14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:08

Was idd een super dag. Alles zat mee. Wat foto's:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:10

Afbeelding

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:16

Aah leuke foto van Eva en Fenna

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:17

Ik heb er nog veel meer. :D Ze deed het leuk en wat een fijn paard om mee te werken!

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:45

Dat zal ze leuk vinden om te horen! Ik vind Eva en Fenna ook erg leuk :D ik zal de hier heen verwijzen haha.

Mariska_3

Berichten: 60
Geregistreerd: 03-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:47

Zijn er nog meer foto's gemaakt?
Mijn dochter was er ook met onze bonte ruin.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:50

Alleen een bonte gezien bij de hartslagmeter...maar daar liep een man mee.
Was er zelf tussen 11.15 en 14.30 en heb niet alles gezien.

Foto's zijn af, ga een topic maken.
Ze komen op FB, wil je ze all 79 zien stuur mij dan een vriendschapsverzoek!

[EV-ITP] Equiday 14/10/17

Mariska_3

Berichten: 60
Geregistreerd: 03-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:20

[quote="Bellatrix"]Alleen een bonte gezien bij de hartslagmeter...maar daar liep een man mee.
Was er zelf tussen 11.15 en 14.30 en heb niet alles gezien.


Dat klopt, dat was onze ruin. Een clicker trainer liep met hem door het parcours.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:24

Aha ok. Ik heb daar geen duidelijke foto's van. Eentje dat hij bij die poort met die slierten staat maar daar zie je hem zowat niet vanwege die slierten. :+

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:56

lailapri schreef:
Was idd een super dag. Alles zat mee.
[ [url=m/FmlGvH.jpg]Afbeelding[/url] ]




Haha grappig. Ik sta op deze foto :+

Ik vond het erg leuk en leerzaam
Linda parelli was ook erg gaaf! 1e paard echt super leuk om te zien. 2e combinatie vond ik minder interessant om te zien. Ruiter begreep Linda vaak niet. Ze vond het denk ik ook erg spannend.

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:01

Linda nam voor mijn gevoel meer tijd voor de eerste en nam daarin leukere voorbeelden, vond ik.

2e paard vind ik wel echt een enorm gaaf beest!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:57

Ik begreep de zithulpen van Linda wel en daardoor begreep ik ook wel waar ze heen wilde met de 2e. De eerste vond ik een prachtig karakter maar zat nog wel wat werk aan, echter mijn gevoel zegt dat er iets niet klopte bij het paard...

Ik zou het Denk Ik wel nuttig gevonden hebben als Linda meer op de juiste zithulpen was ingegaan want beide ruiters hadden deze niet begrepen. Waarschijnlijk ook veel mensen in het publiek niet?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:44

Ik snapte wel wat Linda bedoelde.
Maar de ruiter niet. En daardoor vond ik het minder leuk om te zien.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101724
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:44

Linda, ik heb jou ook nog zien zitten. :D

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:40

Vanmorgen snel de vlog van gisteren ge-edit zodat ie gelijk online kon :D


callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 23:01

Leuke vlog Lara! Het beeld gaat mee soms een beetje te snel, maar is erg leuk om met je 'mee te lopen' over EquiDay.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:05


Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:01

Ik ben een van de deelnemers en ben achteraf vooral teleurgesteld. Ik vond het een eer om mee te mogen doen, maar achteraf gezien bracht het niet waar ik op hoopte. Mijn doel was om Titan meer plezier te laten beleven aan het rijden in de bak (verknald door onkundige en angstige vorige eigenaresse). Dat hij zonder de handrem erop gaat zeg maar. Zoals hij in het bos wel blij en voorwaarts is.

Voor de volle tribunes startte ik met een voorwaartse draf en een galopje. Al dat publiek was toch wel spannend en als reactie ging hij in de achteruit. Daarna nam Linda hem over en deed grondwerk volgens de Parelli methode. Titan was niet al te enthousiast en reageerde op geheel eigen wijze. Hij nam Linda letterlijk in de zeik, saboteerde door expres op het touw te staan, vrat pylonnen op, en was vooral niet voorwaarts. Het publiek lachte en applaudiseerde om zijn grappen en grollen, want het was dan ook hilarisch om te zien. Een circuspony had het niet beter gekund. Titan zag ik echter steeds geirriteerder raken. Linda kreeg er maar weinig uit.

Daarna mocht ik er weer op. Mijn opdracht was om hem te leren op de zit voorwaarts te gaan. Ik kreeg een touw waarmee ik eerst mezelf, daarna hem moest slaan. Niet hard, maar wel dusdanig dat het irritant werd voor hem. Iedere kleine beweging voorwaarts betekende stoppen met druk uitoefenen en belonen. Het touw irriteerde Titan echter meer en meer en hij werd vooral bozer. Hij verzette nauwelijks nog een stap en van enige voorwaartse impuls was geen sprake meer.

Linda's afsluitende woorden waren, dat ik dit nog wel meerdere weken zo zou moeten oefenen, voordat ik vooruitgang zou merken.

Titan is een uniek paard, een oerpaard: keihard, overheersend, intelligent. Als hij voor je wil werken, is het het machtigste paard ter wereld en doet hij alles voor me. Maar je moet het wel op de juiste manier vragen. Ik had gehoopt van Linda de gouden tip te krijgen, inzicht in een nieuwe methode om Titan meer plezier aan het rijden in de bak te geven. Dat is niet gelukt. Titan verviel in zijn gedrag van 3 jaar geleden.

Wat ik dan van deze "Makeover" heb meegekregen? Eigenlijk vooral de bevestiging dat de manier waarop ik nu met hem bezig ben, het beste voor hem werkt. Parelli werkt gewoon niet bij Titan, hij raakte geirriteerd en meer in verzet. Linda had daar professioneler mee om moeten gaan en had kunnen schakelen. Geen een methode is Heilig, geen een paard is hetzelfde.

Maar goed, het publiek heeft zich vermaakt, die hebben gekregen waar ze voor kwamen: een mooie show. Titan is er helaas niet beter van geworden, ik ben een ervaring rijker.

Alles valt en staat met de juiste energie en samenwerking.




Afbeelding

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:17

Jammer dat het tegengevallen is. Ik ben zelf niet geweest, is er filmmateriaal van toevallig?

Je zit wel met een lastig probleem. Persoonlijk zou ik een systeem bedenken waar je op een ritmische manier steeds meer druk mee kan zetten maar wel zachtjes begint. Bijvoorbeeld; been, klikje, idd ritmisch touw gebruiken. Elke keer tot 4 tellen en dan de druk verhogen. Ook met het touw altijd ritmisch blijven. Als je de volgorde steeds hetzelfde houdt en heel consequent bent met je release (bij enige beweging voorwaarts direct de druk eraf, belonen), zou je paardje dit steeds beter moeten gaan doen. Na de druk eraf ook even laten rusten zodat hij kan verwerken, niet direct opnieuw beginnen, daar raken ze ook erg geirriteerd van. Maar hij heeft natuurlijk al het 1 en ander verkeerd aangeleerd. Misschien wist je dit allemaal al hoor. Ik moet soms ook even mezelf weer bewust maken dat ik de druk laat toenemen en pas los laat als ik reactie krijg, maar dan ook echt direct. En misschien kan je de sessies dan gewoon heel kort maken en daarna iets doen in de bak wat hij misschien wel leuk vindt?

In ieder geval heel veel succes. Misschien kan je eens kijken naar Warwick Schiller, hij komt ook wel eens naar NL en ik denk dat hij je zeker kan helpen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:48

Ik heb het wel gezien en zal je straks eens een pb sturen met mijn mening. Echter moet ik eerst nog een en ander doen dus wordt vervolgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 16:51

silversomali schreef:
Je zit wel met een lastig probleem. Persoonlijk zou ik een systeem bedenken waar je op een ritmische manier steeds meer druk mee kan zetten maar wel zachtjes begint. Bijvoorbeeld; been, klikje, idd ritmisch touw gebruiken. Elke keer tot 4 tellen en dan de druk verhogen. Ook met het touw altijd ritmisch blijven. Als je de volgorde steeds hetzelfde houdt en heel consequent bent met je release (bij enige beweging voorwaarts direct de druk eraf, belonen), zou je paardje dit steeds beter moeten gaan doen.


Juist bij dit soort paarden werkt het zo voorspelbaar te werk gaan en systematisch druk opbouwen heel erg vaak averechts. Een vriendin van mij had net zo'n Tinker en die kon gewoon een complete training stilstaan in het midden van de bak en alles negeren wat er gebeurde en met of tegen hem gedaan werd, of het nou tijdens rijden of grondwerk was. Zodra hij de drukopbouw kon voorspellen kon hij die mentaal uitzetten want hij wist toch precies wat er ging gebeuren en hoe dat ging voelen, dus why worry.

Het grappige was dat het wel werkte om met hem te clickertrainen, als je dat tenminste op een hele specifieke manier deed waarbij je hem heel duidelijk liet zien dat zijn slechte gedrag jou wegjoeg - en dat werd toen voor hem wel een probleem want jij was die leuke clickerpersoon in plaats van die vervelende parellipersoon, dus die wilde hij wel in de buurt houden. Als ik op die manier met hem werkte dan had ik opeens een Tinker in galop achter me aan in de bak en moest ik hem zelfs een beetje inhouden omdat hij anders wel heel enthousiast werd.
Hier kon Parelli (en Parelli trainers) ook niets mee. Als ze al tot hem doordrongen, dan was dat effect na 2x verdwenen omdat hij dan weer precies wist wat ze hem aan gingen doen (want zo leuk is Parelli niet voor dit soort paarden, lekker werken om correcties te vermijden ;) ) en hij de mensen dus weer uit kon zetten.
Deze Tinker wilde trouwens ook niet naar buiten, dus dat Titan dat wel wil en dat je dat ook leuk voor hem hebt weten te houden is al heel positief! :j

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:14

Niksie schreef:
Ik ben een van de deelnemers en ben achteraf vooral teleurgesteld. Ik vond het een eer om mee te mogen doen, maar achteraf gezien bracht het niet waar ik op hoopte. Mijn doel was om Titan meer plezier te laten beleven aan het rijden in de bak (verknald door onkundige en angstige vorige eigenaresse). Dat hij zonder de handrem erop gaat zeg maar. Zoals hij in het bos wel blij en voorwaarts is.

Voor de volle tribunes startte ik met een voorwaartse draf en een galopje. Al dat publiek was toch wel spannend en als reactie ging hij in de achteruit. Daarna nam Linda hem over en deed grondwerk volgens de Parelli methode. Titan was niet al te enthousiast en reageerde op geheel eigen wijze. Hij nam Linda letterlijk in de zeik, saboteerde door expres op het touw te staan, vrat pylonnen op, en was vooral niet voorwaarts. Het publiek lachte en applaudiseerde om zijn grappen en grollen, want het was dan ook hilarisch om te zien. Een circuspony had het niet beter gekund. Titan zag ik echter steeds geirriteerder raken. Linda kreeg er maar weinig uit.

Daarna mocht ik er weer op. Mijn opdracht was om hem te leren op de zit voorwaarts te gaan. Ik kreeg een touw waarmee ik eerst mezelf, daarna hem moest slaan. Niet hard, maar wel dusdanig dat het irritant werd voor hem. Iedere kleine beweging voorwaarts betekende stoppen met druk uitoefenen en belonen. Het touw irriteerde Titan echter meer en meer en hij werd vooral bozer. Hij verzette nauwelijks nog een stap en van enige voorwaartse impuls was geen sprake meer.

Linda's afsluitende woorden waren, dat ik dit nog wel meerdere weken zo zou moeten oefenen, voordat ik vooruitgang zou merken.

Titan is een uniek paard, een oerpaard: keihard, overheersend, intelligent. Als hij voor je wil werken, is het het machtigste paard ter wereld en doet hij alles voor me. Maar je moet het wel op de juiste manier vragen. Ik had gehoopt van Linda de gouden tip te krijgen, inzicht in een nieuwe methode om Titan meer plezier aan het rijden in de bak te geven. Dat is niet gelukt. Titan verviel in zijn gedrag van 3 jaar geleden.

Wat ik dan van deze "Makeover" heb meegekregen? Eigenlijk vooral de bevestiging dat de manier waarop ik nu met hem bezig ben, het beste voor hem werkt. Parelli werkt gewoon niet bij Titan, hij raakte geirriteerd en meer in verzet. Linda had daar professioneler mee om moeten gaan en had kunnen schakelen. Geen een methode is Heilig, geen een paard is hetzelfde.

Maar goed, het publiek heeft zich vermaakt, die hebben gekregen waar ze voor kwamen: een mooie show. Titan is er helaas niet beter van geworden, ik ben een ervaring rijker.

Alles valt en staat met de juiste energie en samenwerking.


O jeetje, wat jammer dat je dit gevoel er aan over gehouden hebt! Ik vond het juist een erg mooie demo en heel duidelijk hoe je verder zou kunnen met dit paard.

Ik vind het jammer dat er niet wat verduidelijking is gekomen, dat iemand van parelli het niet duidelijker heeft uitgelegd of verdere hulp heeft aangeboden.

Het is duidelijk dat zo'n korte demo echt maar een mini stapje is bij zo'n paard en ik verwacht dan wel dat ze wat verduidelijking geven waar dit heen leidt, wat de volgende stap kan zijn en hoe je dan uiteindelijk bij je doel komt (meer plezier in de bak).

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 14 oktober: EquiDay+ Masterclass met Linda Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:39

Jammer dat je er niets aan hebt. De manier is vaak wel effectief bij dit type paard, maar het is niet met een uurtje gefixed. Maar Aniek zou je toch willen helpen mocht je hier wel mee verder willen gaan?

Ik vond het een goede demo. Ook de tweede maar zag daar wel veel ruis tussen Linda en de ruiter. Als doorgewinterde Parelli student snap ik de werkwijze heel goed, maar kan me voorstellen dat het anders is als je er niet bekend mee bent.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:21

silversomali schreef:
Jammer dat het tegengevallen is. Ik ben zelf niet geweest, is er filmmateriaal van toevallig?

Je zit wel met een lastig probleem. Persoonlijk zou ik een systeem bedenken waar je op een ritmische manier steeds meer druk mee kan zetten maar wel zachtjes begint. Bijvoorbeeld; been, klikje, idd ritmisch touw gebruiken. Elke keer tot 4 tellen en dan de druk verhogen. Ook met het touw altijd ritmisch blijven. Als je de volgorde steeds hetzelfde houdt en heel consequent bent met je release (bij enige beweging voorwaarts direct de druk eraf, belonen), zou je paardje dit steeds beter moeten gaan doen.

In ieder geval heel veel succes. Misschien kan je eens kijken naar Warwick Schiller, hij komt ook wel eens naar NL en ik denk dat hij je zeker kan helpen.


Als ik dit bij mij mijn Haflinger doe dan komt ze helemaal niet meer van haar plaats (ja, uiteindelijk komt ze dan recht omhoog, zijn wat dingen misgegaan voordat ik haar kreeg zeg maar).

@Niksie; welke regio zit je? Wij zitten ook aan de Veluwe en mijn zus geeft les volgens principes die mijn Haflinger echt lekker laten sjouwen in de bak. Ik zit op mobiel, dus de oefening in detail uitschrijven gaat niet werken, maar als je evt interesse hebt om het op een andere manier te benaderen (niet met druk, ritmisch tikken met touwen oid, maar dat het paard echt zelf gemotiveerd raakt) stuur me dan even een PBtje, dan breng ik je in contact met mijn zus

Wat ik vooral uit je stuk begrijp is dat Linda dezelfde tactiek/oefening bleef herhalen terwijl het resultaat steeds slechter werd?
Leuk dat het publiek het vermakelijk vond, maar ik kan me voorstellen dat je je als ruiter op zo’n moment helemaal niet prettig voelt. Erg jammer.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:37

@Xzyzutu2 (wat een naam haha) dat klinkt als een Titan! Hij is vaak slimmer dan de mensen om hem heen, en vooral heeeel erg voedselgericht. Echt, hij doet alles voor een koekje. Zakken met koekjes zijn er doorheen gegaan, maar daar rende hij dan ook de benen uit zijn lijf voor ;)

Zo heb ik hem destijds "ge-herprogrammeerd". Want beenhulp betekende staken voor hem. Hij had geleerd dat hij dan niets meer hoefde te doen. Soms draafde hij dan achter mijn bijrijder met mijn fries aan en deed ik stiekem even mijn been eraan- hoppaaa daar ging de rem er weer op. Dat heb ik stukje bij beetje eruit weten te krijgen met clickertraining en soms gewoon goed getimede correcties en nu is ie super voorwaarts, buiten tenminste. Vorige eigenaresse ging nooit de bak uit, en ik ging juist direct het bos in. Hij houdt van een uitdaging en van afwisseling. Maar ik denk dat het goed is voor zijn lijf, om wel wat basisdressuur oefeningen te kunnen doen om hem soepel en recht te houden.

Ik vond dat er in de demo te strak werd vastgehouden aan de methode en niet werd gekeken naar de reacties van Titan. Ik vond het een beetje overkomen als pesterij, hoewel zijn reacties er natuurlijk grappig uitzagen voor het publiek. Ik probeerde zo goed mogelijk te luisteren en open te staan voor Linda's aanwijzingen, maar achteraf
voel ik me schuldig hem hieraan te hebben blootgesteld. Gelukkig de volgende dag een heerlijke rengalop over de zandverstuiving kunnen maken, dus ik denk dat hij er wel overheen is.

@Eileen333 Ik zit op de Noordoost Veluwe, ben erg benieuwd! Hoor het graag.