Verslag van een deelnemer aan Horse Event: Onbeteugeld

Moderators: RianneH, Neonlight, Ymor, balance, Melissa0304

Motje11

Verslag van een deelnemer aan Horse Event: Onbeteugeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 15:34

Ik ben weer thuis na een druk weekend Horse Event. Otto staat weer lekker in de wei.

Nadat we vorig jaar de verkiezing voor de Bokt-shows hadden gewonnen, werden we dit jaar door Horse Event voor alle drie de dagen uitgenodigd. Men wilde graag dat we eerst wat onbeteugelde dressuur lieten zien in de BIT-piste, om daarna door te gaan naar de Mensport-piste om een sprongetje te maken.

Vrijdag was het nog even wennen, maar Otto heeft zich goed gedragen en we hebben wat dressuuroefeningen laten zien. Eerst heb ik uitgelegd hoe ik stuur, daarna een slangenvolte door de hele baan gemaakt. We hebben ook schouderbinnenwaarts en het begin van de travers laten zien.
De travers zijn we hard aan het oefenen mèt zadel en hoofdstel, maar hij gaat nog niet perfect. Eigenlijk gaat het ongeveer hetzelfde zonder hoofdstel. Ik vond het toch wel leuk om het begin ervan te laten zien. En de eenvoudige galopwissel. Ik geloof dat ik het wijken de eerste dag vergeten ben. Toen door naar de Mensport-piste. Daar begonnen we met een kruisje, dat werd uitgebreid naar een dubbelsprong met twee kruisjes. Van één kruisje hebben we toen een stijltje gemaakt en dat steeds verder verhoogd tot … Zeggen jullie het maar, ik heb het niet nagemeten. :o?

Zaterdag was de drukste dag. Gelukkig was Otto die dag het beste in vorm. We konden mooi dressuur laten zien en hebben heerlijk gesprongen in de Mensport-piste. Ik vond op vrijdag de overgang van de Bit naar de Mensport-piste nog een beetje rommelig gaan. Dat ging zaterdag gelukkig een stuk vlotter. Ik vond het nog een beetje lastig inschatten hoeveel mensen er van de Bit-piste mee waren gekomen naar de Mensport-piste en in hoeverre ik dus in herhaling val met het opnieuw uitleggen van de hulpen. Toch maar even kort herhaald. Zaterdag was gewoon een heerlijke dag met veel mensen, lekker weer en onze show ging goed.

Zondag was Otto erg fris en een beetje gespannen. Het begon al bij het losrijden waar het een blubberbende was en mensen waren nog aan het losrijden voor het springen ’s ochtends. Otto rijdt ook springwedstrijden dus hij weet dan precies wat er aan de hand is. Verder nog een stuiterende schimmel en dan moet ik proberen me zo ontspannen mogelijk te houden want dat is de enige manier om mijn paard ook te laten ontspannen. Otto staat thuis de hele dag op de wei en moest nu veel op stal staan waardoor hij ook een beetje opgefokt was. Ik heb hem er wel zo veel mogelijk uitgehaald, maar hij heeft toch ook wel veel binnen in de tent gestaan. Op het laatst bij het losrijden voelde ik hem meer ontspannen en voelde het weer als mijn vertrouwde Otto. In de dressuurring had hij toch nog wat spanning. Hierdoor kwamen niet alle oefeningen er mooi uit. Vooral de overgangen terug zijn dan lastig. Die rijd ik voornamelijk door mijn hakken naar beneden te drukken waardoor mijn bovenbeen hard wordt. Hier komt hij op terug, en daarnaast kantel ik mijn bekken naar achteren, maak me zwaar en houd mijn lichaam enigszins stram, ik beweeg dus niet meer lekker mee in het ritme en ook daar komt hij op terug. Als hij zelf zo enthousiast en wat gespannen is komt deze hulp niet mooi door en gaan de overgangen terug wat minder. Jammer, want hij kan juist de overgangen galop-stap heel goed en dat kwam er nu niet zo mooi uit. Misschien vragen mensen zich af waarom ik toch beloon ondanks dat een overgang niet zo mooi gaat? Ik beloon hem op het moment dat hij werkelijk terug naar stap is zodat hij weet dat hij dan braaf is. Hij zal dan steeds sneller terug in stap komen. Zo heb ik het hem oorspronkelijk geleerd en als het even niet zo goed gaan doen we een stapje terug in de training. Toch hebben we wel wat oefeningen kunnen laten zien en ik hoop dat de mensen het leuk vonden. Aan de reacties te horen wel, zelf kan ik me dan nog wel eens ergeren aan de puntjes die niet op de i stonden en ik wil zo graag laten zien wat Otto allemaal kan.
Het springen daarna ging hartstikke goed ondanks de blubberbende en ondanks dat Otto hier ook nogal fris was en ineens overal spoken zag. Omdat het de laatste dag was en ik ook wel eens iets nieuws uit wil proberen zijn we lekker hoog gegaan met de hindernis, een keer in galop door het water en de crosshindernis deed hij ook prima.

Volgens omroepster kwamen er heel veel mensen mee van de bit-piste naar de mensport-piste. Dat is leuk om te horen.
Ik vond dat de omroepsters van beide ringen het heel leuk deden en ze waren hartstikke aardig en enthousiast.

Otto mocht deze dagen in een stal in de tent staan, dit gaf wel een bijzonder gevoel om daar met veel verschillende deelnemers te staan. De sfeer was bijzonder goed en ik vindt het zo leuk om zoveel verschillende takken van de paardensport bij elkaar te zien en met iedereen te kunnen spreken. Ik heb zoveel leuke mensen ontmoet, leuk gebabbeld met die blonde meid van de Future Guys, de mensen van de Italiaanse School, de Carousselgroep Manege Hillegersberg en nog veel meer.

Ik heb nog op de duosulky gezeten bij BlixtsnabbBS, erg leuk en best spannend onder het tunneltje door.

Bij het trailerladen van de tinker (zie hem niet tussen de keuzes staan) heb ik wel een traantje weggepinkt toen de eigenaresse volschoot. Ik kan me dat zo goed voorstellen.
Het rijden op Avignon vond ik mooi om te zien. En bij de training van Akribat had ik (en ik denk velen met mij) ook de tranen in de ogen staan. Wat een prachtig paard trouwens! Ik vond de trainingen van Annemarie en Dan een mooi voorbeeld ervan dat, als je de kleine dingen in het begin meteen juist aanpakt, je niet met de grote dingen te maken krijgt. Misschien jammer voor het publiek dat het probleem niet duidelijk zichtbaar wordt, maar wel beter zo. Ik hoop dat de eigenaren hiermee vooruit kunnen en dat ze goed begeleid worden de komende tijd. Laten jullie ons alsjeblieft weten hoe het verder gaat? Misschien kunnen we een apart topic maken voor het vervolg van de “probleempaarden” na HE?

Ik heb veel leuke shows en clinics gezien: het opensnijden van een paardenbeen, de Future Guys en duidelijke uitleg over rensport van Kyrkelover, een mooie caroussel en nog veel meer (ik noem maar wat op hoor, vond zoveel mooi). Ik ben helemaal geïnspireerd om alles thuis te gaan proberen. Vooral de dressuur en ik ben helemaal onder de indruk van de Future Guys. Maar hoe moet ik zoiets nou thuis beginnen? (en geen zorgen, ik ben niet van plan thuis in paardenbenen te gaan snijden ;) )

De eindshow was ook leuk gedaan. Verschillende deelnemers aan Kentucky werden voorgesteld en lieten een klein stukje van hun eigen discipline zien. De springruiter sprong over een hindernis, Tim Lips de eventer kwam binnen over de heg, Rieky Young liet een aantal spins en sliding stops zien (deze twee kwamen later op elkaars paarden terug waarbij Tim ook een spin probeerde, erg leuk), de endurancecombinatie reed duizend rondjes (grapje hoor, ze lieten het koelen met water zien), een vierspan gaf een showtje weg, dressuurruiters reden een stukje dressuur en nog een groot aantal deelnemers kwam op een grote wagen langs. Ik vond het leuk gedaan en op deze manier leef je toch een beetje meer mee met de mensen die naar de WEG gaan.

Vrijdag na de show ben ik in de Bokt-lounge geweest om vragen te beantwoorden. Het was niet heel druk maar er waren wel wat enthousiaste mensen met leuke vragen. Ik wil iedereen aanraden dit vooral thuis eens te proberen. Het handigst is na het rijden (let op dat je ook mèt zadel en hoofdstel altijd goed je zit gebruikt, zo leert het paard wat je bedoelt) in een afgesloten ruimte een knoop in de teugels leggen en een halstertouw om zijn nek knopen. Pak de halsriem net zo vast als de teugels en rijden maar! Je zult zien dat de meeste correct gereden paarden hier prima op reageren.
En van Bokt kreeg ik een leuk presentje, namelijk Bokt-bonbons en een Bokt-memory stick. Erg leuk, bedankt!

En ik ben ook nog geinterviewd door Penny-tv! :D
Er leuk, vooral als je zelf vroeger altijd de Penny gelezen hebt. Wel lastig als je niet gewend bent voor de camera te staan, en dan spontaan vragen beantwoorden in kindertaal. Ik hoop dat ze er iets moois van knippen en plakken. :)

Buiten het terrein heb ik nog even voor monteur gespeeld door bij twee dames een autolamp te vervangen en een andere dag een auto met startkabels gestart. :) Voor al uw technische en onbeteugeld diensten: Motje11. :D

Als iemand foto’s van ons gemaakt heeft zou ik het leuk vinden als je ze hieronder zet. Zodra ik zelf foto’s binnen heb zal ik ze hier ook plaatsen.

Ik hoop dat jullie net zo van Horse Event genoten hebben als ik!
Vandaag even dressuur gereden op Otto en die moest wel even zijn ei kwijt, hij ging bokkend de hele bak rond. :+

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:44

Wat een onwijs leuk verslag!

ik heb (natuurlijk) ook gekeken bij jullie! :D op de blubberige zondag. de dressuur zag er al heel netjes uit en die kleine puntjes ach Boeiend! het was heel fijn om te zien! ik rijd zelf ook vaak optomingloos en vind het heerlijk! en toch heb ik weer van jullie geleerd!

en het springen... +:)+ +:)+ +:)+ top!! echt zo leuk om te zien! :)
als ik de andere foto's op de pc heb zal ik ze je sturen! deze is wel erg gaaf! :) (laatste sprong volgens mij ;))

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:45

Ik was er zondag. Ik heb het dressuurstuk niet gezien (was te laat) maar wel even een stukje van het springen. Die 2e hindernis ging al aardig de hoogte in!

Ik heb er respect voor wat je doet. zeker weten!
mijn nichtje heeft de foto's nog, maar ik had al gezien dat er een paar leuke van jou tussen zaten. zodra ik ze heb hoor je het. mocht het te lang duren, help me er dan even aan herrinneren. Ben een beetje een warhoofd wat dat betreft.. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:50

Wat een leuk verslagje. :) Ik heb je in de Bit-piste gezien op zaterdag, vond het erg mooi. Ik heb ook nog wat foto's van je, ik moet alles nog sorteren, maar zal ze snel hier plaatsen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:51

Ik heb je ook gezien op zondag.
Ontzettend knap jullie twee samen!

Helaas geen foto's gemaakt..

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 16:01

Laatst bijgewerkt door Motje11 op 13-09-10 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:03

Leuk verslag! Ben niet geweest, jaar geleden wel ;)

Ben benieuwd naar foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:22

Mijn pc loopt constant vast, dus ik houd het even bij 2 foto's nu:

Afbeelding

Afbeelding

Suprice_Iris

Re: Verslag van een deelnemer aan Horse Event: Onbeteugeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:30

Ik heb jullie zaterdag zien springen, zag er erg leuk en relax uit, plezier straalde er vanaf! :D
En wat later pas tot me doordrong was dat ik achter jou zat op zaterdag bij de Kentucky eind-show! ;)

Marlijn L2+5 :+: mijn meisje, mijn draakie, mijn alles.... 11-01-2017 Y;(
Tailermade van de Kymmelshof

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:32

ik heb jullie zaterdag zien springen in dressuren wat super gaaf en heb er veel van geleerd. we wouden zondag al gelijk gaan oefenen om zonder zadel te rijden maar me paard is daar een klein beetje te druk voor. :P

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht
[RT-HAW] clinic bij Jill Huijbregts

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:21

Ik heb je vrijdag nog even zien dressuren, echt heel gaaf om te zien. En wat vooral is blijven hangen 'Probeer het vooral thuis'

gaan we zeker doen :D

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:59

Petje af, echt waar! Ik heb jullie zondag gezien (dressuur en springen) en was zwaar onder de indruk! Horsemanship ten voeten uit!
Elke keer dat de hindernis hoger werd gezet dacht ik 'dat kan toch niet!', en elke keer ging het weer goed. Super!
Wie weet kan ik ooit de durf verzamelen om ook eens zonder tuig mijn pony te berijden.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:07

ik vond de shows van jou een van de leukste zaterdag!! :) heb ook nog foto's gemaakt en een klein stukje gefilmd ;) zal het zo wel plaatsen!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:13

Heb zaterdag een stuk van jou in de bit-piste gezien, en vond het echt geweldig!
Het zag er zo ontspannen uit en dat nog wel met al die mensen en 'onbekende dingen' eromheen, SUPER! :D

It does not do to dwell on dreams and forget to live

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 06:12

Was zoals gewoonlijk top +:)+
Waar ik je even voor wil complimenteren is dat je uitleg "bescheiden" blijft, in die zin dat je geen oordelen uitspreekt over hoe anderen het doen, maar gewoon uitlegt hoe jij het doet. Je verkondigt niet de waarheid, je noemt het één niet beter dan het ander, daar kunnen veel goeroe's nog 'n puntje aan zuigen.

Met mijn vorige pony deed ik als puber al wat jij nu doet, dus je roept in mij altijd 'n beetje heimwee op omdat ik zo goed weet hoe het voelt om zo te rijden, alleen vond men mij in die tijd (dan heb ik 't over dik 15 jaar geleden) nog totaal gestoord ipv dat ze me naar 'n evenement haalden ;) Later werd dat gelukkig steeds beter, maar mijn huidige negentienjarige witte spook wordt op 'n halsring helaas nog steeds totaal onbestuurbaar als ze een hindernis ziet (ze denkt nog steeds dat ze 5 is..), dus daar begin ik met halsring niet aan :D

--<--@ When I get old, I don't want them to say: "What a sweet little old lady!"
I want them to say:"Oh CRAP! What's she up to now?"
@-->--
http://www.dewegvanhetpaard.nl

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:28

prachtig leuk verslag Mariek !!!!! en een schitterende foto.. +:)+

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:05

Mariek, leuk geschreven!!!! Was er helaas niet bij maar hoop volgend jaar van wel :j

Tot gauw!

IK ben IK omdat niemand op aarde zo goed die rol kan vertolken als IK

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:22

licorne schreef:
Waar ik je even voor wil complimenteren is dat je uitleg "bescheiden" blijft, in die zin dat je geen oordelen uitspreekt over hoe anderen het doen, maar gewoon uitlegt hoe jij het doet. Je verkondigt niet de waarheid, je noemt het één niet beter dan het ander, daar kunnen veel goeroe's nog 'n puntje aan zuigen.

Hier sluit ik me volledig bij aan, maar dat had ik zondag ook al tegen je gezegd :D
Ik zie ons trouwens staan op de foto van r_oo_sj_e :D
Super hoor, hoop met mijn paard ook ooit zo'n hecht team te vormen ;)

En ik moet altijd aan Ilse de Lange denken als ik jou zie :D

NonsmokingBef kannie winne nie :D

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:39

foto's staan inmiddels in topic. Er zitten ook foto's van jou en Otto tussen! :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:47

Motje11 schreef:
Ik heb veel leuke shows en clinics gezien: het opensnijden van een paardenbeen :+

Haha, dit klinkt dan wel weer heel luguber! Heb deze clinic helaas gemist.

Maar die van jou heb ik wel gezien, geweldig zeg! Vroeger (bijna 30 jr. geleden) zat ik vaak zonder zadel op mijn pony, ook springen (wel met een hoofdstel hoor...), maar toen ik het laatst nog eens op mijn paard probeerde leek het wel of ik op een bezemsteel zat. Misschien nog eens wat vaker oefenen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 21:45

licorne schreef:

Dank, dit vind ik een leuk compliment! *D Ik denk ook helemaal niet dat ik de waarheid in pacht heb en wil juist veel leren van anderen. Ik denk dat er nog veel te verbeteren valt door het combineren van de verschillende stromingen/disciplines.

IKbenEllen schreef:
En ik moet altijd aan Ilse de Lange denken als ik jou zie :D
Het zijn de kuiltjes hè? Haha. _O-

ruiter1992 schreef:
foto's staan inmiddels in topic. Er zitten ook foto's van jou en Otto tussen! :D

Ik ben benieuwd, ga meteen kijken!

Bloodymary schreef:
Haha, dit klinkt dan wel weer heel luguber! Heb deze clinic helaas gemist.

Was ook wel vreemd, maar echt heel interessant. Hoe vaak krijg je nou de kans om echt 3D binnen in een paardenbeen te kijken? Hij liet de pezen zien, de zenuwen, bloedvaten en griffelbeentjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:55

ik heb zondag gekeken, en wat ik zo ontzettend leuk vond, is juist dat hij zo enthousiast was en soms zelfs gespannen.
Soms zie je bij paarden waar iets " bijzonders" meegedaan wordt dat ze een beetje "dood" zijn. Dan zijn ze wel heel braaf, maar niet meer vrolijk, en is er weinig meer van het dier zelf over.

Jouw Otto is een paard met karakter en al, en dat maakte het extra bijzonder en mooi om naar te kijken

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:12

Motje11 schreef:
Hoe vaak krijg je nou de kans om echt 3D binnen in een paardenbeen te kijken? Hij liet de pezen zien, de zenuwen, bloedvaten en griffelbeentjes.

Toen wij dus bij clinic van mijn vriendin stonden, in de hoefsmederij lagen die benen onder een of andere teil. Iemand van daar tilde dat ding half op :oo *gruwel* Dus ik zeg tegen J.: Wij gaan mooi naar Onbeteugeld :D
Vrouwtje langs ons: jaaaaaa dat moet je doen, ben ik gisteren geweest, dat was gaaaaaaf :D

NonsmokingBef kannie winne nie :D

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 11:50

MariekeB schreef:
ik heb zondag gekeken, en wat ik zo ontzettend leuk vond, is juist dat hij zo enthousiast was en soms zelfs gespannen.
Soms zie je bij paarden waar iets " bijzonders" meegedaan wordt dat ze een beetje "dood" zijn. Dan zijn ze wel heel braaf, maar niet meer vrolijk, en is er weinig meer van het dier zelf over.

Jouw Otto is een paard met karakter en al, en dat maakte het extra bijzonder en mooi om naar te kijken

Daar heb je wel gelijk in. Soms zie je van die comateuze paardjes die het braaf zijn wel een beetje overdrijven.
Otto die trekt echt wel zijn eigen plan als ik niet met hem bezig ben (en soms zelfs als ik wel met hem bezig ben :D ).
Dat kon je goed merken toen ik de ring uitkwam en de headset op/af moest doen of een paar handtekeningen uitdelen (ja echt waar *D ). Als ik mijn aandacht niet 100% bij hem heb wil hij echt niet stilstaan en wordt hij best lastig. En hij pikt het ook niet zomaar als iemand anders hem dan vasthoudt.
Leuk om te horen dat je dat juist extra leuk vindt, eigenlijk vind ik dat ook wel ja. :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:54

Ik heb jullie zaterdag gezien.. Samen met mijn moeder :)
We vonden het echt sjiek om te zien!!

Respect!! En hoe braaf die is! Kan alles hebben..
Beter dan die dressuur knollen wat weg rennen zodra men klapt

Calvin :o Vooraltijdmijnnummer1 // Dr: B+1 Spr: L+12 //
Warempel :o // Dr: B+20 L1+25 L2+27 M1+11 M2+12 Z1+22 Z2+18 ZZ-L+3 :D // Spr: B+15 L+7 // SGW: B+4 L+13 M+24 CIC*+2 :D
Vino Terma :o // Dr: M1+29 M2+10 Z1+10 Z2+1 // Spr: L+15 M // SGW: B+4 L+5