Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:14

LDRD schreef:
SjonnieZ schreef:
En als dit Rechter, de maandelijkse vergoeding laat meewegen in de hoogte van de schadevergoeding zal de AVP verzekeraar dit eerder aanmerken als “zakelijk” want dan kunnen ze afwijzen.


Ik zie zo links en rechts wel wat juridisch niet helemaal correcte zaken voorbij komen. Maar het recht is ook niet eenvoudig op dit gebied (en meerdere gebieden), dus ook niet altijd eenvoudig uit te leggen.

En een verzekeraar geeft geen opdracht om 'af te wijzen'. Een verzekeraar betaalt wat deze moet betalen, niet meer, maar ook niet minder.


Dat klopt maar als jij een AVP hebt en de rechter concludeert dat er sprake is van een vorm van zakelijk gebruik dan hoeven ze niks af te wijzen want dan ben je daarvoor gewoon niet verzekerd.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:06

Er komt zelden een rechter aan te pas.

Bedrijfsmatige activiteiten vallen inderdaad niet onder de AVP. Daarvoor is een AVB, aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven nodig.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:52

Als iemand zijn bijrijder een paar tientjes laat betalen als kostenverlichting dan is dat toch geen zakelijk gebruik? Dat zou het alleen zijn in mijn opinie als je winst gaat maken met het verhuren van je paard.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:01

Het ziekenhuis vraagt hoogstens of je een cap droeg omdat ze dan rekening kunnen houden met hersenletsel.

Toen ik viel heeft de verzekering wel degelijk getracht te verhalen, na een belletje met uitleg van mijn kant dat ik op mijn eigen paard reed was de kous afgedaan.




Vraag aan LDRD, stel je geeft als hobby een paar keer per week les, heb je dan ook AVB nodig? Of kan je dat op je AVP verhalen?

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:18

ingvdh schreef:
Vraag aan LDRD, stel je geeft als hobby een paar keer per week les, heb je dan ook AVB nodig? Of kan je dat op je AVP verhalen?


Dat ligt eraan of je in dat geval uit moet gaan van een bedrijfsmatig karakter van jouw hobby. Dat ligt helaas niet zo zwart/wit en het is moeilijk om zo in z'n algemeenheid in dit topic wat zinnigs hierover te zeggen.
Ik zou in dat geval mijn AVP verzekeraar bellen en nagaan hoe zij tegen jouw specifieke situatie aankijken en of ze op de AVP dekking willen verlenen. Mochten ze akkoord gaan op de AVP wel even vragen om het op de polis aan te tekenen.
Ik gok erop dat ze 'een aantal keren les geven als hobby en tegen vergoeding' niet willen accepteren. Paarden vormen nou eenmaal een groot risico voor een verzekeraar en de schadeclaims kunnen flink oplopen.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:19

Oei dat klinkt echt heel vervelend. Ik vind dat je nog erg netjes bent geweest. Vooral communicatie is heel belangrijk, zeker bij het werken met/rondom dieren.