Advies over hoe om te gaan met eigenaar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sherivey
Berichten: 8587
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:49

Niet lüllig bedoeld, maar als ik iemand anders zn paard zou moeten opvoeden, zou ik hier eerder geld voor vragen dan het zelf betalen :o

Voor een bijrijdpaard met alle vrijheid vind het het een ander verhaal, maar alleen longeren met een paard dat ook niet de makkelijkste is, nee dankje.

:wave:


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies over hoe om te gaan met eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:50

Oh vreselijk, hoe houd je dit vol?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:50

Even kijken of ik het snap: je betaalt 50 Euro in de maand om 1x per week les te krijgen en dat wordt vervolgens het hebben van een verzorgpaard genoemd?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

pien_2010

Berichten: 43097
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:53

Dilan93 schreef:
Niet lüllig bedoeld, maar als ik iemand anders zn paard zou moeten opvoeden, zou ik hier eerder geld voor vragen dan het zelf betalen :o

Voor een bijrijdpaard met alle vrijheid vind het het een ander verhaal, maar alleen longeren met een paard dat ook niet de makkelijkste is, nee dankje.



Om een indicatie te geven. Onze verzorgster had een super braaf paard. Daar mocht ze 2 à 3 per week alleen buitenrit mee maken op de dag dat het haar uitkwam (wij pasten onze rij agenda aan) . Ze mocht alles met hem doen, reed hem vaak 3x p week buiten en betaalde hiervoor 50 euro per maand, en dat was voor de smid daar de ijzers snel afsleten door haar intensive rijden. Ik heb paard overgedragen en me daarna me er niet meer mee bemoeid.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Advies over hoe om te gaan met eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:03

Hier dan ook even een indicatie: voor 1 van de paarden hebben we een bijrijdster (wel volwassen trouwens), die komt 2x in de week op een vaste dag (vaker mag altijd, dag wisselen ook maar wel even (liefst van te voren) aangeven). Ze dressuurt er (recreatief) mee, maakt eens een sprongetje, doet grondwerk als ze daar meer zin in heeft, mag er mee naar buiten en als ze een keer ergens anders iets met 'm wil gaan doen dan breng ik ze wel me de vrachtwagen. Verder ben ik er nooit bij, of ik moet toevallig eens tegelijk met haar op stal zijn maar dat gebeurt niet vaak ivm wisselende diensten. Eigen bijdrage: niks, en geen klusjes.
Ik ben hartstikke blij met haar want ze rijdt gewoon netjes, mijn paard vindt haar leuk, en de dagen dat zij komt hoef ik er mooi eentje minder te doen. En zij heeft een goed opgevoed en fijn te rijden paard en alle vrijheid.
Ze haalt trouwens ook regelmatig even een doekje zadelzeep over het tuig wat ze gebruikt. Heb ik haar nooit gevraagd, maar waardeer ik wel enorm.

Zo kan het ook.

Ik heb nog wel meer te rijden en verzorgen hoor dus mocht je in Twente wonen en bovenstaande spreekt je meer aan, dan doe me maar gerust een berichtje ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:07

f4bjheu schreef:
Raar

Eerste keren idd er bij heel normaal, zeker als een paard gebruiksaanwijzing heeft. Maar na 1/2x uitleg moet je al een heel eind zijn. Ook; lijkt me super irritant continue zo op je vingers gekeken te worden. Ondermijnt vgm ook beetje het concept van bijrijder/verzorger (tenzij hij eigenlijk gewoon les wil geven maar dan moet dat de duidelijke insteek van beide zijn). Lijkt me ook zo veel gedoe

Heeft hij geen instructie van wie je les kan nemen om de week ofzo?
Dit lijkt me geen fijne situatie


In mijn geval vindt mijn partner dat ik mijn verzorgers snel te vrij gelaten heb. Ben zelf ook van het principe dat na enkele keren uitleggen hoe ik het met de paarden doe en ook over neem als iets niet lukt, ze hun plan moeten kunnen trekken. Bij mij mogen ze kiezen wanneer en hoeveel ze komen, ze moeten alleen een seintje geven wanneer ze komen. Met mijn oudste paard rij ik zelf niet, bij de jongste is de afspraak minstens 1 keer per week rijden, meer als ik zelf niet kan. Maar wel iedere keer iets met de paarden doen. Beiden lopen tegen zaken aan, waar ik niet mee kan helpen, omdat ik gewoon mega slecht ben in dingen uit te leggen. Ik geef al heel lang aan dat ze mogen lessen met de paarden, maar dat ze zelf wel voor hun lessen moeten betalen. Tot hiertoe doen ze dat niet, dus is mijn vriend ook van mening dat ik er meer met mijn neus bovenop moet zitten.

Dat er betaald moet worden voor dit paard, vind ik ook waanzin voor alle duidelijkheid, maar ergens begrijp ik wel (vanuit mijn eigen situatie) dat de eigenaar er met de neus bovenop wil zitten. TS, ik hoop dat je eens een goed gesprek kan hebben met de eigenaar. Leg uit waar je mee zit en vraag gewoon om je de kans te geven alleen met het paard te werken terwijl de eigenaar gewoon elders op het terrein is ofzo.

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:07

Ik weet niet waar je woont, maar met mijn ouwetje zou je gratis grondwerk mogen doen, en longeren binnen wat hij nog aan kan. (En qua grondwerk kent de mijne extreem veel, heeft shows gelopen zelfs...)

Eerste paar keer absoluut met mij erbij, even checken of alles goed gaat. En daarna zolang je je aan wat simpele basisregels houdt, ook zonder mij....


Qua rijden snap ik dat in sommige gevallen een eigenaar erbij wil zijn. Maar werk op de grond, met een ervaren volwassen iemand, neuh. Kom op zeg.

In het verleden had ik zelfs een (volwassen) bijrijder die dus ook gewoon reed als ik er niet bij was. Daar was het vertrouwen er dat ze mijn heetkop baas kon, en er geen rare fratsen mee uit zou halen. Prima dan.
(Ook onbetaald trouwens, maar voor rijden kan ik er in komen dat mensen er soms iets voor vragen)

In dit geval ben jij het paard aan het trainen, vanaf de grond, wordt het paard er in principe beter door, en betaal jij ervoor. Vreemd.
Of ziet de eigenaar het als eens per week les van 12,50? Kan ook nog natuurlijk...

Ir111

Berichten: 11942
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:11

Ceropegia schreef:
Is dit normaal? Moet je dit als verzorger gewoon accepteren? Verwacht ik er teveel van als ik vind dat wanneer ik betaal ik ook de vrijheid wil hebben om binnen kaders mijn eigen gang te kunnen gaan?
Mij lijkt jouw wens helemaal niet onredelijk. Maar daar gaat het niet om. Het gaat er volgens mij om of jij en de eigenaar qua wensen op één lijn liggen. Dus ongeacht wat bokt vindt zou ik als ik jou was met eigenaar in gesprek gaan, uitleggen hoe jij het graag zou willen en bekijken of dat haalbaar is. Zo niet ook goed maar dan kun je daar naar handelen.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Ceropegia
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 12:28

Bedankt voor alle reacties!
Ja, hier in de buurt is gewoon een overschot aan verzorgers. Dus betalen is wel een gegeven als je een paard wilt verzorgen. Daar ben ik ook toe bereid, paarden zijn een dure hobby.

Maar voor de rest heb ik geen ervaring als verzorger en wist ik niet zo goed of ik gewoon teveel verwacht. Maar uit jullie reacties begrijp ik wel dat het niet altijd zo gaat. En dat dat punt van loslaten bij de eigenaar wel een keer moet komen.

Ik ga nog even denken. En maak het dan of nog een keer bespreekbaar. Of ik ga verder zoeken!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Advies over hoe om te gaan met eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:33

Prima om 50 euro in de maand te betalen voor een paard wat je kunt rijden, maar voor longeren / grondwerk bij een niet heel goed opgevoed paard, zou dat echt moeten hoor! Ik zou rustig verder zoeken naar een paard waar je meer mee kunt doen, dit is gewoon geldklopperij.

Maris_

Berichten: 1446
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:32

Welke provincie zit je dan TS? Gezien je aangeeft dat er een overschot aan verzorgers is. Denk nl wel dat dat idd per provincie verschilt :j.

Desalniettemin vind ik het ook een vreemde situatie waarbij je 50€ moet betalen voor alleen grondwerk en waar ze eigenaar constant bij is en precies op zijn manier moet. Dat de eigenaar graag ziet dat de basis hetzelfde is of bepaalde ideeën kan ik me indenken maar exact hetzelfde......

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Advies over hoe om te gaan met eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:36

Zijn paard, zijn regels...
Maar het klinkt als een mismatch.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:00

Ik snapte zo ie zo al nooit waarom er geld wordt gevraagd om je paard te laten verzorgen. In welke regio zoek je een verzorgpaard?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:10

50 euro voor 1 keer per week zonder rijden vind ik persoonlijk te duur. Ik betaal nu het dubbele maar daar zit rijden bij met een goed paard, goed materiaal en een zeer ruime verlichte piste. Drie keer per week, wil ik vaker is dat ook meestal prima. Ik mest wel wei en stal uit als ik kom. Verder wordt alles voor me geregeld.
Ik heb altijd bijrijdpaarden gehad, dit is de eerste keer dat ik betaal maar ook wel de beste qua faciliteiten.

Soms willen eigenaren eens mee kijken soms krijg je gelijk alle vrijheid. Maar dit klinkt echt vreselijk zeg. Ik zou ook gewoon melden dat dit echt niet werkt zo. Tegen wie jij praat hoeft de eigenaar zich helemaal niet mee te bemoeien. En als jullie visie qua paarden opvoeden niet matcht, is het ook vaak beter om ermee te stoppen als jullie beide met het paard werken.
En beest is nog eens gevaarlijk ook...

Ik zou verder kijken TS!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Sherivey
Berichten: 8587
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:20

marleen_usar schreef:
Ik snapte zo ie zo al nooit waarom er geld wordt gevraagd om je paard te laten verzorgen. In welke regio zoek je een verzorgpaard?

Ik snap het aan de ene kant niet, heb er zelf ook nooit voor hoeven betalen. En je helpt een eigenaar er mee (ze zoeken niet voor niets een bijrijder/verzorger)

Aan de andere kant, als ik alle vrijheid krijg op de dagen dat ik er ben, maar niet per maand alle vaste lasten plus risico's als hoge dierenartskosten heb, dan is een bijdrage van 50-100 niet heel gek.

:wave:

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:40

Ik heb nog nooit hoeven betalen om bij te rijden/verzorgen. Als puber reed ik de jonge Friese hengsten van de buurman bij tot ze verkocht werden, later heb ik een jaar alle zorg voor een paard op me genomen omdat de eigenaresse in het buitenland zat en heb ik een tijd het paard van een kennis bijgereden.

Mijn eigen paard kan in ieder geval vooralsnog niet gereden worden maar grondwerk vindt ie leuk. Hij is heel netjes opgevoed en hartstikke braaf. Als iemand met hem zou willen grondwerken, longeren en tutten, prima en daar zou ik echt geen geld voor willen hebben.
En als je als eigenaar blijkbaar zo weinig vertrouwen in een verzorger
hebt dat je er continu als een bok op de haverkist bovenop zit moet je al helemaal niet beginnen aan een verzorger maar het zelf doen.
Ik ben ook wel benieuwd in welke regio je zit, waar je genoegen moet nemen met zoiets.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Advies over hoe om te gaan met eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:47

Goed dat je er nog eens over nadenkt.

Stel dat je beste vriendin met dit verhaal aan zou komen? Hoe zou jij er dan tegen aan kijken? Dat is vaak je antwoord al.

Je wordt uitgebuit.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:28

50,- voor 1x in de week grondwerk vind ik echt belachelijk. En zou er helemaal niet blij van worden als ze me steeds op de vingers zouden kijken. Ik verlease zelf een D pony en daar mogen ze 6 x per week mee doen wat ze willen voor 50,- in de maand.

Kookaburra

Berichten: 5376
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:37

Als je een paard iets bijbrengt: gratis of geld toe.
Recreatief: gratis, betalen of klusjes.
Als het paard jou iets bijbrengt: betalen of klusjes.

Ofwel... Wegwezen ;)

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Advies over hoe om te gaan met eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:45

Het gaat er vooral om wat jij er van vindt. Als het niet goed voelt, bespreek het dan. Kom je er niet met elkaar uit of veranderd er niets dan is het wellicht niet geschikt voor je.

Wat de prijs betreft. Misschien moet je het daar ook over hebben. Wil de eigenaar jou iets leren met grondwerk? Kun je het zien als les? Wordt je er beter van? Dan vindt ik het bedrag niet zoveel. € 12,50 per keer. Ik betaal zelf € 45,- exclusief reiskosten voor een grondwerk les met mijn eigen paarden. Dus het is maar net hoe je daar tegen aan kijkt. Is dit wat jij wil? Leer je er van? Of wil je dit helemaal niet?

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:47

wat dat betreft kan ik nog steeds in mijn handen knijpen.
Ik mag alles maar dan ook echt alles, bus en trailer mee om op wedstrijden te gaan. Gratis en voor niets inprincipe. Enige wat ik moet betalen is ijzers (eigenaar heeft niks aan de ijzers dat is puur voor mij). Als ik ander voer of extra wil voeren. En dekentjes ect. Hij vind dat allemaal wat onzin en als ik dat wel graag wil is dat prima maar dan voor mijzelf.
Maar ik rijd dus, als er een verkocht wordt is er wel weer een ander. Enkele waren al beleerd maar de meeste moest ik zelf beleren. Er zijn een paar geweest die voor een of ander onderzoek mee mochten doen en dan daar beleerd werden. Ik mag zo vaak komen als ik zelf wil, wanneer ik wil, hoelaat ik wil. Af en toe help ik hem even met iets als dat even zo uit komt. Dan vraag ik altijd even heb je hulp nodig? Maar geen verplichtingen alle vrijheden die ik maar wil. Alleen kwa voeren en mesten liggen we niet op een lijn maar ja dan moet ik zelf even wat bij betalen.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Ceropegia
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 13:16

Mijn regio hou ik liever even buiten dit topic. Ik wil het wel annoniem houden. Het is niet bedoeld om de eigenaar zwart te maken. Ik begrijp hem wel! Alles is hier heel duur. Huizen, stalling, koffies verkeerd:)

Bovendien is rijden niet het enige wat ik heel leuk vind aan paarden. En een paard beleren kan ook heel leuk zijn!! Maar het moet wel in verhouding blijven inderdaad. Ik had voor het geld en voor het feit dat hij mij wel graag als verzorger wil, wat meer vertrouwen en vrijheid terug willen zien. En wanneer hij echt zo weinig vertrouwen in zijn paard heeft, een hulpvraag en geen verhuur constructie met eindeloze tips en op en aanmerkingen.

Nu nog ff moed verzamelen om stappen te zetten #echt geen zin in :)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:20

Ceropegia schreef:
Bovendien is rijden niet het enige wat ik heel leuk vind aan paarden. En een paard beleren kan ook heel leuk zijn!!


Dat zou jou in mijn regio een zeer gewilde verzorger/bijrijder maken, die er geen cent voor hoeft te betalen, en met je verjaardag en kerst nog een leuke attentie bij krijgt ook :j

Goof

Berichten: 28743
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:21

Ceropegia schreef:
Mijn regio hou ik liever even buiten dit topic. Ik wil het wel annoniem houden. Het is niet bedoeld om de eigenaar zwart te maken. Ik begrijp hem wel! Alles is hier heel duur. Huizen, stalling, koffies verkeerd:)


Dat is natuurlijk niet jouw probleem :+

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Advies over hoe om te gaan met eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:24

Hmm ik zou juist wel je (wijde) regio (desnoods deel van de provincie) erbij zetten, misschien zijn hier wel meelezers die nog een toffe verzorger zoeken in jouw buurt :P

Je bent in feite zijn paard aan het opvoeden (want dat is wat grondwerk is natuurlijk) en daar zou je voor betaald moeten krijgen, en niet omgekeerd. Want dat het een dure regio is gaat net zo goed op voor jouw leven en kosten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers