Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-20 18:10

Hey bokkers,

Ik heb altijd heel veel geluk gehad met mijn verzorgpaarden, en gun dit dus ook iemand anders. Ik heb nu al een paar keer op zoekertjes van anderen gereageerd, maar ze haken allemaal af zodra ik aangeef erbij te willen zijn.

Ik heb geen bijrijder of verzorger nodig, maar gun het gewoon iemand. Ik wil er echter wel bij zijn omdat mijn merrie zo haar nukken heeft en ik gewoon zeker wil zijn dat het goed zit. Ik vind het ook gewoon leuk/interessant haar met anderen aan het werk te zien, ter afwisseling.

Is dit nou zo gek/raar? Ik heb zelf 6 jaar lang verzorgpaarden gehad en vond het juist leuk als de eigenaresse erbij was.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:17

Hier ook een ervaren bijrijder en heb het altijd alleen maar van toegevoegde waarde als de eigenaar erbij was. Nou waren ze er meestal alleen de eerste paar keer bij en daarna spraken we om de zoveel tijd af, of ze kwamen eens bij les of wedstrijden kijken les (of ik ging bij hun les kijken).

Dus nee, geen vreemd verzoek als je het uitlegt zoals je hier doet. Als het erg wantrouwig of controlerend overkomt dan zouden er als bijrijder bij mij wel alarmbellen afgaan.


TROY (2019) & LAYS (2014)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:17

Vriendin van mij is m'n bijrijder en verzorgster, maar we doen het samen. Super leuk. Maar mocht het iemand anders zijn had ik er ook altijd bijgeweest. Heb de tijd er ook voor, alleen omdat ik zelf soms iets te angstig kan zijn is hulp fijn.

Tango1979

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:19

Nee vind ik absoluut geen vreemd verzoek van jouw kant. Ik denk wel dat je als je het op deze manier aanpakt, je echt iemand tegen het lijf moet lopen die daar open voor staat. Of wiens ideeën over paarden houden en rijden heel erg op een lijn ligt met jouw ideeën

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:20

Ikzelf voel me dan zo bekeken en daar word ik dan onzeker van. Vond het alleen prettig als de eigenaresse instructrice was en me dan les gaf. Maar kan natuurlijk ook gezellig zijn. Misschien zelf een advertentie plaatsen en dat erin zetten? Dan reageren mensen alleen als ze dat zelf ook zien zitten.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:22

Toen ik bijrijder had kwam de eigenaar in het begin een paar keer mee en daarna regelmatig een keer. We waren ook bevriend dus was altijd gezellig. En goed om af te stemmen met elkaar.
Toen ik voor m'n eigen paard een bijrijdster had was ik er in het begin ook bij. Hij is eenkennig en sensibel, dus wilde graag zien hoe ze op elkaar afstemden voor ik helemaal "los" liet. Was ook gewoon erg prettig en zou ik weer zo doen mocht ik weer een bijrijdster in de arm nemen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:23

Ik zou het ook niet prettig vinden eigenlijk. De eerste paar x graag, maar laat me daarna aub gaan en vertrouw me. Het zou inderdaad voor mij ook een reden zijn om niet jouw bijrijder te willen worden.
Nou heb ik veel ervaring en ben een rustige recreatieve ruiter. Met jonge meiden zou ik ook wel wat langer vinger aan de poms willen houden.

[o]

xmarritw

Berichten: 457
Geregistreerd: 22-04-19
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:29

ikkedus schreef:
Ik zou het ook niet prettig vinden eigenlijk. De eerste paar x graag, maar laat me daarna aub gaan en vertrouw me. Het zou inderdaad voor mij ook een reden zijn om niet jouw bijrijder te willen worden.
Nou heb ik veel ervaring en ben een rustige recreatieve ruiter. Met jonge meiden zou ik ook wel wat langer vinger aan de poms willen houden.

Hier sluit ik mij bij aan. De eerste paar keer heel prettig en soms bij elkaar kijken ook, maar niet elke keer. Als iemand kijkt, zeker de eigenaar dan wordt ik altijd toch wat onzeker in mijn rijden. zeker als de toeschouwer ook tips geeft en dergelijke. Daarbij zou ik ook heel erg het gevoel krijgen jouw tijd te verspillen en dus steeds sneller gaan opzadelen, los stappen, tussendoor stappen enz.

Jara van de Edelweiss B+11 L1+1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:30

Lijkt mij eigenlijk alleen maar leuk :) dus ik zou geen bezwaar hebben.

LWDaisy

Berichten: 4713
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:32

xmarritw schreef:
ikkedus schreef:
Ik zou het ook niet prettig vinden eigenlijk. De eerste paar x graag, maar laat me daarna aub gaan en vertrouw me. Het zou inderdaad voor mij ook een reden zijn om niet jouw bijrijder te willen worden.
Nou heb ik veel ervaring en ben een rustige recreatieve ruiter. Met jonge meiden zou ik ook wel wat langer vinger aan de poms willen houden.

Hier sluit ik mij bij aan. De eerste paar keer heel prettig en soms bij elkaar kijken ook, maar niet elke keer. Als iemand kijkt, zeker de eigenaar dan wordt ik altijd toch wat onzeker in mijn rijden. zeker als de toeschouwer ook tips geeft en dergelijke. Daarbij zou ik ook heel erg het gevoel krijgen jouw tijd te verspillen en dus steeds sneller gaan opzadelen, los stappen, tussendoor stappen enz.


Helemaal mee eens :)
Ik heb voor mijn paard ook even een bijrijder gehad. In het begin bleef ik ook in de buurt, maar daarna moet je dat toch loslaten :)

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:32

Dat je er de eerste paar keren bij wilt zijn, vind ik normaal. Je wilt als eigenaar toch weten of het daadwerkelijk klikt tussen ruiter en paard en dat alles ook gewoon vlotjes verloopt. Ook als bijrijder kan het op het begin nog wel handig zijn om tips en advies mee te krijgen van de eigenaar, die kent het paard tenslotte.

Maar dan, moet ik eerlijk bekennen, komt wel de tijd van afspenen. Een eigenaar die er altijd bij wilt zijn met als enige doel naar mij te kijken terwijl ik met het paard bezig ben, zou ik hoogst ongemakkelijk vinden. Micromanagen getuigt meestal van weinig vertrouwen en moeilijk dingen uit handen durven geven. Waarom wil je erbij blijven?

Ik heb ook lang verzorg- en bijrijdpaarden gehad en uiteraard sprak ik wel eens met de eigenaars af om samen te gaan en dan was het altijd heel gezellig. Maar daarbuiten mocht ik ook in mijn eigen tijd gaan en dat is wat nu eenmaal het fijne is aan een bijrijdpaard. Als je iedere week moet plannen en alleen kan gaan wanneer de eigenaar gaat, dan is het leuke, het exclusieve van een bijrijdpaard er snel af. Wat als je twee weken lang alleen door de dag kan en de eigenaar juist alleen in de avonden? Dan kan je twee weken niet naar je bijrijdpaard?

Solistar

Berichten: 766
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:33

Eens met Seliene en ikkedus. Ik vind het niet fijn elke x 'bekeken' te worden, en vind t gewoon leuk om zelf met een paard aan te klooien zonder op de klok te kijken (zou me toch wat opgejaagd voelen op de 1 of andere manier). En heb ook geen zin om verplicht gezellig te moeten doen. Ik kom voor het paard, niet voor de mensen zeg maar.. Eerste paar x, tuurlijk ga je dan samen. Of een x samen op buitenrit (iemand op de fiets oud), gezellig! Maar daarnaast zou ik alleen willen gaan.

De lol voor mij van een bijrijdpaard op die manier is dat het toch een beetje als eigen paard voelde. Met de eigenaar erbij zou ik dat gevoel niet hebben.
Laatst bijgewerkt door Solistar op 18-06-20 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:33

Ik ben er in het begin ook bij,als ik zie dat het goed gaat laat ik het los.
Nu staan ze bij mij in huis,dus af en toe kan ik wel een blik werpen vanuit de tuin.Ik snap wel dat iemand liever alleen bezig is,ik vraag ook altijd of ik mag kijken als ze lessen. Dat vind ik leuk om te zien.

Goof

Berichten: 28607
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:33

Ik zou me niet serieus genomen voelen. Ik zou als volwassen verzorgster niet zitten te wachten op constante toezicht. Het klinkt alsof je de controle niet kunt loslaten.

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:35

xmarritw schreef:
ikkedus schreef:
Ik zou het ook niet prettig vinden eigenlijk. De eerste paar x graag, maar laat me daarna aub gaan en vertrouw me. Het zou inderdaad voor mij ook een reden zijn om niet jouw bijrijder te willen worden.
Nou heb ik veel ervaring en ben een rustige recreatieve ruiter. Met jonge meiden zou ik ook wel wat langer vinger aan de poms willen houden.

Hier sluit ik mij bij aan. De eerste paar keer heel prettig en soms bij elkaar kijken ook, maar niet elke keer. Als iemand kijkt, zeker de eigenaar dan wordt ik altijd toch wat onzeker in mijn rijden. zeker als de toeschouwer ook tips geeft en dergelijke. Daarbij zou ik ook heel erg het gevoel krijgen jouw tijd te verspillen en dus steeds sneller gaan opzadelen, los stappen, tussendoor stappen enz.


Dit zou ook voor mij gelden :)

Paardengek in hart en nieren!

ravellie

Berichten: 3068
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:38

Ik ben zelf zowel eigenaar als verzorger geweest.
Af en toe als eigenaar erbij, alleen maar prettig, leerzaam en je leert elkaar goed kennen.

Maar er altijd bij zijn?
Zelf zou ik dat niet prettig vinden.
Je komt voor je ontspanning naar een paard of pony toe, wilt er mee aan de slag en er een band mee opbouwen.
Ik zou er zelf bloednerveus van worden als er altijd iemand bij zou staan.

Kijk, als je gericht les gaat geven ofzo. is het wat anders.
maar dan is het ook niet meer echt een verzorgpaard.

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:41

Eerste paar keer erbij zijn OK, maar daarna er alsnog bij zijn om en naar mij zitten kijken. Nee daar krijg ik de kriebels van.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:44

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-20 18:45

Het is ook niet bedoeld als creepy zitten kijken vanuit een hoekje hé _O-

Maar gewoon gezellig kletsen, samen van de pony en de natuur genieten.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:46

Maar wat als ik een uur wil tutten met jouw paard en eigenlijk juist net niet wil kletsen omdat ik de vermoeiende werkdag (en bijhorende mensen ;) ) achter mij wil laten?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Als eigenaar bij verzorg/bijrijdster zijn, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:48

Ja, ik vind het raar.

Ik ben super blij dat ik er een dag niet hoef te zijn. Heb geen super makkelijk paard, maar iemand anders kan er ook prima mee overweg. Eerste paar keren ben ik erbij, maar dan haak ik snel af.

Zou het zelf ook echt niet relaxed vinden.

XxLMMxX
Berichten: 3121
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:49

Ik ben eigenaar. Ben er altijd de eerste paar keer bij.
In het verleden weleens te snel mensen losgelaten en daar heb ik van geleerd. Nu spreek ik vaak een soort proefmaand af, kan ruiter zelf aan de slag hoor, maar ben ik in de buurt indien er hulp nodig is.

Als ik zie dat het goed gaat dan laat ik het los. Fijner voor de verzorger als ze gewoon kunnen gaan zonder dat ik erbij ben. En als het niet goed gaat, dan heb je dat in die proefmaand wel al door.

Wel is het zo dat ik het geluk heb twee paarden te hebben. Ik maak nu nog afentoe buitenritjes met mijn bijrijders. Gewoon omdat we dat leuk vinden. Soms een tijdje niet. Maar dan houden ze me op whatsapp wel op De hoogte hoe het gaat. Of ik kom ze toevallig op stal tegen.

Wat jij aanbiedt zijn de meeste ruiters niet naar opzoek denk ik. Maar als dat voor jou het beste voelt moet je dat doen. Ik denk alleen dat het dan handig is zelf een zoekertje te plaatsen.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:51

Goof schreef:
Ik zou me niet serieus genomen voelen. Ik zou als volwassen verzorgster niet zitten te wachten op constante toezicht. Het klinkt alsof je de controle niet kunt loslaten.

Ik zocht juist iemand om mee samen buiten te rijden..
Dat gaf ik ook aan als ik reageerde op iemand zijn advertentie.

Had 1 iemand die kwam en dacht gelijk naar buiten te kunnen.
Toen ik aangaf, wij gaan eerst in de bak om te kijken hoe je rijdt en of het klikt met het paard ,was er al een grote teleurstelling zichtbaar.
Vertelde ook dat ze best alleen mocht komen rijden (als het goed ging), maar dan alleen in de bak maar toen was bij haar de lol er af want zij wilde juist alleen buiten gaan rijden.
Na 5 minuten in de bak wist ik al dat haar rijdcapaciteiten veel minder waren dan door haar voorgesteld en toen ik zei.. je gaat voorlopig niet naar buiten..is zij weggegaan en heb ik haar nooit meer terug gezien :+

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:51

Als diegene ook gewoon gaat rijden ofzo, dan vind ik het totaal geen punt. Maar vaak vinden eigenaren het eigenlijk niet leuk om hun paard bezig te zien met een ander. Je paard gaat zich ook aan die persoon hechten, naar die toetrekken en knuffelen.. Soms in plaats van met jou. Ook kan een verzorger een keer gewoon een slechte dag hebben waardoor je je gaat irriteren. Of je paard kan iets bij de verzorger wel en bij jou nog niet. Allemaal van die dingen die best kunnen wringen..


Bij mijn laatste vp ging ik best vaak samen met de eigenaar maar haar beschouw ik inmiddels als een vriendin dus dat moet je net treffen. Meestal was het contract met de eigenaar van .. niet zo leuk. Meer een beetje niveau burencontact ofzoiets

Nanu

Berichten: 93
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:52

Ik ben ook bijrijdster en de eigenaresse is er soms bij, maar haar schoonzus (waar de paarden staan) is er altijd bij en ik vind het persoonlijk heel gezellig en nuttig. We helpen elkaar, hebben het over van alles en nog wat en ze helpt mij altijd met het verbeteren van mijn rijden. Heb echter hiervoor een paard gereden waar de eigenaar heel soms kwam kijken, maar dat vond ik toen niet leuk, vanwege meningsverschillen

Go where no one goes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers