Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 08:17

De situatie: een paar maanden geleden heb ik mijn bijrijdpaard overgenomen. Ik reed deze 2 dagen per week bij samen met een andere bijrijder die 1 a 2 keer week reed. We zijn daarmee een jaar daarvoor tegelijkertijd begonnen We betaalden allebei een geringe bijdrage. Zij betaalde 50 en ik eerst ook maar ik ben vrijwillig 100 gaan betalen om de eigenaar meer te ondersteunen in de kosten.
Ik vond zelf niet dat ik daarmee ook automatisch zeggenschap claimde, het was haar paard en de beslissingen over hoe te handelen lagen bij haar. Ook als ik bijv. een hele lange rit wilde maken vroeg ik of zij daar akkoord mee ging. En ik ging er vanuit dat het met de andere bijrijder op dezelfde manier ging.
Verder hadden we een groepsapp waarin we met elkaar deelden wat we met het paard deden.
Maar in de praktijk kwam het er meer op neer dat de eigenaar en ik dat deden, want de andere bijrijder deed dit nauwelijks.
Ik dacht dat ze dit misschien rechtstreeks met eigenaar deed omdat ze geen zin in contact met mij had. Ik had ook het gevoel dat ze niet zoveel met mij op had om mij onduidelijke redenen.

Toen kwam het moment dat ik het paard overnam van eigenaar. Ze heeft het paard ook niet aangeboden aan de andere bijrijder, alleen aan mij. Dus overname geregeld en toen hebben we het samen aan de andere bijrijder verteld. Deze was blij dat ze toch nog kon blijven rijden, voor haar veranderde er niets. Alleen verlangde ik wel een iets hogere bijdrage, 75 per maand. In ruil hiervoor kon zij gegarandeerd 2 keer per week rijden, maar vaker was ook goed.
Even voor de duidelijkheid, het paard staat in volpension dus geen klusjes zoals mesten enz. Het rijden is recreatief buiten of in de binnenbak. Het is alleen de lusten en niet de lasten, dus ook geen extra bijdrage voor veearts, hoefsmid enz. En niet kunnen rijden door blessure is ook niet betalen. In feite is het een soort huur wat je betaalt, althans zo zag ik het zelf altijd.
Ik ging er vanuit dat het voor haar niet anders was dan voor mij, dus verder hebben we het er ook niet over gehad. Ook omdat met haar communicatie nogal stroef gaat.

Maar nu het probleem: mijn paard raakte geblesseerd. Ze was kreupel aan een voorbeen. Mijn bijrijder zag het niet. Ik wel en stalgenoten ook, dus veearts erbij gehaald. Oorzaak kreupelheid vaag, dus rust en pijnstiller en stappen aan de hand en hopen dat het over zou gaan. Mijn bijrijder heeft ook een paar keer met haar gewandeld. Na 2 weken vroeg zij of ze er weer op kon, terwijl ik haar nog steeds kreupel zag lopen zag zij dit dus niet.
Na 3 weken was de kreupelheid weg. Voor de zekerheid wilde ik eerste tijd alleen rustige stapritjes op niet mulle bodem. Heb dit goed benadrukt omdat er bij te snelle belasting alsnog weer problemen kunnen komen. Ik wilde dit voorlopig even per dag bekijken. Dus gaf ik ook steeds door aan mijn bijrijder, in berichten als graag zoveel minuten dit of dat en hoe en wat. Rustig opbouwen na een blessure van onbekende aard lijkt mij heel normaal om te voorkomen dat je een paard voorgoed naar de klote rijdt.
Langzaam aan gingen we in een aantal weken weer naar het normale. Ondertussen had ik wel gemerkt dat mijn bijrijder niet helemaal mijn instructies opvolgde, ze deed dingen eerder dan ik zelf had gewild.
Helaas struikelde mijn paard toen met mij er op en lagen we op de grond. Na die val wilde ik zeker weten dat het oké met haar was, dus paar dagen stappen aan de hand, afspuiten en daarna weer rustig rijden, waarbij ik ook weer aan haar vroeg het op een bepaalde manier te doen.

En toen kreeg ik plotseling een telefoontje van mijn bijrijder. Zij vond dat ze geen vrijheid meer had en alleen maar instructies van mij kreeg. Zij vond dat ze zelf wel kon bepalen wat te doen met mijn paard.
Ik kreeg haar niet aan haar verstand dat het om de opbouw van de arbeid na een blessure ging en dat ik daar de beslissingen in neem op te voorkomen dat mijn paard blijvende blessures houdt. En dat het daarna weer normaal is en zij mag doen wat ze wil.
Ook had ik haar al eerder gezegd dat ze niet hoeft te betalen voor deze periode.

Vervolgens kreeg ook te horen dat mijn communicatie anders moest met haar, ik moest schema's gaan maken. Mijn idee om het per keer aan haar door te geven was helemaal fout en wilde ze niet.
En dan wil ik hier nog even de kanttekening plaatsen dat ze zelf vaak pas na een dag op mijn berichtjes reageert.

Na nog een onprettig telefoongesprek waarin ik haar heb uitgelegd dat het mij niet bevalt hoe ze tegen mij doet en dat ik sommige dingen graag zelf bepaal omdat zij alleen bijrijder is en geen eigenaar, en dat ze dat dan heeft op te volgen in het belang van mijn paard, gaf ze mij te kennen dat ze er over na wilde denken of ze nog verder wilde.

Dit is nu een paar dagen geleden en ik ben natuurlijk ook gaan nadenken. Na de stress die ik had doordat mijn paard kreupel was en de valpartij erna, heb ik nu stress omdat ik met een bijrijder zit waarmee ik eigenlijk niet door de deur kan.
De communicatie met haar is altijd stroef geweest, het klikt niet tussen ons, maar ik wilde het haar ook niet aandoen om met haar te stoppen toen ik het paard overnam. Zij is ook gek op mijn paard.


Maar eerlijk gezegd heb ik er op deze manier geen zin meer in en overschaduwt dit mijn plezier in het hebben van mijn paard.
Ik wil ook gewoon liever geen betalende bijrijder meer hebben omdat die dan claimen zeggenschap te hebben.
Laatst bijgewerkt door stippel op 30-05-22 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

hahahatsjoe

Berichten: 2386
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, ik wil er eigenlijk van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:20

Weg met de bijrijder zou ik zeggen, het gaat om het welzijn van jouw lieveling.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:22

Jouw paard, jouw regels.
Als ze het daar niet mee eens is kan ze vertrekken. Best simpel <<)

LaPluche

Berichten: 1978
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:23

Simpel, gewoon opzeggen. Jouw paard, jouw keuze.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15111
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:23

Duidelijk verhaal toch?
Als het niet (meer) goed voelt is het jouw goed recht om te zeggen dat het genoeg is zo. :)

Ik ben zelf altijd bijrijder geweest en heb me áltijd aangepast aan wat de eigenaar wilde. Ook toen ik een bedrag (al dan niet symbolisch) betaalde om te kunnen rijden. Dus dat is volgens mij geen reden om ineens meer zeggenschap te hebben.

Klinkt alsof zij toch wel een vervelend gevoel aan de situatie heeft overgehouden nu jij de eigenaar bent, soms kun je jarenlang goed door een deur maar werkt het ineens gewoon niet meer zo goed. Even goede vrienden toch?

Ik zou het als bijrijder wel waarderen als je rustig het gesprek aangaat (face to face) om aan te geven hoe jij je voelt bij de huidige samenwerking. En dat zij dan vervolgens ook haar zegje kan doen.
Misschien komen jullie er nog uit, misschien besluiten jullie samen dat het voor nu ophoudt.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:23

De deur eruit er mee. Ze heeft je vertrouwen al beschaamd en met zo een attitude gaat ze dat nog een keer doen.

Dit is geen fijne bijrijder om te hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:23

Nou, dan is het toch niet zo ingewikkeld? Bijrijder bedanken en afscheid nemen.

Jij bent de eigenaar, dus jij bepaalt wat er met jouw paard gebeurt, dus ook of je wel of niet een bijrijder hebt en wie dat dan is.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:24

Dit soort bijrijders kan beter een fiets kopen . Alles is eigenbelang .

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:24

Nou das dan simpel. Bel haar op of zie haar. Vertel dat je er nog eens over nagedacht hebt, dat je het helemaal met haar eens bent dat de communicatie niet verloopt zoals hij zou moeten heb je besloten liever zonder bijrijder verder te gaan. Begrijp dat dat niet zo leuk is voor jou maar zoals het nu is is het al niet meer zo leuk bedankt en houdoe...

XladyX

Berichten: 1330
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:24

Als ik dit zo lees heb je de keuze eigenlijk al gemaakt. Je wilt graag zelf volledig zeggenschap over je paard en dat lijkt mij volkomen logisch, daar zou je zelfs geen enkele reden of excuus voor nodig hoeven te hebben! Op dat gebied heeft ze geluk dat na de verkoop ze jouw paard nog kon blijven bijrijden, maar wat niet gaat gaat niet. Ik zou zeggen bel haar op, bedank haar voor de goede zorg en geef aan dat het inderdaad goed geweest is zo, paard heeft een blessure en jullue zitten daarmee niet op 1 lijn dus beter als ze afscheid neemt.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:25

Zij overweegt te stoppen en jij wilt dat ze stopt. Wat is het probleem nu precies? Dat ze jouw paard leuk vindt? Nou én? Ze vindt rijden kennelijk alsnog belangrijker dan de gezondheid van je paard.

Hop, gewoon zeggen dat ze niet meer hoeft te komen.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:27

Tja simpel toch, jouw paard, jouw keuze.

Dat een betalende bijrijdster claimt zeggenschap te hebben ben ik niet eens. Want dat deed je zelf ook niet. Alleen is haar visie blijkbaar niet te matchen met die van jou.

Vriendelijk afscheid van elkaar nemen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:27

Gewoon klaar. Jullie liggen elkaar niet.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:28

Ik zit daar heel simpel in zijn. Dit is hoe het gaat en anders zoekt ze maar een ander bijrijdpaard.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:30

Marije_jiplover schreef:
Nou, dan is het toch niet zo ingewikkeld? Bijrijder bedanken en afscheid nemen.

Jij bent de eigenaar, dus jij bepaalt wat er met jouw paard gebeurt, dus ook of je wel of niet een bijrijder hebt en wie dat dan is.



Dit is precies hoe ik het zou aanpakken. Op een positieve manier de bijrijder vertellen dat het niet klikt en bedanken voor haar hulp maar dat je het nu over een andere boeg wilt gooien.

Jouw paard, jouw regels

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:31

Ibbel schreef:
Zij overweegt te stoppen en jij wilt dat ze stopt. Wat is het probleem nu precies? Dat ze jouw paard leuk vindt? Nou én? Ze vindt rijden kennelijk alsnog belangrijker dan de gezondheid van je paard.

Hop, gewoon zeggen dat ze niet meer hoeft te komen.

Exact dit. Als zij zo omgaat met jou en je paard, ten koste van de gezondheid van je paard, dan is het snel klaar. Dan gaat ze maar op een manege rijden, dan hoeft ze daar geen rekening mee te houden. Het verschil tussen een paardenmens en een mens met een (bijrijd)paard.

Blijkbaar geeft ze meer om rijden dan om je paard.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:33

Ik zie het probleem niet, lekker stoppen toch?

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:39

Waarom zou je zo'n bijrijder wíllen hebben?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:43

Hier is voor ons weinig zinnigs over te zeggen.
Ik ken er zat die als eigenaren misschien heel aardig zijn, maar waar je niet dood gevonden wilt worden als bijrijder.

Is ook helemaal niet belangrijk eigenlijk. Het is nu eenmaal jouw paard en als je wilt dat ze stopt, heeft ze geen keus.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:44

Ik zou ook zeggen, afscheid van elkaar nemen.

Maar ik zou sws geen bijrijder willen die zich niet aan mijn opbouwschema zou houden na een blessure. En al helemaal niet omdat ze sneller gaat dan goed is

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:49

Als je het financieel kan dragen gewoon een bericht sturen dat het bijrijden stopt. Simpel genoeg toch? Je bent haar niets verschuldigd, en niet voorzichtig genoeg zijn met het paard lijkt me een hele goede reden om haar er niet meer bij te willen hebben die ze zelf waarschijnlijk ook wel snapt. Jouw paard, jouw regels.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:50

Dag bijrijder :wave:
Het is jouw paard. Je bijrijder wil nadenken of ze zo nog wel verder wil? Dat zegt ze tegen jou, terwijl je al twijfels hebt of het werkt tussen jullie en alles verloopt heel stroef qua communicatie?

Nou 2 vliegen in 1 klap. Jij bent haar toch liever kwijt dan rijk, dat valt aan alles af te lezen. Het kost je heel veel energie en feitelijk krijg je stank voor dank zodra het tegenzit en er valt lastig te overleggen. Of althans met opbouwen na een blessure is goede communicatie gewoon super belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 30-05-22 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:52

Doei bijrijder....Het is jouw paard en jij bepaalt. Jij zegt dat ze gek is op jouw paard maar daar is niets van te merken aangezien ze het niet geheel herstelde paard weer te veel gaat laten werken. Ze is niet gek op het paard maar op het rijden ermee.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:53

kiki1976 schreef:
Ik zou ook zeggen, afscheid van elkaar nemen.

Maar ik zou sws geen bijrijder willen die zich niet aan mijn opbouwschema zou houden na een blessure. En al helemaal niet omdat ze sneller gaat dan goed is

Dit dus...
Als zij niet beseft of wil beseffen dat opbouw belangrijk is, dan rijdt zij jouw paard aan gort. Dan heb je misschien ene blessure na de andere door toedoen van haar. Ga jij de kosten van de veearts dan op haar verhalen? Dat is dan helaas jouw woord tegen het hare.

Ik zou haar gewoon op vriendelijke manier zeggen dat je liever de samenwerking stopzet voor het welzijn van jouw paard.

Er zijn vast bijrijder te vinden die wel begrip hebben voor het welzijn en niet enkel aan het rijden denken.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 30-05-22 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:54

Ik zou lekker de beslissing voor haar nemen. Het bijrijden stopt.
Ik heb jaren, naast m'n eigen paard, paarden bijgereden. Kan mij niet voorstellen dat je je zo opstelt.

Niet hoeven betalen, vind ik heel coulant van jou, maar zou ik, als bijrijder, niet nodig vinden. Paard heeft een blessure, het is niet dat jij hem met een verplichte vakantie hebt gestuurd ofzo.

En als jij de beslissing neemt, valt er voor jou meteen veel stress weg. Hoeveel dagen wil ze hier over nadenken?