Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Capriootje

Berichten: 6749
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:48

Babootje schreef:
996981 schreef:
Hmm ik ziet dat in Nederland niet zoveel gebeuren eigenlijk. De meeste profs nemen hun paarden niet mee naar reguliere concoursen voor prijzen. Er wordt door profs in nl veel jonge paarden competities gestart als ze al met hun jongen paarden weggaan. Veel paarden worden ook pas meegenomen als ze 6/7 zijn.

In nl mag de gemiddelde prof sowieso geen B/L meer rijden. Als ze dat al doen is het dus hc en delen ze niet mee in de prijzenpot


Klopt, maar ik zie ze dus wel in het M verschijnen. Met kanonnen van paarden. Ze rijden dan echt geen HC mee hoor. Vanaf het M is het eigenlijk met je "gewone" paard al geen beginnen meer aan om in de regio of het NK terecht te komen.


Hier loop ik nu in het M ook wel tegenaan. Selecties voor Jumping Adam even als voorbeeld. De eerste paar zijn bijna altijd alleen maar pro’s die een start bewijs bemachtigen. Ze zijn zo handig en met zulke goede paarden, daar kan ik niet tegenop. Ik heb een heel leuk paard maar geen speciale of heel veel handigheid zelf nog in een barrage. Dat leer ik nog elke keer bij.. soms wel heel jammer, ik heb het maar los gelaten en rijd voor mezelf omdat een droom is ooit Z te rijden maar wat meer prijs op grotere wedstrijden zou ook wel heel gaaf zijn. De kleinere wedstrijden rijden we vaak wel prijs <3


996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:39

Babootje schreef:
996981 schreef:
Hmm ik ziet dat in Nederland niet zoveel gebeuren eigenlijk. De meeste profs nemen hun paarden niet mee naar reguliere concoursen voor prijzen. Er wordt door profs in nl veel jonge paarden competities gestart als ze al met hun jongen paarden weggaan. Veel paarden worden ook pas meegenomen als ze 6/7 zijn.

In nl mag de gemiddelde prof sowieso geen B/L meer rijden. Als ze dat al doen is het dus hc en delen ze niet mee in de prijzenpot


Klopt, maar ik zie ze dus wel in het M verschijnen. Met kanonnen van paarden. Ze rijden dan echt geen HC mee hoor. Vanaf het M is het eigenlijk met je "gewone" paard al geen beginnen meer aan om in de regio of het NK terecht te komen.

Dat klopt :j daarom schreef ik ook dat ze zouden mogen kijken naar de scheiding prof en amateur. Maar wanneer bestempel je iemand bijvoorbeeld als een prof? Die scheiding is nog niet zo heel makkelijk te maken

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:47

Gini schreef:
996981 schreef:

Dat is niet moeilijk, als er een regeling komt die de organisatie van zulke evenementen (die overigens vaak meerdaags zijn en in de tienduizenden kan lopen) compenseert voor de gemaakte kosten en misgelopen inkomsten bij aflasting door overmacht.

Als er niet zoiets komt gaan er steeds minder evenementen georganiseerd worden


En daar zeg je dus wat Ayasha bedoelde. Ofwel een enorme financiële injectie ofwel paardenwelzijn niet echt heel erg prioritair. Geld verdienen en paardenwelzijn gaan maar heel moeizaam hand in hand.


Ik snap dat punt wel hoor :j maar hoe vaak gebeuren zulke specifieke omstandigheden dat het paardenwelzijn in het gedrang komt? Afgelopen zomer hadden we een extreme zomer. Concoursen die toen gehouden werden waren tussen 06:00 in de ochtend tot +-10:00 en Savonds als het weer afgekoeld was gingen ze verder met het programma. Daarnaast zijn er volop manieren om de paarden te koelen. Onder andere blazers met vernevelaars.

Je hebt al eigenaar/ruiter ook nog je eigen denkvermogen. Als je een paard hebt dat slecht tegen warmte kan moet je hem sowieso thuis laten als je merkt dat hij eronder lijdt. Of je nu prof of amateur bent. Iemand die dat denkvermogen niet heeft, gaat ook op andere vlakken dierenleed niet voorkomen helaas.

Daarnaast is er op concours nog een soort “sociale controle” iemand met overgewicht of een kreupel paard kan daar door de jury of andere ruiters op gewezen worden. Bij iemand die enkel rondjes in het bos rijdt is die sociale controle er vaak minder. Ik denk dus niet dat het afschaffen van concoursen gaat zorgen voor een beter paarsenwelzijn

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:36

eventueel schreef:
Niet iedereen hoeft alles te kunnen, maar om dingen te leren moet niet het niveau van een wedstrijd omlaag, maar jouw persoonlijke niveau omhoog.

Jij zegt het.

Officiële KNHS springwedstrijden voor paarden met een "hoogte" van 60cm zou ik ronduit belachelijk vinden. De BB hoogtes die hier in de omgeving gehanteerd worden zijn altijd de betreffende klasse B minus 20cm en dat zou toch laag zat moeten zijn. Daar kunnen de pony's/paarden vanuit stap nog wel over heen.

De huidige (B) hoogtes -10cm zou ik nog wel voor in kunnen komen, maar lager dan dat niet. Een tijd terug las ik wel ergens dat er gesproken werd om de klasses, net als bij dressuur, op te splitsen. Mogelijk komt er dan een lagere B1. Je hoort de klacht wel veel dus zou me niet verbazen als er toch iets mee gedaan wordt.


Ik vraag me af hoe meetmomenten ervoor zorgen dat mensen even snel een punt gaan halen? Heb het vaak zat gedaan hoor, kan met wedstrijden net zo simpel. Ik vind het alleen zo onfatsoenlijk om niet op te komen dagen bij de prijsuitreiking, maarja ik heb er ook geen zin in en vind het zonde van de tijd :') Het interesseert mij helemaal niets wie er beter of slechter gereden hebben dan ik.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 01:50

Wat ik in NL wel goed vind en wat mis in BE is bij eventings tussen cross en springen een vetcheck, en erna. Ik zie soms paarden door een cross gejackerd worden... En zeker op basisniveau. Omdat men daar vaak roept "kan elk paard met basisconditie aan hoor". Ja, klopt. Op een normaal terrein. Niet als je debuut rijdt op het einde van het seizoen als de sprongen dik gebouwd staan, de tijd scherp, zwaar terrein en stevige ondergrond.

Lang wachten... Ik heb zowel LRV als PSV al ruim 1,5u moeten wachten of langer tussen 2 proeven ja. En zelfs al weet je dat je laatste gaat worden, nog krijg je je protocol niet mee bij PSV. Heel lollig als je veruit de eerste start was en er 30 combinaties rijden met een pauze halfweg.

Die stoppelvelden hebben wel al voor animo gezorgd. Rij je viertal, is het zo stoffig dat de jury het team niet eens meer kan onderscheiden tussen het zand _O- en dat iedereen potzwart van zijn paard stapt :))
Ik heb ook op hele nette stallen al bagger bodems gehad, dus dat zegt niet alles.

Voor mij zou de hoogte in de B wel lager mogen, of iig een instapniveau. Het is niet omdat je thuis 1m kan rondrijden dat je op concours veilig 90cm kan doorkomen. Je paard slaat dicht van het hele circus, hele imponerende hindernissen die je thuis niet hebt, je sterft van de zenuwen en vergeet hoe je überhaupt op je paard hoort te zitten... Laat ze dat leren in een lagere startklasse. Desnoods zonder klassement. Liever dat ze daarin een blunder kunnen maken dan inderdaad in de 90cm vol in een hindernis te knallen omdat paard kierewiet gaat van alle toeters en bellen.

PSvanLot

Berichten: 10128
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:54

Varekaj schreef:
Wat ik in NL wel goed vind en wat mis in BE is bij eventings tussen cross en springen een vetcheck, en erna. Ik zie soms paarden door een cross gejackerd worden... En zeker op basisniveau. Omdat men daar vaak roept "kan elk paard met basisconditie aan hoor". Ja, klopt. Op een normaal terrein. Niet als je debuut rijdt op het einde van het seizoen als de sprongen dik gebouwd staan, de tijd scherp, zwaar terrein en stevige ondergrond.

Lang wachten... Ik heb zowel LRV als PSV al ruim 1,5u moeten wachten of langer tussen 2 proeven ja. En zelfs al weet je dat je laatste gaat worden, nog krijg je je protocol niet mee bij PSV. Heel lollig als je veruit de eerste start was en er 30 combinaties rijden met een pauze halfweg.

Die stoppelvelden hebben wel al voor animo gezorgd. Rij je viertal, is het zo stoffig dat de jury het team niet eens meer kan onderscheiden tussen het zand _O- en dat iedereen potzwart van zijn paard stapt :))
Ik heb ook op hele nette stallen al bagger bodems gehad, dus dat zegt niet alles.

Voor mij zou de hoogte in de B wel lager mogen, of iig een instapniveau. Het is niet omdat je thuis 1m kan rondrijden dat je op concours veilig 90cm kan doorkomen. Je paard slaat dicht van het hele circus, hele imponerende hindernissen die je thuis niet hebt, je sterft van de zenuwen en vergeet hoe je überhaupt op je paard hoort te zitten... Laat ze dat leren in een lagere startklasse. Desnoods zonder klassement. Liever dat ze daarin een blunder kunnen maken dan inderdaad in de 90cm vol in een hindernis te knallen omdat paard kierewiet gaat van alle toeters en bellen.


Dan zou je BB kunnen starten of een oefenparcours welke je zo hoog/laag zet als je zelf wilt?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:51

Een oefenparcours is niet hetzelfde als een wedstrijd, toch? Als je bedoeld dat je ergens zo'n trainingslocatie gaat afhuren om daar te oefenen op vreemde locaties.
Oefenwedstrijden heb je hier niet zo vaak, dan kom je ook op vaak dezelfde locaties uit. Door verkoop van accommodaties zijn er heel veel plaatsen verdwenen waar je vroeger ideaal zat voor zulke dingen.

MyWishMax

Berichten: 25228
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:54

Dat wisselt hier. Je hebt verenigingen die gewoon een parcours neerzetten, dan inrijden in andere bak en dan je rondes in parcour. Gewoon hetzelfde dus, behalve dat je de hoogte zelf mag kiezen, je hulp mag krijgen en geennpunten en soms geen jury. Soms zijn die oefenparcoursen nog erger aangekleed, met sinterklaas en kerst bijvoorbeeld :')

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:55

MyWishMax schreef:
Dat wisselt hier. Je hebt verenigingen die gewoon een parcours neerzetten, dan inrijden in andere bak en dan je rondes in parcour. Gewoon hetzelfde dus, behalve dat je de hoogte zelf mag kiezen, je hulp mag krijgen en geennpunten en soms geen jury. Soms zijn die oefenparcoursen nog erger aangekleed, met sinterklaas en kerst bijvoorbeeld :')


daar is parcourslopen toch voor, om je mentaal ook voor te bereiden op het parcours?? zodat je met
losrijden je mentaal kunt "op krikken" want je weet wat je te wachten staat

een belangrijkonderdeel van de springles is/was ook het bekijken van de parcoursschets, belangrijke informatie voor tempo en tijd en met een ingebouwde barrage ook de barrage hindernissen weet,

de heer Nooren leerde ons dat parcours lopen meer was dan alleen meer even kijken hoe de "route "is
de heer Lansink leerde ons dat je tijdens parcourslopen het parcours "visueel" moet maken hoe je gaat rijden, zo loop ik nog altijd parcours en leer het mijn pupillen ook

veel van deze kennis van toppers kunnen we gebruiken alleen we moeten er wel toe bereid zijn, er open voor willen staan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


excuus, het zijn kopieen, kon het origineel niet zo snel vinden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-21 12:36, in het totaal 4 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25228
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:02

Ja, ik zeg alleen dat oefen parcoursen hier echt wel op normale wedstrijden lijken. Je moet ze alleen opzoeken. Zelfs de startlijst werkt hetzelfde, dus als je lager wilt maar toch wedstrijd achtig kan dat gewoon. Daar hoeft de officiële hoogte niet lager voor. Dat vind ik eerder iets voor pony's die bij paarden starten, maar dan ook omdat afstanden lastig kunnen zijn

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:05

Hier in de regio zijn regelmatig oefenwedstrijden. Gewoon een rubriekje voor de BB, het parcours staat er en in de losrijbak is het een dolle boel door ofwel onervaren ruiters, ofwel onervaren paarden. Verder is er nog inderdaad het oefenspringen, voor als je de dolle boel nog iets te spannend vindt maar wel wil wennen aan ander terrein en een heel parcours in plaats van een sprongetje. Dan is er nog de BB die 10 tot 20 centimeter lager is, hoeveel meer wil je nog hebben?! Het ís er gewoon allemaal. Oefenen, oefenen, oefenen. En verder niet de rest dwingen om lager te gaan door de standaard te verlagen. Springwedstrijden zijn hier altijd heel druk bezocht, dus het is echt niet ondoenlijk.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:07

MyWishMax schreef:
Ja, ik zeg alleen dat oefen parcoursen hier echt wel op normale wedstrijden lijken. Je moet ze alleen opzoeken. Zelfs de startlijst werkt hetzelfde, dus als je lager wilt maar toch wedstrijd achtig kan dat gewoon. Daar hoeft de officiële hoogte niet lager voor. Dat vind ik eerder iets voor pony's die bij paarden starten, maar dan ook omdat afstanden lastig kunnen zijn


Dan liever aparte wedstrijden voor volwassen pony-ruiters, ben juist zo diepgelukkig dat we van dat parcoursombouwen af zijn ;)

MyWishMax

Berichten: 25228
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:40

Dat snap ik :') ik snap dat die ruiters dat graag willen en daar kan ik inkomen. Heb er zelf niks mee te maken en is inderdaad weer meer werk haha. Aparte wedstrijden kan natuurlijk.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:02

Babootje schreef:
996981 schreef:
Hmm ik ziet dat in Nederland niet zoveel gebeuren eigenlijk. De meeste profs nemen hun paarden niet mee naar reguliere concoursen voor prijzen. Er wordt door profs in nl veel jonge paarden competities gestart als ze al met hun jongen paarden weggaan. Veel paarden worden ook pas meegenomen als ze 6/7 zijn.

In nl mag de gemiddelde prof sowieso geen B/L meer rijden. Als ze dat al doen is het dus hc en delen ze niet mee in de prijzenpot


Klopt, maar ik zie ze dus wel in het M verschijnen. Met kanonnen van paarden. Ze rijden dan echt geen HC mee hoor. Vanaf het M is het eigenlijk met je "gewone" paard al geen beginnen meer aan om in de regio of het NK terecht te komen.


996981 schreef:
Dat klopt :j daarom schreef ik ook dat ze zouden mogen kijken naar de scheiding prof en amateur. Maar wanneer bestempel je iemand bijvoorbeeld als een prof? Die scheiding is nog niet zo heel makkelijk te maken


Zodra iemand voor "zijn/haar boterham" in de paarden zit is het een prof.
Dat kan dus net zo goed iemand zijn die jonge paarden uitbrengt op wedstrijden voor een eigenaar.
Iemand die GP rijdt hoeft geen prof te zijn.

PSvanLot

Berichten: 10128
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:28

Maar iemand die een paar paarden uitbrengt voor een eigenaar hoeft daar zijn boterham mee te verdienen...

Het scheiden van prof en amateur is daardoor bijna onmogelijk.

Ik ken aardig wat ruiters die overdag op kantoor zitten en vanaf 1800 een paar paarden rijden en actief zijn op wedstrijd. Die zouden dus, omdat ze de boterham er niet mee hoeven te verdienen geen prof zijn.

Het is nu eenmaal zo dat je er tussen rijdt en daarbij gaat het er niet om wat zij presteren, maar wat jij presteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:34

PSvanLot schreef:
Maar iemand die een paar paarden uitbrengt voor een eigenaar hoeft daar zijn boterham mee te verdienen...

Het scheiden van prof en amateur is daardoor bijna onmogelijk.

Ik ken aardig wat ruiters die overdag op kantoor zitten en vanaf 1800 een paar paarden rijden en actief zijn op wedstrijd. Die zouden dus, omdat ze de boterham er niet mee hoeven te verdienen geen prof zijn.

Het is nu eenmaal zo dat je er tussen rijdt en daarbij gaat het er niet om wat zij presteren, maar wat jij presteert



de prof. en de semi prof. (zoals u aangeeft) en de amateur, zijn drie groepen waarvan de een beter geëquipeerd aan de start zal komen dan de ander, maar die allemaal op de zelfde wedstrijd mogen en kunnen starten

scheiden van machten zal lastig worden, want het samenvoegen van de paardensportbonden moest er juist komen om meer mensen in de paardensport te krijgen en kansen om wedstrijden te rijden te verhogen

mogelijkheid voorde springjuryleden en andere officials hier op bokt om het te discussie te stellen
amateur wedstrijden/rubrieken en wedstrijden voor de semi-/proffisional, terug naar voor de samenvoeging!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-21 15:12, in het totaal 4 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29281
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:01

PSvanLot, in mijn ogen zijn die ook geen prof.
Waarom in jou ogen wel?

Een prof is voor mij ook iemand die rijden van paarden als werk heeft.
Of dat nu zadelmak maken is of GP rijden is.

iemand die na zijn werk fanatiek rijd, ook al zal hij een zakcentje krijgen als hij er 1 zadelmak aflevert, is voor mij toch geen prof.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:10

996981 schreef:
Gini schreef:
En daar zeg je dus wat Ayasha bedoelde. Ofwel een enorme financiële injectie ofwel paardenwelzijn niet echt heel erg prioritair. Geld verdienen en paardenwelzijn gaan maar heel moeizaam hand in hand.


Ik snap dat punt wel hoor :j maar hoe vaak gebeuren zulke specifieke omstandigheden dat het paardenwelzijn in het gedrang komt? Afgelopen zomer hadden we een extreme zomer. Concoursen die toen gehouden werden waren tussen 06:00 in de ochtend tot +-10:00 en Savonds als het weer afgekoeld was gingen ze verder met het programma. Daarnaast zijn er volop manieren om de paarden te koelen. Onder andere blazers met vernevelaars.

Je hebt al eigenaar/ruiter ook nog je eigen denkvermogen. Als je een paard hebt dat slecht tegen warmte kan moet je hem sowieso thuis laten als je merkt dat hij eronder lijdt. Of je nu prof of amateur bent. Iemand die dat denkvermogen niet heeft, gaat ook op andere vlakken dierenleed niet voorkomen helaas.

Daarnaast is er op concours nog een soort “sociale controle” iemand met overgewicht of een kreupel paard kan daar door de jury of andere ruiters op gewezen worden. Bij iemand die enkel rondjes in het bos rijdt is die sociale controle er vaak minder. Ik denk dus niet dat het afschaffen van concoursen gaat zorgen voor een beter paarsenwelzijn


Hogere temperaturen en hittegolven komen in principe nu best wel vaker voor, dus dat daar een soort beleid rond zou komen, is geen overbodige luxe.

Daarnaast heeft de organisatie in mijn ogen een grotere verantwoordelijkheid dan iedere individuele ruiter. Natuurlijk kunnen wij als ruiters onderling heel veel, maar zelfregulatie heeft een grens.
Waarom zou ik op wedstrijdterrein naar een ruiter toestappen om te zeggen dat die niet zo goed met zijn paard omgaat, wanneer ik absoluut niet geruggensteund wordt door een official, de organisatie, de sportbond,...? Hoe groot is de kans dat ik op dat moment gewoon een grote mond terugkrijg (en misschien zelfs moet oppassen om niet zelf een pak slaag te krijgen) omdat ruiters nu eenmaal heel vaak met heel veel wegkomen?
Als organisatie moet je dan kunnen zeggen: als jij je paard zo wilt behandelen, dan doe je dat maar thuis, maar dan hoor je niet thuis op ons wedstrijdterrein.

shirleyp

Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:08

DuoPenotti schreef:
Of dat geskup vanaf de M veel harder bestraffen, misschien dat mensen dan de basis aan gaan leren en hun paard in de B al aan het been eren maken?.


Nou inderdaad. Ik zie dat geschop lang niet alleen vanaf het M. De meeste ruiters hebben in de B al een spoortje en een zweep nodig om het spul aan het lopen te houden. En dan nog iets durven roepen van ‘spoortje is voor verfijning van de hulp’ ook :') Die van mij loopt de oefeningen van het Z2 nog zonder sporen, train bijna nooit met. Wel met zweepje trouwens, fijn om hem wat meer aan te krijgen. Cruise control is het eerste dat ik heb gemonteerd, ik ben veel te lui om te blijven drijven. :o :')

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

shirleyp

Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:15

En zou je de scheiding prof en amateur niet kunnen maken op het aantal startpassen? 1 of 2 paarden per kalenderjaar starten = amateur, 3 of meer per kalenderjaar = prof? Dan moet er wel een andere benaming voor ‘prof’ komen, want dat je 3 paarden start zegt misschien wat over je vermogen, maar niet over je carrière?

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:27

Gini schreef:
996981 schreef:


Ik snap dat punt wel hoor :j maar hoe vaak gebeuren zulke specifieke omstandigheden dat het paardenwelzijn in het gedrang komt? Afgelopen zomer hadden we een extreme zomer. Concoursen die toen gehouden werden waren tussen 06:00 in de ochtend tot +-10:00 en Savonds als het weer afgekoeld was gingen ze verder met het programma. Daarnaast zijn er volop manieren om de paarden te koelen. Onder andere blazers met vernevelaars.

Je hebt al eigenaar/ruiter ook nog je eigen denkvermogen. Als je een paard hebt dat slecht tegen warmte kan moet je hem sowieso thuis laten als je merkt dat hij eronder lijdt. Of je nu prof of amateur bent. Iemand die dat denkvermogen niet heeft, gaat ook op andere vlakken dierenleed niet voorkomen helaas.

Daarnaast is er op concours nog een soort “sociale controle” iemand met overgewicht of een kreupel paard kan daar door de jury of andere ruiters op gewezen worden. Bij iemand die enkel rondjes in het bos rijdt is die sociale controle er vaak minder. Ik denk dus niet dat het afschaffen van concoursen gaat zorgen voor een beter paarsenwelzijn


Hogere temperaturen en hittegolven komen in principe nu best wel vaker voor, dus dat daar een soort beleid rond zou komen, is geen overbodige luxe.

Daarnaast heeft de organisatie in mijn ogen een grotere verantwoordelijkheid dan iedere individuele ruiter. Natuurlijk kunnen wij als ruiters onderling heel veel, maar zelfregulatie heeft een grens.
Waarom zou ik op wedstrijdterrein naar een ruiter toestappen om te zeggen dat die niet zo goed met zijn paard omgaat, wanneer ik absoluut niet geruggensteund wordt door een official, de organisatie, de sportbond,...? Hoe groot is de kans dat ik op dat moment gewoon een grote mond terugkrijg (en misschien zelfs moet oppassen om niet zelf een pak slaag te krijgen) omdat ruiters nu eenmaal heel vaak met heel veel wegkomen?
Als organisatie moet je dan kunnen zeggen: als jij je paard zo wilt behandelen, dan doe je dat maar thuis, maar dan hoor je niet thuis op ons wedstrijdterrein.


Dan krijg je dus dat geen organisatie meer een concours gaat organiseren, als zij opdraaien bij de kosten voor aflassen bij overmacht.

De concoursen die er dan nog wel georganiseerd worden, zullen zich financieel indekken waardoor concoursen (nog) duurder worden. In hoeverre is dat gewenst?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:29

shirleyp schreef:
En zou je de scheiding prof en amateur niet kunnen maken op het aantal startpassen? 1 of 2 paarden per kalenderjaar starten = amateur, 3 of meer per kalenderjaar = prof? Dan moet er wel een andere benaming voor ‘prof’ komen, want dat je 3 paarden start zegt misschien wat over je vermogen, maar niet over je carrière?

En het zegt daarnaast niks over rijvaardigheid

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:13

996981 schreef:
Gini schreef:
Hogere temperaturen en hittegolven komen in principe nu best wel vaker voor, dus dat daar een soort beleid rond zou komen, is geen overbodige luxe.

Daarnaast heeft de organisatie in mijn ogen een grotere verantwoordelijkheid dan iedere individuele ruiter. Natuurlijk kunnen wij als ruiters onderling heel veel, maar zelfregulatie heeft een grens.
Waarom zou ik op wedstrijdterrein naar een ruiter toestappen om te zeggen dat die niet zo goed met zijn paard omgaat, wanneer ik absoluut niet geruggensteund wordt door een official, de organisatie, de sportbond,...? Hoe groot is de kans dat ik op dat moment gewoon een grote mond terugkrijg (en misschien zelfs moet oppassen om niet zelf een pak slaag te krijgen) omdat ruiters nu eenmaal heel vaak met heel veel wegkomen?
Als organisatie moet je dan kunnen zeggen: als jij je paard zo wilt behandelen, dan doe je dat maar thuis, maar dan hoor je niet thuis op ons wedstrijdterrein.


Dan krijg je dus dat geen organisatie meer een concours gaat organiseren, als zij opdraaien bij de kosten voor aflassen bij overmacht.

De concoursen die er dan nog wel georganiseerd worden, zullen zich financieel indekken waardoor concoursen (nog) duurder worden. In hoeverre is dat gewenst?


Ach concoursen worden ieder jaar wel duurder en dat kan, maar wanneer de achterliggende reden 'paardenwelzijn' is, zou het misschien wel ongewenst kunnen zijn?
Wij beslissen spelletjes en sporten te doen met dieren die niet de ratio en de stem van een mens hebben, we zijn het op zijn minst aan hen verplicht om dit in zo veilige en fijne omstandigheden voor hen te organiseren. Een sportieve prestatie leveren bij 35 graden vinden maar weinig levende wezens echt fijn.

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:21

Gini schreef:
996981 schreef:


Dan krijg je dus dat geen organisatie meer een concours gaat organiseren, als zij opdraaien bij de kosten voor aflassen bij overmacht.

De concoursen die er dan nog wel georganiseerd worden, zullen zich financieel indekken waardoor concoursen (nog) duurder worden. In hoeverre is dat gewenst?


Ach concoursen worden ieder jaar wel duurder en dat kan, maar wanneer de achterliggende reden 'paardenwelzijn' is, zou het misschien wel ongewenst kunnen zijn?
Wij beslissen spelletjes en sporten te doen met dieren die niet de ratio en de stem van een mens hebben, we zijn het op zijn minst aan hen verplicht om dit in zo veilige en fijne omstandigheden voor hen te organiseren. Een sportieve prestatie leveren bij 35 graden vinden maar weinig levende wezens echt fijn.


Nee, maar dat geld zal op een andere manier weer terugverdiend moeten worden. Het is dus niet zo dat het paardenwelzijn per definitie ten goede komt.

Hoeveel wedstrijden gaan er nu daadwerkelijk door met 35 graden? Hoeveel mensen gaan op concours met 35 graden?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:29

Vind ik wel, als paarden niet meer bij 35 graden een sportieve prestatie moeten leveren komt dat in mijn ogen per definitie het paardenwelzijn ten goede.

Dan kunnen we naar het volgende puntje op het lijstje gaan. Want ook in dit topic werd meer opgesomd dan enkel 'wedstrijden annuleren bij hogere temperaturen'.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers