Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:25

Eind juni werd ik gewezen op de oproep waarin probleempaarden werden gezocht voor Horse Event 2010. Normaal zou ik deze advertentie nooit geopend hebben, want ik heb helemaal geen probleempaard. Maar toen ik verder las zag ik dat ze ook paarden zochten met een laadprobleem en dat is iets waar Rhoda en ik wel tegenaan lopen. Dus mezelf ingeschreven, ons verhaal verteld en eigenlijk niet verwacht er verder nog iets van te horen, want er zijn zoveel mensen die hun paard niet zonder slag of stoot geladen krijgen.

Half augustus verscheen er echter ineens een mailtje in m'n inbox met de mededeling dat ik 1 van de 7 geselecteerden was voor de clinic met Annemarie van der Toorn. Ze vroegen of ik ter verduidelijking een filmpje wilde maken en dat heb ik gedaan. Een week later hoorde ik dat Rhoda naar Deurne mocht komen.

Vorige week donderdag werd ze al opgehaald. Drie mensen uit het team van Annemarie kwamen met een grote vier paards trailer het erf oprijden. Omdat het uiteraard niet de bedoeling was om Rhoda hier al te 'genezen' stonden er hekken naast de klep en toen de pony voor de klep stond wilden ze deze van achteren sluiten, dit vond ze spannend genoeg om eieren voor d'r geld te kiezen en direct de trailer in te lopen.

Toen ze aan waren gekomen in Deurne kreeg ik meteen een telefoontje dat alles goed was gegaan en dat ze er eigenlijk erg rustig bij stond. Was erg blij om dit te horen, want je geeft toch zomaar je paard mee aan mensen die je eigenlijk niet kent, al voelde het wel allemaal vertrouwd omdat ze duidelijk goed met de pony omgingen.

Zondagochtend met de trailer richting Deurne, vergezeld door een hele groep bokkers en Kelly_ann die zo aardig was om te rijden. Op het terrein aangekomen eerst op zoek naar de Monty Roberts stand, zodat ik nog even naar Rhoda zou kunnen om d'r een knuffel te geven en er een borstel overheen te halen. De pony kwam net terug van d'r ochtendwandeling en was al helemaal keurig gepoetst, wat een luxe. Ze zag er rustig uit en stond er echt alsof ze er al jaren stond en dat terwijl het best een zenuwachtige pony kan zijn.

Om half 1 richting de ring, hier mocht ik eerst nog een keer het verhaal van Rhoda vertellen en daarna ging Annemarie met d'r aan de slag. Vond het verbazingwekkend hoe makkelijk ze het voor elkaar kreeg om Rhoda om de trailer te krijgen. Thuis ging ze steeds heel erg in verzet en liet ze zich ook zonder slag of stoot op de grond vallen om maar niet op de trailer te hoeven en ook tijdens de clinic zag ik wel dat ze dit wilde proberen, maar door de adequate reactie van Annemarie kreeg ze duidelijk de kans niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk ging Rhoda in draf de trailer op en mocht ik het zelfs zelf proberen, ik was zo verbaast dat het gewoon lukte. Rhoda is er nog niet, want ze vind het duidelijk nog erg spannend, maar ik ben heel blij om gezien te hebben dat het wel kan. Ben heel erg benieuwd hoe het straks verder gaat en of ze er ooit echt met plezier en vertrouwen op zal gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisterenavond hebben ze Rhoda weer voor me ingeladen en zijn we weer op weg naar Zeeland gegaan. Ik wil Annemarie en d'r team heel erg bedanken voor de goede zorgen, ik heb er even over getwijfeld of ik er wel goed aan zou doen om Rhoda zomaar mee te geven, maar ik zou het na deze ervaring direct weer doen.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:26

Wat fijn dat je een verslag hebt geschreven, ik ga het nu lezen :D
*gelezen*: Wat fijn dat je der zelf hebt geladen op HE.
Jullie zijn er nog niet, maar de 1ste grote stappen zijn met succes gemaakt, toch? :)

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:30

Wat fijn dat het een goede ervaring is geweest.
Ga je dit thuis nu zelf oefenen of ga je nog een keer naar Annemarie toe?

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:32

Ik krijg nog een cursus van een week aangeboden op het trainingcentrum, want er is nog wel wat training nodig voordat alle spaning er echt af is hoor.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:33

minka schreef:
Ik krijg nog een cursus van een week aangeboden op het trainingcentrum, want er is nog wel wat training nodig voordat alle spaning er echt af is hoor.

Wat fijn :) Echt super dat het team zich zo voor je in wil zetten!

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:35

Leuk om je verslag te lezen Simone! Wat een verbetering al! Ik denk dat, met straks die cursus week erbij ,jullie echt al een heel eind van jullie probleem af zijn.. Succes nog verder! :)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:37

Wauw wat goed zeg, wat fijn om te lezen dat het zo goed is gegaan!
Ben 1 v/d stemmers geweest die voor jou en Rhoda hebben gekozen, vond het verhaal zo sneu....

Waar ik wel benieuwd naar ben eerlijk gezegd, kan je ook een beetje in grote lijnen uitleggen wát die Annemarie dan precies gedaan heeft, hoe ze een beetje te werk ging?

En dat 'hoedje' dat de pony op heeft; neem aan dat dat voor haar eigen veiligheid was, zodat ze haar hoofd niet kon bezeren bij het inladen als ze bijv. omhoog zou komen oid? Of heeft dat een ander doel?

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:38

Super verslag Simone!! Ik denk net als Siet, dat wanneer je die week hebt gehad jullie een heel eind op de goede weg zijn!!

Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:42

Ik zat eersterang tijdens het trailerladen.
Ik heb echt de hele tijd aandachtig gekeken en vond het echt geweldig hoe Annemarie te werk ging en hoe ze de controle bleef houden.
Vond het vooral ook echt super dat je haar uiteindelijk zelf ook nog op de trailer kreeg! Kan me goed voorstellen dat je toch wat angstig bent. ( zei je dacht ik zelf ook al, trailertrauma? :+ )

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:48

Ik zat ook op de tribune.
Ik heb het filmpje wat toen bij je verhaaltje zat ook gezien.

Wat een prachtige pony heb je!
Ik vond het echt super knap hoe annemarie zo rustig de pony binnen een hele korte tijd al in de trailer had staan!
Nu hopen dat je het over een tijdje helemaal zelf kan ;-)

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:49

Hoedje is inderdaad dat ze zich niet kan bezeren als ze zou steigeren. De methode verder kan ik niet zo 1,2,3 uitleggen, omdat ik het verder ook niet kan. Een trailerlaadprobleem ligt natuurlijk net zo goed bij de eigenaar. Het was wel duidelijk dat lichaamshouding een duidelijke rol speelt en ze voorkwam ook dat er een constante druk op het touw kwam waar Rhoda tegenin zou kunnen gaan.

@Sani: Heb geen trauma om ernaast te lopen of angst voor de pony, maar ben gewoon erg geschrokken van hoe het de vorige keer ging en hoe toegetakeld de pony toen na het laden was..

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:50

Wat een mooie pony!
Ik heb het donderdag gezien dat trailerladen, heel leuk en interesant om te zien.
Leuk dat het bij jou ook lukte. :)

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:08

Wat leuk om dit zo te lezen, dat het zo is gegaan.
Succes met de komende tijd, maar dat gaat wel goed komen! :D

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:16

Fijn dat het gelukt is :D

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe ze het doet. En of je ook je paard alleen kunt laden. Dus ook zelf de stang erachter enz.
Ik pas namelijk zelf de methode van Eddy Modde toe. Dit betekend dat je wel aanloopt maar naast de klep gaat staan en je paard zelf de trailer opstuurd. Zodat jij ook zelf de stang dicht kan doen.Dit gaat super en dan kan je je alleen redden.
Vroeg me af of dat ook bij haar methode zo is en ben dan wel nieuwsgierig hoe :D

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:47

Het was heel erg interessant om te zien hoe Annemarie de signalen van Rhoda heel vroeg herkende en ze steeds een stap voor was. Het is niet eens van steigeren gekomen. Zodra Rhoda zich spande om af te zetten werd het door Annemarie al weer afgevloeid.

Vond het Monty Roberts team heel erg kundig, zorgvuldig en persoonlijk, echt super!

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:51

Ik heb ook een stuk gekeken. Wat een leuke pony heb je zeg.
Ik vond het wel interesant om te zien en haar methode leek me wel goed te werken. Ik was alleen niet zo'n fan van de hekken.
Maar de rest ga ik zeker eens proberen als er een keer een paard niet op de trailer te krijgen is.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:28

Was jij toevallig degene die naast ons stond en heel hard commentaar aan het geven waren over die hekken? :+

Ik vond het ook heel leerzaam en idd hoe ze Rhoda voor was en ook super dat er op de weg terug naar huis een totaal rustig paard op de trailer stond :)

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:08

Super fijn voor je Simone, dat je deze kans hebt gehad en verdere training krijgt!

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:07

Hee Simone! Leuk om te lezen dat het allemaal goed is gegaan. En super dat je nu nog een week gaat oefenen om zelf ook de ins en outs onder de knie te krijgen. Weet ik tenminste wie ik moet vragen als er eentje van mij eens gaat weigeren ;)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:23

ginger18 schreef:
Ik heb ook een stuk gekeken. Wat een leuke pony heb je zeg.
Ik vond het wel interesant om te zien en haar methode leek me wel goed te werken. Ik was alleen niet zo'n fan van de hekken.
Maar de rest ga ik zeker eens proberen als er een keer een paard niet op de trailer te krijgen is.


Vond die hekken juist een heel verrassend element (nu ben ik er niet bij geweest op HE, maar toen ik het verslag las). Denk dat als je, zoals TS, echt álles al geprobeerd hebt, ook met lieve woordjes en paard zelfs sméken om toch álsjeblieft op die trailer te gaan, dat je dan toch uiteindelijk wat 'andere maatregelen' moet gaan treffen.
Als het paard nou letterlijk die trailer werd ingemept... maar een paar hekken om even wat indruk te maken, vind ik persoonlijk niets mis mee en juist heel slim bedacht.

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:50

Ik vond het zeker ook een hele indrukwekkende clinic en heel erg leerzaam. Hoe belangrijk lichaamshouding wel niet is.

Het team van Monty Roberts was ook stuk voor stuk zo vriendelijk! Echt super!

Simone, mijn foto's volgen morgen nog wel :)

ikkuhamanda

Berichten: 60
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: Koudekerke

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:58

Ook ik vond het een indrukwekkende clinic. Je kon gewoon zien dat Annemarie Rhoda begreep en andersom ook. Vooral omdat ik weet hoe Rhoda kan zijn, was ik erg onder de indruk.
Die hekken zijn puur zodat ze er niet langs kon, om het dus makkelijker te maken voor de pony.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101714
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:01

Ik heb ook nog foto's gemaakt, maar dan vanaf de tribune dus er zitten wel vaak hekken voor...

Zal ik ze in links posten hier?

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Trailerladen met Rhoda door Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 23:13

Ja leuk Bellatrix, ben benieuwd :j

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:15

@letizia Nee ik stond niet heel hard commentaar te geven.
@joycie Maar het lukte ook al zonder die hekken, dus ik snap de toegevoegde waarde niet. En zo'n hek heb je niet zomaar thuis staan en als je het dan met een touw gaat afzetten ofzo, dan is mijn ervaring dat als ze in paniek raken dat ze gewoon er door heen gaan.