Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:09

Normaal gesproken ga ik elke dag :j Als ik niet kan regel ik dat een stalgenoot haar hooitas vult en haar extra's geeft.

Uitmesten, voeren (hooi los op de grond) en binnen en buiten zetten wordt gedaan.

Stal is op kwartiertje fietsen of acht minuten met de auto van mijn huis.

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:13

Op mijn vorige stal ging ik 2 a 3 keer per week heen. Ik moest 35 minuten rijden enkele reis. Daarop ook gekozen voor een stal dichterbij te zoeken met in ieder geval dezelfde voorzieningen. Ik sta nu op 6 km en ga nu elke dag heen. Ik rijd nu 4 x in de week. De andere dagen ga ik heen om te knuffelen/te poetsen

Lieser
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 09:22

Wij hebben 1 stal vlakbij. De verzorging daar is goed, maar ze hebben amper weide en een kleine paddock. Twee andere stallen zijn verder weg. De verste (25 km) heeft veel weides, drie paddocks en een stapmolen, maar is alleen met de auto te bereiken. Dan kan mijn dochter er dus voorlopig niet alleen naar toe. De middelste is een half uur fietsen, wat met slecht weer niet echt fijn is.

Ik weet niet of ze overal plek hebben hoor, dat ga ik nog uitzoeken.

Organa

Berichten: 172
Geregistreerd: 29-01-19

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:28

Ik ga er elke dag heen, minimaal 2x maar soms wel 4x per dag :+
Wij moeten dan ook echt alles zelf doen...

Anoniem

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:31

Minimaal 2 soms 3x per dag. Vaak even tussendoor

DuoPenotti

Berichten: 29416
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:35

Voorheen stond mijn paard vol pension.
Dat was elke dag de wei op, ook in de winter.
Incl voeren en mesten.
Toch ging ik 7 dagen in de week.
Kan op 1 hand tellen in een jaar dat ik niet ging en had vingers over. :)

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:42

Merje schreef:
Wij hebben 1 stal vlakbij. De verzorging daar is goed, maar ze hebben amper weide en een kleine paddock. Twee andere stallen zijn verder weg. De verste (25 km) heeft veel weides, drie paddocks en een stapmolen, maar is alleen met de auto te bereiken. Dan kan mijn dochter er dus voorlopig niet alleen naar toe. De middelste is een half uur fietsen, wat met slecht weer niet echt fijn is.

Ik weet niet of ze overal plek hebben hoor, dat ga ik nog uitzoeken.

Goed dat je dit uitzoekt. Ik kan wel meegeven dat wanneer je paard maar op een goede en fijne plek staat dat het dan al heel veel rust geeft ;) Stel stal 1 sta je niet fijn, maar bijv de andere stallen wel dan zou ik gaan voor een v die andere stallen. Ondanks dat het dan verder weg is.
Ik ervaar heel erg dat ik geen ontspanning kan vinden in het hebben van een eigen paard wanneer deze niet op een fijne plek staat.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:44

Meestal 5 keer per week. De andere dagen heeft hij vrij.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:47

Ik ga eke dag.. Nu op de nieuwe plek hoeft het niet perse maar ik vind het wel fijn. Zelfs al is het maar even zien hoe het gaat en een bakje eten geven

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:59

Mijn paard staat vol pension, heb 2 geweldige bijrijders waarvan de ene hem al een jaar of 9 doet en de ander 5 ongeveer. Zelf rugproblemen en een dochter dus ik kom nu maar 2-3x per week. Maar als ik er niet ben, komt een van de andere 2 en hij is in super handen bij hen.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:01

Op dit moment rij ik een half uur met de auto naar stal.
In mei gaan we verhuizen en dan is het nog 5 km.
Dan zal ik voornamelijk op de fiets gaan. :j

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:06

Het verschilt enorm. Soms ga ik 5x per week, maar meestal 2 a 3 keer per week. Elke dag is hier ook niet mogelijk want op maandag is de stal gesloten :D

mala26

Berichten: 4992
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:11

Ik ga elke dag en vaak 2 x per dag. Ze staat in vol pension alleen werk ik met hooi netten en dat vinden ze daar prima maar ze willen er zelf geen werk aan hebben. Dus moet zelf vullen en ophangen. Helemaal prima want ben allang blij dat het mag. Verder staat ze nu ook op druppels die 2 x p.d gegeven moeten worden.

Maar als ik dit niet zou hebben zou ik in principe ook niet elke dag te hoeven gaan. Ze houden daar de paarden goed in de gaten.

Ze staat 15 min met de auto verder op. En halverwege mijn werk. Dus kom er toch langs.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:13

Merje schreef:
Wij hebben 1 stal vlakbij. De verzorging daar is goed, maar ze hebben amper weide en een kleine paddock. Twee andere stallen zijn verder weg. De verste (25 km) heeft veel weides, drie paddocks en een stapmolen, maar is alleen met de auto te bereiken. Dan kan mijn dochter er dus voorlopig niet alleen naar toe. De middelste is een half uur fietsen, wat met slecht weer niet echt fijn is.

Ik weet niet of ze overal plek hebben hoor, dat ga ik nog uitzoeken.


Uit ervaring weet ik dat het het fijnst is als je paard op een plek staat waar hij veel buiten komt. Dat geeft jezelf veel meer rust want anders moet je echt constant heen, dat is niet fijn (naast het feit dat een paard sowieso buiten hoort te komen maar dat terzijde).
Als je samen met je dochter het paard gaat 'doen' dan is het ook leuk om er samen heen te gaan. Liever 'maar' 3x per week heen dan elke dag omdat het paard niet op een fijne plek staat.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:16

Ik ga elke dag, en mijn paarden staan op 20-25 autominuten van huis. Ik kan in theorie een dag overslaan maar doe dat dus niet,gewoon omdat ik het ook fijn vindt om even buiten te zijn.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:30

Felien_Kyra schreef:
Merje schreef:
Wij hebben 1 stal vlakbij. De verzorging daar is goed, maar ze hebben amper weide en een kleine paddock. Twee andere stallen zijn verder weg. De verste (25 km) heeft veel weides, drie paddocks en een stapmolen, maar is alleen met de auto te bereiken. Dan kan mijn dochter er dus voorlopig niet alleen naar toe. De middelste is een half uur fietsen, wat met slecht weer niet echt fijn is.

Ik weet niet of ze overal plek hebben hoor, dat ga ik nog uitzoeken.

Goed dat je dit uitzoekt. Ik kan wel meegeven dat wanneer je paard maar op een goede en fijne plek staat dat het dan al heel veel rust geeft ;) Stel stal 1 sta je niet fijn, maar bijv de andere stallen wel dan zou ik gaan voor een v die andere stallen. Ondanks dat het dan verder weg is.
Ik ervaar heel erg dat ik geen ontspanning kan vinden in het hebben van een eigen paard wanneer deze niet op een fijne plek staat.


Voor mij zou het ook stress geven als mijn paard op 35 minuten autorijden zou staan.
Helemaal als ik er ook nog actief mee bezig zou zijn.
Het idee al dat je na een dag werken nog eens dik een half uur in de auto moet zitten. -O-

Het zou voor mij iets ander zijn als mijn paard straks met pensioen is. Dan wil ik best wat verder rijden voor de perfecte stal (PP...anders niets)

Ik ga nu elke dag heen. Ik heb huis,werk,stal binnen 10 km dus ga veel op de fiets.
Volgende maand gaat mijn paard verhuizen en staat hij nog dichterbij. OOk weer volpension dus als ik wil kan ik ook hier een dagje overslaan. Moet wel zeggen dat ik zomers wat makkelijker oversla dan in de winter.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:34

Ik sta volpension. Pony staat perfect. Ik zou zo een dag niet kunnen gaan.

Maar ik ga dagelijks, al is het maar een 10min even een kriebel en wortel.
Ik ben een controlfreak en monitor haar graag zelf :+

Pony staat op 3 km van huis sinds een half jaar. Hiervoor 20km maar dan ging ik ook dagelijks en zomers soms wel 2 keer pd ivm hitte
Laatst bijgewerkt door Saaams op 17-04-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:37

Voor het paard maakt het niet uit als hij goed verzorgd wordt of je wel of niet elke dag gaat. Toen hij op volpension stond 25 minuten auto rijden, ging ik elke dag. Gewoon omdat ik dat heel leuk vond en ik het idee had dat paardlief het ook leuk vond (blij hummen als hij ons zag aankomen). Toen hij dichtbij stond (5 minuten met de fiets) en we iets meer zelf moesten doen, ging ik vaker, ook gewoon omdat ik dat heel erg fijn vond.
En toen hij aan huis stond genoot ik nog het meeste van ze en ging vaak ook als ze 100 meter lopen stonden op de wei, even kijken. Altijd die blijde koppies die dan omhoog kwamen maakte me erg gelukkig. 's Ochtends altijd stonden ze al op me te wachten en dan het blijde huhuhuhuhuhu van de ruin, maakte mij erg gelukkig.
Dus de paarden hebben ons niet zoveel nodig, maar ik vond het gewoon enorm tof.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:45

Paard staat volpension, heel dicht bij huis. Ik zou niet iedere dag hoeven te gaan maar doe dat meestal wel. Soms ben ik er maar een kwartiertje. Even snel een aai en weer naar huis.

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:50

Wat ik nog wil opmerken is het volgende. Als je paard in de kudde staat, zoals Polie nu en meer een half wild leven heeft, dan gaan ze ook iets verder van de mens vandaan, wat ook aan haar karakter ligt (altijd meer paarden paardje geweest) in tegen stelling tot de ruin die altijd zeer gericht is geweest op mij en andere mensen.
Ik voel bij Polie heel duidelijk dat ze super gelukkig is, dat ze weet wie ik ben, dat ze het leuk vind even die extra aandacht, maar dan moet ik ook weer verdwijnen. Dat doe ik dan ook altijd→ ze geeft dan een bepaalde zwieper met haar hoofd en dat betekent "het is goed zo, tot de volgende keer" _O- .

Dus veel zien heeft ook een functie voor jezelf, nl dat je paard dichterbij je staat en je er dus meer mee kunt doen. Of zoals Hercule je paard moet zo goed bevestigd zijn en een mensen paard dat het niet uitmaakt. Ik kon hem altijd zo roepen , ook als ik hem een half jaar niet gezien had, zadelen en dan genoten we als vanouds weer paar dagen intensief van elkaars gezelschap. Hercule stond jaren in de kudde in Zuid Frankrijk en had een vrij wild leven met wat toezicht . Maar Hercule dat is denk ik de uitzondering die de regel bevestigd dat veel aandacht geven fijne paarden geeft. Toen Hercule indertijd nog in NL stond kreeg hij wel heel veel aandacht en hij was super goed bevestigd en echt een lid van het gezin.

scooby09

Berichten: 2207
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:38

Merje schreef:
scooby09 schreef:
Ik ga ongeveer 5 x pw.
Sta vol pension hoef nik ste doen dus kan makkelijk dagje overslaan.

En wordt je paard op de andere dagen dan ook in een paddock of weide gezet door de pensionhouder?

Jazeker...Ze komt elke dag uiten hoef ik niks voor te doen.
Ik kan met gerust hart op vakantie.
Ik heb geen bijrijder nooit nodig gevonden .
Ze werkt 3/ 4 keer in de week meer dan genoeg.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:48

Ik sta vol pension en oorspronkelijk was/is het mijn idee 4/5 x per week te gaan maar ga al maanden dagelijks ivm verzorging. Als dat straks weer achter de rug is kan ik het prima weer wat terug schroeven.

Ohja: paard staat 5,5 km weg.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:05

Naar mijn paard een keer op een dag, alleen zijn stal hoef ik uit te mesten.

Mijn pony ook elke dag, soms een, soms twee en heeeeel soms 3 keer. Die staat in eigen beheer met een andere pony van een andere eigenaar, we wisselen diensten

nimbletje
Berichten: 783
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:43

Wij gaan 4x soms 5x per week. Mijn bijrijdster 2x per week meestal. Bij ons worden ze elke dag buiten gezet en binnen gehaald. Dit doen we volgens rooster met elkaar. Voeren doet de stalhouderij. Mesten doen we zelf maar kun je een keertje niet is er altijd wel iemand die je stal even wilt doen. Wij staan op een pensionstal met zo'n 20 paarden.

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Hoe vaak gaan jullie naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:48

Ik ga in principe elke dag. Tenzij er een deken gewisseld moet worden oid. Ik moet zelf uitmesten. De rest wordt gedaan. Ik voer mijn eigen brokjes dus dat zet ik ook klaar voor een x aantal dagen.