Paardenmarkt Hedel 2018

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
xJennifx

Berichten: 1145
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:16

Ik eet in Nederland liever een paard dan een kip of varken.

@knolselder

Ik vind de goede foto's juist leuk om te zien en het motiveert me om een keer naar een paardenmarkt te gaan volgend jaar :) ik vind het ook leuk om te zien met wat de blokkers thuis komen en dat is eigenlijk een van de redenen waarom ik dit topic volg.

Dicha v. Johnson
M1+9


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:19

xJennifx schreef:
Ik eet in Nederland liever een paard dan een kip of varken.

@knolselder

Ik vind de goede foto's juist leuk om te zien en het motiveert me om een keer naar een paardenmarkt te gaan volgend jaar :) ik vind het ook leuk om te zien met wat de blokkers thuis komen en dat is eigenlijk een van de redenen waarom ik dit topic volg.

Het is ook een leuke markt (ik kom er pas 40 jaar denk ik haha).

Maar paardenvlees eten? Ja, ze hebben waarschijnlijk een beter leven gehad. Maar of ze ooit medicijnen gekregen hebben die niet gezond zijn voor mensen? Ik steek mn hand er niet voor in het vuur.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:24

xJennifx schreef:
Ik eet in Nederland liever een paard dan een kip of varken.

Lekker biefstukje Bute... Ik sla maar over, hoewel ik het ermee eens ben dat de meeste paarden een beter leven hebben dan kippen en varkens (op de bio varkens van de buren na, die hebben het prima en dat proef je ook).

Ik kon dit jaar niet, misschien volgend jaar. Kijken of er nog wat leuks voor de kinderen en als gezelschap voor de oude dame staat.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:26

Starbreeze schreef:
Klopt. Ik overweeg ook te stoppen met paardrijden als mijn paard er niet meer is. Wat mij nogal tegen de borst stuit is dus het meten met 2 maten. De paarden op de markt zijn zielig, maar die bij de ruiter thuis absoluut niet. Als je het heel sec bekijkt zou je geen enkel dier in gevangenschap moeten houden.


Eigenlijk wel....

Ik zeg wel eens: als ik zeker wist dat mijn huidige paarden het ergens 'in het wild' (niet haalbaar op dit moment, I know) goed zouden hebben... zou ik vandaag nog mijn paarden laten gaan als ik daarmee alle paarden zou 'redden' van gevangenschap.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:28

Knolselder schreef:
Ik vraag me af of er zoveel reactie zou zijn als men enkel goede foto's zou posten.


Natuurlijk... ik ben er eenmalig geweest, en alhoewel de meeste paarden op het oog gezond waren... stond het me nog steeds op alle manieren tegen.

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:28

Starbreeze schreef:
@babootje, dan moeten er alsnog 1400 paarden van boven en onder bekeken worden. Hou aub in je achterhoofd dat ze enkel en alleen die situaties vastgelegd hebben die in het straatje van de ‘dierenredders’ passen. Liefst met de kermis op de achtergrond. De beelden die rond gaan zijn gewoon heel erg gekleurd. Het is niet alleen kommer en kwel, maar zo wordt het wel gebracht. Dan roepen ze zelf ook nog dat er ook handelaren zijn die het wel goed doen maar dat de rest het voor hen verpest. Nou.. volgens mij verpesten de ‘dierenredders’ het juist voor hen door deze beelden. Ik ken buiten de markt om heel veel situaties waar het mis gaat. Procentueel gezien denk ik nog meer dan op de markt zelf en dan heb ik het over de doorsnee ruiter.


Dan maar 1400 paarden en pony's bekijken. Bij aanvang van de markt; dan kom je maar een paar uurtjes eerder als eigenaar. Dit wat ik op de foto's nu zag is overigens echt in 1 oogopslag te zien. Die graatmagere ook. Overduidelijk kreupele dieren ook. Die kunnen meteen rechtsomkeert. Dat hoeft geen minuut te duren. Daar waar twijfel over is (bv een paard dat er ogenschijnlijk ziek uitziet of een snotneus heeft een thermometer erin. Echt binnen een paar minuten gebeurd. Als je dat consequent volhoudt dan voed je die handelaren op en zul je zien dat ze een volgende keer er wel wat aan hebben gedaan. Of niet komen. Dat is ook goed.
Ik ben niet tegen een markt, maar dit soort dieren toelaten doet af aan zo'n markt. Dat moet die markt zelf toch ook zien.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:30

Nouja laten we eerlijk zijn de gemiddelde handelaar is bepaald geen penny, op enkele uitzonderingen na
Die staan bepaald niet klaar met hun borsteltje, hoevenkrabbertje en equishine.
Waar ik dan wel weer benieuwd naar ben is of de mensen die tegen zijn ook een oplossing hebben want hard NEE roepen kan iedereen maar ik Lees nergens een passende oplossing met hoe ze denken dat het dan wel moet.

