Paardenmarkt Hedel 2018

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:26

Wij zijn, zoals elk jaar, ook weer naar Hedel geweest.
We vonden het dit jaar tegen vallen, en opvallend veel paarden met een slechte beenstand (vooral achter).
Uiteraard weer veel shets, en ook steeds meer ezels.
Weinig geldersen/tuigers, weinig rijpaard-/tuigpaard veulens.
Wel enkele hele mooie pony's gezien.
En er werd nog een ezel gedekt, bewust, bizar.

Steile spronggewrichten, doorgezakte koten
Afbeelding

Dit dier stond niet op rust, was dus echt zo scheef
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was echt een knappe ponyhengst
Afbeelding

Dit paard had links een onontwikkelde oogje, verder wel een mooi dier
Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:51

Er stonden verschillende hengsten, die knappe bruine had het wel moeilijk toen er een hengstig shetje voor zn neus stond. Gelukkig haalden ze het shetje weg voor die er op kon springen.
Het oog is me niet opgevallen.
De overige hengsten waren over het algemeen heel relaxt.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 07:21

Ik had weer een stukje op Facebook geschreven, en deel het hier.

Lang verhaal... mijn mening, gebaseerd op wat ik met eigen ogen gezien heb. De dronken lorren die als beesten op de paarden zitten etc heb ik zelf niet gezien en keur ik absoluut af!!

Paardenmarkt Hedel:

Zoals velen weten gaan mijn moeder en ik al jaren naar de paardenmarkt in Hedel.
Om te kijken wat er te koop is, om te vergelijken en om het handelssfeertje te snuiven, en blij te zijn met wat we zelf op stal hebben staan.

Elk jaar worden de schrijnende gevallen minder, de verzorging word elk jaar beter (water en hooi)
Toch blijven er sneue gevallen, en ja, er gebeuren vervelende dingen (paard die van de klep springt en weg glijd, een been over het touw, een klap van een ander paard)

Om bij het begin te beginnen:
die sneue gevallen, hoe komen die op de markt?
OMDAT MENSEN GEEN BESLISSING DURVEN NEMEN OM HET DIER UIT ZN LIJDEN TE VERLOSSEN, OM EEN PAAR ROTCENTEN OP TE STRIJKEN, OM.... OM ZOVEEL ZWAKKE REDENEN!!

De handelaar op de markt wordt erop aangekeken, en ja, ook die kan de beslissing nemen zo'n dier naar de slager te brengen ipv op de markt.
Maar de handel is zijn brood, EN VOOR EEN AANTAL GEVALLEN IS DE MARKT DE LAATSTE KANS OP EEN FIJN (LAATSTE?) HUISJE...

Het probleem begint bij de eigenaar die te laf was om op de enige juiste manier afscheid te nemen van een ziek, oud, geblesseerd dier: inslapen of naar de slager brengen.

Dan het filmpje wat weer rond gaat: een paard slaat achterover op straat, een paard springt van de klep en glijd door zijn ijzers helaas door, een paar veulentjes springen van de klep, paarden krijgen klappen van andere paarden.
Ja, is inderdaad sneu en zo wil niemand het zien, ook die o zo boze, nare, misselijke handelaren niet!
Dit zijn allemaal dingen die in het dagelijks leven ook voorkomen, HET ZIJN PAARDEN, DIE DOEN SOMS DOMME DINGEN, DIE GEVEN ELKAAR SOMS EEN KLAP, DIE HANGEN SOMS MET HUN BEEN ERGENS OVERHEEN.
Dit is NIET alleen op de markt aan de orde, maar het wordt groot uitgemeten door de media, want hier komen 1400 paarden bij elkaar dus kunnen er mooie shots gemaakt worden van vervelende dingen, maar geen enkel shot van de nazorg die is gegeven aan het paard wat achterover ging, of het paard dat uitgleed.... en die nazorg was er wel!

Als je dan wilt laten zien hoe de markt is, laat dan alles zien.

Wellicht zal ik een paar facebook-vrienden minder hebben na dit bericht, maar ik hoop dat men nadenkt over waarom die dieren daar terecht komen....

En oja, als je echt zielige paarden wilt zien, dan is wellicht de manege om de hoek een goede 1e stap.... Want de afgedankte manegepaarden, en de kinderpony's die jarenlang kindjes hebben leren rijden, of de oude fokmerrie's komen dus op de markt.

En oja.... vroeger gingen we naar de weekmarkt in Utrecht, deze is er niet meer, maar in Bennekom is er nu een markt voor in de plaats gekomen.... dáár zijn pas zielige paarden, echte slachtpaarden, met ijzertjes, met opgeschoren beentjes, zelfs met vlechtjes-> paarden die dus ooit goed verzorgd waren, waar van gehouden werd, die bruikbaar waren, maar dan wat gaan mankeren en mogen als dank met een handelaar mee om voor een paar tientjes verkocht te worden aan de volgende handelaar, en zo verder.... hopelijk komen die dieren heel snel aan hun einde, want wat ik daar gezien heb was ECHT zielig

different1

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 07:04

Nee, die was meer valkachtig van kleur en had minder wit.

different1

Re: Paardenmarkt Hedel 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:27

Die bruine ponyhengst, raar dat ie niet particulier verkocht is.
Zo'n knap dier, wel echt hengst idd, zou dat veel mensen afschrikken?
Zonde hoor.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie