Spaans paard heet onder zadel, help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DanielleEvi
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-10-20

Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 12:10

Hoi allemaal,

Sinds twee weken heb ik een Spaanse pony. In de stal, aan de hand, op de trailer, op de poets- en wasplaats is ze superbraaf en durf ik bij wijze van spreken mijn nichtje van 3 er nog mee alleen te laten (dat doe ik natuurlijk niet).

Zodra ik echter opstap om te rijden is ze ontzettend heet. Ze raakt in de stress in dan in paniek en dan ben ik haar kwijt.

Hebben jullie tips om hiermee om te gaan? Misschien vanuit eigen ervaring? Of kennen jullie iemand in de buurt van Breda die kennis en kunde heeft van de Spaanse rijkunst en waar ik eventueel lessen kan volgen zodat we elkaar beter begrijpen.

Alvast veel dank voor jullie hulp en reacties!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:27


Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:43

Gewoon ff doorzetten. Mijn paard had precies hetzelfde. Wss heb je dr verhuisd van stal toen je dr kocht en is ze nog een beetje onwennig. Wat bij mij hielp is 1x in de week les, 2x longeren en voor de rest gewoon lekker laten wennen. Dit heb ik 4/5 weken doorgezet toen was het aardig oke. Dat ze spooky was is een half jaar gebleven, nu is ze de rust zelve

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:45

Je heb haar twee weken. Ze zal nog moeten wennen lijkt me. Daarnaast kies je voor een bepaald ras die ook wel wat pit kan bezitten. Hoe was ze voorheen bij de vorige eigenaar en bij het proefrijden? Hoe oud is de pony?

DanielleEvi
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 12:47

Napie schreef:
Je heb haar twee weken. Ze zal nog moeten wennen lijkt me. Daarnaast kies je voor een bepaald ras die ook wel wat pit kan bezitten. Hoe was ze voorheen bij de vorige eigenaar en bij het proefrijden? Hoe oud is de pony?


Bij de vorige eigenaar heeft ze maar enkele weken gestaan, die heeft haar van een handelaar. Daar was ze ook wel pittig en voorwaarts, maar was ik haar niet 'kwijt' zoals nu. Ze is al 11 jaar en heeft tot drie maanden terug in Spanje gestaan. Het is allemaal wel verklaarbaar denk ik en het zal vooral tijd kosten, maar ik wil graag van begin af aan het juiste doen voor haar.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:50

Even een stapje terug doen...werk je met de pony ook aan de hand? Wellicht ga je te snel voor de pony en kan ze het nog even niet handelen. Werk bijvoorbeeld op de grond naar ontspanning toe. Stap dan op, stap een paar pasjes, of rondjes , afhankelijk wat lukt in een ontspannen toestand en stap dan weer af. Steeds een beetje verder uitbouwen. Geef haar even de tijd, ze geeft blijkbaar aan dat het te snel gaat/niet prettig is voor haar.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:08

3 maand geleden in Spanje, dat wil dus zeggen dat dit paard op 3 maand tijd én naar NL/BE getransporteerd is én je bent de 3e eigenaar.

Ze staat nu ook 2 weken bij jou, dit paard heeft tijd nodig, lots of TLC :)
Ik ga mee met bovenstaande. Beetje bij beetje.

Er gaan altijd mensen zeggen: doorbijten en doorrijden.

Een paard over zijn grenzen er extra doorduwen is altijd not done.
Is het een Spaans paard (PRE of kruising) of 'een paard uit Spanje'.
Een PRE durft pittig zijn, aard van het beestje, afhankelijk van de bloedlijn groot stuk.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:08

Tijd is het codewoord geweest hier. En die van mij heeft lang de tijd nodig gehad hoor. Onder het zadel gaan we inmiddels al een poosje heel lekker en hebben we zelfs wedstrijdjes gestart, waar ik in het begin niet eens kon stappen zoveel stress had ze al.
Je schrijft dat die van jou aan de hand al zo braaf is; is dat echt braaf, of is dat gewoon afsluiten van het koppie? Die van mij bouwt alle spanning en stress op van binnen, en kon dan voor een buitenstaander "ineens" ontploffen. Voor mij ook in het begin, ik was zo'n sensibel paard niet gewend. Het heeft me een hele poos gekost om dat goed aan te voelen en te kunnen oplossen.
Kijk of je dat kan gaan voelen. Wat is de stressfactor? Waar komt het weg? Wat is voor jullie een fijne manier om het op te lossen? Stappen helpt bij mij bijvoorbeeld niet. Om stress af te vloeien kan ik het beste even aan een langer teugeltje op de volte draven en gewoon even kletsen.
Ik heb echt ontiegelijk vaak 3432384 stappen terug moeten doen en gewoon weer overnieuw beginnen.

Hoe zit je er zelf op? Vind je het spannend? Ik heb het eerlijk gezegd een tijdje best wel lastig gevonden, echt spannend zou ik het niet willen noemen, maar ik twijfelde zo aan mezelf dat ik stopte met paardrijden. Been er af en een beetje in elkaar gekrompen zitten. Dat helpt natuurlijk voor geen meter, want deed ik dan wat met mijn been vlogen we weer een meter omhoog omdat ze zo schrok. Ga eens bij jezelf voelen.

Over het stukje "afsluiten van de buitenwereld" Aan de hand is de mijne altijd "braaf geweest". Ook daar wou ze best eens schrikken en opzij schieten, maar ze wandelde altijd mee. Ze stond altijd netjes op de poetsplek stil en liet alles toe. Zadel en deken op was eng en zorgde ervoor dat ze in elkaar krimpte, maar ze liet het wel gebeuren. Ze stond altijd een beetje chagrijnig erbij leek het haast, ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Poetsen vond ze niet echt leuk en knuffelen ook niet. Ze wou niet geaaid worden op haar hoofd en vond truttelen ook maar niks.
En toch kwam daar na een hele lange tijd een ander paard uit, dat poetsen stiekem toch wel lekker vond, en eigenlijk ook wel een knuffel en een aai wou. Het ging onder het zadel al een hele poos goed, en we waren echt al naar elkaar toe gegroeid, maar dit is een van de laatste dingen die nu aan het licht komen.

Voglensmij is dit een heel warrig verhaal, maar mocht je nog vragen hebben beantwoord ze gerust. Ik hou het al 2 jaar uit met mijn geweldige schimmel en kan me geen leuker paard wensen.

Anoniem

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:15

Heel simpel als het een cruzado of pre is, die zijn gewoon sensibel en moet je anders rijden dan dat de meesten gewend zijn.

Maar laat het beestje alsjeblieft even wennen. Transport heeft veel impact. Net zoals binnen 3 maand 3 verschillende mensen. Gemiddeld gezien heeft ie dan nog geen maand bij elk persoon gestaan. Dat is lastig voor zo'n paard hoor. Even laten wennen en vooral veel tijd geven. Dan heb je goud in handen

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:25

Er loopt momenteel ook een topic over een pas geimporteerd Spaans paard die juist niet wil lopen.

DanielleEvi
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-10-20

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 13:28

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik hoop dat de tijd helpt om een fijne combinatie te worden. Al zal ze als cruzado waarschijnlijk haar pit nooit helemaal verliezen, maar dat is niet erg.

Het geeft in ieder geval hoop dat het vanzelf goed komt door jullie ervaringen te lezen!

Wij gaan lekker aan elkaar wennen en rustig opbouwen op haar tempo♥️

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:38

Naast dat ze tijd nodig zal hebben om te wennen is de manier van rijden in Spanje heel anders dan hier. Veel minder hand, meer zit en vooral: meer been. En dan geen drijvende kuit maar een begrenzend buitenbeen. Temperament hoort bij het ras maar dat stressige is vaak een paard dat de hulpen niet begrijpt. Teveel hand op een Iberier kan vluchtgedrag oproepen terwijl t raseigen geen renners zijn.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:58

Eens, wat hierboven al is gezegd; zoveel veranderingen doen veel met een paard. Niet te veel verlangen, ga grondwerken, leer haar goed kennen, laat haar jou leren vertrouwen en ga dan rustig opbouwen zodat jullie allebei leren communiceren; helder laten worden wat jij en zij verwacht van de hulpen die gegeven en gekregen worden. Dat kost tijd omdat ze in Spanje heel anders rijden dan hier. Trek er maar rustig een half jaar voor uit. Veel plezier; ik vind de spaanse paarden geweldig, mooi, gevoelig en mensgericht.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:16

Vraagje : hoeveel ervaring heb je met Spanjaarden?
De rijstijl wil nog wel eens uitmaken: Agaat Moerman kon 'mopperen' dat mensen een paard 'een spaans trauma' toedichtten, terwijl ze zelf 'de taal niet spraken'.
Mijn eigen jonkie heeft mij meer dan eens verbaasd doen staan over haar gevoeligheid en haar vermogen tot gedachten lezen.
(Ik denk 'nog 1 rondje draf' en dan staat ze ook prompt stil... _/-\o_
Groot voordeel: onzichtbare hulpen geven gaat mij goed af!)

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:51

www.elegantiahorses.nl
Zitten in Breda
Train op het moment ook verschillende spaanse rij pony's en cruzados dus wellicht kan ik je helpen.

Fireina

Berichten: 5
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:53

Ik heb hetzelfde probleem, ik heb net een 6jarige cruzado gekocht. Flinke beer super lief maar wel wat terughoudend in het begin, net of hij schrik had van mensen. Toen ik hem ging testen was hij wel vooruit maar dat ging eigenlijk nog. Eens hier opstal hemel en aarde verschil. Stress tot en met en hij ging aan de loop met mijn zonder enige verklaring. Momenteel rijdt een vriendin van me met hem om hem er een beetje door te krijgen. Ze heeft meer zelfvertrouwen en dat verschil merk je wel. Maar toch blijft hij enorm gespannen zeker het eerste half uur is echt een gevecht soms. Voorwaarts neerwaarts werkt ook niet want hij durft zijn hals precies niet laten zakken. Enkel na een uur goed rijden lukt het wel in stap en zakt hij soms al in draf. Ik zelf het altijd bwp’ers gehad ook wel met wat pit, maar dit is gewoon heel anders. Ik had hem gekocht al braaf familiepaard, daar ben ik dus wel wat voor teleurgesteld. Ik zou er zo graag op mijn gemak kunnen opzitten maar momenteel lukt het me nog niet. Hopelijk betert het met de tijd want voor de rest is het echt een ongelofelijk lief paard. Ik heb hem zelf ook nog maar sinds een 3 tal weken en hij was dus ook nog maar sinds half oktober in België.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:00

Hij is sinds half oktober in Belgie, en je hebt hem nu 3 week? Geef het dier even tijd, niet zo gek dat zijn hoofd even overloopt. Even terug naar de basis en op de grond rustig wat met hem werken.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:46

Tot 3 mnd terug in spanje gestaan zeg je, weet je of ze daar bereden is..( of heb ik dat gemist)
leeftijd zegt me niet of een paard op fijne manier zadelmak is gemaakt, ooit al bereden is.
Voor hetzelfde geld is ze zo heet, omdat ze voor verkoop ff snel zadeltje erop hebben gegooit..en gaan maar...( zo lekker is de paarden wereld helaas niet..dut soort praktijken komen gewoon voor)
Zou dat zeker even checken, voor er ongelukken gebeuren..

Fireina

Berichten: 5
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:46

prugelpiet schreef:
Hij is sinds half oktober in Belgie, en je hebt hem nu 3 week? Geef het dier even tijd, niet zo gek dat zijn hoofd even overloopt. Even terug naar de basis en op de grond rustig wat met hem werken.


Tijd krijgt hij hoor en grondwerk doe ik ook met hem. Sowieso starten we met hem als we met een 3 jarige zouden doen. Het is gewoon jammer dat hij zoveel bang heeft van alles. Ondertussen gaat het in de stal zelf al wel beter, maar als je je arm wat bruusk beweegt vliegt hij al tot achter in de stal. In het begin dat hij hier was stond hij standaard vanachter in de stal met een heel opgekrolde hals als je binnen kwam, echt heel zielig om te zien.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:54

Het zijn paarden die op heel kleine hulpen reageren.
Dat maakt ze juist zo fijn.


Als jij zo'n grove hulp als arm omhoog brengen geeft in haar stal, is ze juist superbraaf dat ze daar ook groot op reageert...

Mijn Iberiër reageert op het bewegen van een wijsvinger, als ik verder volledig stilsta...

Heerlijk juist.

Fireina

Berichten: 5
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:02

Femke_Tweety schreef:
Het zijn paarden die op heel kleine hulpen reageren.
Dat maakt ze juist zo fijn.


Als jij zo'n grove hulp als arm omhoog brengen geeft in haar stal, is ze juist superbraaf dat ze daar ook groot op reageert...

Mijn Iberiër reageert op het bewegen van een wijsvinger, als ik verder volledig stilsta...

Heerlijk juist.



Ik weet niet wat daar heerlijk aan is aan een paard dat schrik heeft van de mens die zijn arm beweegt. Een hulp geven of gewoon bewegen is in mijn inziens wel heel wat anders.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:03

Neem les van mensen met veel ervaring met Iberiërs.

Dat kan enorm helpen in de miscommunicatie.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:09

Mijn Spaanse/Portugese pony is ook erg bang en ontzettend onzeker. Gisteren is bij haar kissing spines vastgesteld. De dierenarts zegt dat het komt door een verkeerde manier van (in)rijden en dat hij het vaker ziet in spaanse en portugese paarden. Hoofd omhoog, rug weggedrukt en erg ruw rijden

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Spaans paard heet onder zadel, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:12

Ik blijf het zo verdraaid jammer vinden dat in Nl het beeld heerst dat er in Sp en Port zo ontzettend slecht gereden wordt.

Het is ánders.

En daar zul je rekening mee moeten houden als je net een paard uit die regio hebt.

senna21

Berichten: 11840
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:14

prugelpiet schreef:
Tijd is het codewoord geweest hier. En die van mij heeft lang de tijd nodig gehad hoor. Onder het zadel gaan we inmiddels al een poosje heel lekker en hebben we zelfs wedstrijdjes gestart, waar ik in het begin niet eens kon stappen zoveel stress had ze al.
Je schrijft dat die van jou aan de hand al zo braaf is; is dat echt braaf, of is dat gewoon afsluiten van het koppie? Die van mij bouwt alle spanning en stress op van binnen, en kon dan voor een buitenstaander "ineens" ontploffen. Voor mij ook in het begin, ik was zo'n sensibel paard niet gewend. Het heeft me een hele poos gekost om dat goed aan te voelen en te kunnen oplossen.
Kijk of je dat kan gaan voelen. Wat is de stressfactor? Waar komt het weg? Wat is voor jullie een fijne manier om het op te lossen? Stappen helpt bij mij bijvoorbeeld niet. Om stress af te vloeien kan ik het beste even aan een langer teugeltje op de volte draven en gewoon even kletsen.
Ik heb echt ontiegelijk vaak 3432384 stappen terug moeten doen en gewoon weer overnieuw beginnen.

Hoe zit je er zelf op? Vind je het spannend? Ik heb het eerlijk gezegd een tijdje best wel lastig gevonden, echt spannend zou ik het niet willen noemen, maar ik twijfelde zo aan mezelf dat ik stopte met paardrijden. Been er af en een beetje in elkaar gekrompen zitten. Dat helpt natuurlijk voor geen meter, want deed ik dan wat met mijn been vlogen we weer een meter omhoog omdat ze zo schrok. Ga eens bij jezelf voelen.

Over het stukje "afsluiten van de buitenwereld" Aan de hand is de mijne altijd "braaf geweest". Ook daar wou ze best eens schrikken en opzij schieten, maar ze wandelde altijd mee. Ze stond altijd netjes op de poetsplek stil en liet alles toe. Zadel en deken op was eng en zorgde ervoor dat ze in elkaar krimpte, maar ze liet het wel gebeuren. Ze stond altijd een beetje chagrijnig erbij leek het haast, ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Poetsen vond ze niet echt leuk en knuffelen ook niet. Ze wou niet geaaid worden op haar hoofd en vond truttelen ook maar niks.
En toch kwam daar na een hele lange tijd een ander paard uit, dat poetsen stiekem toch wel lekker vond, en eigenlijk ook wel een knuffel en een aai wou. Het ging onder het zadel al een hele poos goed, en we waren echt al naar elkaar toe gegroeid, maar dit is een van de laatste dingen die nu aan het licht komen.

Voglensmij is dit een heel warrig verhaal, maar mocht je nog vragen hebben beantwoord ze gerust. Ik hou het al 2 jaar uit met mijn geweldige schimmel en kan me geen leuker paard wensen.


Heldere, waardevolle post, zeker niet warrig :)