Nalatigheid verzorger/bijrijder

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nalatigheid verzorger/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:22

Ik vind dit dubbel. Enerzijds verwacht je idd dat een bijrijdster veranderingen door geeft en signaleert.

Van de andere kant vraag ik me af hoe veel je zelf geïnvesteerd hebt om een goede bijrijder te vinden. Je merkt toch al vrij snel in de omgang en in gesprekken hoeveel ervaring iemand heeft. Ik vind het ook best een verantwoordelijkheid om iemand met weinig ervaring die taak te geven.


ingvdh

Berichten: 6357
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:23

Ik denk echt dat je teveel verwacht van een 18 jarige met amper kennis. Die zien echt niet of een paard wel of geen goede bespiering heeft. Maar het interen op spieren kan ook gewoon te maken hebben met slechte voeding.

Je schuift alles nu wel heel erg af op de verzorgster terwijl je de stalhouder vrij houdt, die heeft hier echt wel een rol in.

Ik had jouw situatie met zelf weinig op stal en een verzorger die geen ervaring heeft gezocht naar een ervaren instructie die de bijrijdster rijtechnisch zou kunnen helpen maar haar ook van advies kunnen voorzien op het gebied van verzorging. Of ik had mijn medestalgenoot gevraagd een oogje in het zeil te houden.
Ook jou rol en verantwoordelijkheid hierin moet je erkennen. Je wist immers dat je te maken kreeg met een onervaren bijrijder die je ook nog eens onbegeleid het paard laat rijden en verzorgen. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Dat kan je echt wel ondervangen door dingen anders te regelen. In die periode hadden jullie best wel instructie kunnen regelen. Oproepje op bokt, verzorger laten zoeken naar iemand en jij kan een keer kijken als zij lest krijgt etc.

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nalatigheid verzorger/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:28

Ik vraag me idd ook af waarom niemand anders het is opgevallen. De andere stalgenoot, staleigenaar of instructeur had dat ook moeten zien als ze aan het rijden was. Want ik neem aan dat je een onervaren bijrijder les laat nemen?

Ik zou gewoon het gesprek aangaan. Benoem wat je zorgen zijn, vergeet je eigen aandeel niet en bedank haar voor haar tijd. Dan hoef je toch niet bang te zijn voor je paard of spullen?

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Nalatigheid verzorger/bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:56

Oke 6 maanden pas. Dat vind ik best kort om te verwachten dat iemand die niks kan alles maar moet weten op gebied van verzorging.
Daarnaast had de stalhouder, stalgenoten, lesgeefster dit ook bij jouw of haar aan kunnen geven. Zelf was je ook al een maand niet geweest. Logisch dat het je dan ook opvalt. Het valt dan eerder op dan wanneer je haar iedere dag ziet.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:00

Met alle respect vind ik ook dat je teveel verwacht van een jonge en groene bijrijdster. De zorg hoort te liggen bij jou en bij de stalhouder. Die zou je aan moeten spreken. En ook als jij niet in het land bent kan je vragen naar bijv foto's en filmpjes immers.

SnippergroenJarig

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:08

Ik ben het ook met de rest eens.. Hoewel het niet meer dan logisch is dat je verantwoordelijkheid vraagt van een bijrijder, vind ik dat je in dit geval wel énorm veel verantwoordelijkheid bij haar neer legt. Het siert je dat je dit aandurft en vertrouwen in haar hebt, maar dan kun je er ook op rekenen dat het eens niet gaat zoals je zelf zou zien. Ik lees dat ze veel met je communiceert en andere belangrijke dingen wel gewoon met je deelt. Ze is jong en nog groen in ervaring, ik snap best dat niet alles meteen in het oog springt.

Ik zou in dit geval vrij mild naar haar reageren en aangeven dat het je opgevallen is dat je paard mager is, haar uitleggen waar je dat uit opmaakt (ook al is het in jouw ogen heel duidelijk) en welk gewenst gedrag je van haar had willen zien in deze zodat ze er van kan leren. Ik zou er zeker niet boos om worden.

Je geeft aan dat ze her en der minder secuur is, met bijv vegen en mesten en dat je stalgenoot hier over begonnen is tegen jou. Heeft jouw stalgenoot dit ook met jouw bijrijdster besproken? Dat lijkt mij een eerste stap. Wat betreft het bijhouden van je spullen zou ik gewoon nog eens aangeven wat je hierin verwacht. Blijven communiceren is the key. Vergeet niet dat de volledige verzorging van andermans paard een behoorlijke verantwoordelijkheid is en ik snap best dat het niet altijd even soepel verloopt. Dat zou bij een eigen paard ook zo zijn. Ik denk dat het ook prima is om eens met haar in gesprek te gaan over hoe ze het bijrijden nu ervaart in de afgelopen zes maanden, of er dingen zijn waar ze tegenaan loopt en wat haar eigen behoefte is. Het kan zo zijn dat het zwaarder is dan dat ze had gedacht bijvoorbeeld. Het is fijn als jullie daar dan open over kunnen spreken en afspraken over kunnen maken.

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers