Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 20:14

Hallo, ik heb een probleem waar ik al een poosje mee zit.

Ik verzorg namelijk een super lieve haflinger Nico, ze is een merrie en al bijna 19 jaartjes oud (ze word overmorgen 19). Ik rijd haar 2/3 keer per week en ga vaak nog een keer of 1/2 gewoon even in de wei knuffelen of wat kunstjes in de bak oefenen. Ook vandaag weer ging ik wat kunstjes met haar doen, achteruit lopen, rondjes om te heen lopen, voetje, wat strek oefeningen, schudden en me laten volgen. Ze deed het prima, maar was wel wat afgeleid.

Na een tijdje was ze wel een beetje klaar met mij volgen en ik wilde dat ze het nog 1 keertje goed deed. Maar telkens als ik dan haar met hij zweepje een mimi tikje op haar billen gaf (wat voor haar een teken is dat ze even op mij moet letten en dus moet volgen als ik vooruit loop) en toen ik dan vooruit liep draaide ze zich om en ging lekker ergens anders eten van het gras. Ik werd een beetje boos ervan en zei " Nee Nico nu mee lopen" en trok haar een beetje hard mee. Ik maakte mijn stem wat bozer trok haar achter me aan. Als ik dan weer los liet ging ze weer weg. Het leek wel hoe duidelijker ik zei dat ze moest volgen hoe minder dat zij dat deed. Ik heb het nog een paar keer geprobeerd en na een tijdje lukte het toen ben ik direct gestopt en heb haar een wortel gegeven. Daarna heb ik even haar hoofdstelletje gepakt en heb ik even lekker zonder het zadel gereden, wat zo als altijd super ging!

Nu ik weer thuis ben twijfel ik of ik niet te boos was en of ze me nog wel lief vind. Ik heb niet geschreeuwd ofzo en al helemaal niet geslagen. Maar iedereen zegt altij " mijn paard vind mij zo lief hij volgt me overal " en dan ben ik weer bang dat ze me stom vind.

Verder ben ik bijna nooit streng, maar soms wel. Toen ze een stoort ziekte had was ze sloom en weigerde ze vaak voor hindernissen en ik werd dan boos en soms schreeuwde ik naar haar, daar voel ik me o-zo-schuldig over :n . Maar ik dacht dat ze gewoon haar best niet wilde doen, omdat ze al door de arts gecheckt was en die zei eerst dat er niks was, maar na een tijd bleek dat toch.


Ben ik dan te boos? Vind ze me stom? Ze loopt nooit van me weg in de wei ofzo en bijt/trapt echt nooit naar me. Ze krijg veel wortels van me en ik knuffel meer dan genoeg !! Weet iemand misschien antwoord of hebben andere hier soms ook last van?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:19

Ik had me eerder zorgen gemaakt als die haflinger niet het gras was ingedoken :))

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:20

Misschien moet je dat kunstjes doen voortaan achterwege laten en gewoon gaan rijden.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:20

Meid, ik denk niet dat jouw pony een hekel aan je heeft, maar denk wel dat je onduidelijke boodschappen afgeeft. Als iemand tegen jouw schreeuwt, wil je toch ook niet bij diegene zijn? En als hij jou slaat en dingen van je vraagt die je niet snapt ook niet, toch?

Ik denk dat je echt begeleiding moet hebben, les in de omgang met een paard moet krijgen. En verder moet je niet iedereen geloven.

Ga leuke dingen met haar doen, spelletjes, wandelen en onderweg wat grazen; gewoon wat kletsen, aaien en dergelijke.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:21

Nee geen zorgen. Ze vind je nu niet stom ofzo. Vooral als je haar daarna nog lekker verwend met veel wortels en knuffels.
Wel een tip met vrijheidsdressuur (En ook rijden); Hou geduld. Geduld is de beste manier om een paard wat aan te leren. Vrijheidsdressuur lukt alleen goed als het paard het doet omdat hij het leuk vind en weet dat hij het goed doet. Een paard kan af en toe wel afgeleid raken. Maar zorg er gewoon voor dat ze haar aandacht mooi op jou focust. Maar dwing haar er niet toe door te trekken. En op het juiste moment belonen! :j

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:22

Maak je niet zo druk, dat doet die pony ook niet. Gewoon lekker knuffelen spelen en rijden en je hoofd leegmaken. Volgens mij doe je het prima.

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:26

Misschien ben je ook iets te lang bezig geweest en was haar concentratie op. De volgende keer stoppen als je merkt dat ze haar concentratie verliest zal vast helpen. Zeker als ze het in het begin wel goed doet.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:26

Nou sorry hoor, het is een paard en geen mens. De gedachten gang van een paard is heel anders, die denken niet in termen van ik houd van iemand. Eten en snoeperij daar houden ze van en de mens die hun dat bezorgd is op dat moment lief. Natuurlijk vinden ze de ene mens aardiger dan de ander maar ze gaan echt geen spelletjes met je doen omdat ze van je houden. Als ze er geen zin meer aan hebben stoppen ze gewoon en denken niet "zij houd van mij dus laat ik maar meedoen" die hersens hebben ze niet.

Mirre1415

Berichten: 341
Geregistreerd: 17-10-19
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:46

pillow schreef:
Nou sorry hoor, het is een paard en geen mens. De gedachten gang van een paard is heel anders, die denken niet in termen van ik houd van iemand. Eten en snoeperij daar houden ze van en de mens die hun dat bezorgd is op dat moment lief. Natuurlijk vinden ze de ene mens aardiger dan de ander maar ze gaan echt geen spelletjes met je doen omdat ze van je houden. Als ze er geen zin meer aan hebben stoppen ze gewoon en denken niet "zij houd van mij dus laat ik maar meedoen" die hersens hebben ze niet.


Ik snap heel goed dat TS het lastig vind. Ik weet niet hoeveel ervaring TS met paarden heeft, maar als dit nog niet super veel is, dan kan en mag ze echt wel onzeker worden. Volgens mij is het belangrijk dat TS geduld heeft en niet te lang doorgaat. Zoals Gaabje en Immanuela29 zeggen. Ik denk dat deze reactie een beetje fel is.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:52

Een pony geeft het meest om de mensen van wie hij duidelijke leiding krijgt. Dat betekent niet dat je gemeen moet zijn, maar hij gaat niet meer van je houden als je alles maar goed vindt. Juist niet. Het is dus juist super goed dat je aangaf bij hem wat je wel en niet fijn vindt. Zeker blijven doen!

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:04

Paarden houden over het algemeen alleen van eten en niet zozeer van mensen. Ja, de mensen die ze eten geven dan.
Gewoon lekker gaan rijden en af en toe een wortel geven en dan gaat het vast prima.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:31

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:34

Misschien kun je eens met een dierentolk aan de slag?

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Re: Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:46

Waarom is het belangrijk dat je paard van je houdt? Voor een paard is alleen veiligheid in allerlei vormen belangrijk zolang aan primaire behoeftes wordt voldaan. Een vorm van veiligheid is duidelijkheid (wees heel strikt!) maar ook aan hem laten merken dat je zijn emoties opmerkt en rekening met hem houdt (door bijvoorbeeld 5 minuten te trainen en wanneer hij het echt goed doet hem 5 of 10 minuten pauze te geven). Hierdoor voelt hij zich zeker en wilt hij graag met je zijn en voor je werken. Dit is wat mensen vaak als ‘houden van’ zien.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:56

Cinnepin schreef:
Ik had me eerder zorgen gemaakt als die haflinger niet het gras was ingedoken :))

Dit :+ Een haflinger die niet eet gaat dood.
Hartstikke leuk hoor, die paarden die hun baasjes overal volgen. Maar jij verzorgt een haf, daar hoort een flinke dosis koudbloeden-humor bij. Mijn haf volgte me ook echt niet als ik hem los liet, en we liepen voorbij een mooie graspol. Toch weet ik heel zeker dat hij ook van mij hield. Zo had ik nooit snoepjes bij me, was de staleigenaar degene die voerde, en altijd bromde Ascot naar me. Gewoon omdat ie het leuk vond samen wat te gaan doen. Stel jij jezelf niet te hoge verwachtingen?

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:56

pillow schreef:
Nou sorry hoor, het is een paard en geen mens. De gedachten gang van een paard is heel anders, die denken niet in termen van ik houd van iemand.


Paarden zijn idd geen mensen, dat klopt.
Een van de belangrijkste dingen in hun gedachten is: veiligheid.
.... iemand die veiligheid biedt is dus lief.
Citaat:
Eten en snoeperij daar houden ze van en de mens die hun dat bezorgd is op dat moment lief.

Zo zou je het kunnen noemen, maar ik vind het meer 'kopen'.
(Bedenk ook hij nijdig zowel mensen als dieren worden als ze denken dat er eten / lekkers komt - en dan word je voor de mal gehouden....!)
Citaat:
Natuurlijk vinden ze de ene mens aardiger dan de ander maar ze gaan echt geen spelletjes met je doen omdat ze van je houden.

Een paard is juist zo leuk omdat het dier graag wil samenwerken.
.... maar als je midden in het eten staat is het des paards om tussen het spelen door te eten.

Citaat:
Als ze er geen zin meer aan hebben stoppen ze gewoon en denken niet "zij houd van mij dus laat ik maar meedoen" die hersens hebben ze niet.
Behalve dat paarden erg slim zijn, doen de meeste paarden de gekste dingen voor hun mensen.
Ik heb ruiters horen zeggen (... en ik geloof het grif...) dat op het moment dat iets voor hun mens belangrijk was, ze echt hun beste beetje voorzetten.
(Okee, je moest wel de hulpen geven en zo, maar de oefeningen lukten op concours beter dan thuis.)

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:06

Lukte oefeningen op concours beter omdat de paarden hun best wilden doen voor hun mens, of gewoon omdat ze scherper waren door de vreemde omgeving?

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:10

Natuurlijk houd ze wel van je. Paarden, en voornamelijk haflingers, eten gewoon veel liever.
Probeer een halstertouw aan het halster te maken zodat je wat meer haar aandacht hebt. Ga ook nieuwe dingen met haar doen en als dit haar motiveert kun je het misschien met brokjes of stukjes wortel belonen(Eventueel met een clicker).
Paarden zijn heel gevoelig, als ik geirriteerd word dan denkt mijn haflinger ook van; laat maar. En raakt hij zelf erg gespannen. probeer het dus echt na 2-3 keer gelijk af te sluiten, ik heb inmiddels engelen geduld maar dit moet echt opgebouwd worden, werk voor jou dus! :+
Ga gewoon lekker met der aan de slag en leer haar beter kennen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:33

Ik heb mijn Fjord al 12 jaar. De keren dat ze me volgde, of in de wei uit zichzelf naar me toe kwam zijn op 2 handen te tellen, mss? :')
Meestal idd aan t grazen of op zoek naar een plukje gras, zoals het een koudbloed betaamd.

Dat betekent niet dat ze niet van me houdt. De liefde gaat bij haar nu eenmaal als eerste door de maag... En qua karakter is ze nu eenmaal introvert; niet alle paarden hebben hetzelfde karakter.
Er zijn echt wel momenten dat mijn Fjordje wel contact zoekt; zoals bvb met poetsen dat ze even haar neusje bij me steekt. Ze doet dat alleen wat subtieler en terughoudender dan een paard wat heel erg speels is en graag aandacht vraagt.
Ik denk dat jij vast ook wel van dat soort subtiele momentjes hebt gehad met je verzorgpony!

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:55

Houden van... Dat is toch vooral iets wat voor mensen betekenis heeft en minder voor paarden. Je kunt wel een goede band hebben met je paard, maar dat een paard echt van je houdt, ja hij zal vooral van je houden als je lekkere wortels geeft, hem kriebelt op plekken die hij graag heeft, maar voor een paard ben je ook zo vervangbaar. Als je besluit niet meer te komen en en er komt een ander verzorgmeisje dat hem aandacht en wortelen heeft, dan zal hij daar weinig over denken :) . Maar wat ik eerder zei, een goede band hebben met je paard kan daarentegen natuurlijk wel! Dus veel plezier samen!

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ik ben bang dat mijn verzorgpony niet van me houd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:32

Janneke 2 Kennelijk doe jij een poging mijn lezing beter uit te leggen. Maar dan moet je het wel goed doen. Ik zeg bijv niet dat je ze eten moet geven om ze te kopen. En als een paard geen zin meer heeft stopt hij. Een paard die niet stopt heeft dus nog wel zin.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 01:04

Je bekijkt het allemaal een beetje te "vermenselijkt" denk ik.

Een paard volgt niet omdat hij je lief vind. Een paard volgt omdat hij je interessant vind (omdat je bijvoorbeeld die wortel bij je hebt); of omdat hij weet dat dat de bedoeling is en werkwillig is; of omdat hij volgzaam is en jou als leider beschouwt.

Schreeuwen is uit den boze. Of je nou fluistert, normaal praat of schreeuwt - hij verstaat je toch niet. Het geeft alleen weer dat jij gefrustreerd bent, en in een taal praat waar een dier niks van verstaat. Als je gefrustreerd raakt van de samenwerking met het paard, laat het dan voor wat het is, want daar heeft niemand wat aan. Hoewel je paard je niet verstaat, begrijpt hij de toon wel - en hij zal van dat schreeuwen niet blij/werkwillig worden. Integendeel.

Wat is "houden van" voor een paard? Ik heb de mijne nu bijna 10 jaar. Vind ze me leuk? Zeker, vooral wanneer ik haar niet te veel lastig val :+ Ze vind me vooral leuk wanneer ik haar haar eten geef, en wanneer ik haar borstel, en haar kriebel-plekjes krab. Ze vind me vooral geweldig wanneer ik haar uier schoonmaak :+
Houdt ze van mij? Ik hoop het, van harte! Maar ik geloof niet dat zij dat gevoel ervaart op dezelfde manier als ik dat naar haar toe doe. Gewoon doordat paarden niet op dezelfde manier denken/voelen als wij. Ze kunnen best een voorkeur hebben naar een mens toe, zeker, maar dat gevoel zal je niet verkrijgen door te lopen schreeuwen.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:17

pillow schreef:
Janneke 2 Kennelijk doe jij een poging mijn lezing beter uit te leggen. Maar dan moet je het wel goed doen. Ik zeg bijv niet dat je ze eten moet geven om ze te kopen. En als een paard geen zin meer heeft stopt hij. Een paard die niet stopt heeft dus nog wel zin.

Please, ik schreef dat ik eten geven ervaar als 'liefde willen kopen'.
En dat het in mijn ervaring risicovol is, zelfs als beloning. (= Nog al wat paarden verwachten iets lekkers als een willekeurig mens met de handen in de zak gaat, wat 'swinters nog wel eens wil gebeuren.)

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:35

Janneke2 schreef:
pillow schreef:
Janneke 2 Kennelijk doe jij een poging mijn lezing beter uit te leggen. Maar dan moet je het wel goed doen. Ik zeg bijv niet dat je ze eten moet geven om ze te kopen. En als een paard geen zin meer heeft stopt hij. Een paard die niet stopt heeft dus nog wel zin.

Please, ik schreef dat ik eten geven ervaar als 'liefde willen kopen'.
En dat het in mijn ervaring risicovol is, zelfs als beloning. (= Nog al wat paarden verwachten iets lekkers als een willekeurig mens met de handen in de zak gaat, wat 'swinters nog wel eens wil gebeuren.)

Dus jij geeft je paard geen eten. Want dat is wat ik zeg. Ik heb het nergens over kopen of belonen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:54

Suzanne F. schreef:
Paarden houden over het algemeen alleen van eten en niet zozeer van mensen. Ja, de mensen die ze eten geven dan.
Gewoon lekker gaan rijden en af en toe een wortel geven en dan gaat het vast prima.

Paarden kunnen wel degelijk ook van mensen houden.Maar dat moet je opbouwen en verdienen.