Bijdrage aan leasepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Bijdrage aan leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 22:11

Hallo, is een vuistregel wbt bijdrage als bijrijdster/verzorgster?

Ik denk dan aan een bepaald percentage van de stallingskosten.

Paardje staat op vol pension, wanneer ze volledig onder het zadel is word mij een bijdrage gevraagd. En ik heb geen idee wat een reel bedrag is in dit geval :)*

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:31

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

SnuitjeLove
Berichten: 1075
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Bijdrage aan leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:41

ligt er een beetje aan wat je verder moet doen qua klusjes en hoe vaak je zal mogen rijden. Of je eventueel verplicht moet lessen of dat je op wedstrijd mag met het paard.
Ik zou zelf nooit meer dan €50,- per maand betalen voor alleen rijden (zelf eventueel nog wel lessen en wedstrijden betalen of tuig wat je zelf graag wilt gebruiken). Indien je ook klusjes moet doen vind ik dat het bedrag minder of zelfs niets moet zijn, het is dan ook een win-win situatie voor jullie beiden (eigenaar en jij)

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:42

Hangt van zoveel dingen af. Onder andere wat je met het paard mag doen, of je klusjes moet doen etc en hoeveel dagen.
Mijn verzorgster mag alles, hoeft geen klusjes te doen en gaat 2 a 3x per week. Ze betaald 50 euro per maand.

Poekkie

Berichten: 7344
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Bijdrage aan leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:51

Wow die prijzen liggen laag. Hier in de buurt ligt voor een bijrijdpaard op een manege met binnenpiste de prijs toch wel ergens tussen 100 en 150 euro.

Voor een stuk met buitenpiste ergens 75-125

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-23 22:52

Poekkie schreef:
Wow die prijzen liggen laag. Hier in de buurt ligt voor een bijrijdpaard op een manege met binnenpiste de prijs toch wel ergens tussen 100 en 150 euro.

Voor een stuk met buitenpiste ergens 75-125


Voor een manegepaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:54

Imo is er een verschil tussen een verzorg/bijrijdpaard en een leasepaard. Voor dat laatste zou ik dus ook meer geld over hebben dan voor een verzorgpaard. Bij leasen heb je in mijn beleving toch het paard meer voor jezelf en kun je er zelf meer over beslissen, terwijl je bij een verzorgpaard vooral 'invult' voor de eigenaar.

Verder eens met Rodevlinder, de exacte prijs zou voor mij echt afhangen van de faciliteiten en wat je met het paard mag doen en wat je ervoor moet doen. :)

Poekkie

Berichten: 7344
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:56

Tessarex87 schreef:
Poekkie schreef:
Wow die prijzen liggen laag. Hier in de buurt ligt voor een bijrijdpaard op een manege met binnenpiste de prijs toch wel ergens tussen 100 en 150 euro.

Voor een stuk met buitenpiste ergens 75-125


Voor een manegepaard?


Manegepaard ligt helaas duurder nog, die vragen gerust de helft van het stalgeld of meer voor halve lease. Stal in de buurt doet het voor 180 euro en paard loopt ook nog lessen.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 23:06

Prijs is oa afhankelijk van:

Plaats van de stal. ( Randstad of het zuiden/noorden van het land verschilt al enorm qua prijs.)

Hoe vaak mag er gereden worden per week.

Wat mag je doen? Alleen in de bak rijden of ook buitenritten?

Hoe oud is het paard, wat kan het paard, kan jij het paard verbeteren, of juist niet?

Neem jij de eigenaar wat uit handen of moet de eigenaar juist extra energie in je steken?

Zit les bij de prijs in?

Wat voor faciliteiten zijn er en waar mag je gebruik van maken?

Wat voor klusjes moet je doen?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ken mensen die de helft van de stallingskostenbetalen (denk aan een paar €100) maar er zijn ook mensen die nog geen €50 betalen.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 00:14

denk dat de stallingsprijs grote factor is en hoe paard gestald staat.
Ik betaalde voor 3 dagen p.w. 150 p.m. , hoefde geen klusjes te doen. mocht ermee lessen als ik wou maar springen en buitenrijden niet. was zelf niet heel ervaren dus leerde veel van de pony en de pony kreeg beweging ondanks eigenaren geen tijd hadden. ik vind het toen wel prima maar betaalde ook niet zelf dus das makkelijk praten :o

Gerardyolo
Berichten: 285
Geregistreerd: 24-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 00:33

In mijn regio is het gebruikelijk om rond de 300€ voor een lease paard te betalen.

Het gaat dan volledige bruikleen. De stalling zit dan al bij de prijs inbegrepen. De persoon die het paard leased bepaald de dagelijkse dingen, dus eigenlijk gewoon een eigen paard.

Dit is imo een hele eerlijke prijs, kale stalhuur kost hier +- 175 euro de maand (doe het zelf) . De eigenaar betaald vaak alle onderhouds/medische kosten.
De eigenaar zal er onderaan de streep niet zo veel aan over houden.

Ik heb het dan echter wel over jongere (sport)paarden die verder worden opgeleid door hun lease-mens.
Ook zul je dan vaak zelf dekens, dekjes, tuig etc moeten aanschaffen.


Voor verzorgen hangt het er heel erg van af wat je doet.
Ik zie een vaak bijdrage betalen, of klusjes.

Vaak zie ik dat mensen stalgeld : 30 x aantal dagen per maand vragen.

Bijvoorbeeld 175€ : 30 x 12 dagen =70€

Dat is imo een nette prijs voor 3x in de week rijden zonder dat je klusjes hoeft te doen. :)

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Bijdrage aan leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 07:54

Bedankt voor alle informatieve reacties! Ik heb nu gewoon op de man af gevraagd wat haar idee is over mijn bijdrage. Werd al wel genoemd dat ze iemand zoekt om het echt mee samen te doen, en dat ik B als mijn eigen paardje kan zien. Dus ik denk dan haast dat ze het 50/50 wil verdelen qua kosten en tijd.

Lieser
Berichten: 1481
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Bijdrage aan leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:58

Hier is 80 euro per maand voor 1 dag in de week vrij normaal.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Bijdrage aan leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 10:34

Ik vraag aan mijn bijrijder (meisje van 12) 25 euro per maand. Ze rijdt hiervoor 1x week groepsles op de pony en 1x in de week voor haar zelf. De groepsles is goedkoper geworden omdat ze nu als eigen pony klant meerijdt. Daarnaast mag ze zich ook inschrijven voor evenementen op het terrein. Zo doet ze mee met de trainingsweek en met ponykamp. Allemaal goedkoper als je eigen pony hebt.

Het meisje is net geen beginner meer, en de pony heeft onder het zadel ook niet echt iets bereikt. Ze hebben er samen veel plezier van en ik hoef 2 dagen minder mijn pony te doen. Dus meer vragen vond ik niet logisch.

Mijn vorige paard had de Z dressuur bereikt, en was voor mij net te klein om te dagelijks te rijden. Die stond volledig in de lease bij 2 dames. Waren best handige dames, die op de manege net niet verder kwamen omdat ze elke keer op andere dieren zaten, en lease daar te duur was. Ze hebben ook veel geleerd van mijn paard. Die hadden dan ook gratis les van mij (1x in de week p/p) en mochten bij de buren wedstrijden starten. Die moesten per persoon 100 euro per maand betalen.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:31

Er zit echter verschil tussen bijrijder of leaser. Als bijrijder betaal je een stuk minder (of helemaal niet.) Dat is wel goed om uit te zoeken voor je begint met dit paard.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bijdrage aan leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 11:39

Ik hoor hier regelmatig €25 per weekdag. Dus bij 3x in de week rijden, €75 per maand betalen.