Omgebouwde bus of B rijbewijs vrachtwagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Omgebouwde bus of B rijbewijs vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 22:16

Ik ben op zoek naar een wagentje waarmee ik met mijn 2 pony’s (C/D) 2x pw op pad kan.

In eerste instantie keek ik naar verbouwde bussen. Lekker handzaam, makkelijk manoeuvreren en ruim zat voor 2 pony’s.
Maar vriendlief leek een vrachtwagentje voor B rijbewijs beter.
Is inderdaad ruimer en robuuster, maar ook lomper.

Ik probeer de voors en tegens van beide opties wat af te wegen.
Hebben jullie ervaringen met beiden die jullie willen delen? En dan denk ik met name aan veiligheid.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Omgebouwde bus of B rijbewijs vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:18

Wat je ook koopt, zet m vóór kopen op de weegbrug om netto laadvermogen te checken. Valt vaak vies tegen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 22:22

cissy schreef:
Wat je ook koopt, zet m vóór kopen op de weegbrug om netto laadvermogen te checken. Valt vaak vies tegen.


Ja, dat is een goeie. Ik kwam nu een paar teruggekeurde C wagens tegen... daar blijft maar weinig laadvermogen over. Dus daar ga ik maar niet voor.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Omgebouwde bus of B rijbewijs vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:27


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Omgebouwde bus of B rijbewijs vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 22:29

Ik heb dat topic wel eens doorgespit....

Dat zou, op papier, pleiten voor een bus. Die is minder zwaar gebouwd en houdt per saldo meer laadgewicht over.
Al heb ik natuurlijk geen grote pony’s.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Omgebouwde bus of B rijbewijs vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:31

Xxxpetraxxx hier op bokt heeft zo'n omgebouwde bus. Daar vervoert ze haar Welsh, shet en menkar mee. Zou je de kar niet meenemen, dan heb je zeker genoeg ruimte voor 2 c-pony's

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 22:37

assie schreef:
Xxxpetraxxx hier op bokt heeft zo'n omgebouwde bus. Daar vervoert ze haar Welsh, shet en menkar mee. Zou je de kar niet meenemen, dan heb je zeker genoeg ruimte voor 2 c-pony's


Misschien reageert ze nog? En anders zoek ik haar even op.
Vraag me vooral af hoe het zit qua veiligheid.
Zou een vrachtwagentje veel veiliger zijn dan zo’n bus?

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Omgebouwde bus of B rijbewijs vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:54

Horse on Wheels in Markelo bouwt een bus zelf om naar wens. Soms ook wat op voorraad.
Misschien kun je hen eens benaderen. Deze hebben in ieder geval genoeg laadvermogen om ook 2 paarden te vervoeren.
https://www.horseonwheels.nl/

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:01

Setteli schreef:
Horse on Wheels in Markelo bouwt een bus zelf om naar wens. Soms ook wat op voorraad.
Misschien kun je hen eens benaderen. Deze hebben in ieder geval genoeg laadvermogen om ook 2 paarden te vervoeren.
https://www.horseonwheels.nl/


Ik ken deze bussen, ik ben gaan kijken en vond het er goed uitzien.

Mijn vriend twijfelt een beetje of het wel veilig genoeg is. Dit is de reden dat ik ook ben gaan kijken naar een vrachtwagen, en ben dus nu een beetje e.e.a. aan het vergelijken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een bus vanwege het formaat, maar het moet wel veilig zijn.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Omgebouwde bus of B rijbewijs vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:03

Bussen liggen vaak mooi laag en dus veel stabieler dan de meeste b vrachtwagentjes.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:07

assie schreef:
Bussen liggen vaak mooi laag en dus veel stabieler dan de meeste b vrachtwagentjes.


Ja... dat is wel waar....

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:13

Ninx schreef:
Setteli schreef:
Horse on Wheels in Markelo bouwt een bus zelf om naar wens. Soms ook wat op voorraad.
Misschien kun je hen eens benaderen. Deze hebben in ieder geval genoeg laadvermogen om ook 2 paarden te vervoeren.
https://www.horseonwheels.nl/


Ik ken deze bussen, ik ben gaan kijken en vond het er goed uitzien.

Mijn vriend twijfelt een beetje of het wel veilig genoeg is. Dit is de reden dat ik ook ben gaan kijken naar een vrachtwagen, en ben dus nu een beetje e.e.a. aan het vergelijken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een bus vanwege het formaat, maar het moet wel veilig zijn.

Die bus is zo veilig als de kennis van de chauffeur.

Zoek het topic van de ponymenbus (volgens mij is die nu van die petra) dan zie je hoe het zou kunnen en die bus is, in mijn optiek, nog steeds te lomp opgebouwd. Dat had 100 - 150kg lichter gekund zonder de degelijkheid of veiligheid in het geding te brengen.

De grootste valkuil bij die bussen is overigens niet eens de pony die je erin zet maar alle zooi die je extra mee sleept omdat je toch plek genoeg hebt. Die plek is er wel maar het laadvermogen niet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:19

ikke schreef:
Ninx schreef:


Ik ken deze bussen, ik ben gaan kijken en vond het er goed uitzien.

Mijn vriend twijfelt een beetje of het wel veilig genoeg is. Dit is de reden dat ik ook ben gaan kijken naar een vrachtwagen, en ben dus nu een beetje e.e.a. aan het vergelijken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een bus vanwege het formaat, maar het moet wel veilig zijn.

Die bus is zo veilig als de kennis van de chauffeur.

Zoek het topic van de ponymenbus (volgens mij is die nu van die petra) dan zie je hoe het zou kunnen en die bus is, in mijn optiek, nog steeds te lomp opgebouwd. Dat had 100 - 150kg lichter gekund zonder de degelijkheid of veiligheid in het geding te brengen.

De grootste valkuil bij die bussen is overigens niet eens de pony die je erin zet maar alle zooi die je extra mee sleept omdat je toch plek genoeg hebt. Die plek is er wel maar het laadvermogen niet.[/quote]

Ik ga even zoeken of ik dat topic kan vinden!

Veel zooi zal ik niet snel meenemen..... kan me niet 1,2,3, voorstellen wat ik zou meenemen :-P Een pony en een zadel....

Hoe Horseonwheels de bussen verbouwd heeft ziet er degelijk maar niet heel zwaar uit. Het is overigens de enige aanbieder die ik ken, of zijn er meer?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:31

Ninx schreef:
ikke schreef:
Die bus is zo veilig als de kennis van de chauffeur.

Zoek het topic van de ponymenbus (volgens mij is die nu van die petra) dan zie je hoe het zou kunnen en die bus is, in mijn optiek, nog steeds te lomp opgebouwd. Dat had 100 - 150kg lichter gekund zonder de degelijkheid of veiligheid in het geding te brengen.

De grootste valkuil bij die bussen is overigens niet eens de pony die je erin zet maar alle zooi die je extra mee sleept omdat je toch plek genoeg hebt. Die plek is er wel maar het laadvermogen niet.


Ik ga even zoeken of ik dat topic kan vinden!

Veel zooi zal ik niet snel meenemen..... kan me niet 1,2,3, voorstellen wat ik zou meenemen :-P Een pony en een zadel....

Hoe Horseonwheels de bussen verbouwd heeft ziet er degelijk maar niet heel zwaar uit. Het is overigens de enige aanbieder die ik ken, of zijn er meer?

Jawel, er zijn er meer maar het principe hebben ze bij elkaar afgekeken, daar soms wat eigen ideeën aan toegevoegd maar heel spannend is dat allemaal niet. Te lomp-zwaar opgebouwd zijn ze wel. Met een beetje kritisch bouwen is het degelijker en veel lichter. 200 - 300kg minder hoeft geen probleem te zijn.

Enne, die zooi ga je heel snel verzamelen:
Emmer; wat voer; tankje water; extra touw; extra halster; baal hooi; koelbox met wat te eten en drinken voor jezelf; tafeltje; stoeltjes.......
Moet ik nog even door gaan? Nee, dat kun je je aan de voorkant niet voorstellen maar als je dertig jaar met dergelijke wagens rondrijdt, weet je beter. Vraag het aan iedereen die hier ervaring mee heeft.....

Een paard, z'n mens en alle zooi weegt een ton.
Vooruit, met een C-ponietje kom je uit op 750kg maar hierboven staat waar dat op gebaseerd is.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:38

Setteli schreef:
Horse on Wheels in Markelo bouwt een bus zelf om naar wens. Soms ook wat op voorraad.
Misschien kun je hen eens benaderen. Deze hebben in ieder geval genoeg laadvermogen om ook 2 paarden te vervoeren.
https://www.horseonwheels.nl/

Ik vind ze er zo op het oog goed uit zien. Nu zijn alle bussen die op de site staan verkocht maar bij de goedkoopsten zit er wel een addertje onder het gras. Die zijn te oud en mogen de milieuzone’s niet meer in.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:42

janderegelaa schreef:
Setteli schreef:
Horse on Wheels in Markelo bouwt een bus zelf om naar wens. Soms ook wat op voorraad.
Misschien kun je hen eens benaderen. Deze hebben in ieder geval genoeg laadvermogen om ook 2 paarden te vervoeren.
https://www.horseonwheels.nl/

Ik vind ze er zo op het oog goed uit zien. Nu zijn alle bussen die op de site staan verkocht maar bij de goedkoopsten zit er wel een addertje onder het gras. Die zijn te oud en mogen de milieuzone’s niet meer in.


Ja, da's een goeie....
Sowieso wil ik liever geen bus waar echt teveel km'ers op zitten. Een iets jonger exemplaar ook.
Betaal je iets meer... maar kun je ook hopelijk langer vooruit.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:46

Ninx schreef:
cissy schreef:
Wat je ook koopt, zet m vóór kopen op de weegbrug om netto laadvermogen te checken. Valt vaak vies tegen.


Ja, dat is een goeie. Ik kwam nu een paar teruggekeurde C wagens tegen... daar blijft maar weinig laadvermogen over. Dus daar ga ik maar niet voor.


Ben ik weer benieuwd waar jij de terug gekeurde wagens hebt gezien. Ik zoek juist minimaal C1 en wat je 1 maal terug kunt keuren, kan ook weer naar het origineel gekeurd worden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:48

Estera schreef:
Ben ik weer benieuwd waar jij de terug gekeurde wagens hebt gezien. Ik zoek juist minimaal C1 en wat je 1 maal terug kunt keuren, kan ook weer naar het origineel gekeurd worden.


Gewoon op Marktplaats. Staan er nu 2 op.... Als je het niet kunt vinden kan ik je linkjes sturen.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:54

Estera schreef:
Ninx schreef:
Ja, dat is een goeie. Ik kwam nu een paar teruggekeurde C wagens tegen... daar blijft maar weinig laadvermogen over. Dus daar ga ik maar niet voor.


Ben ik weer benieuwd waar jij de terug gekeurde wagens hebt gezien. Ik zoek juist minimaal C1 en wat je 1 maal terug kunt keuren, kan ook weer naar het origineel gekeurd worden.

Mercedes eco-van is ook als B-rijbewijs-versie te koop. Soms origineel, soms terug gekeurd te vinden.
Datzelfde geldt ook voor de 5-serie Sprinter van Mercedes. Technisch kan die tot 5,5 ton maar in de praktijk vaak op 3500kg TMM gezet.
Mijn vorige werkgever had zo'n ding. Die was technisch 5500kg TMM maar op papier 3500kg TMM. Daarmee konden ze op eigen terrein lomp-zware dingen vervoeren maar op de openbare weg kon je er dan met een gewoon rijbewijs mee rijden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 09:07

ikke schreef:
Mijn vorige werkgever had zo'n ding. Die was technisch 5500kg TMM maar op papier 3500kg TMM. Daarmee konden ze op eigen terrein lomp-zware dingen vervoeren maar op de openbare weg kon je er dan met een gewoon rijbewijs mee rijden.


Ik kon met die wagens, nu B voorheen C, zelfs maar iets van 350 kilo laden.
Mensen reden er zelf wel probleemloos mee met meerdere paarden erin, maar ik ben een te brave broeder.... bang dat je daar gedoe mee krijgt.
Bovendien zijn die dingen ook wel echt een stuk groter en lomper.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:51

Ninx schreef:
ikke schreef:
Mijn vorige werkgever had zo'n ding. Die was technisch 5500kg TMM maar op papier 3500kg TMM. Daarmee konden ze op eigen terrein lomp-zware dingen vervoeren maar op de openbare weg kon je er dan met een gewoon rijbewijs mee rijden.


Ik kon met die wagens, nu B voorheen C, zelfs maar iets van 350 kilo laden.
Mensen reden er zelf wel probleemloos mee met meerdere paarden erin, maar ik ben een te brave broeder.... bang dat je daar gedoe mee krijgt.
Bovendien zijn die dingen ook wel echt een stuk groter en lomper.

Zolang er niks gebeurt, is er niks aan de hand. Totdat je over zo'n automatisch weegpunt rijdt en men ziet dat jij meer weegt dan de toegestane 3500kg. Dan krijg je een flinke boete want overbelading is een economisch misdrijf en geen overtreding!!

Een Mercedes Sprinter 5-serie is niet lomper dan een Mercedes 3-serie. Ogenschijnlijk is de auto identiek en verraad alleen het typeplaatje het onderstel. Onderhuids zijn er echter behoorlijke verschillen ook al heeft zo'n terug gekeurde 5-serie nog steeds voldoende laadvermogen.

Dat geldt overigens ook voor de Vito, die in Duitsland als 4200kg TMM spec bestaat. Kom je in NL niet tegen maar als je die uit Duitsland haalt, terug zet naar 3500kg TMM en op B-rijbewijs gaat rijden, is er geen verschil met een Nederlandse Vito, behalve dat die Duitser 2500kg mag trekken.

Estera

Berichten: 1056
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:57

Ninx schreef:
Estera schreef:
Ben ik weer benieuwd waar jij de terug gekeurde wagens hebt gezien. Ik zoek juist minimaal C1 en wat je 1 maal terug kunt keuren, kan ook weer naar het origineel gekeurd worden.


Gewoon op Marktplaats. Staan er nu 2 op.... Als je het niet kunt vinden kan ik je linkjes sturen.


Staat het in de advertentie of kijk je dan op kenteken? Als je linkjes hebt graag.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:16

Estera schreef:
Ben ik weer benieuwd waar jij de terug gekeurde wagens hebt gezien. Ik zoek juist minimaal C1 en wat je 1 maal terug kunt keuren, kan ook weer naar het origineel gekeurd worden.

https://link.marktplaats.nl/m1620574895

Bespaar jezelf de moeite en neem deze kopie van Appeltje. Pas wel op dat je de straatstenen laat liggen.....