MallyBelly

Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:43

Die magere en kreupele dieren krijgen door middel van de markt tenminste nog een kans. Door bokkers en particulieren die ze kopen.

Ik ga nu een jaar of 6 naar markten en de laatste 2 jaar koop ik bijna elke paardenmarkt wel een diertje om hem of haar lekker te verwennen met voer en aandacht om er daarna een goed te huis voor te zoeken.

Deze dieren zouden anders thuis staan verpieteren want fokken doet een handelaar toch wel of jij ze nu koopt of niet.

Dat eeuwige gezever over dat er te weinig aan word gedaan is langzamerhand achterhaald. Ik heb nog nooit zo veel NVWA, politie en en handhaving op de been gezien als maandag. Er werd omgeroepen als je iets zag, dan meteen melding te maken. Iedereen doet er alles aan om het zo goed mogelijk te laten verlopen.



En nu weer over op het leuke :D
Ze doen het allebei super, zijn echt leuke aankopen. Vandaag hebben ze ff een showtje weggegeven. (Had ze allebei niet zien lopen van te voren.. #oeps :') )
Wat kunnen die lopen! Vooral de kleine Deugniet. Morgen maar is m'n camera mee naar stal nemen!

Het lijkt ook vooralsnog heel goed te gaan met ons eigen veulen. Gelukkig.

Afbeelding

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:03

Wat fijn dat ze het zo goed doen. Waarom had je ze niet laten lopen? Dalijk waren ze kreupel oid :(:)
Toch zonde als je daar thuis pas achter komt.

MallyBelly

Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:07

sanso schreef:
Wat fijn dat ze het zo goed doen. Waarom had je ze niet laten lopen? Dalijk waren ze kreupel oid :(:)
Toch zonde als je daar thuis pas achter komt.

Het shetje kwam van mensen waar ik al twee keer eerder een pony had gekocht. Dus eigenlijk niet bij na gedacht. En het welshje was zo moe, ik zag er wel iets in maar dacht komt thuis wel.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:10

Oh ja, die had je op het eind van de markt gekocht hé, die welsh. Zal wel moe zijn geweest van alle indrukken dan ja.
Wat zijn de namen eigenlijk? Of hebben ze die (nog) niet?

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:20

Maar vermenselijk je de boel niet vreselijk als jij voor je paard beoordeeld dat in "gevangenschap" leven vreselijk is?

MallyBelly

Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:23

sanso schreef:
Oh ja, die had je op het eind van de markt gekocht hé, die welsh. Zal wel moe zijn geweest van alle indrukken dan ja.
Wat zijn de namen eigenlijk? Of hebben ze die (nog) niet?

Ja klopt. Ik had hem als eerste gezien, maar had zoiets van lopen ff een rondje. Toen nog 2x bij hem gekeken (toen die in de tussentijd verkocht was). Maar toch laten staan staan.
En toen ik naar huis wilde gaan, stond hij voor mijn neus, dacht stik,hij gaat gewoon mee naar huis en zie wel :D
En ben blij dat ik het heb gedaan.

Ze heten Wim en Billy. Wim heet zo op papier maar heeft verder geen afstamming. Billy heet eigenlijk anders maar mijn zusje wil hem Billy noemen. Hij is een nakomeling van v. 't schut x van kort ambacht. Wat er precies achterzit zou ik moeten kijken.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:28

En geen spijt van zo te zien :D
Het is ook een erg leuk paardje! Is dat een van die twee welshjes die in het begin ergens gepost werden? Of lijken die gewoon.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:33

Rolfje schreef:
Maar vermenselijk je de boel niet vreselijk als jij voor je paard beoordeeld dat in "gevangenschap" leven vreselijk is?

Juist niet denk ik, het is meer dat ik mijn paard niet zo kan houden op de manier dat ik er zelf echt vrede mee heb. Dus ik moet er heel goed over nadenken of ik er hierna nog een keer aan begin.

Dat bedoel ik te zeggen, die grens ligt bij iedereen ergens anders.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 18:39


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:04

Rolfje schreef:
Maar vermenselijk je de boel niet vreselijk als jij voor je paard beoordeeld dat in "gevangenschap" leven vreselijk is?


Nee, dan 'verdierlijk' je de boel denk ik.

De mens is immers in zijn algemeenheid, althans hier, van mening dat paarden over het algemeen een goed leven hebben.

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:05

Die reacties op dat facebook bericht... ongelooflijk! |o

Life begins at the end of your comfortzone

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:16

Rolfje schreef:
https://www.facebook.com/annegreet.zaay ... Mo&fref=nf

Mijn god, als je die link leest............


Ik krijg een Facebook profiel te zien? Verders niks. Maar misschien ligt dat aan het feit dat ik zelf geen Facebook heb?
Kan iemand iets van een screenshot in PB sturen? Ben wel nieuwsgierig :+

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:19

bij mij bestaand e pagina niet

Een koude trui, is geen goede trui.

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:59

Ninx schreef:
Eigenlijk is er fundamenteel gewoon zo ontzettend veel mis met de achteloosheid waarmee wij met dieren omgaan.
Het gemak waarmee men aankoopt, er afstand van doet, ermee wisselt alsof het om een fiets gaat. Hoe men geen verantwoordelijkheid neemt voor deze dieren wanneer het tegenzit en/ of er een lichamelijk mankement is.
De meeste slechte paarden staan op zo'n markt omdat ze gewoon een k*t-eigenaar hebben getroffen die er met *pijn in het hart* afstand van heeft gedaan, zich vermaakt met een nieuw paard, en dit paard rolt van de ene ellende in de andere. Andere paarden staan omdat men er maar op los fokt en ook daar geen verantwoordelijkheid voor neemt.

Sowieso moet je die dieren-ellende niet eten.... naast dat je er gewoon niet bepaald gezonder op wordt is het hele proces waarop dit vlees 'gewonnen' wordt monsterlijk te noemen.

Markten moeten wat mij betreft pertinent verboden worden, dieren hebben daar niks te zoeken.
Natuurlijk moet al die zielige dieren ergens naartoe en natuurlijk zal het sommigen nog slechter vergaan. Maar je moet een signaal geven dat dit niet meer wenselijk is, dat we niet meer in de middeleeuwen leven.
Belangrijker is het nog mensen op te voeden en ze meer verantwoordelijkheid te laten nemen voor het dier van begin tot eind, misschien een scheutje empathie door het drinkwater gooien.... want daar lijkt het enorm aan te ontbreken.

Wat Norma doet vind ik uitstekend. Wellicht had ik bij bepaalde dieren afscheid nemen verstandiger gevonden, maar dat kan ik gewoon niet goed bepalen op afstand.
Dat ze volkomen tegen dit soort idioot vermaak is ben ik volledig eens met haar.


Ik sta zelf er nogal van te kijken hoe mensen impulsief een paardje op een markt aanschaffen! Lees hier zelfs Bij een enkeling dat er geeneens gekeken word of het kreupelt of niet! Wat betaald men eigenlijk voor die paardjes?? Daar word niet op geantwoord. Oh en dan nog dat berichtje over droes... Let ff op je aanschaf :roll: Echt te achterlijk voor woorden!! Wedstrijden worden afgelast, stallen gesloten wanneer er droes heerst en op een markt met 1400 paardjes ken het niet schelen! :n


Ik zou liever zien men voor kwaliteit kiest ipv dit soort ,, Ik fok er lekker op los want het staat er toch maar te staan praktijken,, en ja dat kost centen maar wellicht ze er ook wat meer waarde aan hechten dan.
Vind overigens alle paardjes op de fotos een sneue blik in hun ogen hebben. Maar dat mag je zeker ook niet hardop zeggen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:13

Nou ik ga dit topic verlaten.. Ik volg het altijd omdat ik het leuk vind om te zien waar mensen mee thuis komen en wat er op de markt staat aan aanbod.. Maar jeetje als het zo'n zeur en discussie topic moet worden :roll:
Het gaat echt over alles behalve nieuwe aanwinsten. Erg jammer !

Mouse <3
Beleren, Doorrijden, Trainen & Verkoop -> Stal Kuperus
JLourafotografie

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:14

StalNollie schreef:
Gini niet verloren gegaan maar er is gewoon geen antwoord voor!

Het loopt zo enorm uiteen!
En ja je moet niet op je mondje gevallen zijn wil je een mooie prijs krijgen
Ze zien vaak echt wel of je enige interesse hebt en 'graag' wilt.


Dank je wel! Ja, prijzen voor paarden is ook vaak wat de gek eraan wilt geven. Maar algemeen kan je wel stellen dat als je naar de Equine Elite veiling gaat, je niet met een budget van 10.000 euro moet afkomen.
Kan ik op een paardenmarkt wel wat doen met een budget van pakweg 1500-2000 euro (voor een rijpaard) of krijg je daarvoor alleen de "bucht" die een ander niet meer wou.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:17

In het zuidlaren werd €10000 voor een zorse gevraagd en €18000 voor een spanjaard.
Vorig jaar is er ook een spanjaard verkocht voor rond de €15000-20000 als ik het niet mis heb.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:18

:wow: Zotjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: goesju en 36 bezoekers