Wat te doen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 13:32

Hey Allemaal!

Even een vraagje, Afgelopen weekend is mijn berijdster gevallen van mij paard en met ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Echt heel naar en vervelend maar ze heeft gelukkig niets gebroken alleen gekneusd.

Nu heeft iemand toen ze eraf was gevallen mijn paard terug in de stal gezet (zadel was niet goed aan gesingeld en hing halverwege haar buik (zijkant).
Tijdens het binnenzetten is mijn zadel langs een houten wand gegaan en is nu beschadigd.
Ik baal echt als een stekker, het zadel is net een jaartje oud.

Zelf heb ik echt geen geld om weer een ander aan te schaffen (als dat stukje verder slijt).

Wat zouden jullie in dit geval doen?
Ik was zelf aan het werk en kon dus niks zien of doen op dat moment.


Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8178
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:40

Wat is er precies aan stuk? Is het niet te repareren?

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 13:42

De zadellepel die rand daar is de stof bijna helemaal door geschaafd.

Rintah

Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:46

Beterschap voor je bijrijdster.

Hebben ze paard met zadel nog aan de zijkant hangend op stal gezet? Zo ja, waarom hebben ze niet eerst het zadel er af gehaald/terug geschoven naar rug? Was paard in paniek en konden ze er niet veilig bij? Of is het zadel al beschadigd terwijl paard los in de bak liep?

Of is het zadel er wel (in de bak) afgehaald maar is het mis gegaan bij het opruimen van het zadel?

Beetje afhankelijk van het hoe en wat en de hoeveelheid paniek die er op dat moment heerste zou ik het of laten gaan, of degene die (mits te gehaast of onzorgvuldig) heeft afgezadeld aansprakelijk stellen voor de schade.
Laatst bijgewerkt door Rintah op 09-03-20 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:46

Juulxx schreef:
De zadellepel die rand daar is de stof bijna helemaal door geschaafd.



Dat kan wel gerepareerd worden . Is wel een prijzige reparatie want het zadel moet helemaal uit elkaar .

Maar een nieuw zadel is niet nodig in dit geval.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 13:49

@rintah Ja dat hebben ze gedaan. In mijn ogen haal je ook eerst het zadel van het paard af. Paard was niet in paniek, echter hoorde ik dat degene die haar op stal zetten wel een beetje paniekerig was aangezien mijn bijrijder echt veel pijn had.
Dus ergens kan ik de situatie wel begrijpen.

Maar toch een zadel eraf halen is 2 min werk.
Sorry ik ben echt licht geïrriteerd, punt een omdat het allemaal voorkomen had kunnen worden.
In meerdere situaties bekeken.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:52

Wat vervelend zeg.. Maar, kan zoiets onder inboedelverzekering vallen? Dat je het zelf kan melden?

Ik snap je wel, ik zou ondanks de vervelende situatie van je bijrijder ook wel geirriteerd zijn als het gaat om mijn gloedje nieuwe zadel.

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 13:54

Oh kijk! Ga eens even mijn verzekering bellen.
Misschien wel!

Zou fijn zijn :')

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:56

Juulxx schreef:
@rintah Ja dat hebben ze gedaan. In mijn ogen haal je ook eerst het zadel van het paard af. Paard was niet in paniek, echter hoorde ik dat degene die haar op stal zetten wel een beetje paniekerig was aangezien mijn bijrijder echt veel pijn had.
Dus ergens kan ik de situatie wel begrijpen.

Maar toch een zadel eraf halen is 2 min werk.
Sorry ik ben echt licht geïrriteerd, punt een omdat het allemaal voorkomen had kunnen worden.
In meerdere situaties bekeken.


2 minuten om een singel lost te maken en het zadel eraf te pakken? Ik zou eerder zeggen dat dat binnen 30 seconden gebeurt was. Heel jammer, gelukkig is het goed afgelopen voor jouw bijrijder.
Ik snap jouw frustratie ook wel. Ik denk dat het WA technisch wel verzekering werk is toch?

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-20 14:00

Heb net mijn verzekering gebeld en ze gaan het uitzoeken voor me.

Dankjewel voor de tip!

Anoniem

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:55

Als je een aansprakelijkheidsverzekering hebt zou je die ook kunnen informeren..

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:20

Diegene die hem op stal heeft gezet zal het via haar verzekering kunnen regelen en je bijrijder, de kosten kunnen op jouw verzekering verhaalt worden. Door ambu is er meteen 385 van eigen risico weg.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:37

ik verplaats deze naar verzorgpaarden, daar past het beter :)

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:46

Ik zou even een stapje verder denken dan alleen je zadel....als jij nu aan je verzekering gaat vragen om schade te vergoeden nav een val en gevolgen daarvan van je bijrijdster staat gelijk ook zwart op wit dat zij van jouw paard gevallen is. Zelfde verhaal als je dit op haar verzekering probeert te verhalen. Ik zou maar serieus rekening houden met de mogelijkheid dat ze dan met die info haar medische kosten weer op jouw verzekering komen verhalen en ik denk zomaar dat dat bedrag iets hoger uit gaat vallen dan je zadel. Voor je stappen gaat zetten zou ik toch even rustig nadenken over of je die weg echt wil inslaan en of dat wel zo in jouw voordeel gaat uitpakken.

Degene aansprakelijk stellen die je paard op stal heeft gezet vind ik trouwens echt bizar en is ook niet realistisch. Niet iedereen functioneert geweldig onder stressvolle omstandigheden. Ze zijn ongetwijfeld enorm geschrokken en hadden heel veel zorgen om de amazone. Zou blij zijn dat je paard er niks aan over heeft gehouden en dat ze in alle hectiek überhaupt hem nog netjes hebben opgevangen.

Kortom laat je emoties even zakken, hopelijk houd je bijrijder en je paard er niets aan over want dat lijkt mij hier de prioriteit. En bekijk dan met een paar dagen eens wat de verstandigste aanpak is.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:01

het ligt er ook een beetje aan wat voor afspraken je met je bijrijdster hierover gemaakt hebt. Ik ben vroeger bijrijdster geweest en had afgesproken dat ik maandelijks een vergoeding gaf waar zij alle schades ed van zou betalen.. uiteindelijk heeft de eigenaar een speciale bijrijdersverzekering afgesloten.. dat was omdat ik op een gegeven moment ook naar buiten ging met ht dier en je dan ook schade bij andere kan aanrichten.... dit is wel al jaren geleden. Ik zelf zou denken.. gelukkig mankeert mijn paard en de bijrijder niks... het zadel is balen maar kan je repareren. Ik snap dat je ervan baalt maar anderzijds.. als je er zelf af was gevallen en t zadel was stuk had je het ook laten repareren.. En die gene aansprakelijk stellen die je paard op stal neer heeft gezet zou ik wel heel cru vinden... dan krijg je rare situaties.....
Je bijrijdster is al haar eigen risico kwijt... dat is ook een slordige 380 euro... als je ook nog eens de zadelreparatiekosten op haar verhaalt en ook bijv dierenartskosten als dat nodig was geweest... ben je denk ik snel je bijrijdster kwijt..

Ik zou wel voor de toekomst hier duidelijke afspraken met haar over maken...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Hutcherson

Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 01:23

0000 schreef:
Ik zou even een stapje verder denken dan alleen je zadel....als jij nu aan je verzekering gaat vragen om schade te vergoeden nav een val en gevolgen daarvan van je bijrijdster staat gelijk ook zwart op wit dat zij van jouw paard gevallen is. Zelfde verhaal als je dit op haar verzekering probeert te verhalen. Ik zou maar serieus rekening houden met de mogelijkheid dat ze dan met die info haar medische kosten weer op jouw verzekering komen verhalen en ik denk zomaar dat dat bedrag iets hoger uit gaat vallen dan je zadel. Voor je stappen gaat zetten zou ik toch even rustig nadenken over of je die weg echt wil inslaan en of dat wel zo in jouw voordeel gaat uitpakken.

Degene aansprakelijk stellen die je paard op stal heeft gezet vind ik trouwens echt bizar en is ook niet realistisch. Niet iedereen functioneert geweldig onder stressvolle omstandigheden. Ze zijn ongetwijfeld enorm geschrokken en hadden heel veel zorgen om de amazone. Zou blij zijn dat je paard er niks aan over heeft gehouden en dat ze in alle hectiek überhaupt hem nog netjes hebben opgevangen.

Kortom laat je emoties even zakken, hopelijk houd je bijrijder en je paard er niets aan over want dat lijkt mij hier de prioriteit. En bekijk dan met een paar dagen eens wat de verstandigste aanpak is.


Dit klopt niet helemaal. Als de bijrijder chronisch letsel overhoud aan de val en daardoor niet meer volledig kan werken, vertraging oploopt op school, etc, pas dan kan letselschade intreden en pas dan gaan verzekeraars van bijrijder en van TS met elkaar om tafel (nee niet eens, ze hebben slechts contact via juristen) om te onderzoeken wat er speelt. Advocaat van bijrijder zal altijd proberen geld van verzekering van TS te krijgen en verzekering van TS gaat volledig in verweer en geeft aan dat er geen chronisch letsel is (zo gaan 8/10 letselschade zaken).
Ook al zou TS schriftelijk bekennen... Dan nog zou haar verzekering ontkennen. De bekentenis heeft weinig waarde. Tevens is er sprake van een eigen risico van 50% bij een leeftijd vanaf 14 jaar van de bijrijder.
De overige 50% is TS aansprakelijk tenzij de verzekeraars redenen zien om daarvan af te wijken. En geloof me, dat proberen ze sowieso.

Letselschade is nasty, maar daar is hier geen sprake van. Ze knapt weer op en helaas is het zadel nu beschadigd. Daarvoor is eigenlijk degene die het paard op stal heeft gezet verantwoordelijk voor maar ik denk niet volledig. Want er was een panieksituatie denk ik.

capopjekop

Berichten: 30611
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 05:03

Aangezien je vraagt wat wij zouden doen. Ik zou blij zijn dat paard en bijrijder beide niks ernstigs hebben en het zadel voor lief nemen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en die mensen hebben snel moeten reageren in een panieksituatie. Het zou niet in me op komen om de schade op hen te verhalen. Dat zou anders zijn als iemand bewust nonchalant met mijn spullen zou omgaan.

Heb je geen zadelmaker in de buurt die er na kan kijken? Wellicht valt er nog wel wat op te knappen

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 06:41

Wat ik zou doen?

Ik zou balen, als een stekker. Nieuw zadel, nu al beschadigd, mogelijk dure reparatie, dat is gewoon poedersuiker.

Maaaarrr.. ik zou in mijn handjes knijpen dat bijrijder er vanaf is gekomen met alleen maar kneuzingen. Dat het paard ok is. Dat er iemand snel gereageerd heeft in een vermoedelijk flinke paniek situatie om je paard uit de rinkinkel te halen en veilig op stal te zetten.
Het is rot dat je zadel er niet af gehaald is. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd is, maar ik vermoed dat ze snelsnel hebben moeten handelen. En geloof me, als je in paniek bent, denk je alleen aan de belangrijkste dingen.
Helaas is dat in dit geval niet jouw zadel geweest...

Ik zou het laten voor wat het is en de bijrijder een bloemetje voor beterschap sturen...

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 13:08

Even een update, ik gooi het op aansprakelijkheidsverzekering van degene die haar binnen heeft gezet.
Dit heeft ook te maken met het feit dat ze het 2 jaar geleden ook bij mij heb gedaan wegens het feit dat haar paard herrie kwam schoppen (letterlijk) toen ik mijn paard aan vrienden liet zien.
Toen begon haar paard te trappen en mijne kwam voor zichzelf op. puntje bij paaltje, haar paard was erna kreupel en heeft mij aansprakelijk gesteld om de kosten van de DA op mijn rekening te nemen.
Dit is ook uitbetaald door mijn verzekering.

Nogmaals ik ben haar heel dankbaar dat ze me paard heeft binnen gezet, echter was mijn paard niet in paniek... en had het zadel rustig verwijderd kunnen worden.(deze hing nog op de zijkant van haar buik)

De reparatie kost €475,-.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:14

Ik zou het inderdaad ook proberen te regelen met de verzekering. Heb je dit al besproken met degene die haar binnen gezet heeft?

Juulxx

Berichten: 1345
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noordwijk aan zee

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-20 13:18

Ja, Ze was het niet met me eens... maar dat was ik de vorige keer ook niet..
Dus jaa meer een gevalletje wie de bal kaatst kan hem ook een keer terug verwachten.

Neemt nog steeds niet weg dat ik haar wel mag en dankbaar ben dat ze me paard heeft binnen gezet.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:25

wij hebben hier regelmatig op stal discussies over... wat als... een ander paard mijn paard zijn deken sloopt.. ...en gelukkig denkt bijna iedereen hetzelfde erover... deken stuk?? jammer dan koop je een nieuwe.. wil je niet dat die stuk gaat dan moet je hem niet in de kudde zetten.. in dit geval met je zadel... als ze nu een x bedrag eigen risico heeft ???? ze heeft je bijrijder en je paard geholpen .. moet toch niet zo zijn dat zij dan straks nog een rekening na gaat krijgen toch??? Ik hoop dat jullie eruit kunnen komen...

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:32

Hutcherson schreef:
Dit klopt niet helemaal. Als de bijrijder chronisch letsel overhoud aan de val en daardoor niet meer volledig kan werken, vertraging oploopt op school, etc, pas dan kan letselschade intreden en pas dan gaan verzekeraars van bijrijder en van TS met elkaar om tafel (nee niet eens, ze hebben slechts contact via juristen) om te onderzoeken wat er speelt. Advocaat van bijrijder zal altijd proberen geld van verzekering van TS te krijgen en verzekering van TS gaat volledig in verweer en geeft aan dat er geen chronisch letsel is (zo gaan 8/10 letselschade zaken).
Ook al zou TS schriftelijk bekennen... Dan nog zou haar verzekering ontkennen. De bekentenis heeft weinig waarde. Tevens is er sprake van een eigen risico van 50% bij een leeftijd vanaf 14 jaar van de bijrijder.
De overige 50% is TS aansprakelijk tenzij de verzekeraars redenen zien om daarvan af te wijken. En geloof me, dat proberen ze sowieso.

Letselschade is nasty, maar daar is hier geen sprake van. Ze knapt weer op en helaas is het zadel nu beschadigd. Daarvoor is eigenlijk degene die het paard op stal heeft gezet verantwoordelijk voor maar ik denk niet volledig. Want er was een panieksituatie denk ik.



Waar haal jij deze informatie vandaan? Volgens mij klopt het namelijk niet, maar ik weet ook niet precies hoe het dan wel zit, dus zou er graag wat meer over willen opzoeken

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:55

Juulxx schreef:
Ja, Ze was het niet met me eens... maar dat was ik de vorige keer ook niet..
Dus jaa meer een gevalletje wie de bal kaatst kan hem ook een keer terug verwachten.

Neemt nog steeds niet weg dat ik haar wel mag en dankbaar ben dat ze me paard heeft binnen gezet.


Je bent haar dankbaar, maar stuurt nog een rekening na want eindelijk kan je haar iets terug 'lappen'? Leuke visie...

Ben zelf niet van mening dat de persoon die juist tracht te helpen daar een rekening voor zou moeten krijgen. Verhaal het dan op je bijrijdster of laat het zo.

Maar goed, nu weet ik dus ook dat als ik iemand zie die gevallen is of hulp nodig heeft, dat ik blijkbaar gewoon de andere kant op moet kijken. Wat een spijtige zaak.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 10-03-20 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardengek in hart en nieren!

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:56

Juulxx schreef:
Ja, Ze was het niet met me eens... maar dat was ik de vorige keer ook niet..
Dus jaa meer een gevalletje wie de bal kaatst kan hem ook een keer terug verwachten.

Neemt nog steeds niet weg dat ik haar wel mag en dankbaar ben dat ze me paard heeft binnen gezet.


Nou, ze zal het volgende keer vast weer doen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers