gedrag hetzij door gezondheid. Dan is het heel fijn dat de staleigenaar met je meedenkt in oplossingen.
Maar er zijn helaas nog erg veel stallen waar niets kan. En dat kun je meestal niet van tevoren weten.
Alhoewel... een stal die nog plek over heeft in deze krappe markt en waar heel veel verloop is, is meestal wel een teken aan de wand.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie