Twijfel, wat is jullie mening?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Twijfel, wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 21:18

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma en ben toe aan de mening van iemand die buiten deze situatie staat. Om te beginnen ben ik op niet zo'n leuke manier weggegaan bij mijn vorige verzorgplekje en ben ik beetje het vertrouwen verloren. Dit is niet heel erg relevant voor dit topic dus dat houd ik liever privé. Maar goed toen stond ik daar weer zonder paard en een vervelend gevoel. Eigenlijk was ik vrijwel meteen van mening dat ik weer opzoek wilde gaan naar een nieuw plekje, omdat mijn passie toch echt wel bij het paardrijden ligt. Ik was nog geen drie dagen gestopt bij mijn vorige bijrijdpaard en ik wordt al weer benaderd door een oude bekenden die aangaf dat ik een leuke combi met haar paard zou kunnen vormen. Het is een pony met een gebruiksaanwijzing aan de hand, maar ontzettend lief onder het zadel waar alleen de knopjes als galop nog op moet worden bevestigd. Haar paard staat 5 minuten van mijn huis vandaan en op deze pensionstal wordt dus ook alles voor je geregeld. Het zou dus alleen gaan om de beweging en daarom wordt er ook een bijdrage van 100 euro per maand gevraagd. Nu ben ik eerstejaars hbo student en heb ik een weekend baantje waar ik mijn geld mee verdien. 100 euro is dus voor mij niet zomaar een bedrag en daarom heb ik met mijn ouders afgesproken dat we de lease kosten 50/50 zouden doen als het het paardje "waard" is.

Nu ben ik bij het paard wezen kijken en merkte ik al gauw dat dit wel een projectje wordt en dat ik hier vooral vanaf de grond mee aan de slag kan gaan. Bij de stal is alles aanwezig en er is ontzettend veel mogelijk, alleen voel ik me er niet ontzettend enthousiast over. Ik ben een rustig persoon in de omgang met paarden, maar ook wel heel erg perfectionistisch. Zo voel ik me dus eigenlijk te "onervaren" en ben ik bang dat ik iedere maand 100 euro voor niks besteed. Daarnaast ben ik na mijn laatste plekje erg gaan twijfelen of ik wel in de paardenwereld verder wil. Zoals ik al eerder aangaf ben ik best wel een beetje het vertrouwen en het plezier in het verzorgen van paarden verloren, ook al heb ik dit al vanaf mijn 12ste gedaan. Aan de andere kant kriebelt het ook wel weer om hiermee aan de slag te gaan, omdat ik zeker weet dat ik heel veel van dit paard kan gaan leren. Ook is paarden altijd mijn ontspanning geweest en is het heerlijk om te combineren met mijn zelfstudie.

Uiteindelijk heeft de eigenaresse aangegeven dat ze graag met mij aan de slag wilt gaan, maar ik heb haar gezegd dat ik er eerst nog even goed over na wil gaan denken. Ik wil niet weer een overhaaste beslissing maken waar ik misschien achteraf spijt van ga krijgen.
Nu is dus mijn vraag; Wat vinden jullie van deze situatie? Zou ik nog een keertje langs gaan om eventueel aan te voelen hoe het paard onder het zadel is of kan ik beter dit aanbod laten gaan?

Alvast bedankt voor de reacties :)


Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:21

Dit klinkt alsof jij een paard onder het zadel moet gaan corrigeren en daar zelf nog voor moet betalen ook. Ik snap je twijfel daarbij prima. :) Het is ook wel snel na je kennelijk vervelende laatste ervaring en je twijfelt over paarden. Las anders eerst eens een pauze in. Doe drie maanden geen paarden. Kriebelt het dan? Ga je dan weer op zoek.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 14-01-21 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lola. <3

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Twijfel, wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:24

Persoonlijk zou ik ook niet gaan betalen voor een projectpaardje. Wat is de reden dat ze een verzorger zoeken?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:26

Wat goed dat je er op deze manier over nadenkt! Is het een idee om te bespreken met de eigenaar of een deel van de €100 besteed kan worden aan lessen met dit paardje? Dan heb je hulp met het paardje en ben je het geld niet ‘kwijt’. En de eigenaar krijgt er een beter paard voor terug!

Volg mijn reis als beginnend paardenfotograaf @Cheyennevlottes_fotografie

Kastro Apache mijn vriendje sinds 19-06-2021

goldyc

Berichten: 745
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:28

Wat is de bedoeling van je verzorgpaardje? Moet jij betalen om het paardje dingen te leren? Jij betaalt om met een paard te rijden voor je plezier; niet om er telkens te staan met een onzeker/slecht gevoel of een paard op te leiden. Ik vind 100 per maand voor een halve stal niet te veel, maar dan is het wel de bedoeling dat je gewoon 2/3x in de week kan rijden voor je plezier, niet omdat je een paard moet opleiden. Dan vind ik dat je het voor veel minder (symbolische bijdrage, of ev. zelf je les betalen), of zelfs gratis zou moeten kunnen doen. Als je nog twijfelt, zou ik dat aangeven bij de eigenaar. Eventueel kan je idd eens kijken om eens te rijden, als dat ook niet bevalt, weet je meteen dat je het niet moet doen. Op die manier kan je, mocht je beslissen om het niet te doen, ook geen spijt krijgen dat je 'm niet getest hebt onder het zadel.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 21:31

cissy schreef:
Persoonlijk zou ik ook niet gaan betalen voor een projectpaardje. Wat is de reden dat ze een verzorger zoeken?


De andere eigenaresse is wat onzeker aangelegd wat dus niet echt een lekker combi is met deze gevoelige pony. Ze zoeken dus echt iemand die actief aan de slag gaat met het rijden puur omdat deze merrie zelf zoveel plezier uit het werken haalt. Ook denkt de eigenaresse dat ik samen met deze pony wel ver zou kunnen komen.

De bijdrage is echt omdat ik alleen maar beweging hoef te geven en voor verder niks hoef te zorgen. Daarnaast gaat het inderdaad vooral tijd kosten om eerst het vertrouwen aan de hand op te bouwen en daarna zou dit ook onder het zadel het geval zijn. De galop beheerst ze nog niet zo goed waardoor ze gaat bokken, omdat ze het zelf dan een beetje kwijt is.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:33

Het paard is een projectje en de eigenaresse wil jou als bijrijder. Ik neem aan dat ze hiermee hoopt dat haar paard zal bijleren dus dan vind ik het niet erg logisch dat je hiervoor zou moeten betalen. Je helpt haar dus ze zou beter jou een bijdrage hiervoor geven.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 21:33

Cheyenne0252 schreef:
Wat goed dat je er op deze manier over nadenkt! Is het een idee om te bespreken met de eigenaar of een deel van de €100 besteed kan worden aan lessen met dit paardje? Dan heb je hulp met het paardje en ben je het geld niet ‘kwijt’. En de eigenaar krijgt er een beter paard voor terug!


Dat is misschien wel een goed idee! Oorspronkelijk is het 75 euro in de maand, maar ze willen dus dat je graag gaat lessen waardoor er ook nog eens 25 euro bovenop komt.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:35

Ik denk dat het helemaal niet raar is om je terughoudendheid te bespreken met de eigenaar.

En kijken of je iets af kan spreken van sowieso een proefperiode, en of je inderdaad overeen kan komen dat je (een deel) van dat geld in lessen steekt :j

Ik vind het nogal wat om (als je toch al niet veel te besteden hebt, en ook nog gevraagd bent door de eigenaar) te gaan betalen voor een projectje.

Nu is 1 en ander wel afhankelijk van de situatie van de eigenaar en wat je er mee zou mogen, hoeveel vrijheid, hoeveel dagen in de week... maar zoals je het nu stelt komt het niet heel aantrekkelijk over.

Betalen voor lessen zou dan leuker zijn en voor alle partijen een goede investering :)

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 21:36

goldyc schreef:
Wat is de bedoeling van je verzorgpaardje? Moet jij betalen om het paardje dingen te leren? Jij betaalt om met een paard te rijden voor je plezier; niet om er telkens te staan met een onzeker/slecht gevoel of een paard op te leiden. Ik vind 100 per maand voor een halve stal niet te veel, maar dan is het wel de bedoeling dat je gewoon 2/3x in de week kan rijden voor je plezier, niet omdat je een paard moet opleiden. Dan vind ik dat je het voor veel minder (symbolische bijdrage, of ev. zelf je les betalen), of zelfs gratis zou moeten kunnen doen. Als je nog twijfelt, zou ik dat aangeven bij de eigenaar. Eventueel kan je idd eens kijken om eens te rijden, als dat ook niet bevalt, weet je meteen dat je het niet moet doen. Op die manier kan je, mocht je beslissen om het niet te doen, ook geen spijt krijgen dat je 'm niet getest hebt onder het zadel.


Precies en ik denk dat daar dan ook vooral voor mijn twijfels zorgen.. Ik heb eigenlijk altijd gratis paarden bij gereden of ik betaalde voor mijn lessen, dus dit is ook wel geheel nieuw voor mij. Daarnaast zie ik mij eigenlijk ook nog niet op die stal rondlopen en mis ik echt een beetje mijn enthousiasme.

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:37

Ik heb nog nooit gehoord van een paard dat gaat bokken, omdat ze het goed wil doen. Dat is dus niet de reden.
Weinig balans wellicht? Of ongemak ergens door. Dat lijkt me eerder.
Ik vind eigenlijk ook niet dat je hier zo’n hoge bijdrage voor moet gaan betalen.

[o]

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:39

Voor zo’n projectpaard betaal je normaal gesproken de persoon die daarmee aan de slag gaat.

Ik zou het toch eens f2f met de eigenaresse bespreken, misschien is een proefperiode mogelijk.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 21:39

pmarena schreef:
Ik denk dat het helemaal niet raar is om je terughoudendheid te bespreken met de eigenaar.

En kijken of je iets af kan spreken van sowieso een proefperiode, en of je inderdaad overeen kan komen dat je (een deel) van dat geld in lessen steekt :j

Ik vind het nogal wat om (als je toch al niet veel te besteden hebt, en ook nog gevraagd bent door de eigenaar) te gaan betalen voor een projectje.

Nu is 1 en ander wel afhankelijk van de situatie van de eigenaar en wat je er mee zou mogen, hoeveel vrijheid, hoeveel dagen in de week... maar zoals je het nu stelt komt het niet heel aantrekkelijk over.

Betalen voor lessen zou dan leuker zijn en voor alle partijen een goede investering :)


Een goed idee om eens over die proefperiode te beginnen. Als je zoveel geld betaald is het dan ook handig om iets van een leasecontractje op te stellen? Zoals ik al zei heb ik nog geen ervaring met leasen haha :D

Ik denk dat de bijdrage dus vooral voorkomt uit het feit dat ik wedstrijden mag rijden, haar andere paard er ook eens bij mag pakken, de stalling zelf (binnenbak etc), drie/vier soepele dagen in de week zou kunnen komen en geen klusjes hoef te doen.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:40

Je geeft aan dat je passie bij paardrijden ligt. Kan het zijn dat je best bereid bent een bijdrage te leveren maar je niet direct het gevoel hebt dat dit paard jou geeft wat je zoekt. Het paard is een projectje en misschien wil je nu eerst weer gewoon plezier ervaren met een verzorgpaard.

Je kunt ook een proefperiode afspreken van een maand. Dan ben je hooguit €100,- kwijt wanneer de klik er op welk vlak dan ook niet blijkt te zijn.

Trakehners ☆

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 21:43

ikkedus schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van een paard dat gaat bokken, omdat ze het goed wil doen. Dat is dus niet de reden.
Weinig balans wellicht? Of ongemak ergens door. Dat lijkt me eerder.
Ik vind eigenlijk ook niet dat je hier zo’n hoge bijdrage voor moet gaan betalen.


Haha dat is mijn fout ik had het verkeerd geformuleerd! Wat ik bedoelde was dat de merrie veel spanning opbouwt tijdens het aan galopperen wat ze dus uit in het bokken. Ze is daarin nog erg onzeker en heeft nog weinig balans inderdaad.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Twijfel, wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:44

Hoe oud is ze en hoe lang is ze ohz?

Trakehners ☆

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 21:49

Lindaonline schreef:
Hoe oud is ze en hoe lang is ze ohz?


Is een e pony van 7 jaar oud, maar wel echt met een verleden. Op de vorige stal was ze echt gevaarlijk werd mij verteld, maar dat is er nu helemaal uit (zeggen ze). De drukte op de vorige stal zouden voor teveel prikkels zorgen wat deze pony dus uitten in dat soort gedrag.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:50

Lief mens,
Je kunt er heel lang over nadenken maar daar ga je geen meter mee opschieten. In het leven moet je soms springen. Gewoon ja zeggen als je iets leuk vind en dan maar zien.
We worden allemaal wel eens teleurgesteld, maar daar gaat het helemaal niet om, het gaat om het plezier wat we in de tussentijd gehad hebben.
Jij zegt dat dit paard wel een projectje is. Dat kan, maar dat wil toch niet zeggen dat jij dat in je eentje en op korte termijn voor elkaar moet krijgen.

Zo ik had even last van mening en nu staat hij hier.

Bejaarde bokkers weten meer

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:54

Sowieso kun je altijd een tijdje aankijken of je het wat vindt.
Dat kun je dan bespreken.
Ik zou het zelf niet laten lopen, als je een aantal maanden probeert kun je altijd nog kiezen of je verder wil.
Ook al is het een project, zolang er vooruitgang is kan dat ontzettend leuk en leerzaam zijn.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:59

Nou, dat klinkt niet als een paard waar je lekker even mee aan de slag gaat om te ontspannen. En dan nog 100 euro toe moeten leggen ook. Ik zou ervoor passen. Voor mij zou het het een of het ander zijn: of betalen voor een paard waar je lekker mee kunt ontspannen, of lekker aan de slag gaan met een projectje waar je niet of weinig voor betaalt.

koeien op de weg...

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:01

Lastig om dat zo te moeten beslissen.
Misschien kan je vragen, zeker omdat zij graag met jou verder willen, een maand, kosteloze proeftijd?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:02

GDG schreef:
Nou, dat klinkt niet als een paard waar je lekker even mee aan de slag gaat om te ontspannen. En dan nog 100 euro toe moeten leggen ook. Ik zou ervoor passen. Voor mij zou het het een of het ander zijn: of betalen voor een paard waar je lekker mee kunt ontspannen, of lekker aan de slag gaan met een projectje waar je niet of weinig voor betaalt.


Ik verschil hierin van mening. Dit is juist een paard waar je met de juiste aanpak relatie en gevoeligheid heel veel kunt bereiken. Het is alleen anders dan er op zitten en je klaar stomen voor de volgende proef. Maar dat wil dan toch niet zeggen dat je daar niet voor moet kiezen of dat je daar niet bij kunt ontspannen...

Bejaarde bokkers weten meer

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:17

stroopkoek schreef:
Lindaonline schreef:
Hoe oud is ze en hoe lang is ze ohz?


Is een e pony van 7 jaar oud, maar wel echt met een verleden. Op de vorige stal was ze echt gevaarlijk werd mij verteld, maar dat is er nu helemaal uit (zeggen ze). De drukte op de vorige stal zouden voor teveel prikkels zorgen wat deze pony dus uitten in dat soort gedrag.


Daar zou ik nog maar eens goed over nadenken. Dit klinkt echt als een project pony. Vind je dat een leuke uitdaging waar je aan toe bent of rijd je liever een minder gecompliceerde pony?
Rijdt de eigenaresse de pony ook en is zij ook degene die jou 'les' gaat geven?
Hoe oud ben jij?
Veel vragen, maar ik snap je twijfels wel.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 14-01-21 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:19

Hm. Ik vind het een beetje lastig. Het zal inderdaad leuk en leerzaam kunnen zijn, alleen krijg ik er een naar gevoel bij dat jij eigenlijk moet betalen om een ander zijn paard te corrigeren. Normaal wordt de ruiter daar namelijk voor betaald (of "gratis"). Ik denk dat je het echt zelf moet beslissen, je kunt eventueel gewoon proberen en altijd nog aangeven dat het niks wordt.
Let overigens aub wel op dat het paard dit niet doet uit ongemak.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-21 22:20

senna21 schreef:
stroopkoek schreef:

Is een e pony van 7 jaar oud, maar wel echt met een verleden. Op de vorige stal was ze echt gevaarlijk werd mij verteld, maar dat is er nu helemaal uit (zeggen ze). De drukte op de vorige stal zouden voor teveel prikkels zorgen wat deze pony dus uitten in dat soort gedrag.


Daar zou ik nog maar eens goed over nadenken. Dit klinkt echt als een project pony.
Rijdt de eigenaresse de pony ook?
Hoe oud ben jij?


De ene eigenaresse rijd de pony niet en de andere eigenaresse kan nu wegens ziekte niet rijden. Ik ben bijna 18!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker