Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:16

DonDon schreef:
Ik ben ook als manege ruiter begonnen. Uiteindelijk werd ik gevraagd door mijn instructrice om haar pony te rijden. Dit heb ik gedaan een aantal jaren en was een wereld van verschil. Heb ik heel veel van geleerd. Ja ik was 16 en toen waren op een gegeven moment andere dingen leuker en had ik geen zin meer. Tot mijn 19e geen bijrijder meer geweest tot ik zelf een pony kon veroorloven. Als manege ruiter moet je ook ergens beginnen. Ik heb ook bijrijders gehad en die kwamen dan in de pubertijd en dan was t vaak klaar.. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg naar de perfecte match...

Ik was ook manegeruiter en werkte al vanaf mijn 14e mee op stal om gratis paard te mogen rijden. Daardoor kreeg ik veel pensionpaarden bij te rijden soms omdat de eigenaar te weinig tijd had en soms omdat paard kuren had of om de jonge garde zadelmak te maken. Zij waren altijd de vragende partij en gaven nog geld toe ook!
Tegenwoordig lijkt het wel andersom, dat eigenaren geld laten betalen om hun paard te laten rijden als ze zelf te weinig tijd hebben.


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:18

Nala schreef:
Er zijn er genoeg die dat soort dingen ook super leuk vinden om te doen. Mijn vorige bijrijdster wisselde vaak af, en liet liever het rijden ook wel eens links liggen om te grondwerken, helemaal prima.

Het antwoord op de buitenrit vraag is al gegeven: Ik wandel mee en we wisselen af.

Moet je toch hard kunnen lopen wil je 'n galopperend paard bij houden! Of moet je telkens op en neer naar de wandelaar? Ik heb toch iets andere ideeen over 'n buitenrit 8-)

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:22

elnienjo schreef:
Nala schreef:
Er zijn er genoeg die dat soort dingen ook super leuk vinden om te doen. Mijn vorige bijrijdster wisselde vaak af, en liet liever het rijden ook wel eens links liggen om te grondwerken, helemaal prima.

Het antwoord op de buitenrit vraag is al gegeven: Ik wandel mee en we wisselen af.

Moet je toch hard kunnen lopen wil je 'n galopperend paard bij houden! Of moet je telkens op en neer naar de wandelaar? Ik heb toch iets andere ideeen over 'n buitenrit 8-)


Daar zou ik ook niet aan beginnen en heb ik zelf alleen met mijn kind gedaan (ik op de fiets), die een verzorgpony had en te jong was om alleen het bos in te gaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:26

pien_2010 schreef:
Daar zou ik ook niet aan beginnen en heb ik zelf alleen met mijn kind gedaan (ik op de fiets), die een verzorgpony had en te jong was om alleen het bos in te gaan.

Dat vind ik begrijpelijk.

Toen ik zelf 'n paard had en als ik op vakantie ging dus ook iemand liet rijden, dan liet ik ze vrij. Uiteraard kende ik dan diegenes rijstijl en had ik ze al 'ns op m'n paard gezet om te kijken of dat werkte. Zo ben ik ook altijd behandeld door degenen wiens paarden ik reed, er moet toch gewoon vertrouwen zijn.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 00:28

elnienjo schreef:
Nala schreef:
Er zijn er genoeg die dat soort dingen ook super leuk vinden om te doen. Mijn vorige bijrijdster wisselde vaak af, en liet liever het rijden ook wel eens links liggen om te grondwerken, helemaal prima.

Het antwoord op de buitenrit vraag is al gegeven: Ik wandel mee en we wisselen af.

Moet je toch hard kunnen lopen wil je 'n galopperend paard bij houden! Of moet je telkens op en neer naar de wandelaar? Ik heb toch iets andere ideeen over 'n buitenrit 8-)


We hebben hier vooral tractorsporen die langs de velden bergop lopen en dan stoppen en in akkers overgaan. Die galopperen we omhoog en stappen we naar beneden, dus dan wacht een van de twee beneden. Verder zijn we hier niet gezegend met kilometers aan galop mogelijkheden, dus dat ene stukje, dan wacht de een maar even op de ander.

Ik ben geen control freak die alles neurotisch in de hand wil houden. Dit is gewoon een ander soort bijrijdpaard als de meesten gewend zijn.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Zelda_Link

Berichten: 215
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 07:40

SVRL schreef:
Komt er dan toch op neer dat je als bijrijder voorwaarden mag stellen, maar als eigenaar niet. Zo klinkt het toch. Wil je als eigenaar iemand met ervaring, 18 plus, niet te zwaar of niet te groot en die ook nog helpt met klusjes of een bijdrage betaald, dan ben je blijkbaar te veeleisend. Maar een potentiële bijrijder mag je wel zeggen dat ie niet eens komt kijken als er ook maar iets in je beleid zit wat hem of haar niet aan staat.


Wie zegt dat eigenaren geen eisen mogen stellen? Natuurlijk wel! Dat is juist duidelijk.

En ik pas mij aan heel veel dingen aan. Mijn huidige bijrijdpaarden staan ook op een stal waar ik zelf niet voor zou kiezen en ook met de eigenaar zijn keuzes ben ik het niet altijd eens, maar daar hoort bij mij nog over. Ik verzorg deze paarden nu 8 jaar met veel liefde en 3 keer in de week, weer of geen weer. In die 8 jaar maar 2 keer afgezegd: 1 keer wegens griep en 1 keer omdat ik naar de spoed afdeling in het ziekenhuis moest. Beide keren zelf een stalgenoot geregeld voor de verzorging. Eigenaar heeft uiteraard ook eisen : 18+, niet zwaarder dan 70 kg zijn, mesten, waterbakken, zadel en hoofdstel eens in de zoveel tijd vetten, gangpad vegen, één keer in de maand les nemen, allemaal logische en normale eisen. Dat is logisch. En er gaan veel dingen niet zoals ik het zou doen (dan bedoel ik niet wat betreft de eisen, maar betreft wat er gevoerd wordt, de accommodatie, het beleid voor de hoeven etc). Maar daar zou ik nooit iets van zeggen.

Het ging mij (en ik denk de meeste andere bijrijders die hier reageren) niet over het niet willen aanpassen: we passen ons in heel veel dingen aan aan de eigenaar. Het ging om je niet aanpassen aan fundamenteel onjuiste zaken waar écht iets mis is. En dan al voor je er aan begonnen bent, dus het is niet zo dat je paard of eigenaar van de een op de andere dag laat zitten. Je begint er gewoon niet aan. Waarom zou je als bijrijder niet het recht hebben paarden te weigeren omdat het echt tegen je normen en waarden ingaat? Ik snap dat echt niet...

Ook de advertentie van TS zou ik Links laten liggen, ik vind buitenrijden waar áltijd iemand meeloopt echt niet leuk (af en toe zou ik best leuk vinden. Maar altijd gaat mij te ver), maar dat is heel iets anders en een compleet andere motivatie dan een paard weigeren waar het welzijn al in de basis niet in orde is.

Je mag mij best verwend noemen als je dat vindt omdat ik geen paard wil verzorgen waar ik van minuut tot minuut op de vingers word gekeken, maar ik vind het bizar dat Mighty_Mike mij verwend noemde omdat ik weiger een paard te verzorgen waar de eigenaar zelf echt slecht voor zorgt.

Je moet je als bijrijder aanpassen maar je hoeft heus niet alles te slikken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:42

Nala schreef:
We hebben hier vooral tractorsporen die langs de velden bergop lopen en dan stoppen en in akkers overgaan. Die galopperen we omhoog en stappen we naar beneden, dus dan wacht een van de twee beneden. Verder zijn we hier niet gezegend met kilometers aan galop mogelijkheden, dus dat ene stukje, dan wacht de een maar even op de ander.

Ik ben geen control freak die alles neurotisch in de hand wil houden. Dit is gewoon een ander soort bijrijdpaard als de meesten gewend zijn.

Komt toch behoorlijk control freak over dat je je bijrijder al bij voorbaat nooit gaat vertrouwen zelfstandig te mogen rijden. Het zou voor mij een no go zijn.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:47

pien_2010 schreef:
Daar is geen woord frans bij, SVRL _O- Ik snap wat je bedoelt.

Ik ga morgen weer rijden. De eigenaar en ik gaan buiten rijden. De eigenaar wil zwemmen met de paarden dus gaan we dat doen. Ze will ook een bepaalde route, ik vind het allemaal goed en leuk. Ik wil als we langs een open weiland komen paar dressuur oefeningetjes doen, want paard houdt kaak nog ietwat teveel vast (is al stukken beter na 2x rijden) en ik will eventjes kijken wat Balou wel of niet kent, ze is verbaasd en nieuwsgierig. Wordt vast weer heel gezellig en leuk.
We verheugen ons erop.

Hier moet ik stiekem om lachen.

Bijrijder appt, is het goed dat ik vandaag alleen doe longeren? Ja = goed.
Bijrijder appt, is het goed dat ik vandaag rij? Rij je mee? Ja =goed
Bijrijder appt, is het goed dat ik vandaag alleen doe tutten? Ja = goed.
Haar dag, haar feestje :D
Ben ook erg blij met haar :j

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:06

SVRL schreef:
Komt er dan toch op neer dat je als bijrijder voorwaarden mag stellen, maar als eigenaar niet. Zo klinkt het toch. Wil je als eigenaar iemand met ervaring, 18 plus, niet te zwaar of niet te groot en die ook nog helpt met klusjes of een bijdrage betaald, dan ben je blijkbaar te veeleisend. Maar een potentiële bijrijder mag je wel zeggen dat ie niet eens komt kijken als er ook maar iets in je beleid zit wat hem of haar niet aan staat.


Hoe kom je aan die conclusie? :+ Tuurlijk mogen eigenaars eisen stellen, liefst zelfs.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:09

elnienjo schreef:
En wat heeft 'n bijrijder aan grondwerk/vrijspringen?

Eh iets met afwisselend bezig zijn met een paard?
Ik hoef er echt niet altijd maar op te zitten. Met grondwerk leer je naast het rijden je paard ook goed kennen en dat heeft soms zelfs wel voordeel met rijden. Zo vind ik schriktraining naast het paard ( en later eventueel er ook op) ook heel leuk en nuttig om te doen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:42

Nala schreef:
We hebben hier vooral tractorsporen die langs de velden bergop lopen en dan stoppen en in akkers overgaan. Die galopperen we omhoog en stappen we naar beneden, dus dan wacht een van de twee beneden. Verder zijn we hier niet gezegend met kilometers aan galop mogelijkheden, dus dat ene stukje, dan wacht de een maar even op de ander.

Ik ben geen control freak die alles neurotisch in de hand wil houden. Dit is gewoon een ander soort bijrijdpaard als de meesten gewend zijn.


Ik denk dat iedereen zijn eigen paard 'speciaal' vindt. Mijn IJs is ook speciaal. Als je hem niet aanstaat lig je er in 5 minuten naast. Ik was, en ben, ervan overtuigd dat niemand (behalve ik dan) ermee overweg kan, met zijn gebruiksaanwijzing.
Toch heb ik voor hem een tijdje een bijrijdstertje gehad. Jong meisje nog. Deed er ook allerlei gekkigheden mee met touwhalster en springen zonder tuig. En weet je wat? Gjafar vond het allemaal best. Meisje heeft nu een eigen paard gekregen en komt niet meer, en weer denk ik : nee, niemand kan met Gjafar overweg, helaas...
Denk eigenlijk dat het tussen onze oren zit :D

Born to slide, forced to work

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:12

Zelda_Link schreef:
SVRL schreef:
Komt er dan toch op neer dat je als bijrijder voorwaarden mag stellen, maar als eigenaar niet. Zo klinkt het toch. Wil je als eigenaar iemand met ervaring, 18 plus, niet te zwaar of niet te groot en die ook nog helpt met klusjes of een bijdrage betaald, dan ben je blijkbaar te veeleisend. Maar een potentiële bijrijder mag je wel zeggen dat ie niet eens komt kijken als er ook maar iets in je beleid zit wat hem of haar niet aan staat.


Wie zegt dat eigenaren geen eisen mogen stellen? Natuurlijk wel! Dat is juist duidelijk.

En ik pas mij aan heel veel dingen aan. Mijn huidige bijrijdpaarden staan ook op een stal waar ik zelf niet voor zou kiezen en ook met de eigenaar zijn keuzes ben ik het niet altijd eens, maar daar hoort bij mij nog over. Ik verzorg deze paarden nu 8 jaar met veel liefde en 3 keer in de week, weer of geen weer. In die 8 jaar maar 2 keer afgezegd: 1 keer wegens griep en 1 keer omdat ik naar de spoed afdeling in het ziekenhuis moest. Beide keren zelf een stalgenoot geregeld voor de verzorging. Eigenaar heeft uiteraard ook eisen : 18+, niet zwaarder dan 70 kg zijn, mesten, waterbakken, zadel en hoofdstel eens in de zoveel tijd vetten, gangpad vegen, één keer in de maand les nemen, allemaal logische en normale eisen. Dat is logisch. En er gaan veel dingen niet zoals ik het zou doen (dan bedoel ik niet wat betreft de eisen, maar betreft wat er gevoerd wordt, de accommodatie, het beleid voor de hoeven etc). Maar daar zou ik nooit iets van zeggen.

Het ging mij (en ik denk de meeste andere bijrijders die hier reageren) niet over het niet willen aanpassen: we passen ons in heel veel dingen aan aan de eigenaar. Het ging om je niet aanpassen aan fundamenteel onjuiste zaken waar écht iets mis is. En dan al voor je er aan begonnen bent, dus het is niet zo dat je paard of eigenaar van de een op de andere dag laat zitten. Je begint er gewoon niet aan. Waarom zou je als bijrijder niet het recht hebben paarden te weigeren omdat het echt tegen je normen en waarden ingaat? Ik snap dat echt niet...

Ook de advertentie van TS zou ik Links laten liggen, ik vind buitenrijden waar áltijd iemand meeloopt echt niet leuk (af en toe zou ik best leuk vinden. Maar altijd gaat mij te ver), maar dat is heel iets anders en een compleet andere motivatie dan een paard weigeren waar het welzijn al in de basis niet in orde is.

Je mag mij best verwend noemen als je dat vindt omdat ik geen paard wil verzorgen waar ik van minuut tot minuut op de vingers word gekeken, maar ik vind het bizar dat Mighty_Mike mij verwend noemde omdat ik weiger een paard te verzorgen waar de eigenaar zelf echt slecht voor zorgt.

Je moet je als bijrijder aanpassen maar je hoeft heus niet alles te slikken.


Zeldalink, dan heb je niet goed gelezen. Ik noem jou nergens verwend omdat je weigert een paard te verzorgen waar de eigenaar zelf slecht voor zorgt. Ik noem je reactie die je gaf dat je niet alles hoefde te doen wat de "almachtige eigenaar" zegt wel verwend. Je mag zeker je eigen wensen hebben, dan is het aan jou of je wilt bijrijden of niet, maar de eigenaar is toch echt degene die de keuzes voor zijn/haar paard mag maken. Ben je het er niet mee eens, jammer, maar dat je dan een eigenaar 'almachtig' noemt vind ik dat zeker een verwende opmerking van een bijrijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:02

Gini schreef:
SVRL schreef:
Komt er dan toch op neer dat je als bijrijder voorwaarden mag stellen, maar als eigenaar niet. Zo klinkt het toch. Wil je als eigenaar iemand met ervaring, 18 plus, niet te zwaar of niet te groot en die ook nog helpt met klusjes of een bijdrage betaald, dan ben je blijkbaar te veeleisend. Maar een potentiële bijrijder mag je wel zeggen dat ie niet eens komt kijken als er ook maar iets in je beleid zit wat hem of haar niet aan staat.


Hoe kom je aan die conclusie? :+ Tuurlijk mogen eigenaars eisen stellen, liefst zelfs.


Hoe ik aan die conclusie kom? Er werd hier gediscuteerd over paarden die maar 3 uur buiten komen. Je goed recht om dat te weigeren, maar anderen dan beschuldigen dat ze meewerken aan dierenleed, dat gaat voor mij te ver. Als iemand anders wel bij zulke paarden wil verzorgen dan is dat evengoed hun keuze.

Ergens anders laat iemand zich negatief uit over eigenaars waarvan de paarden geen spriet gras zien. Wel, dat is bij mij het geval. 2 van de 3 mogen niet op gras, bij de 3de wordt het afgeraden omdat hij begint te schuren na het grazen. Aangezien een advertentie kort en bondig hoort te zijn, is dat info die ik geef wanneer er meer info gevraagd wordt. Heel fijn om te weten dat ik door mensen bestempeld zal worden als dierenmishandelaar omdat mijn paarden voor hun gezondheid niet op gras mogen.

Zelfde als het gaat over met bit of bitloos rijden. Jij rijdt met bit? Oh, dan heb ik geen interesse en een sneer hoe dier onvriendelijk een bit wel is. Zelf mee gemaakt. Ben aan het toewerken naar bitloos rijden, maar dat daar wel wat werk in kruipt, werd door die potentiële bijrijder niet begrepen. Hoef niet iemand die zo zwart/wit denkt, maar vind zo'n houding wel triest.

Daarnaast was er hier ook iemand die onbegrip had voor eigenaars die 18 plus vragen. Sorry hoor, is een goed recht van de eigenaar. Ik heb na de slechte ervaring met verzorgster 1 best wel een heel eisenpakket, zou dat alleen nooit in een advertentie durven zetten, weet nu al dat de hel dan zou los breken. En dat bedoel ik dan met mijn punt dat potentiële bijrijders wel hun eisen mogen stellen en paarden mogen en eigenaars niet. Ik durf niet eens in dit topic eerlijk zeggen wat voor mij een deal-breaker zou zijn. Maakt dat ik wel mogelijks het risico loop om iemand aan huis te halen die niet bij mij en mijn paarden past. Dus ja, ik heb het gevoel dat de potentiële verzorger sterker staat als de eigenaar en dat gevoel wordt alleen nog meer bevestigd door de reacties hier.

Bij mij moet een bijrijder trouwens geen klusjes doen en geen bijdrage betalen. Ik maak er ook geen probleem van als er last minute afgezegd worden. Alleen buiten rijden kan, maar dan moet er wel iemand thuis zijn. Ik wil niet het risico lopen dat mijn hond bijt als wij er niet zijn. Mijn verzorgster kan wel de wei in op zulke dagen, maar kan langs die weg niet op stap gaan. Als wij op vakantie gaan, moeten ze niet eens voor de paarden zorgen, heb iemand die dat tegen betaling doet. Ik laat de keuze volledig aan mijn verzorgster en haar moeder. Als zij zeggen dat zij de zorg voor mijn paarden op zich willen nemen, mag mijn verzorgster komen, lukt dat niet, komt de persoon die ik moet betalen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:22

Maar dat zijn dan toch gewoon wensen en voorkeuren van die bijrijder? Als een persoon enkel bitloos wilt rijden, dan kan die dat voorstellen aan de eigenaar, als de eigenaar dat absoluut niet wilt, dan scheiden de wegen van beiden. Niemand is fout, niemand is verwend, niemand is veeleisend. Hetzelfde met de andere voorkeuren en eisen die je opsomt. Als de voorkeuren van bijrijder en eigenaar niet overeenkomen, is er simpelweg geen match.

Het enige probleem dat ik mogelijks zie, is wanneer de boodschap op een onvriendelijke manier of met een sneer overgebracht wordt, maar dat heeft dan meer met karakter en opvoeding van die persoon te maken.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:39

Maar het is af en toe wel erg zwart wit, ik vind dat een paard zolang buiten moet staan of bitloos moet kunnen, maar er wordt niet gevraagd naar hoe het komt dat het wellicht niet zo is. Welzijn van het paard wordt in een aantal opmerkingen hier tussen neus en lippen door bijna veroordeeld, zeker mogen bijrijders wensen hebben, maar er lijkt weinig begrip af en toe voor zaken de andere kant op en komt idd veroordelend over, begrijp de reactie van SVRL heel goed.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:03

Voordeel van op 'n manege staan met je paard vond ik wel dat je zicht had op andere ruiters en hun manier van rijden. Zo'n geitenwollensokkentype (een bit is zielig enzo) die zou ik niet overwegen als bijrijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:12

MightyMike schreef:
Maar het is af en toe wel erg zwart wit, ik vind dat een paard zolang buiten moet staan of bitloos moet kunnen, maar er wordt niet gevraagd naar hoe het komt dat het wellicht niet zo is. Welzijn van het paard wordt in een aantal opmerkingen hier tussen neus en lippen door bijna veroordeeld, zeker mogen bijrijders wensen hebben, maar er lijkt weinig begrip af en toe voor zaken de andere kant op en komt idd veroordelend over, begrijp de reactie van SVRL heel goed.


Bedankt, toch iemand die begrijpt wat ik bedoel.

Mijn oude ruin bloeide helemaal open toen ik bitloos ging, wilde niet anders als bitloos met de jonge. Blijkt dat jonkie een heel gevoelige neus heeft, osteo vermoed dat ie ooit een trap gehad heeft. Ik ben ermee aan de slag om hem toch aan mijn side pull te laten wennen, ondertussen rijden we buiten nog wel met bit. Destijds ook netjes aangegeven waarom dit paard met bit gereden werd, waarop een bot antwoord terug kwam. Dan vind ik idd dat je als potentiële verzorgster veel eisen stelt.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:52

SVRL: Ik snap je heel goed hoor.
Ik heb helaas begin deze maand mijn paard verkocht. De reden?
Mijn huidige stal is verkocht en ik kan geen stal meer vinden in de buurt die aan mijn welzijnseisen voor mijn paard voldoet.
Ik heb eigenaren gevonden die daar wel aan voldoen.

Dit betekent niet dat ik mij bij een bijrijdpaard niet aan kan / wil passen.

Communicatie is het toverwoord en je kan als eigenaar eisen stellen. De (potentiële) bijrijder kan vragen waarom iets zo is of gedaan word ipv meteen denken of zeggen dit word niks.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:01

Ineke2 schreef:
Communicatie is het toverwoord en je kan als eigenaar eisen stellen. De (potentiële) bijrijder kan vragen waarom iets zo is of gedaan word ipv meteen denken of zeggen dit word niks.

Zonet heerlijke buitenrit gehad op bij rijd paard Babou. Ik heb de eigenaar zo bedankt en zij vertelde dat zij zo blij met mij is. Ik mag hem voortaan ook alleen mee nemen, maar ik vind 1x in de week genoeg en leuk om het met haar samen te doen. Ik had mijn bikini aan onder mijn rijkleding, dus alles van het paard gegooid op hoofdstel na, via het trapje dat ik bij me had op de blote rug geklommen en met Babou heerlijk wezen zwemmen. Ze vindt dat erg gaaf, zolang als het niet te lang duurt. Ik heb het gevoel dat ze het snel koud heeft (Arabische achtergrond wellicht), dus heerlijk gezwommen , kort maar krachtig na een heerlijke struin buiten rit. De eigenaar weet dat ik galopperen wat angstig vind (rug en bok verleden van Hercule) en ze geeft me alle ruimte om mijn tijd te nemen voordat ik dit durf. Ik weet dat zij zooo graag galoppeert maar haar paard is nog niet goed genoeg ervoor→ te weinig conditie.
Eigenlijk hoort het zo → niet zeuren en genieten in een win-win situatie, elkaar van alles gunnen en goed communiceren.

BarbaraNova

Berichten: 4193
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:10

@sevke, ik heb ook echt van die speciale portretten hoor. T is niet de eerste keer dat er weer iemand naast ligt die denkt het wel even te gaan doen...
Ik wil graag een verzorgster/bijrijdster, heb nu ook een erg leuke meid, maar die heeft er dus ook al naast gelegen. Dus moeten toch verder gaan oefenen zodat ze hem beter leert kennen zodat ze beter weet hoe ze met hem om moet gaan...

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:34

pien_2010 schreef:
Ineke2 schreef:
Communicatie is het toverwoord en je kan als eigenaar eisen stellen. De (potentiële) bijrijder kan vragen waarom iets zo is of gedaan word ipv meteen denken of zeggen dit word niks.

Zonet heerlijke buitenrit gehad op bij rijd paard Babou. Ik heb de eigenaar zo bedankt en zij vertelde dat zij zo blij met mij is. Ik mag hem voortaan ook alleen mee nemen, maar ik vind 1x in de week genoeg en leuk om het met haar samen te doen. Ik had mijn bikini aan onder mijn rijkleding, dus alles van het paard gegooid op hoofdstel na, via het trapje dat ik bij me had op de blote rug geklommen en met Babou heerlijk wezen zwemmen. Ze vindt dat erg gaaf, zolang als het niet te lang duurt. Ik heb het gevoel dat ze het snel koud heeft (Arabische achtergrond wellicht), dus heerlijk gezwommen , kort maar krachtig na een heerlijke struin buiten rit. De eigenaar weet dat ik galopperen wat angstig vind (rug en bok verleden van Hercule) en ze geeft me alle ruimte om mijn tijd te nemen voordat ik dit durf. Ik weet dat zij zooo graag galoppeert maar haar paard is nog niet goed genoeg ervoor→ te weinig conditie.
Eigenlijk hoort het zo → niet zeuren en genieten in een win-win situatie, elkaar van alles gunnen en goed communiceren.

Fijn voor je Pien dat jullie zo samen kunnen genieten!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:47

Met op de wei bedoel ik buiten komen, kan idd ook op goede paddocks hoor. Ik bedoel gewoon dus geen plaats waar het paard bijna alleen maar op stal staat :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

pien_2010

Berichten: 43078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:58

anjali schreef:
pien_2010 schreef:

Zonet heerlijke buitenrit gehad op bij rijd paard Babou. Ik heb de eigenaar zo bedankt en zij vertelde dat zij zo blij met mij is. Ik mag hem voortaan ook alleen mee nemen, maar ik vind 1x in de week genoeg en leuk om het met haar samen te doen. Ik had mijn bikini aan onder mijn rijkleding, dus alles van het paard gegooid op hoofdstel na, via het trapje dat ik bij me had op de blote rug geklommen en met Babou heerlijk wezen zwemmen. Ze vindt dat erg gaaf, zolang als het niet te lang duurt. Ik heb het gevoel dat ze het snel koud heeft (Arabische achtergrond wellicht), dus heerlijk gezwommen , kort maar krachtig na een heerlijke struin buiten rit. De eigenaar weet dat ik galopperen wat angstig vind (rug en bok verleden van Hercule) en ze geeft me alle ruimte om mijn tijd te nemen voordat ik dit durf. Ik weet dat zij zooo graag galoppeert maar haar paard is nog niet goed genoeg ervoor→ te weinig conditie.
Eigenlijk hoort het zo → niet zeuren en genieten in een win-win situatie, elkaar van alles gunnen en goed communiceren.

Fijn voor je Pien dat jullie zo samen kunnen genieten!


Dank je Anjali, het verzacht het gemis en verdriet van mijn paarden |( → pinkt klein traantje weg. Het helpt me echt om het gemis van mijn vrienden een plaats te geven. En ik vind het heel bijzonder dat Babou en ik, ook zeker van haar uit, zo'n klik hebben met elkaar. NOrmaal is zij wat te moeilijk voor bijrijders hoorde ik vandaag→ dus de bijrijders gaan altijd op super brave Jesper, iets dat ik niet zo begrijp. Ze is echt super braaf, en tja er zit wel een kop op. Maar dat zit ook op alle merens, nietwaar Nala :D ;) → dus daar heb ik wel mee leren omgaan.

Ik begrijp Nala wel hoor. Een merens kan heel koppig zijn. Maar omdat ik er altijd bij was hier, de gasten op Chico of Hercule gingen en ik op Polie (Polie was wat heet en die vind het niet fijn anderen op haar rug want vindt rijden niet zo heel erg tof met al die dingen die ze tegen komt onderweg en met mij is ze heel dapper) reden de paarden gewoon heel erg braaf. Ook een reden dat ik op Babou niet verlang om alleen mee naar buiten te gaan. Ik ken de weg daar niet en je kunt hier echt enorm verdwalen, maar Babou denk ik, is een stuk lastiger alleen en acht van mij hoeft dat niet zo om dat aan te pakken, want ze is immers niet van mij en huis van eigenaar staat te koop, dus dit bijrijden zou wel eens korte pret kunnen worden.

Poekkie

Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:27

Wat fijn dat je een leuke rit en een leuk paard had pien!

Wel vind ik een eigenaar die mee op buitenrit gaat toch nog iets anders dan een eigenaar die er ook heel de tijd zal zijn voor bakwerk.

Kijk, ik zou mijn paard nooit alleen met iemand meegeven naar buiten. Dat vind ik geen vreemde eis. (Ok, als een stalgenootje of iemand anders mee is ook prima, ik hoef er niet zelf bij te zijn).

Maar voor bakwerk zou ik het echt wel voldoende vinden om een smsje te krijgen met ‘xx was ok vandaag’ de eerste weken en daarna hoeft zelfs dat niet. Er is toch ook een stuk vertrouwen dat je moet kunnen geven. (En ja de eerste Paar keer rijden is dat ook logisch dat er een eigenaar bij is, dat is ook niet gek.)

Paardengek in hart en nieren!

Anoniem

Re: Verzorgsters en bijrijders... Steeds verwender?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:40

Ik besef door dit topic hoe dierbaar mijn verzorgster/bijrijder voor me is. Heb haar dan ook een berichtje gestuurd om haar te zeggen hoe blij ik met haar ben.

Zij mag van mij overigens wel alleen op buitenrit. Voel me vandaag niet zo lekker, dus straks gaat ze alleen op pad.

Met de vorige zat de communicatie echt fout, vandaar dat ik eerst 18 plus zocht. Deze meid is echter totaal anders, kan echt alles met haar bespreken en we zijn beiden heel soepel. Geeft een wereld van verschil natuurlijk en maakt het veel fijner om met mekaar om te gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers