Nalatigheid verzorger/bijrijder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascalis
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-20
Woonplaats: Nederland, part-time

Nalatigheid verzorger/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 10:54

Ik heb hier toch even wat input van andere paardenmensen nodig, de niet-paardenmensen in mijn omgeving brengen me nergens.

De situatie:
Ik heb een merrie van bijna 19 jaar, zelf studeer ik in een ander land dan waar paard gestald is en zie ik ze ongeveer eens in de 2 weken. De stal is erg klein, er zijn maar twee pensionpaarden, die van mij en een andere, bij dit paard horen een eigenaar en een bijrijder. Omdat ik dus zeer onregelmatig op stal kan zijn heb ik een bijrijder/verzorger die zorgt dat paard beweging krijgt en de stal netjes blijft. Mijn (niet-paardenmens) moeder mest zondags de stal volledig uit en poetst/knuffelt/verwend paard dan ook. De staleigenaar zet paarden binnen/buiten en voert ochtend-avond.

Het probleem:
Ik ben afgelopen weekend weer thuis gekomen na een ruime maand aan examens, ga zoals altijd de zondag naar stal om paard even te poetsen en buiten te zetten. Ik trek het deken af en paard is bijna mager te noemen, ribben zichtbaar, bekkenpunten beginnen uit te steken en amper nog spieren over. De eigenaar van het andere pensionpaard kwam toen ook aan op stal en schrok ook erg van hoe mijn paard eruit zag. Vanuit mijn bijrijder heb ik die gehele maand dat ik niet in het land was niks vernomen over deze dunheid, wel over hoe het rijden ging, een mogelijk positieve status, en een ontwikkeling van de sarcoïden bij paard(bekend probleem, wordt aan gewerkt).
Het antwoord op de vraag of het ze opgevallen was, geparafraseerd, wel iets gezien maar dacht dat het niet zo erg was.

Nou gaat het mij niet om de reden van het gewichtsverlies, dat kan gebeuren en ik ga er mee bezig, dierenarts erbij, alles. Bijrijder is ook niet verantwoordelijk voor het voeren, dat doet de staleigenaar. Het gaat mij om het feit dat er niks over is gezegd, bijrijder is namelijk de enige persoon die paard zonder deken ziet. Voordat ik vertrok voor mijn examens zag paard er nog prima uit, wat laag in bespiering maar niks zorgelijks.

Er waren wat eerdere ergernissen vanwege materiaal niet goed opruimen/schoonmaken, stal niet bijhouden, en heb nu ook vernomen van de andere eigenaar dat het vegen van de stalgang elke keer op haar en haar bijrijder aankomt. Dit heb ik in eerste instantie een beetje door de vingers gezien, en later aangegeven en toen is het wat verbeterd, bijrijder komt namelijk van een (slecht bekendstaande) manege af, waar zorg rondom het paard gewoon niet aangeleerd werd.

Ik ben er voor mezelf best over uit dat ik haar niet terug hoef te zien, alles in combinatie heb ik er geen vertrouwen meer in. Mijn probleem is, hoe regel ik dit op een manier waarbij paard noch materiaal risico lopen?
Enige ervaringen met soortgelijke situaties of advies zijn welkom. Ik heb de situatie zo goed mogelijk proberen te schetsen zonder te specifiek te zijn, hoop dat het duidelijk is.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Nalatigheid verzorger/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:57

Hoe oud is je bijrijder? En hoeveel verstand heeft zij van zaken voor zover je weet?

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:59

Wat vervelend.. ik ben wel benieuwd hoe je paard eruit ziet?

Ik denk dat je gewoon open kaart moet spelen. Zeggen wat je voelt en waarom je hebt besloten dat ze je paard niet meer mag verzorgen.
Waarom denk je dat je paard/spullen gevaar lopen als je dat zegt?

Je kunt eventueel sloten vervangen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:03

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Pascalis
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-20
Woonplaats: Nederland, part-time

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 11:07

Horseloverl schreef:
Hoe oud is je bijrijder? En hoeveel verstand heeft zij van zaken voor zover je weet?


18 jaar, en voordat ze kwam had ze nog nooit een stal uitgemest of een deken opgedaan. Dit kwam na ong. 1-2 maanden bijrijden aan het licht, en ik ben daar redelijk makkelijk mee geweest, want hè je leert allemaal ergens


Biks2 schreef:
Wat vervelend.. ik ben wel benieuwd hoe je paard eruit ziet?

Ik denk dat je gewoon open kaart moet spelen. Zeggen wat je voelt en waarom je hebt besloten dat ze je paard niet meer mag verzorgen.
Waarom denk je dat je paard/spullen gevaar lopen als je dat zegt?

Je kunt eventueel sloten vervangen.


Op een bodyscore schaal van 1(zak botten) tot 9(obees), voorheen een 6, nu richting een 3-4

Ik ben een ongelofelijke stresskip en ben gauw bezig met het slechtste scenario, vandaar mijn zorg, waarschijnlijk ongegrond, maar hij is er

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:08

je hebt twee problemen waarvan je bij de eerste mss bij de staleigenaar moet zijn. Hoeveel ruwvoer krijgt het paard nu, hoeveel krijgt het andere paard en hoe ziet dat dier eruit, eten ze uit de zelfde voerplekken? kan het zijn dat het andere paard teveel eet, of dat er maar een voerplek is en jouw paard niet aan eten toe komt omdat hij er niet bij mag?? heeft het geen wormen of onderliggend lijden dat het mager is?Als dat uitgesloten is dan zou ik met de staleigenaar om de tafel gaan voor meer ruwvoer of meer voerplekken.

Het andere probleem is idd je bijrijder. Als ze niet ziet dat je paard zo ingevallen is vind ik dat zorgelijk en zou ik idd deze niet meer bij je paard willen. Dus op zoek naar een ander. Ik weet niet hoeveel tijd je hiervoor hebt?? Met de nieuwe zou ik iig wekelijks een foto of filmpje willen zien zodat je je paard van afstand kan bekijken en als je dan ziet/ merkt dat het goed gaat kan je het loslaten ( als je dat een nieuwe bijrijder uitlegt dan kan ik me niet voorstellen dat die t niet begrijpt) of durf je je moeder ook te leren hoe ze een deken af kan doen en het dier kan beoordelen??

De klusjes horen erbij maar mss kan je deze afkopen??? dat weet ik niet

al met al een lastige situatie maar moet oplosbaar zijn toch?? Ik weet niet waar je woont en hoelang je nog wegblijft voor je studie maar anders kan je nog overwegen om je paard jouw kant op te laten komen?

succes
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 08-02-22 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Nalatigheid verzorger/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:11

Je geeft aan dat ze jong en onervaren is, hoe lang verzorgt ze je paard al?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:12

Soms zie je dingen gewoon niet omdat het langzamerhand gebeurd. Mijn vorige paard is een keer ziek geworden en ook veel afgevallen. Destijds viel het me pas op toen iemand hem na een tijdje niet meer gezien te hebben me er op wees. Ik zag hem elke dag en het paard kon best wat missen maar als ik nu de foto's zie denk ik ook van hoe kan ik dit gemist hebben?

Jij komt een maand niet en ziet het in een keer. Je zegt zelf al dat de bijrijder niet zo heel veel verstand van paarden heeft.

Verder, wat ga je met de staleigenaar afspreken die voert, die heeft ook steken laten vallen lijkt mij. Ook al draagt het paard een deken, dit moet deze ook gezien hebben. EEn paard kan niet zomaal enorm afvallen als deze netjes gevoerd is.

Mijn vraag is of jij wel eens een gesprek met je bijrijder over dit soort zaken heb gehad? Ik snap dat het voor jou moeilijk wordt om haar nu weer het vertrouwen te geven omdat je zelf geen toezicht kan houden.
Maar als jij alles hebt laten gaan en nu barst in ene de bom dan weet bijrijder ook niet waar het vandaan komt.

Als je toch besluit te stoppen gewoon een kopje koffie drinken, zeggen dat jouw paard toch beter af is bij iemand met meer verstand van paarden, de sleutels terugvragen en haar bedanken voor de tijd dat ze voor je paard gezorgd heeft.
Dan sluit je het netjes af.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:16

Oké je bijrijdster kon het gewichtsverlies moeten zien en doorgegeven hebben, maar de staleigenaar even goed ook. Het is niet omdat het dier een deken aan heeft dat je drastisch gewichtsverlies niet ziet, want dat zie je aan de hals alleen ook al.

Dat heeft te maken met het hoeveelheid voer dat er effectief ingaat, eventueel in combinatie met met een medisch 'ongemak'.

Je komt zelf ook om de 2 weken langs, ook jij zou dit eerder gezien of opgemerkt kunnen hebben en hierover een gesprek zijn aangegaan met haar en de staleigenaar.

Zebraatje
Berichten: 138
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:20

ingvdh schreef:
Soms zie je dingen gewoon niet omdat het langzamerhand gebeurd. Mijn vorige paard is een keer ziek geworden en ook veel afgevallen. Destijds viel het me pas op toen iemand hem na een tijdje niet meer gezien te hebben me er op wees. Ik zag hem elke dag en het paard kon best wat missen maar als ik nu de foto's zie denk ik ook van hoe kan ik dit gemist hebben?

Jij komt een maand niet en ziet het in een keer. Je zegt zelf al dat de bijrijder niet zo heel veel verstand van paarden heeft.

Verder, wat ga je met de staleigenaar afspreken die voert, die heeft ook steken laten vallen lijkt mij. Ook al draagt het paard een deken, dit moet deze ook gezien hebben. EEn paard kan niet zomaal enorm afvallen als deze netjes gevoerd is.

Mijn vraag is of jij wel eens een gesprek met je bijrijder over dit soort zaken heb gehad? Ik snap dat het voor jou moeilijk wordt om haar nu weer het vertrouwen te geven omdat je zelf geen toezicht kan houden.
Maar als jij alles hebt laten gaan en nu barst in ene de bom dan weet bijrijder ook niet waar het vandaan komt.

Als je toch besluit te stoppen gewoon een kopje koffie drinken, zeggen dat jouw paard toch beter af is bij iemand met meer verstand van paarden, de sleutels terugvragen en haar bedanken voor de tijd dat ze voor je paard gezorgd heeft.
Dan sluit je het netjes af.


Inderdaad het gewichtsverlies gaat geleidelijk en valt dus niet meteen op als je meerdere keren per week gaat. En dus wel als jij zoals nu pas na een maand weer komt.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:21

Je bijrijder is jong en heeft alleen manege ervaring, en dan ook nog eens van een beroerd bekendstaande manege.
Wat verwacht je dan?
Dit zul je moeten begeleiden, dus in investeren. En als je daar de tijd niet voor hebt, EN dit niet aan iemand anders over kunt laten, dan is deze bijrijder niet zo'n handige keuze van je.
Haar valt imo niets te verwijten... Die komt echt volledig op je eigen conto...

Is er niet iets met je pensionhouder te regelen, dat die je paard in ieder geval 2x per week zonder deken ziet? Anders kan hij/zij toch ook nooit goed voeren?

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:21

Maar voor iemand van 18 die hier voorheen nog geen ervaring heeft in het verzorgen van paarden en van een mindere manege afkomt (waar misschien meer paarden er zo bijstaan) vind ik het ook nog best een verantwoordelijkheid. Is dit ook duidelijk gecommuniceerd, dus wat jij van haar verwacht? Ik heb wel eens paarden bijgereden van mensen die dit soort dingen absoluut niet wilden horen (ook snel mee gestopt overigens).

Daarnaast is het misschien een optie om bijrijder 1x per week te laten lessen bij een instructeur die je kent en die met jou mee kan kijken? Of zelf instructeur er 1x per week opzetten en vragen het paard in de gaten te houden?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:22

Tsja jij komt een maand niet bij jouw paard en rekent dat een onervaren bijrijdster aan... ik weet niet of dat heel eerlijk is. Als je 18 bent en van een manege komt dan weet je zoveel dingen nog niet. Het is ook niet dat je paard ineens mager is geworden, dat bouwt natuurlijk af en dan valt het misschien minder op.

Ik zou vooral gaan kijken hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. De staleigenaar heeft hier ook zeker een rol in. Ik zou niet zomaar je bijrijder aan de kant schuiven als ze verder goed bevalt.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Nalatigheid verzorger/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:29

Zou je bijrijder niet zomaar aan de kant schuiven... Wie gaat dan jouw paard verzorgen, al die tijd dat je er niet bent?

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:38

Vind het wel wat kort door de bocht om te zeggen dat de verzorgster helemaal niks te verwijten valt of dat ze er niks aan kan doen en 0 eigen verantwoordelijkheid hierin heeft.

18 jaar is ook weer niet piepjong en dat je nog niet zo veel kennis hebt wil nog niet zeggen dat je veranderingen (mager worden) niet kunt melden of vertellen. Er bestaat ook nog zoiets als gezond verstand en normaal communiceren zonder dat daar begeleiding voor nodig is.

Beide partijen hebben in mijn ogen "schuld".
Maar hoe dan ook, voor het paard zal het een zorg zijn wie er schuld heeft en die zit er mooi mee.

Als je bang bent dat paard of materiaal risico lopen als je haar op zegt, zit er misschien meer niet goed in jullie relatie? Ben je bang dat ze zo boos wordt dat ze paard of materiaal zal beschadigen?

In mijn ervaring kun je gewoon tegen een verzorger zeggen dat je wilt stoppen zonder gekke gevolgen.
Ik vind het wel zo netjes als je dit face to face doet, maar goed dat moet wel mogelijk zijn voor je omdat je aangeeft veel in het buitenland te zijn.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:42

De bijrijder is onervaren. Ik vind het niet netjes dat je haar verantwoordelijk houdt voor de gezondheid van je paard.
Er zijn drie mensen betrokken bij de verzorging, waarvan twee onervaren.
Bespreek het met de staleigenaar.
Is er iets veranderd in het voerbeleid? Eet je paard wel alles op? Hoe zit het met de ontworming?
Pas je afspraken aan en leg je verzorger en je moeder uit waar zij in het vervolg op moeten letten.
Wanneer ze zichzelf daarin niet zeker voelen, ben jij weer aan zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:42

Ik zou haar niet zomaar aan de kant schuiven. Jij hebt het paard een maand niet gezien. Dan valt het meteen op als je paard magerder is geworden. Als je het paard dagelijks ziet valt het je minder snel op omdat het zo geleidelijk aan gaat.

En ja ik spreek uit ervaring. Mijn eigen paard is ook ineens af gaan vallen en omdat ik het paard dagelijks zie viel het mij ook niet meteen op.

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:48

Ik denk dat deze bijrijder nog te weinig kennis en kunde heeft om de volledige verzorging en het toezicht van een paard op te nemen. Het is mooi dat je haar die kans wilt geven om te groeien, maar om te groeien heb je ook begeleiding en advies nodig.

Ik zou tegen haar zeggen dat je dankbaar bent dat ze je paard de afgelopen periode voor je verzorgd heeft maar dat je merkt dat je iemand nodig heb die meer ervaring heeft met een paard fulltime verzorgen.
Is er voor jou nog een optie dat zij bijvoorbeeld 1 dag in de week komt?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:49

Je kon niet verwachten van iemand die weinig ervaring heeft met een soort van eigen paard dat ze dit goed kon doen.
Dan had je iemand moeten zoeken die meer verstand heeft.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:51

Ik weet niet wat je vooraf hebt gedaan om haar kennis en ervaringsniveau in te schatten, maar dit klinkt als veel te veel verantwoordelijkheid voor iemand met alleen ervaring op een (slechte) manege.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:54

Melden dat je paard wel erg schraal wordt lijkt mij een kleine moeite. Zo heb ik voor een paard gezorgd toen de eigenaar op 10 uur vliegen aan het werk was voor 8 maanden.
Ik reed hem en de eigenaresse van de pensionstal.
Terwijl eigenaar daar zat ging het paard slecht lopen, ondanks dat ik, als ik hem reed altijd les had.
Ik kreeg filmpjes van de stalhouder waarin ze hem finaal vastzette, dit heb ik besproken met mijn instructie, die schrok en snapte waarom wij met 1 uur les hem eerst 30 min los moesten werken.

Op den duur merkte ik dat hij dun werd, niet gelukkig. Ik heb dit allemaal gemeld en uiteindelijk zelf besloten hier niet langer aan mee te werken.
We zijn ruim 2.5 jr verder, ze is nogsteeds aan het revalideren met het dier.

Rocamor

Berichten: 10860
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:00

miccamaaike schreef:
Tsja jij komt een maand niet bij jouw paard en rekent dat een onervaren bijrijdster aan... ik weet niet of dat heel eerlijk is. Als je 18 bent en van een manege komt dan weet je zoveel dingen nog niet. Het is ook niet dat je paard ineens mager is geworden, dat bouwt natuurlijk af en dan valt het misschien minder op.

Ik zou vooral gaan kijken hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen. De staleigenaar heeft hier ook zeker een rol in. Ik zou niet zomaar je bijrijder aan de kant schuiven als ze verder goed bevalt.


Hier ga ik in mee. Deze dame is kennelijk niks gewend en dus ook niet hoe het op "een gewone stal" er aan toe gaat. Dat betekent dat ze begeleiding moet hebben.

Weet ze wat er verwacht wordt?
Dus: mesten, hoe, wat waar
vegen, wanneer en hoe
opruimen spullen, wie, wat waar,
zorg voor het paard: wat wel melden, wat niet
wanneer wel rijden en wanneer niet

Kortom, investeer in het meisje als ze verder lief is voor je paard en goed omgaat met de rest. Leer haar kijken en voelen. Betrek de stalhouder er ook bij. Hij moet ook zien dat een paard invalt / terugvalt of in elk geval op de hoogte gebracht worden.

Zie het als een duur leermoment. Voor haar, voor jouw paard, maar ook voor jezelf. Jij ging er denk ik vanuit dat je een tweede jij op stal had. En dat gaat niet zomaar.

@Vesceron, als je je paard bijna dagelijks ziet, zie je die veranderingen niet zo snel. Al helemaal niet als je net van een niet te beste manege komt.

Pascalis
Berichten: 8
Geregistreerd: 30-10-20
Woonplaats: Nederland, part-time

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 12:05

Zoveel reacties, dankjewel!

kiki1976 schreef:
Je geeft aan dat ze jong en onervaren is, hoe lang verzorgt ze je paard al?


Ondertussen bijna 6 maanden


ingvdh schreef:
...Verder, wat ga je met de staleigenaar afspreken die voert, die heeft ook steken laten vallen lijkt mij. Ook al draagt het paard een deken, dit moet deze ook gezien hebben. EEn paard kan niet zomaal enorm afvallen als deze netjes gevoerd is.

Mijn vraag is of jij wel eens een gesprek met je bijrijder over dit soort zaken heb gehad? Ik snap dat het voor jou moeilijk wordt om haar nu weer het vertrouwen te geven omdat je zelf geen toezicht kan houden.
Maar als jij alles hebt laten gaan en nu barst in ene de bom dan weet bijrijder ook niet waar het vandaan komt.


Paard draagt een deken met halsstuk dus gewichtsverlies is dan niet zichtbaar. Paard was aan het eind van de zomer te dik en dit is de laatste kennis die staleigenaar heeft gekregen(tot nu toe dan).

Het is niet eerder over gewicht gegaan, ik heb wel een aantal keer benoemd dat paard verminderde bespiering leek te krijgen en hierop werd gezegd dat er aan gewerkt werd, dat was de laatste keer dat ik ze face to face sprak, een maand geleden.


Whupp schreef:
... Is dit ook duidelijk gecommuniceerd, dus wat jij van haar verwacht? Ik heb wel eens paarden bijgereden van mensen die dit soort dingen absoluut niet wilden horen (ook snel mee gestopt overigens).

Daarnaast is het misschien een optie om bijrijder 1x per week te laten lessen bij een instructeur die je kent en die met jou mee kan kijken? Of zelf instructeur er 1x per week opzetten en vragen het paard in de gaten te houden?


Alle verwachtingen waren in voorgaande momenten gecommuniceerd, er was ook regelmatig appcontact over andere dingen te maken met de verzorging(wondzorg e.d.). Ik heb ook keer op keer aangegeven dat ik liever heb dat ze me platbelt en -appt met vragen dan dat ze het zelf maar probeert.

Goede instructie heb ik in mijn omgeving helaas nog niet gevonden, bijrijder gaf wel aan contact te hebben met twee instructeurs over rijtechnische vragen, of hier ook mee gesproken werd over verzorging weet ik niet.


En dan nog het wederkerende standpunt "had verder gezocht naar een meer ervaren iemand"
Helaas was deze persoon de enige reactie op de advertenties die ik had geplaatst, en omdat ze direct aangaf graag te willen leren, en in het begin ook veel aan het bijlezen was, heb ik de gok genomen. En nu bijt het me in de reet, that's on me


Kleine toevoeging: De staleigenaar bepaalt niks over voerregelement, dat is volledig aan mijzelf. Er is nagenoeg altijd ruwvoer beschikbaar, met de enkele uitzondering.

Jorex

Berichten: 9942
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:12

Afvallen is heel normaal in deze tijd van het jaar. De mijne staan nu ook wat dunner dan ik zou willen terwijl ze iets te dik de winter in gingen. Ze staan onbeperkt op ruwvoer en krijgen daarnaast voldoende voer bij voor vitaminen en mineralen. Zolang de energie nog goed is, is dat niet de grootste ramp, maar hij moet natuurlijk niet nog verder afvallen. Bij de mijne geef ik ze daarom nu af en toe wat slobber (SP) bij, omdat hier meer inzit dan hun hooi. Ze hebben wel beide nog energie voor tien, de slobber is bij mij puur om te voorkomen dat ze nog verder afvallen. Ze zijn ook van een 6 naar een 3-4 gegaan qua score. Het is een natuurlijk patroon dat ze in de zomer wat dikker worden en het er in de winter weer af gaat.

Wel is het van belang dat je een bijrijder hebt die je erop kunt vertrouwen dat ze dit soort dingen meldt. Daarom zou ik zoeken naar iemand met wat meer ervaring, want het vertrouwen ben je nu al kwijt. Ook vooral omdat je haar nu niet de dingen kunt leren die van belang zijn bij de verzorging, want je zit ver weg.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:17

Ik vind je berichtje een beetje hoog van de toren overkomen.
Jij bent verantwoordelijk voor je paard, ook al staat 'ie ergens op stal en is er een bijrijdster die hem verzorgt. Het klinkt alsof je vind dat zij erg dankbaar mag zijn dat ze leert vegen op deze stal, maar puntje bij paaltje mag jij dankbaar zijn dat andere mensen voor jouw dier zorgen nu jij je prioriteiten ergens anders hebt liggen.

De echte oplossing? Je paard goed betaald weg zetten en de verantwoordelijkheid bij een professional leggen (stalhouder, trainer, rusthuis, zoiets). Als dat geen optie is (wat ik me goed kan voorstellen) zul je toch een werkwijze moeten vinden die voor iedereen haalbaar is: Met jouw budget en aan/afwezigheid, met haar ervaring en met het werk dat de stalhouder op zich wil nemen (bijv. keertje deken afhalen en algemene gezondheid checken van het dier dat daar op stal staat). Een andere bijrijdster kan dan de oplossing zijn, of een andere stal waar de stalhouder wat meer betrokken is.