Jullie lijken allebei heel blij met elkaar, anders doe je dit niet al 10 jaar samen. Je haalt er dus beide voordeel uit, lijkt mij. Net om die reden zou ik haar uitnodigen voor een kop koffie, om dit eens rustig te bespreken. Je zou natuurlijk best wel een andere bijrijder kunnen vinden, maar als deze het al 10 jaar goed doet met jouw paard, zou ik toch echt proberen dit op te lossen

Beetje sneu van haar kant dat ze gewoon niet reageert natuurlijk. Maar als dit het enige akkefietje is waar jij je de afgelopen 10 jaar aan gestoord hebt, zou ik jullie samenwerking wel de moeite waard vinden het te proberen aan te kaarten en hopelijk op te lossen

Wie weet zegt ze: sorry, maar ik heb écht geen tijd om poep te scheppen, misschien vinden we een compromis door nu toch een kleine bijdrage te leveren in de vorm van euries?
Ik zeg maar wat hoor.
Als jij echt zoiets hebt van "ik wil niet speciaal op die ene dag naar stal moeten gaan om poep te scheppen terwijl zij net op die dag vrolijk gaat rijden met mijn paard", snap ik dat ook best. Maar het zou zonde zijn nu gewoon de handdoek in de ring te gooien, gezien het feit dat het al 10 jaar goed gaat tussen jullie, en tussen haar en jouw paard.
Als ik al 10 jaar bijrijder zou zijn van een paard, zou ik dat poep scheppen er gerust willen bijnemen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe haar agenda er uit ziet, en/of haar motivatie. Ze is mee verhuisd dus is duidelijk wel gehecht aan je paard, dat lijkt me al een goed begin.
Nodig haar uit voor een kop koffie, en praat er over. Vraag haar of ze het wilt doen, en zoniet, waarom niet. Indien ze echt een gegronde reden heeft, valt er misschien een oplossing te vinden. Zoniet, kan je alsnog op zoek gaan naar een bijrijder die ook het poep scheppen er wilt bijnemen.
Ik zou in ieder geval het gesprek aangaan. Een nee heb je, een ja kan je krijgen.