dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SofieL_95
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-05-20

dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 18:05

Hallo iedereen!

Ik zit met een dilemma:

Sinds kort is onze pony (23 jaar) op pensioen door artrose. We zijn nu volop bezig met voor hem een leuke weide of kleine stalling te vinden waar hij elke dag van zijn pensioen kan genieten.

Nu zit het zo: ik dacht altijd dat het paard dat hierna zou komen op eigen kosten zou zijn (ben bijna klaar met studeren enzo) dus begon me stilaan in te lezen voor een verzorgpaard of bijrijdpaard te zoeken. Nu blijkt niet zo makkelijk te vinden in Limburg (BE) en zei mijn mama opeens van "gaan we uitkijken naar een paard voor jou dan of wat doen we?". Deze vraag zag ik nu niet aankomen, maar uiteraard werd ik er wel blij van.

Nu: ga ik best nu al voor een eigen paard (waar de stallingskosten en aankoopprijs door mijn mama worden betaald tot ik afgestudeerd heb en werk heb) of kijk toch nog voor een jaartje of langer voor een verzorgpaard/bijrijdpaard? Over een jaar studeer ik af, maar weet nog niet in welke regio ik juist ga werken en waar ik met mijn vriend ga wonen (en dus weet ik ook niet of ik mijn paard eventueel over een jaar moet verplaatsen).

Kunnen jullie ook wat ervaringen delen met een verzorgpaard of bijrijdpaard? Klinkt allemaal wel goed maar heb het nog nooit meegemaakt (is er veel discussie? kan je echt genoeg met dat paard bezig zijn dan? Kijken de eigenaars niet teveel op jouw vingers?)

Groetjes!
SofieL_95


Sintara

Berichten: 7381
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [TAO] dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:11

Hoi sofie, ik heb altijd verzorgpaarden/leasepaarden gehad. De eigenaren waren en zijn allemaal anders.. Het kan best lastig zijn om zowel een paard als eigenaar te vinden die je past. Maak een lijstje met wat je belangrijk vindt, en dingen waar je je in kunt schikken.

Dan kan je altijd even rondkijken en vragen of zoiets beschikbaar is. Als je het niet weet te vinden, heb je je antwoord ook, toch?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70508
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:13

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:14

Als je wel geld hebt kun je ook een paard leasen.Dat is veel zakelijker dan een verzorgpaard en je hebt ook meer rechten,die dan wel vantevoren afgesproken moeten zijn.Het voordeel boven kopen is dat je gemakkelijk kunt stoppen als jouw omstandigheden veranderen.Ik heb leasepaarden gehad maar ik hecht me er zoveel aan dat voor mij kopen beter is.Iedere persoon en elke situatie is weer anders.

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:59

Wat koster eigenlijk om een paard te leasen?

Bij ons op de manege in België Diksmuide kan je een paard huren op jaarbasis. Zou dat overwegen zodat ik altijd hetzelfde paard heb om mee te rijden in de manege.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:51

Waarom twijfel je over een eigen paard? Is er meer dan alleen het mogelijk moeten verhuizen van stalling in de toekomst? Ik zou je ook aanraden een lijstje te maken van de voor- en nadelen en te bepalen wat voor jou belangrijk is.

Je kunt daarnaast ook deze twee topics eens doorlezen:
[VP] Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2
[VP] Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Mijn ervaringen met bijrijpaarden zijn positief. Ik heb duidelijke afspraken met de eigenaren wat ik wel en niet doe, ik word niet op mijn vingers gekeken maar laat wel altijd weten wat ik heb gedaan. Maar als je bovenstaande topics doorleest zul je zien dat dat per bijrijdpaard (of eigenlijk per eigenaar) verschilt. Je moet je er in elk geval op instellen dat je je zal moeten schikken naar de wensen en visie van de eigenaar. Ik kan me indenken dat dat lastig is als je de zeggenschap over een eigen paard gewend bent.

Anoniem

Re: dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:05

Ik heb jarenlang bijgereden, maar moet zeggen dat ik veel liever een eigen paard heb. Je kan alles zelf bepalen. Je kunt gaan wanneer je wilt. Nadeel is dan wel dat ook alle kosten voor jezelf zijn. Maar eerlijk ik vind het hebben van een eigen paard geweldig, waardoor de kosten eigenlijk niet zo erg zijn.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:59

Ik heb jarenlang bij gereden. De pony die ik deed, heb ik toen overgenomen en 6 jaar gehad. Deze is pas geleden ingeslapen. Nu rijd ik weer een pony bij, en vind het prima zo.

Word wel heel erg vrij gelaten, al doe in haar pas 4 maanden. Maar ik laat altijd weten wat ik van plan ben om te gaan doen en achteraf wat we hebben gedaan.

Daarvoor was ik ook op zoek en heb ik wel mismatches gehad, maar daar waren we snel achter. Vind nl wel dat de eigenaar altijd leidraad is en dat jij daar als verzorger/bijrijder bij moet passen.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:24

Ik heb zelf geen ervaring met een verzorgpaard of bijrijpaard, maar heb wel al meerdere dingen gezien bij vrienden en kennissen die wel gewerkt hebben met bijrijders / verzorgers. Ik zou er als eigenaar nooit voor kiezen. Enerzijds omwille van de discussies enz en anderzijds omdat je toch verantwoordelijk bent in het geval er iets mis gaat.

Eenmaal meegemaakt dat iemand die de toestemming had om een week een paard te verzorgen en te rijden na die week besloot om zonder toestemming met paard buiten te gaan rijden, met zadel van iemand anders. Ze is van het paard gevallen. Paard weggerend... Ze had niet eens het lef om eigenaar van het paard op de hoogte te brengen.
Verzorgers die springen over gevaarlijke constructies met een paard dat niet gewend is te springen... Ruzie tussen verzorger en eigenaar over wanneer de verzorger komt en wat deze doet...
Kortom, ik ken meer slechte dan goede verhalen, helaas. (En nee, uiteraard ligt het niet altijd aan de verzorger).

Misschien moet je je paard inderdaad verhuizen, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk...
Ik heb mijn pony sinds mijn 16e, heb gestudeerd en hem steeds zelf verzorgd (stond wel in volpension). Toen ik aan mijn stage begon, heb ik hem verhuisd naar een andere stal, dichter bij huis. Enerzijds omdat de zorg daar op dat moment beter was en anderzijds omdat het dichterbij huis was en dus beter te combineren met stage / werk. De combi paard-werk-honden is niet altijd zo simpel, maar als je ervoor kiest om je tijd aan je dieren te spenderen, kan het wel prima vind ik.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:15

Ik heb naast mijn eigen paarden ook altijd paarden van andere gereden. Moet zeggen dat ik heel blij ben met mijn eigen paard. Wat mij tegensprak over bijrijd paarden is dat je (begrijpelijk) weinig te zeggen hebt. Als jij bijv meer hooi nodig vindt en de eigenaar meer brok, daar zou ik al over vallen.

momenteel mag ik alles met mijn bijrijd paard(en). Maar op mijn vorige mocht ik de eerste 3 maanden niet alleen op buitenrit. Begrijpelijk, maar iets om mee rekening te houden. Áls je er al één vindt.

Als je het geld hebt, de tijd, zou ik rustig opzoek gaan naar je eigen paardje. Je weet volgends mij wat het inhoud, dus aan jouw te keuze of je gaat voor alle kosten en lasten van een eigen paard, of een bijrijd paard die moeilijk te vinden is en eventueel beperkt in de omgang..

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Re: dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:47

Ik wil liever een paard van de manege huren voor een lange tijd. Ik heb wat schrik van de extra kosten die erbij komen. Voor een eigen paard heb ik sowieso geen budget. Bijrijder zal ik ook niet doen omdat ik beginner ben. Het is meer de bedoeling om voorbeeld een paard die ik meestal in de manege krijg voor de les te huren voor mezelf zodat ik deze altijd heb op de les en als ik eens niet kan er iemand anders mee rijd. Wat kost een paard eigenlijk? Stalling bij ons kost zo’n 300€ dan heb je nog de les niet hè. Als iemand meer info heeft hierover graag.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:53

Eigen paard is goud waard :D

Ik ben jaren bijrijder (of eigenlijk hoofdruiter want reed ze als enige) geweest en ik heb dat zeker als goed ervaren.
Maar als niet eigenaar zou ik ook zeker dingen anders hebben gedaan. En dat gaat niet en dat is niet fijn.
En ik werd compleet vrij gelaten wat ik met ze deed op een dag, dus daar lag het niet aan.

Wel heb ik mijn eerste eigenste pas gekocht toen ik al een poosje eigen werk had en ook alles zelf kon bekostigen.
Dat vond ik toch wel een fijn gevoel.

Maar aan een eigen paard zitten ook nadelen.
De kosten uiteraard, die met wat pech op kunnen lopen.
De zorgen, ik heb die met een eigen paard toch meer dan de paarden die voor een ander reed.

Dus het is toch de afweging die jij alleen kan maken voor nu.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 27-07-20 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Re: dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:03

Absoluut een eigen paard! Ben ook jaren een bijrijder geweest maar je moet altijd rekening houden met de eigenaren. Die beslissen wat er gebeurt, ook als er wat is of wat dan ook. Vind het ook fijn zelf te kunnen beslissen wat er gebeurt en hoe ik mijn paarden houd. Zeker als jij er zo voorstaat zou ik voor een eigen gaan!

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

heartlandx

Berichten: 36
Geregistreerd: 05-10-20
Woonplaats: Oedelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:56

Ik heb zelf halve stal gedaan en echt nooit meer! Liever mijn eigen :)

Dreaming about a country life on ranch in the middle of nowhere.
"Two feet move your body,
Four feet move the soul."

With a cowgirl soul in a modern world.

Whild_West
Berichten: 55
Geregistreerd: 17-07-20

Re: dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:26

Ik heb een verzorgpaard van 2 jaar dus veel poetsen en grondwerk. Ik heb zelf nog nooit een eigen paard gehad dus ik kan er ook niet mee vergelijken. Ik word niet op m’n vingers gekeken. De dag dat ik bij m’n verzorgpaardje ben, dan ben ik daar alleen.
Ik mag eigenlijk gewoon m’n ding doen behalve met haar van het terrein af (wat ik ook goed begrijp aangezien het paard er nog niet zo lang staat en je direct een drukke weg moet oversteken).
Een verzorg/bijrijdpaard zal vast anders zijn dan een eigen paard. Je verzorgpaard blijft overigens natuurlijk het paard van de eigenaar.
En je moet wel op 1 lijn liggen met de eigenaar (op gebied van training e.d.) bij mij zeker aangezien m’n verzorgpaard nog zo jong is. Plus de stal waar het paard staat heb je zelf niet voor het kiezen.

Lang verhaal kort ik denk dat het hebben van een verzorg/bijrijdpaard zo zijn plus en z’n minpunten heeft.
En dat het heel persoonlijk is of dit past bij jou.
Mocht je meer willen weten dan kun je me ook altijd een bericht sturen :))

Life is a climb but the view is great

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: dilemma: eigen paard of verzorgpaard/bijrijdpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:47

Ik heb beide kanten meegemaakt. Eerst meerdere verzorgpaarden gehad. Veel goede ervaringen gehad. Ook minder goede ervaringen. (Bij vragen ts, je mag een pb sturen, ik ga deze verhalen ivm privacy van alle partijen niet op een openbaar forum zetten).

Toen ik oud genoeg was om te werken en stalling geld te betalen (toen 15 ouders betaalde de rest, nu is alles gewoon voorzien door mijzelf) heb ik gespaard voor mijn huidige pony.
Ikzelf zou als omstandigheden voordoen en ik geen eigen paard(en) meer zou hebben niet terug gaan naar een verzorg-/lease paard.

Ik hou van de vrijheid die een eigen paard hebben is. Maar de zorgen heb je ook. Wat als het dier ziek is? Als je zo gewend bent de enige te zijn voor je paard, dan is het lastig om dit allemaal weer uit handen te geven.

Echter is iedereen anders! Een verzorgpaard is ook erg leuk, en als het echt niet lukt met examens in je laatste jaar/ verhuizen voor werk midden in de randstad, dan zit je nergens aan vast.

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 32 bezoekers