Stalling in de Randstad: maar wáár dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Stalling in de Randstad: maar wáár dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-23 20:34

Omdat ik inmiddels een beetje de wanhoop nabij ben en naar mijn idee al-les in de omgeving wel ken… Hierbij een topic :')

Naar mijn idee zijn mijn eisen niet bijzonder onredelijk, dan wel onverenigbaar := Op 1 moet paard natuurlijk naar buiten kunnen, bij voorkeur even niet in de drek in de winter, 's zomers minimaal de hele dag op het weiland. Goed ruwvoer, bij voorkeur uiteraard onbeperkt. Qua faciliteiten, het hoeft niet groots of spectaculair, als het maar bruikbaar is. Binnenbak is fijn, hoeft niet als de buitenbak jaarrond goed te rijden is. Voor de rest: aan de accomodatie geen eisen. Dan als laatste rijd ik graag buiten en dat is meestal waar het op stuk loopt.

Dat gezegd hebbende: is het dan echt zo onmogelijk? Of zie ik stallen over ‘t hoofd? Op het moment ben ik zelfs bereid om in andere provincies te gaan kijken omdat het hier gewoon om te huilen is :=. Budget is 500 euro per maand, máár dan moet dit wel in verhouding staan tot wat je krijgt. Drie buitenbakken zijn leuk, maar dan moeten deze wel te gebruiken zijn en niet 6 van de 12 maanden onder water staan door de regen bijvoorbeeld. All-in heeft mijn voorkeur, zeker als het verder weg is. Zelf stal mesten is geen probleem, maar geen doe-het-samen of in roosters meedraaien.

Hebben jullie nog aanraders? Waar staat het in-de-Randstad-wonend-Bokt met zijn paard? Ik ben zeker bereid om verder dan de grenzen van de Randstad te kijken, sowieso heel Zuid-Holland en anders richting Utrecht of Zeeland. Ik hoor het graag van jullie! :)


beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Stalling in de Randstad: maar wáár dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 09:07

Bij de Braassem komen ze niet zo veel buiten toch? Verder wel prachtige stal. Groene meer ben ik bekend mee. Olsthoorn ook gezien, een vriendin van mij gaf aan dat het wel echt postzegel buitengang is allemaal, en ook (‘s winters) apart van elkaar naar buiten. Ik denk dat ik mijn paard daar geen plezier mee doe :(

Bedankt voor jullie tips tot nu toe!


beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Stalling in de Randstad: maar wáár dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 09:16

Ja, maar je hebt nattigheid en drek. Nu staat ie ook nat omdat het geregeld heeft, logisch. Daar hoor je mij niet over! Maar van die stallen waar ze echt tot de knie in pure modder en klei staan omdat er geen fatsoenlijke paddock is aangelegd, daar maak ik ons beide niet blij mee. En die ken ik helaas ook :o

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 09:28

prompter schreef:
Die in Vogelenzang moet toch weg, of is dit weer een andere?

Dat dacht ik inderdaad ook gelezen te hebben. Jammer, want ziet er verder ideaal uit. Zwetsloot even bekeken, ligt wel middenin de polder zo te zien. Weet je hoe dat zit met uitrijmogelijkheden?

En idd dat bedoel ik over de paddocks, MyWishMax. Wat ik zeg, nattigheid is echt niet erg. Maar het verschil tussen een bonk modder en een natte gedraineerde paddock is echt wel aanzienlijk. Mag ik vragen op welke stal jij staat, al dan niet in pb? In principe sta ik voor alle richtingen open, al moet ik er wel rekening mee houden dat hoe verder het wordt, hoe minder vaak per week ik langs kan gaan. Al kan ik nu ook niet al teveel met hem doen, op mijn huidige stal staat ook alles onder water. Dus op zich schuift dat niet al teveel :D

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Stalling in de Randstad: maar wáár dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 13:43

Ik zit in Benthuizen, dat ligt tegen Zoetermeer aan. Diep in de randstad dus :'). Ik ga alles eens even doorzoeken, zijn wat namen genoemd die ik niet ken. Friezen Hendrikse ken ik, kon alleen op de site er niet duidelijk uit halen of ze ook pensionstalling deden!

Iemand ervaring met Anna’s Hoeve in Moerkapelle? Daar ben ik twee jaar geleden geweest en vond het toen niet zo, wie weet is het in de tussentijd verbeterd? Dan doel ik met name op de paddock :D

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-23 12:37

Fair to Horses heeft geen weiland. Heb daar ook een tijdje een paard gereden en het is een mooie accommodatie met fijne uitrijmogelijkheden, maar weiland is wel echt een eis. En ik denk dat ik, hoe zeg ik dit netjes, iets te “traditioneel” ben om er echt lekker tussen te passen. :)

Wbt inleveren op eisen: kan ik uiteraard begrijpen. Nu heb ik ruim twee jaar op een dhz/doe het samen stal gestaan waar ook geen bak aanwezig was, wel op loopafstand. Daar moest je al-les zelf doen, je huurde zeg maar enkel de accommodatie. Dat werkte voor mij/ons gewoon niet. Zeker het doe het samen deel valt voor mij af, ik wil niet meer afhankelijk zijn van andere mensen (dan heb ik het dus niet over stalpersoneel) en verwachtingen over en weer. Juist omdat ik slechte ervaringen heb met mensen die zich niet aan de gemaakte afspraken houden en je uiteindelijk zelf die stal staat te runnen, niet alleen voor je eigen paard maar ook voor tig anderen. Uiteraard heel prettig als het voor jullie wel werkt, ik ga het alleen niet meer opzoeken. :) Stal mesten is uiteraard geen probleem, maar roosters en volledig dhz ga ik niet meer aan.

Olsthoorn ga ik dan nog een keer kijken! Anna’s hoeve ga ik ook nog een keer langs. Wie weet wat er veranderd is op twee jaar tijd. Windhoek heb ik bovenaan de wachtlijst gestaan, maar laten gaan omdat het geen verbetering is tov waar ik nu sta.

In Bleiswijk/Bergschenhoek zitten ook enorm veel stalletjes, maar ben ik buiten Fair to Horses en Bernoski nooit wat over tegengekomen op internet. Is er iemand bekend in die regio toevallig? :) Zelfde voor Delft/Delfgauw, als ik door ‘t Delftse Hout reed kwam ik van alles regen maar nergens terug te vinden!

Iemand nog recente ervaringen met four star stables?

Weer bedankt voor jullie input!

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 13:24

Bedankt weer voor de reacties!

Babootje, bedankt voor je enorm uitgebreide post :D

Leliehoeve ken ik maar sinds het overgenomen is, is het veel luxe voor de ruiter maar voor de paarden laat het flink te wensen over. Mini postzegels zogenaamd weidegang, de stukjes zien er niet groter uit dan 6x3. Ik woon er in de buurt en zie gefrustreerde paarden als ik er langs kom.

Dijkshoorn ken ik, heb bij Jacobine gelest maar het is daar enkel 2u buiten en er is geen weiland.

Cees Poot dezelfde verhalen over gehoord als jij nu vertelt. Dat risico ga ik niet nemen. Stal Prijs ook heeel wat over gehoord :))

Neville ook mee bekend maar word ik niet warm van eerlijk gezegd.

Groene meer staan ze ‘s winters 4 uur buiten, wat ik enerzijds te kort vind, anderzijds weer te lang zonder eten. Er wordt niet op de paddocks gevoerd. Dus dat valt af. Ik begreep dat ze op Olsthoorn 6u zonder eten staan, dus die optie valt ook weg.

Ik ben nu idd Google maps aan het afstruinen waar er paardenbakken te vinden zijn, wie weet dat ik het erop waag en op sommige plekken een briefje in de bus doe. Wie niet waagt, niet wint, maar wel zonder asociaal te zijn uiteraard. Ook houd ik de Facebookgroepen goed in de gaten.

Overigens, misschien kom ik te kritisch over, maar dit is m’n laatste poging wat anders te vinden. Lukt dat niet, dan leg ik me erbij neer dat het niet beter kan dan waar ik nu sta, en dan heb ik daar vrede mee. Ik ga niet verhuizen om het verhuizen, maar heb nu nog zo’n gevoel van, whats out there? … you know :))
Laatst bijgewerkt door Coby op 03-06-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verzoek aangepast.

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Stalling in de Randstad: maar wáár dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 17:23

En dat is me juist wel waar het om gaat. Ik wil dat voor mijn paard, vind dat +-4 uur naar buiten niet genoeg is en zeker niet zonder eten. Ik ben aan het kijken of dat hier bestaat. Is dat niet zo, dan is de keuze simpel: verhuizen naar een plek waar het wel kan, al dan niet verder weg. Dat is een keuze die ik dan maak in het belang van mijn paard. Liefst in de randstad dus, bestaat dat niet, moeten we verder weg zoeken… Daarom dus dit topic, zodat ik zeker weet dat ik alles heb gehad voordat ik hem echt ver weg ga zetten :)

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 20:09

Babootje schreef:
beegee schreef:
En dat is me juist wel waar het om gaat. Ik wil dat voor mijn paard, vind dat +-4 uur naar buiten niet genoeg is en zeker niet zonder eten. Ik ben aan het kijken of dat hier bestaat. Is dat niet zo, dan is de keuze simpel: verhuizen naar een plek waar het wel kan, al dan niet verder weg. Dat is een keuze die ik dan maak in het belang van mijn paard. Liefst in de randstad dus, bestaat dat niet, moeten we verder weg zoeken… Daarom dus dit topic, zodat ik zeker weet dat ik alles heb gehad voordat ik hem echt ver weg ga zetten :)


Vind jij het niet genoeg of is dat werkelijk zo? De sectorraad paarden vindt 4 uur buiten wel genoeg.
Daarnaast zijn er ook andere dingen belangrijk, dat is ook wat ik duidelijk probeer te maken.
Wil je nog rijden op je paard? Dan is het belangrijk dat je kunt rijden op goede bodems en niet op ongelijke/onzekere bodems. Een buitenrit is leuk, maar niet alleen maar. Want ruiterpaden zijn in de winter vaak ook niet al te best. En dat is ook niet goed voor de benen van je paard. Verder moet de verzorging gewoon goed zijn met voldoende (onbeschimmeld) hooi en een goed strobed.
Staat je paard deels op stal, dan wil je toch een ruime stal, fris, niet donker en niet stoffig.
Dus er zijn zoveel meer factoren die van invloed zijn op de gezondheid van je paard dan alleen maar x uur buiten. En vaak gaan die factoren niet allemaal samen en moet je ergens (helaas vind ik ook) een concessie doen.

Vind ik en dat staat er ook :) En natuurlijk, de rest die je zegt klopt ook en ik ga hem niet op een stal zetten waar hij bijv 6u naar buiten kan, maar een inimini stal heeft en de bak zo ongelijk is dat ie zich een blessure in werkt. Maar ik vind wel, nogmaals ik vind, dat hij nu te weinig buiten staat. En daar zou ik graag op verbeteren. Nu heeft hij wel een grote stal en gaat het verder prima. Maar als ik kan vinden wat ik nu heb met nog een paar uur erbij, is dat helemaal top. Zo niet, ga ik niet weg. Ik ga hem zeker niet slechter stallen dan nu.

Ik hang er overigens ook geen oordeel aan dat op sommige stallen paarden minder dan vier uur buiten komen. Dat is ieders keuze en respecteer ik, als iemand anders zijn paard een uur buiten wil en verder alleen rijdt, ook prima! Maar voor mij en mijn paard wil ik dat niet :)

De groepsstal van de groene meer had ideaal geweest, maar daar wordt grofstengelig arm hooi gevoerd waarmee mijn paard niet op gewicht kan blijven. Dat geven ze zelf ook aan: koudbloed of ander die makkelijk op gewicht is. Dan val ik precies buiten de doelgroep helaas!

Paridon ga ik even opzoeken.

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 22:50

Volgens mij worden er nu wel wat dingen uit zijn verband gehaald.

Als eerst: jaarrond op het weiland is geen eis, heb ik ook nergens gezegd. Dat bestaat hier gewoon niet, vraag ik dus ook niet om.

Binnenbak: geen eis. Gewoon een normaal rijdbare bak. Is die er ook niet, oké, maar dan dus ook geen bizarre prijs van 400 pm als je in de winter niets met je paard kunt doen.

Paard op stro: geen eis. Ik heb hem zelfs liever op vlas, al is dat meestal de duurdere optie :P

Hooi: geen eis. Maakt me echt niet uit wat hij krijgt, hooi, voordroog, kuil, als de kwaliteit maar goed is. Geen beschimmelde troep of spul wat net stro is.

Stapmolen: geen eis. Heb ik nu, maak ik geen gebruik van. Idem voor solarium.

Hooi in de paddock zie ik absoluut het nut wel van in en schrik er eerder van dat dat niet de standaard is. Ik kan het helemaal begrijpen vanuit het oogpunt van de stalhouder, het geeft idd troep en kan ook veel verspilling geven. Maakt niet dat ik het niet jammer vind dat het bijna niet te vinden is.

Wbt uitrijmogelijkheden: hoeft niet spectaculair, als we ook maar eens wat anders kunnen doen dan in de bak rijden. Enorme bossen of parken: niet nodig! Maar wel veilig buiten de deur een blokje om kunnen.

Waar komt het dan uiteindelijk op neer: de basisbehoeften van mijn paard (wat voor mij dus bestaat uit ‘s winters óók met eten buiten kunnen staan) plus een rijbak en een (kleine) route buiten om te rijden. Klinkt voor mij niet als bijzonder veel, maar de combinatie van deze drie is moeilijk te vinden. Zeker omdat doe het zelf/samen voor mij niet haalbaar is. En bestaat het niet, nogmaals prima, dan blijven er twee opties over. Ofwel blijven staan, ofwel verder weg zoeken. En gezien ik vind dat hij nu eigenlijk te weinig buiten staat, zal het dan het tweede worden :)

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 18:37

Wiiii, toch ontdekt door ruitje :P. Ik sta idd op de Groene Meer. Wilde dat echter niet zo het topic in gooien, omdat ik 1) niet het gevoel wilde geven dat ik graag weg wil of op een schopstoel zit en 2) niet de stal in een kwaad daglicht wil stellen (of andere mensen dat uit eigen beweging laten doen). Fijn om te horen dat je mij een fijne klant vindt, ik vind jou ook een fijne staleigenaar en daarom ergens dubbel uiteraard dat we nu beide in dit topic zitten :').

Maar goed, misschien verklaart dat ook wel waarom ik door velen als te kritisch word gezien en alles af lijk te slaan: want eigenlijk héb ik alles al :D. Want laten we wel wezen, waar ik nu sta is op papier eigenlijk ook de best passende stal. Het deel waarop dan geüpgraded kan worden is het buiten komen. Ik denk dat hij er baat bij heeft om de hele dag door te kunnen eten, ook buiten.

En wat het wat lastiger maakt, dat kan ruitje ongetwijfeld beamen, is dat ik een behoorlijk complex paard heb (helaas :')), dat eigenlijk echt maatwerk nodig heeft. Hij wijkt zeg maar altijd af van de norm, lijkt zijn eigen plannetje te trekken. Dit werkt voor de overige 99 paarden op onze stal? Leuk, voor mij dus niet :)), gaan jullie maar puzzelen samen. En op een gegeven moment kan dat wat lastig worden als je als pensioneigenaar een groot bedrijf te runnen hebt, maar er eentje tegen de stroming in blijft zwemmen (wil ik ook even bij vermelden dat er altijd ontzettend goed met mij en m’n barbiepaard wordt meegedacht, echt hulde daarvoor!) Hij staat nu echt wel goed, maar ik denk dus dat er op bepaalde punten nog verbeterd kan worden, en daarom heb in dit topic geopend. Mocht er dus binnen de genoemde opties iets zitten dat aan mijn eisen voldoet en kleinschalig(er) is, zou dat zomaar heel goed bij ons kunnen passen.

Want kan er daadwerkelijk verbeterd worden, of is dat een ideaalbeeld dat ik in mijn hoofd heb? Komt het uit op het laatste, dan is het toch simpel; hebben de we beste plek voor hem gevonden en hoeven we nooooit meer weg :)

Ik wil weten wat er is, maar dan ook echt goed in kaart hebben, zodat ik ook weet wat ik wel heb, waarmee ik mogelijk ontzettend in mijn handjes mag knijpen en mijn zegeningen mag tellen. Of wie weet is er juist het allerlaatste puzzelstukje dat alles op zijn plek kan laten vallen. Daar zit ik nu dus tussenin :) Het gaan om puntjes op de i, maar wie weet staat er al een dikke punt op en dan leg ik dat ook naast mij neer.

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-23 10:25

Dat zou zomaar kunnen, maar er is zoveel genoemd dat eerst alles even op een rijtje gezet moet worden :) ik vind het fijn om te weten welke opties er zijn, maar ben niet als een malle aan het zoeken.

Mocht het wel zo ver komen dan zal ik dat tzt laten weten, maar niet alvorens ruitje hiervan op de hoogte gesteld te hebben. Zou wat zijn als ze via dit topic erachter komt dat ik ga opzeggen, maar niets van mij heeft vernomen :') Dat is niet helemaal mijn stijl.

En ik moet ook wel zeggen dat ik regelmatig denk:

|( |( |( |( ;( ;( ;( ;( ;( ;( Ik wil niet weg, dus of er echt een verhuizing in zit uiteindelijk, weet ik nog niet helemaal.

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-23 10:40

Die had ik idd gezien! Die staat inmiddels zelfs al op gereserveerd zie ik :oo Het lijkt ook alsof er steeds meer stallen vrij komen, of ik zoek anders := Ik hou het eigenlijk altijd wel in de gaten, maar valt me op dat ook steeds meer grote stallen gaan adverteren.

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Stalling in de Randstad: maar wáár dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-23 10:49

Ja, idd gewenning lijkt het te zijn. Ik kijk ook nog standaard welke paarden er te koop staan, maar ben 3 jaar geleden al geslaagd in m’n zoektocht en een tweede komt er absoluut niet bij :')

beegee
Berichten: 944
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-23 11:37

Goed, omdat er zo veel mensen zijn die met mij mee hebben gedacht, hier nog even een update. Afgelopen week te horen gekregen waar ik al een tijd bang voor ben… Ik zat met mijn paard bijna een jaar in een revalidatietraject, heel onzeker allemaal en vanaf het begin al rekening ermee gehouden dat het niet meer goed zou komen. En helaas, hij is inderdaad nooit meer belastbaar.

Dat betekent dat alle eisen die ik aan een stal had gesteld, eigenlijk komen te vervallen. Ik heb nu een 13-jarige pensionado en geen belang meer bij een rijbak, uitrijmogelijkheden of longeercirkel… ;( Daarom heb ik besloten niet meer te gaan verhuizen. Binnenkort begint het weideseizoen en dan mag hij lekker gaan grasmaaien op zijn vertrouwde plek met vriendjes. Ik weet niet hoe lang we nog samen hebben en wil hem niet voor (achteraf) de laatste maanden verhuizen. Mocht alles helemaal goed gaan, kan ik daarna altijd nog op zoek naar een pensioenplek. Maar dan schop ik vast tegen die tijd het topic weer omhoog :)

Bedankt allemaal voor jullie bijdragen, voor mij is het uiteindelijk niet meer nodig geweest maar ik denk dat er een hele hoop bokkers hier toch wat aan hebben gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers