Trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 10:32

Wij zijn in het bezit van een hartstikke leuke 4-jarige ruin. Heerlijk beest, fijn in de omgang, wordt drie à vier keer in de week gereden of er wordt mee gegrondwerkt (is dat een woord?) en verder mag hij lekker veel buiten spelen. Hij is een paar keer mee op wedstrijd geweest, heeft het daar dik naar zijn zin, lekker paardjes kijken en oh ja, verrek, we gooien er ook nog een proefje uit! Ook dat doet hij helemaal hardstikke goed, de laatste wedstrijd reed hij 5 wp. In drie wedstrijden is hij de B door, maar we hebben nog geen haast met de L. Niet alleen omdat hij nog niet kan wijken (detail :) ), maar ook omdat het heerschap een besluit genomen heeft!

In den beginne zijn we met hem rustig gaan trailerladen. Iedere keer oefenen, iedere keer een stukje verder de trailer op, dikke knuffel, lekker snoepje, goed gedaan vent! Even op de trailer staan, rustig er weer af, geen probleem. Later trailer op, stukje rijden, trailer weer af. Alles ging voorspoedig, mee op wedstrijd, knappe jongen, lekker weer terug naar huis.

Totdat hij op een mistige koude donkere zondagavond zei: dikke vinger, ik doet het niet, ik blijf wel hier wonen! De trailer stond op een raar plekje, auto's kwamen langsgereden, we hadden wat tijdsdruk omdat we op tijd terug op stal moesten zijn (hadden we onszelf opgelegd wat de staleigenaar zei later: da's toch overmacht, als je dan te laat terug bent). Op een gegeven moment moet je wat en we hebben er een alleraardigste man bij gehaald, zo'n echte, zo'n onverstoorbare wat oudere paardenman. Geen gelul, touw erachter, rustig blijven want die auto's wachten maar. In twee minuten stond paardlief op de trailer, enigszins beduust van het feit dat hij toch gezegd had dat hij niet wilde maar dat hij er toch stond, hoe was dat in vredesnaam gebeurd! Sorry jongen, moest even, wij vonden een mistig donker grasveld met auto's die langsrijden geen ideale woonomgeving :n .

Wat later gingen we het weer proberen, het dier mocht weer op de trailer. Maar hij zei: "nope! No way! Niet linksom, niet rechtsom, niet ondersteboven of binnenstebuiten. De enige manier waarop jullie mij die trailer in krijgen is in stukken!". Nou ja, geloof me, we hebben het overwogen maar met de huidige kiloprijs vinden we dat toch zonde. En aangezien ik geen zin heb om de boel te verzieken en we nog heeeeeeel lang met deze kanjer op pad willen, na een heul lang verhaal een heul korte vraag: wie weet er een goede trailerlaadhelppersoon in de omgeving West Brabant?

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:54

Ik weet dat er een opleiding is van e-quine, daarbij wordt vriendelijk geladen, maar wel op n manier dat jij bepaalt wat er gebeurt en niet je paard. Misschien dat er een instructeur in de buurt zit? Mijn instructeur (i.o.) komt uit Houten, das misschien niet heel handig.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:31

Wij hebben hulp van iemand die de opleiding heeft gedaan bij 2Moons (4 jarige die de eerste keer bij ons in de trailer, over de voorstang ging :-( ) Zij heet J olanthe S chretlen en is echt een aanrader. Ze zit echter niet bij jou in de buurt, dus je kunt even bij 2Moons informeren welke instructeur er wel in Brabant zit.

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:30

Dit lijkt me geen angst, maar gewoon dikke vinger werk. Ik zou dan ook vooral op naar zo'n ouderwetse man op zoek gaan, die de discussie niet aangaat. Gewoon, zonder stress en paniek, hup de trailer in. Geen gemaar. Al mijn paarden hebben het op deze manier geleerd. Kijken mag, maar daarna ga je erin, desnoods met een touw achter de kont en erin tillen.

Allemaal waren ze na 3x los te laden.

Kijk wel kritisch naar je rijstijl met de trailer.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:43

Monique van Natural Horsemo! Echt een aanrader :j
Als zij hem er niet op krijgt, lukt het niemand ;)

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:49


racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:53

InderdaAd Florence Faber.

marit2403
Berichten: 439
Geregistreerd: 01-11-15

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:15

Absoluut Monique de Hont van natural horsemo.

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 17:32

CRos95 schreef:
Ik weet dat er een opleiding is van e-quine, daarbij wordt vriendelijk geladen, maar wel op n manier dat jij bepaalt wat er gebeurt en niet je paard. Misschien dat er een instructeur in de buurt zit? Mijn instructeur (i.o.) komt uit Houten, das misschien niet heel handig.

Ik heb een instructeur die deze opleiding heeft gedaan onwijs fijn persoon!
En doet het op een zachte en aardige manier.
Even googelen op N alento

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 18:43

Ik ga googlen en wat mailtjes sturen! Bedankt voor jullie reacties :)

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:10

Utixo schreef:
Dit lijkt me geen angst, maar gewoon dikke vinger werk. Ik zou dan ook vooral op naar zo'n ouderwetse man op zoek gaan, die de discussie niet aangaat. Gewoon, zonder stress en paniek, hup de trailer in. Geen gemaar. Al mijn paarden hebben het op deze manier geleerd. Kijken mag, maar daarna ga je erin, desnoods met een touw achter de kont en erin tillen.

Allemaal waren ze na 3x los te laden.

Kijk wel kritisch naar je rijstijl met de trailer.

Dit dus!

Kritisch naar je rijstijl kijken, want vaak ligt daar het probleem dat je paard er niet in wil ( of een te lichte auto voor je trailer,waardoor deze behoorlijk onstabiel op de weg ligt) en verder, haal die ouderwetse paardenboer erbij en niet al die zwevers.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:11

Malle1970 schreef:
Utixo schreef:
Dit lijkt me geen angst, maar gewoon dikke vinger werk. Ik zou dan ook vooral op naar zo'n ouderwetse man op zoek gaan, die de discussie niet aangaat. Gewoon, zonder stress en paniek, hup de trailer in. Geen gemaar. Al mijn paarden hebben het op deze manier geleerd. Kijken mag, maar daarna ga je erin, desnoods met een touw achter de kont en erin tillen.

Allemaal waren ze na 3x los te laden.

Kijk wel kritisch naar je rijstijl met de trailer.

Dit dus!

Kritisch naar je rijstijl kijken, want vaak ligt daar het probleem dat je paard er niet in wil ( of een te lichte auto voor je trailer,waardoor deze behoorlijk onstabiel op de weg ligt) en verder, haal die ouderwetse paardenboer erbij en niet al die zwevers.


Die ouderwetse boer kreeg mijn paard anders niet in de trailer en de “zwever” wel, misschien moet je jezelf er eens in verdiepen wat nou eigenlijk paardvriendelijk is ;)

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:15

Er zit een verschil in een paard met angst, en een paard die gewoon zijn middelvinger opsteekt. Je wil niet weten hoeveel paarden zogenaamd bang zijn, en fluitend laden zodra de eigenaar weg is. Zonder stress, zonder gemep, gewoon door de leiding te nemen en duidelijk te zijn dat er geen andere optie is dan de trailer in. Niets paardonvriendelijks aan.

En ja, ik kies 100x liever voor een oude boer, met boerenverstand, dan een zweverige goeroe. Iedereen zijn eigen keus, maar niet boos worden dat niet iedereen zijn paard behandelt alsof het van porselein is.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:22

Van de nuchtere paardenboeren werd mijn paard van ietwat lastig te laden naar "staat er na anderhalf uur nog niet op", in pure paniek.
Heb een keer een persoon van E-quine erbij gehad, en tegenwoordig laad ik haar ook zelf in max 2x aanlopen op de trailer. Er is niks zweverigs aan, ik vond het juist heel no-nonsense. Maar wel duidelijk en niet stress-opwekkend voor het paard.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:29

Utixo schreef:
Er zit een verschil in een paard met angst, en een paard die gewoon zijn middelvinger opsteekt. Je wil niet weten hoeveel paarden zogenaamd bang zijn, en fluitend laden zodra de eigenaar weg is. Zonder stress, zonder gemep, gewoon door de leiding te nemen en duidelijk te zijn dat er geen andere optie is dan de trailer in. Niets paardonvriendelijks aan.

En ja, ik kies 100x liever voor een oude boer, met boerenverstand, dan een zweverige goeroe. Iedereen zijn eigen keus, maar niet boos worden dat niet iedereen zijn paard behandelt alsof het van porselein is.


Dit heeft niks te maken met gespeelde angst of echte angst, maar met, je zegt het zelf al, het leiderschap van degene die ermee bezig is. Dát maakt het verschil in wat de grens is voor een paard. Dat wil niet zeggen dat hij niet echt bang is bij de eigenaar, maar enkel dat het vertrouwen in de leider niet groot genoeg is.

En dat hoeft niks met "kunde" te maken. Ik heb genoeg mensen geholpen met lastige paarden de trailer op krijgen. Maar met mijn eigen liep ik ook wel eens vast, puur omdat ik teveel met haar meevoelde. Nu ik dit weet en me afstandelijker opstel, is er nooit meer een probleem.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 13:59

Hier ook een pony die dikke vinger zegt op andere locaties. Thuis loopt ze er als een mak lammetje op. Hebben er iemand bij gehad. Ging het goed maar al snel weer mis. Ze weet dat ze sterker is als ons dus huppa doei. Bij oud boertje geweest. Goeie tip gekregen en hoppa we kunnen nu ook op andere plaatsen laden. Longeerlijn ligt nu standaard in de kofferbak. Die draai ik 2x om de voorstang en klik haar daar aan vast. Zo weet ze dat zij niet meer sterker is.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:34

Utixo schreef:
Er zit een verschil in een paard met angst, en een paard die gewoon zijn middelvinger opsteekt. Je wil niet weten hoeveel paarden zogenaamd bang zijn, en fluitend laden zodra de eigenaar weg is. Zonder stress, zonder gemep, gewoon door de leiding te nemen en duidelijk te zijn dat er geen andere optie is dan de trailer in. Niets paardonvriendelijks aan.

En ja, ik kies 100x liever voor een oude boer, met boerenverstand, dan een zweverige goeroe. Iedereen zijn eigen keus, maar niet boos worden dat niet iedereen zijn paard behandelt alsof het van porselein is.


Als je een paard wat écht bang is gaat laden met grof geweld dan maak je het 100x erger dan het al is. En de “zwevers” lossen het juist op door ook leiderschap te pakken maar dit hoeft niet door de zweep erover te halen of ze met een trekker/shovel of whatever de wagen op duwen. Vaak zit het probleem inderdaad in de leider. Hele simpele dingen zoals met je borst richting je paard gaan staan ipv hem uitnodigen mee te lopen kan al veel verschil maken. En daar is niks zweverigs aan ;)

Sven002
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:38

Anouk Dahrs heeft mij met dit probleem geholpen.

Ik heb er nu vertrouwen in dat ik ieder paard uiteindelijk op 'haar' manier kan laden.

Veel succes!

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:39

Inderdaad e-quine. Zij kunnen kijken welke student er het dichtst in de buurt woont.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-18 10:47

Anouk zou het handigst zijn, want die staat bij mij op stal :D . Maar in eerste instantie is Parelli niet de methode die bij mij past. In tweede instantie wel, want dan kan me niet schelen hoe hij erop gaat, àls hij maar gaat :j . En in dat geval vraag ik het Anouk zeker, want ik ben ervan overtuigd dat als je wel voor Parelli gaat, je bij haar moet zijn!

Als allerlaatste optie hou ik het ouwe paardenmannetje in gedachten. De eigenaar waar ons paard vandaan komt was er zo een, zijn hele leven al in de paarden, goed voor zijn beesten, maar vooral geen getrut. Ons paard prikte hij zo met de punt van de balk de trailer op en hopsa, hij stond! Maar aangezien wij niet de onverstoorbaarheid hebben die die mannen hebben, dat is ook waar het mis gaat natuurlijk, denk ik dat het verstandig is dat wij als eigenaar bijgeschoold worden.

Gisteren stond de trailer toch aan de auto omdat we met ons andere paard op wedstrijd gingen (die loopt er fluitend op, heerlijk!) , en toen heeft dochter nog even geoefend met het jonkie. Toen stond hij vrij makkelijk en zonder dwang met zijn voorbenen op de klep, dus toen is ze ook gelijk gestopt. We doen het nog even op de manier zoals we het de eerste keer deden en dan helemaal van voor af aan beginnen. Maar niet te lang aanmodderen, want ik wil het probleem niet groter maken dan het is!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 12:34

Utixo schreef:
En ja, ik kies 100x liever voor een oude boer, met boerenverstand, dan een zweverige goeroe. Iedereen zijn eigen keus, maar niet boos worden dat niet iedereen zijn paard behandelt alsof het van porselein is.


Boerenverstand als in longeerlijn, bezem, zweep en als dat niet werkt, slaan we het touw rond de voorstang en passen we het hefboomeffect toe?
Dat is geen verstand, dat is puur geluk. Geluk als je een paard hebt dat zich laat overbluffen en eieren voor zijn pijn kiest en in het andere geval heb je een paard dat zich achterover kwakt op het beton en je 1 seconde lang ten volle hoopt dat het dier nog rechtstaat.
Mijn paardje (toen die nog niet van mij was, en toen ik nog een klein onbenullig meisje was waar echte boeren met boerenverstand natuurlijk niet naar gaan luisteren) behoorde tot de laatste soort. Maar he, uiteindelijk stond ze wel in de vrachtwagen: 1 achterovergeklapt paard, 1 losgetrokken zijwand en 1 schouder uit de kom van zijn helper later, stond mijn paard netjes op de vrachtwagen. :')

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:51

Gini schreef:
Utixo schreef:
En ja, ik kies 100x liever voor een oude boer, met boerenverstand, dan een zweverige goeroe. Iedereen zijn eigen keus, maar niet boos worden dat niet iedereen zijn paard behandelt alsof het van porselein is.


Boerenverstand als in longeerlijn, bezem, zweep en als dat niet werkt, slaan we het touw rond de voorstang en passen we het hefboomeffect toe?
Dat is geen verstand, dat is puur geluk. Geluk als je een paard hebt dat zich laat overbluffen en eieren voor zijn pijn kiest en in het andere geval heb je een paard dat zich achterover kwakt op het beton en je 1 seconde lang ten volle hoopt dat het dier nog rechtstaat.
Mijn paardje (toen die nog niet van mij was, en toen ik nog een klein onbenullig meisje was waar echte boeren met boerenverstand natuurlijk niet naar gaan luisteren) behoorde tot de laatste soort. Maar he, uiteindelijk stond ze wel in de vrachtwagen: 1 achterovergeklapt paard, 1 losgetrokken zijwand en 1 schouder uit de kom van zijn helper later, stond mijn paard netjes op de vrachtwagen. :')

Nou hier ook.. paard is laatst achterover geklapt op het beton..
haar probleem is als ze te veel druk krijgt gaat ze steigeren.
Ja sommige denken zweep erover want ze moet het afleren of hengsten ketting door der bek nou kan je vertellen niks heeft geholpen..

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:57

Misschien dat Suzy Deurinck dan bij je past, www.deurinck.nl en zit in Bergen op Zoom.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:00

Je moet je aanpassen aan het paard wat voor je staat. De ene keer zweverig en de andere keer oude boerenmannetje al naar gelang het karakter van het paard.
Kijk eens op mijn site in onderschrift, wellicht kan ik je ook helpen.

Utixo

Berichten: 6581
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:07

Niemand zegt hier dat oude boertjes gelijk de zweep eroverheen gooien. Alleen behandelen de oude boertjes de paarden gewoon als paard, en niet als menselijk wezen.