Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:17

Wow wat een lef zeg..ze zou dankbaar mogen zijn.

Betalen voor een bijrijder vind ik niet normaal, andersom wel of klusjes inderdaad. En bij sommige niets, ook prima maar lessen moeten ze dan toch echt zelf betalen.

Betalen voor een trainer vind ik wel normaal, maar dat is een ander kaliber "bijrijder" en die hebben vaak ook keuze genoeg uit verschillende paarden.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:26

Dit blijft een eeuwige discussie inderdaad en ik denk dat het als het gaat om verzorgers en bijrijders echt gaat om 'wat de gek er voor geeft'. Dat zijn onderlinge afspraken die je kan maken en indien je je er niet in kan vinden, ga je de samenwerking niet aan. Wat voor de een normaal is, hoeft voor de ander niet te zijn en iedereen staat er anders in.

Afspraken die ik zelf met de eigenaren van mijn bijrijdpaard heb is dat ik niks betaal en vrij ben in wat ik met het paard doe. Daarbij zijn we met een basis begonnen en vanuit wederzijds vertrouwen zou ik nu alles zelf mogen verzinnen en is in overleg veel mogelijk. Komt bij dat het paard begin 20 is en de bak niet fantastisch, dus er zijn zowel mogelijkheden als beperkingen.

De paarden staan met zijn tweeën en ik mest beide stallen uit en poets beide paarden. Het wordt gewaardeerd als ik het andere paard af en toen eens longeer maar dat hoeft niet. Ik onderhoud het tuig van mijn bijrijdpaard en neem vaak het tuig van het andere paard ook mee. Als ik wat stuk maak, vervang ik dit uit eigen portemonnee. Als het paard wat stuk maakt is het afhankelijk van of dit aan mij te wijten is of niet. Trekt ze haar halster stuk, hoef ik geen nieuwe te kopen. Maakt ze haar teugels stuk door een domme fout van mij, dan zijn die kosten voor mij. Werkt allemaal heel vanzelfsprekend. Jaarlijks help ik met het binnenhalen van de hooibalen, dat wordt niet van mij verwacht maar vind ik zelf een vanzelfsprekend iets als een dank dat ik daar gratis mijn hobby mag uitoefenen. De eigenaren waarderen dat op hun beurt weer enorm.

Het is maar net wat je afspreekt en ik denk dat het afhankelijk is van wat je beiden belangrijk vindt en over hebt voor wat je krijgt. Ik zit in een voor mij perfecte situatie, maar voor een ander zou mijn constructie dan weer niet perfect zijn. Ik vind het vooral belangrijk dat je goede afspraken maakt en communiceert over de verwachtingen.

liviavdg

Berichten: 79
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:35

Het lijkt me inderdaad duidelijk dat jij daar niet voor gaat betalen, aangezien het ook in de advertentie gemeld stond?!
Kijkend naar eigen situaties heb ik nooit hoeven te betalen voor het bijrijden van paarden, maar ik had ook niet vreemd op gekeken als eigenaren daar wel om vroegen. Mits een redelijk bedrag zou ik ook altijd bereid zijn dat te betalen.

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:41

En die lessen waren bij je stal eigenaresse neem ik aan? En er staat nu nog wat open? Ik heb allang geen lessen meer gevolgd, maar ik weet eerlijk gezegd niet beter dan dat je gelijk na je les (contant) betaald.

Anyway, zij heeft toch ook wat aan die lessen gehad? Zij is er beter van gaan rijden? Lijkt me logisch dat ze die lekker zelf betaald.

annerosa22
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-08-20
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 15:49

Skessa_ schreef:
En die lessen waren bij je stal eigenaresse neem ik aan? En er staat nu nog wat open? Ik heb allang geen lessen meer gevolgd, maar ik weet eerlijk gezegd niet beter dan dat je gelijk na je les (contant) betaald.

Anyway, zij heeft toch ook wat aan die lessen gehad? Zij is er beter van gaan rijden? Lijkt me logisch dat ze die lekker zelf betaald.


Klopt, waren bij haar. Er staat nog flink wat open want er zijn ook reeds betaalde bedragen teruggestort. Het is dus origineel iets tussen haar en de staleigenaresse, tot ik er nu als derde bij wordt gegooid. Ik was hier via de staleigenaresse wel al van op de hoogte gesteld. Maar goed, nu inmiddels inderdaad beantwoord met dezelfde beredenering als jij eronder zet, dus hoop dat het nu zo ook afgehandeld is.

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:52

Dat is zuur zeg. Ik snap dat je stal eigenaresse bij jouw navraag doet, maar je hebt er eigenlijk ook weer niks mee te maken.

Niet erg netjes van dat meisje, hopelijk is het snel opgelost en kreeg je geen scheve gezichten op je stal -O-

Miss_Mii21

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:01

Ik betaalde destijds geloof ik €60 euro per maand voor maximaal 3x rijden.
Les was 20 euro er les dat er nog bovenop kwam (eigenaresse van paarden gaf zelf les)

Afgelopen jaren gratis bijgereden 2x per week. Eventuele lessen voor eigen rekening en altijd in overleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:01

guppekop schreef:
Ik heb altijd met onze bijrijders de afspraak gehad dat zij meebetalen met de dagen dat ze rijden
Toen mijn paarden voor 350 per maand stonden, was dat 350/7= 50 euro per dag, dus als ze 2 dagen reden was dat 100 euro per dag. Ik laat de paarden dan ook zelf die dag staan, dus ze mogen doen wat ze willen :)
Later kon ik een doe het zelf stal huren, die veel goedkoper was maar waar de paddock moest worden uitgemest, toen hebben we overlegd en hebben zij de paddocks uitgemest in ruil voor rijden.

Ik heb zelf nog nooit betaald voor een bijrijder, wel heb ik toen ik zwanger was en nu ik mijn heup heb gebroken mijn instructeur en een andere ervaren ruiter die mijn paarden doortrainen, die betaal ik dan wel weer, maar daar verwacht ik dan ook wat meer van :)


Ik ben even niet mee met deze rekensom :o? je bedoelt wellicht 350/30? en dat dan per dag aanrekenen? 100 euro om 2 dagen bij te rijden lijkt me erg duur dus ik vraag me af of iemand dit betaalde :o

Ontopic, een goede, volwassen en respectvolle bijrijder (harde eisen) zou ik geen geld voor vragen. Ik zou al blij zijn als ik zo iemand vond.

Een paard verleasen vind ik dan weer iets anders. Als je er zelf zo goed als niets meer mee doet en iemand anders heeft het 'vruchtgebruik' van je paard om het even zo te zeggen, mogen ze er ook wel voor betalen. Want dan voelt het voor die persoon toch een beetje als een eigen paard.

grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:04

Persoonlijk vind ik het echt belachelijk dat mensen geld vragen om hun paard te laten verzorgen. Het is gewoon puur omdat dit in de paardenwereld normaal is dat het gedaan wordt, maar telkens als ik mensen vertel dat je moet betalen ipv betaald krijgt om iemand zijn paard te verzorgen staan niet-paarden mensen echt versteld. Ik vind persoonlijk ook niet dat verzorgers betaald moeten krijgen hoor, zij vinden het leuk en je helpt er iemand anders mee. Maar iemand laten betalen die jou uit de brand helpt? Nee dat gaat er bij mij echt niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:18

Als mensen er dan al een vergoeding voor vragen, vind ik dat er wel een onderscheid gemaakt mag worden tussen enkel komen rijden op een volpensionstal, of ook klusjes doen (mesten etc.)

In dat laatste geval zou ik echt nooit geld durven vragen, hoogstens een ruil: mesten = rijden. Dat kan voor jonge meiden bijvoorbeeld wel een leuke deal zijn.

Maar als je bijvoorbeeld 40+ bent, geen zin meer hebt om op een manege te rijden omdat je al zoveel jaren rij-ervaring hebt, maar ook geen tijd oid voor een eigen paard, is het misschien wel realistisch om een bijdrage te betalen om enkele keren per week met een leuk dressuurpaard te kunnen rijden op een luxe stal. De context is dus ook veelbepalend vind ik.

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:30

AMCM schreef:
guppekop schreef:
Ik heb altijd met onze bijrijders de afspraak gehad dat zij meebetalen met de dagen dat ze rijden
Toen mijn paarden voor 350 per maand stonden, was dat 350/7= 50 euro per dag, dus als ze 2 dagen reden was dat 100 euro per dag. Ik laat de paarden dan ook zelf die dag staan, dus ze mogen doen wat ze willen :)
Later kon ik een doe het zelf stal huren, die veel goedkoper was maar waar de paddock moest worden uitgemest, toen hebben we overlegd en hebben zij de paddocks uitgemest in ruil voor rijden.

Ik heb zelf nog nooit betaald voor een bijrijder, wel heb ik toen ik zwanger was en nu ik mijn heup heb gebroken mijn instructeur en een andere ervaren ruiter die mijn paarden doortrainen, die betaal ik dan wel weer, maar daar verwacht ik dan ook wat meer van :)


Ik ben even niet mee met deze rekensom :o? je bedoelt wellicht 350/30? en dat dan per dag aanrekenen? 100 euro om 2 dagen bij te rijden lijkt me erg duur dus ik vraag me af of iemand dit betaalde :o

Ontopic, een goede, volwassen en respectvolle bijrijder (harde eisen) zou ik geen geld voor vragen. Ik zou al blij zijn als ik zo iemand vond.

Een paard verleasen vind ik dan weer iets anders. Als je er zelf zo goed als niets meer mee doet en iemand anders heeft het 'vruchtgebruik' van je paard om het even zo te zeggen, mogen ze er ook wel voor betalen. Want dan voelt het voor die persoon toch een beetje als een eigen paard.



Ze bedoeld €50 per dag in de week.
Dus €50 voor alle maandagen in de maand en als ze dan alle woensdagen ook wilde, dan werd het €100

Anoniem

Re: Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:32

Ooh oké, ik dacht dus per week :o leek me bijzonder duur. Sorry!

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:34

Ts, dat jij haar lessen zou moeten betalen is belachelijk. Ze heeft er zelf hopelijk toch ook van geleerd. En bezinekosten zou ik niet eens serieus op ingaan.
Een bijdrage vragen voor het rijden van je paard vind ik niet vreemd, het is immers geen gratis hobbelen. mochten er klusjes tegenover staan, dan zou ik het netjes vinden dat de kosten vervallen.
maar dat jij haár zou betalen voor het rijden van jóuw paard? Daar zou ik slechts om lachen. Je zet je paard niet in training ten slotte.

Anoniem

Re: Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 17:15

Ik heb gemerkt dat het soms echt wel extreem is wat er aan een verzorger gevraagd wordt. Toen ik €50 per maand moest betalen om een wei uit te mesten ben ik afgehaakt :+

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:07

Tja, ik heb in principe geen paarden voor een ander. Ik heb ze omdat ik ze zelf leuk vindt.

Voor mijn EV had ik een bijrijdster, waar ik heel blij mee was. Ik vraag geen geld als ze ook klusjes doen. Komen ze alleen om te rijden, dan vraag ik wel geld. De meeste verzorgsters zijn ook niet speciaal sterren qua rijden, dus mijn paard wordt er niet beter op, dus voor mij is het alleen beweging geven. Daar vraag ik wel geld voor.

Maar ik zit niet om verzorgers te springen, omdat van een keer in de week niemand beter wordt. Het paard niet en de verzorger ook niet. Dus die zou dan al 2 keer per week moeten komen. Zelf wil ik ook rijden en mijn paard naar een hoger plan brengen, en ik vind niet dat een paard 6x in de week moet lopen. Dus blijft er voor mezelf dan weinig tijd om te rijden over........

En om die reden vraag ik er dus geld voor. Ik heb er niet perse voordeel van, ik geef een ander de kans om op een heel goed paard te rijden, en daar mogen ze voor betalen.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:18

grizzlybear schreef:
Persoonlijk vind ik het echt belachelijk dat mensen geld vragen om hun paard te laten verzorgen. Het is gewoon puur omdat dit in de paardenwereld normaal is dat het gedaan wordt, maar telkens als ik mensen vertel dat je moet betalen ipv betaald krijgt om iemand zijn paard te verzorgen staan niet-paarden mensen echt versteld. Ik vind persoonlijk ook niet dat verzorgers betaald moeten krijgen hoor, zij vinden het leuk en je helpt er iemand anders mee. Maar iemand laten betalen die jou uit de brand helpt? Nee dat gaat er bij mij echt niet in.


Je kunt het ook omdraaien, in mijn geval help ik iemand aan een paard.
Ik hoef geen verzorgster maar vind het een leuke meid en zij vraagt aan mij om 1 van mijn paarden te mogen verzorgen.
Ik rij dan op haar dagen niet op mijn eigen paard maar reserveer hem voor haar.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:22

Wat versta jij onder verzorgen?
Je bedoeld zonder rijden?
Ja dan is het wel gek ja.

Maar als jij een duur paard toevertrouwd krijgt, de dure spullen mag gebruiken om je hobby uit te voeren, die je zelf niet kan of wil bekostigen. Is het dan nog steeds gek dat je moet betalen?
Zelfs als je een paar drollen moet wippen of een hooinet klaar hangen?
En als het paard naar de dierenarts moet, betaal je dan ook, of is dat wel automatisch voor de eigenaar?.... ik denk dat ik hier naar de bekende weg vraag :D

heel simpel, koop er zelf 1, kijken of je het betalen voor een bijrijdpaard nog steeds duur vond :D

Overigens hier staan ze 365 dagen per jaar in de wei.
Als er iemand komt vind ik dat fijn voor het paard, maar als dat niet is, dan niet. Ze zijn ook blij in de wei met elkaar.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:34

AaronYve schreef:
grizzlybear schreef:
Persoonlijk vind ik het echt belachelijk dat mensen geld vragen om hun paard te laten verzorgen. Het is gewoon puur omdat dit in de paardenwereld normaal is dat het gedaan wordt, maar telkens als ik mensen vertel dat je moet betalen ipv betaald krijgt om iemand zijn paard te verzorgen staan niet-paarden mensen echt versteld. Ik vind persoonlijk ook niet dat verzorgers betaald moeten krijgen hoor, zij vinden het leuk en je helpt er iemand anders mee. Maar iemand laten betalen die jou uit de brand helpt? Nee dat gaat er bij mij echt niet in.


Je kunt het ook omdraaien, in mijn geval help ik iemand aan een paard.
Ik hoef geen verzorgster maar vind het een leuke meid en zij vraagt aan mij om 1 van mijn paarden te mogen verzorgen.
Ik rij dan op haar dagen niet op mijn eigen paard maar reserveer hem voor haar.


Alles wat gezegd en gedaan is staat in deze 2 quotes.

Overigens is het niet altijd het uit de brand helpen. Ik heb qua tijd en geld geen verzorgster nodig, maar heb wel een meiske van 8 wat 2 dagen mijn pony doet. Ze mag er alles mee en haar moeder is ermee begonnen om ze te leren dat paarden meer is dan alleen rijden. Op hun dagen doen ze dus ook alles wat erbij hoort, het mesten, voer klaarzetten, voeren en de paarden binnen zetten. Omdat ik op hun dagen dus niet naar stal hoef betalen ze niks. Lessen en wedstrijdjes mogen allemaal maar wel op eigen kosten.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:03

grizzlybear schreef:
Persoonlijk vind ik het echt belachelijk dat mensen geld vragen om hun paard te laten verzorgen. Het is gewoon puur omdat dit in de paardenwereld normaal is dat het gedaan wordt, maar telkens als ik mensen vertel dat je moet betalen ipv betaald krijgt om iemand zijn paard te verzorgen staan niet-paarden mensen echt versteld. Ik vind persoonlijk ook niet dat verzorgers betaald moeten krijgen hoor, zij vinden het leuk en je helpt er iemand anders mee. Maar iemand laten betalen die jou uit de brand helpt? Nee dat gaat er bij mij echt niet in.

Maar je helpt mij er niet mee. De kans is vrij groot dat ik beter kan rijden dan jij, plus dat ik al mijn hele leven paarden heb, en redelijk goed weet wat ik doe inmiddels :D en de meeste verzorgers hebben onwijs veel begeleiding nodig, omdat ze vaak net van de manege komen en niet heel goed weten wat ze doen.
Dus het is een gunst van mij dat je mijn paard mag verzorgen en de kans krijgt om heel veel te leren. Maar het kost mij meer tijd en energie om wél een verzorger te hebben dan er geen te hebben en alles zelf te doen.

Op het moment dat iemand echt heel goed rijdt, mijn paard dingen kan leren en kan voeren en mesten op de manier dat ik het wil, ga ik er geen geld voor vragen.

Georged
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: momenteel zuidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:21

Ik heb zelf regelmatig iemands bijrijder mogen zijn en ik vond/vind het volstrekt logisch om een financiele bijdrage te doen, ik kreeg namelijk van iemand anders de kans om op een leukere manier met paardenhobby bezig te zijn dan de manegelessen en de manegelessen kosten ook geld. Daarbij had/heb ik nou niet persee het talent en verstand waardoor andere paardenmensen in de rij zouden gaan staan om mij te betalen om hun paard te trainen en te verbeteren, nee eerlijk gezegd was (is) het in de meeste gevallen een situatie waarbij je elkaar iets gunt: eigenaar/eigenaresse traint fanatiek maar heeft dankzij bijrijder ook eens een avond vrij, bijrijder is allang blij om ook een paar keer per week te mogen doen alsof. Kosten horen dan inderdaad naar verhouding verdeeld te worden want helaas zijn paarden nu eenmaal niet bepaald goedkoop, dat geldt volgens mij voor iedereen.

Georged
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: momenteel zuidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:29

[***] schreef:
Ik heb gemerkt dat het soms echt wel extreem is wat er aan een verzorger gevraagd wordt. Toen ik €50 per maand moest betalen om een wei uit te mesten ben ik afgehaakt :+

Ja inderdaad! Dat ik als verzorger/bijrijder betaalt zou worden kan ik me niet voorstellen, maar dit is wel het andere uiterste. Eigenlijk best grappig zoals sommige ruiters/amazones soms op zoek zijn naar personeel dat volledig aan hun eisen voldoet en dan ook nog meebetaalt 8)7 _O-

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:54

Ik zou als eigenaar juist de verzorger betalen als ze 2 of 3 mestbeurten per maand over zouden nemen en mijn paard extra aandacht zouden geven.

Maarja, alle verzorgers willen rijden. En dat zou er dus niet direct in zitten. :D

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Verzorgers en bijrijders: wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:59

Ik heb eigenlijk alleen de eerste periode een symbolisch bedrag gevraagd (in de advertentie wel vermeld dat er een bijdrage gevraagd word) om de niet serieuze eruit te halen.
Maar daarna zijn alle verzorgsters/bijrijders die geweest zijn maar tijdelijk blijven betalen en dat heb ik na een bepaalde periode stop gezet. Het was voor mij ook een stuk vertrouwen of ze ook echt wel op komen dagen en de afspraken nakomen, op het moment dat ze ervoor betalen nemen ze alles een stuk serieuzer. Als ik eenmaal het vertrouwen had dat het echt goed zat zette ik de betaling stil en mochten ze uiteraard wel gewoon blijven.

Maar jeetje het is toch logisch dat zij haar eigen lessen gewoon betaald.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:00

Ik rij nu een paard omdat de eigenaresse geopereerd is aan een hernia en heel lang niet kon rijden. Je moet op deze stal ook je eigen stal mesten en de paddock/wei. Ik ga nu 6 dagen in de week naar stal en mest dus elke dag de stal en paddock uit. Tevens heb ik ook elke week of om de week les. De les betaal ik zelf. Maar voor het bijrijden hoef ik niet te betalen, ze is super blij dat ik haar uit de brand help. Ze mag ni weer langzaam opbouwen met rijden maar ze wil erg graag dat ik blijf. Ze is erg blij met mij. Dus we helpen elkaar. Ik heb een fijn paard waar ik mee het bos in kan en lessen kan rijden en dan is een stal mesten of de paddock een kleine moeite.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:02

Wow, TS, dat is best bijzonder te noemen... :')

Lang en bij verschillende mensen paarden bijgereden, nooit een vast bedrag hoeven te betalen. Behalve de voorijzers van mijn oude paard, toen hij nog mn verzorgpaard was. :+ Verder altijd uit eigen beweging dingen betaald. Bij Ascot was ik de enige die hem reed, dus toen hij bijv een nieuw zadel nodig had heb ik dat betaald. Bij Mirthe betaalde ik de lessen die ik met haar reed. Voor Janus het bekappen door de hoefsmid of de ontworming. UIteraard kwamen daar de stal-wei-erf klussen gewoon bij.

Maar bij alle 3 was geld niet de reden waarom ik ze ging rijden. Ascot was als 3 jarige te heftig als menpaard, maar de oude eigenaar die alleen kon mennen, wilde hem niet verkopen. Dus zocht ze een bijrijder die hem onder het zadel kon bezighouden. Mirthe moest beleerd worden wat haar eigenaar niet zelf kon doen. Hij deed weer een hoop in wei-onderhoud voor Ascot, dus zo kon ik hem weer helpen. Janus zijn toenmalige eigenaar had alleen in het weekend tijd, waardoor hij te heftig was...want hele werkweek stil gestaan. Doordat ik hem door de week trainde, kon zij weer op een fijne manier met hem buiten rijden zonder dat hij plofte. Bij de nieuwe eigenaar van Janus heb ik hem ook een tijdje mogen rijden. Deels omdat hij te weinig gereden werd door het gezin, deels omdat mijn eigen pony lang echt niet goed ging, en mij de ontspanning werd gegund van het mogen rijden met een gezond paard <3

Daar zit denk ik het punt waarom wel of niet of hoeveel geld gevraagd wordt: heb je ondersteuning nodig in de kosten, of heb je ondersteuning nodig bij je paard?