Wat kun je doen met shetlanders(die niets kennen)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marika_15
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-07-20

Wat kun je doen met shetlanders(die niets kennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 00:42

Ik en een vriendin hebben paar verzorgshetlanders die bij ons in de buurt staan.Maar de eigenaar fokt er alleen mee en daardoor krijgen ze eigenlijk nooit aandacht en zijn de soms best vals.Ik denk dat we der nu ongeveer bijna een jaartje er bijna elke dag heen gaan, meestal poetsen we ze dan een beetje of proberen we soms een keer het halster om te doen maar verder kunnen we eigenlijk niets.

Weet iemand misschien iets waardoor ze minder schuw en bang worden?of iets wat ze heel leuk vinden om te doen.We hebben soms wel eens balkjes in de wei gelegd kijken of ze dat leuk vinden maar aangezien ze nog best jong zijn is dat denk ik ook niet zo verstandig om dat te vaak te doen.Over een tijdje komen er wel weer wat oudere waarvan sommige wel een beetje gewend zijn aan aandacht en dat soort dingen.Wat zou leuk zijn om daar mee te doen we zijn al voordat ze weg gingen een beetje begonnen met vrijheidsdressuur maar dat ging niet heel goed.En heeft iemand misschien ook tips hoe je ervoor kan zorgen dat ze het halster minder eng vinden?


Marigold

Berichten: 12554
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Wat kun je doen met shetlanders(die niets kennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 01:52

Ik had vroeger ook dergelijke verzorgshetlanders. Ging elke keer eerst water bijvullen, en daarna rondje langs de omheining maken en door het weitje, zien of alles veilig en oké was.
Nam wortels of brood mee om ze bij te voeren. (Eigenaar was een oude man die alles prima vond, idd elk jaar veulens erbij).
Je ziet dan dat er ‘vanzelf’ één nieuwschierig wordt en bij je in de buurt komt.
En zo spelenderwijs, op een natuurlijke manier, kan je er dan steeds meer mee. Van aanraken naar borstelen naar halstermak maken en oefeningen doen.
Zijn de pony’s nu na een jaar nog niet aan het halster gewend dan? Normaal hoeft dat geen probleem te zijn.
Veel plezier met de pony’s in elk geval. :)

Paarden ❤️

Marika_15
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-07-20

Re: Wat kun je doen met shetlanders(die niets kennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 09:33

Wij zijn denk ik iets van 3 maanden geleden met het het halster begonnen en 2 kunnen hem wel om.Eentje daarvan wordt heel druk en probeert weg te rennen en je te bijten, hij is er al een keer er vandoor gegaan toen liep alles goed af maar we willen het niet voor de 2e keer.En de andere shet probeert ons alleen maar te bijten als we met hem gaan lopen.Maar wel heel erg bedankt!

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:38

Hoe reageren ze op aaien/kroelen?

Als je zonder druk/dwang het halster om krijgt; even kriebelen op hun favoriete plek. Van eten als beloning kunnen ze happerig worden.

Lopen hetzelfde verhaal. Niet aan het touw trekken, gewoon rustig 'stap' zeggen (en af en toe herhalen). Zet hij een paar stappen; belonen. Zet hij geen stappen; wachten en weer 'stap' zeggen. Op een gegeven moment krijgen ze door dat ze worden beloond als ze gaan bewegen. Eventueel kan dit eerst ook zonder touw.

Marika_15
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-07-20

Re: Wat kun je doen met shetlanders(die niets kennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 09:50

Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers