Jong paard mooi laten lopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Soksot
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-01-19

Jong paard mooi laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 00:16

Hallo iedereen,

Ik heb wel al even een Verzorgpony, van 4 jaar oud en ze is nu ongeveer een half jaartje ingereden. Ze is echt super braaf maar ik wil haar proberen mooi te laten lopen / begin van aan de teugel lopen. Alleen weet ik niet helemaal hoe dat moet en zij kent dat dus ook nog niet.

Weet iemand goede oefeningen of tips?


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Jong paard mooi laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:25

Niet aan beginnen. Paard is nog te jong. Jij te onervaren.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Jong paard mooi laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:29

Aan de teugel is geen kunstje. Het is een beloning van je paard op jouw rijden.

mavantos

Berichten: 3586
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Jong paard mooi laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:35

Ik zou een goede instructrice of instructeur zoeken die jou gericht les kan geven. Vanaf bokt is dat heel lastig, want wij kennen jou en de pony niet.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Soksot
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 00:37

mavantos schreef:
Ik zou een goede instructrice of instructeur zoeken die jou gericht les kan geven. Vanaf bokt is dat heel lastig, want wij kennen jou en de pony niet.

Ben in met je eens, maar miss heb je tips voor later of gwn wat kleine oefeningetjes?

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:38

Mooi laten lopen/aan de teugel is het resultaat als alles klopt en zou niet een op zichzelf staand doel moeten zijn. Verdiep je in de biomechanica van een paard en leer wat er voor nodig is om een paard correct te laten lopen (te trainen). Het boek 'Je paard succesvol trainen' is een goede om mee te starten.

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...

Soksot
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 00:38

Absolem schreef:
Niet aan beginnen. Paard is nog te jong. Jij te onervaren.

Sorry, maar jij kent mij en mijn paard toch niet?

Devitootje schreef:
Mooi laten lopen/aan de teugel is het resultaat als alles klopt en zou niet een op zichzelf staand doel moeten zijn. Verdiep je in de biomechanica van een paard en leer wat er voor nodig is om een paard correct te laten lopen (te trainen). Het boek 'Je paard succesvol trainen' is een goede om mee te starten.

Dankje! Ik zal eens kijken
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 15-01-19 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:41

Op het moment dat jij vriendelijk en handig rijdt, gaat je pony waarschijnlijk vanzelf nageven. Laat je niet verleiden door het van haar te gaan vragen of eisen door met je teugels te spelen o.i.d.. Je paard zal dan misschien wel de hals buigen, maar daarbij compleet de verkeerde spieren gebruiken omdat ze zich niet fijn ontspant, en uiteindelijk doe je daar meer kwaads mee dan goeds. Je traint dan ook nog eens de verkeerde spieren. Het beste wat je kunt doen is zorgen dat je zelf heel correct rijdt, dan gaat het paard zichzelf vanzelf ontspannen en dan krijg je dat mooie plaatje waar jij naar op zoek bent.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:43

Veel stelling en buiging, zorg dat ze je hand gaat volgen en dat je pony ontspant. Dat is gewoon de beste en vriendelijkste manier. Op een gegeven moment komt dat vaak wel vanzelf. En zoals hierboven al gezegt word, is het een beloning op je rijden!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:44

Soksot schreef:
Absolem schreef:
Niet aan beginnen. Paard is nog te jong. Jij te onervaren.

Sorry, maar jij kent mij en mijn paard toch niet?


Jawel, dat weet ze wel, want jij schrijft; pony is 4 jaar en half jaar ingereden. Jij kan het nog niet en pony ook niet. Dat zegt dus genoeg.

Een onervaren iemand op een onervaren pony moet veel les nemen. Alleen dan ga je dat leren. Op alle andere manieren ga je echt veel problemen krijgen. Is niet persoonlijk, dat zie je overal gebeuren en zijn gewoon de situaties zoals ze zijn.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:44

Soksot schreef:
Absolem schreef:
Niet aan beginnen. Paard is nog te jong. Jij te onervaren.

Sorry, maar jij kent mij en mijn paard toch niet?


Nee, maar 4j oud en net ingereden IS gewoon een jonge pony. En uit jouw vraag blijkt dat je inderdaad te onervaren bént om met zo'n jonge pony aan de slag te gaan. Groen + groen = bont en blauw...

A horse is a poetry in motion

Soksot
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 00:49

Aleeneh schreef:
Op het moment dat jij vriendelijk en handig rijdt, gaat je pony waarschijnlijk vanzelf nageven. Laat je niet verleiden door het van haar te gaan vragen of eisen door met je teugels te spelen o.i.d.. Je paard zal dan misschien wel de hals buigen, maar daarbij compleet de verkeerde spieren gebruiken omdat ze zich niet fijn ontspant, en uiteindelijk doe je daar meer kwaads mee dan goeds. Je traint dan ook nog eens de verkeerde spieren. Het beste wat je kunt doen is zorgen dat je zelf heel correct rijdt, dan gaat het paard zichzelf vanzelf ontspannen en dan krijg je dat mooie plaatje waar jij naar op zoek bent.
Dankje! Hier ben ik echt veel mee, ik zal mijn best doen. Dus gewoon ontspannen rijden?

Deempjexxx schreef:
Veel stelling en buiging, zorg dat ze je hand gaat volgen en dat je pony ontspant. Dat is gewoon de beste en vriendelijkste manier. Op een gegeven moment komt dat vaak wel vanzelf. En zoals hierboven al gezegt word, is het een beloning op je rijden!
oké Dankje!

Oké, dus als ik niet verkeerd begrijp: Gewoon rustig rijden en veel les nemen. En dan komt het ooit wel eens?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 15-01-19 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

mavantos

Berichten: 3586
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 00:57

Soksot schreef:
Oké, dus als ik niet verkeerd begrijp: Gewoon rustig rijden en veel les nemen. En dan komt het ooit wel eens?


Absoluut! Al is het niet iets wat je binnen één week leert. Het kan heel lang duren, daarom is les zo super belangrijk. Als je het jezelf verkeerd leert is het heel moeilijk dat weer af te leren.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Soksot
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 00:59

mavantos schreef:
Soksot schreef:
Oké, dus als ik niet verkeerd begrijp: Gewoon rustig rijden en veel les nemen. En dan komt het ooit wel eens?


Absoluut! Al is het niet iets wat je binnen één week leert. Het kan heel lang duren, daarom is les zo super belangrijk. Als je het jezelf verkeerd leert is het heel moeilijk dat weer af te leren.


Oké, Dankje voor de tips ❤️ Ik zal mijn best doen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 01:00

Soksot schreef:
Oké, dus als ik niet verkeerd begrijp: Gewoon rustig rijden en veel les nemen. En dan komt het ooit wel eens?


Wat hier al werd gezegd, ga op zoek naar biomechanica van het paard. Die krul aan de voorkant is vaak nep en echt niet goed.
Wat je het beste kan doen is in het begin vooral overgangen gaan rijden en veel figuren zoals voltes en slangevoltes.
Een goede instructrice/instructeur zal je helpen met jouw zit, houding en hulpen, want die hebben ook allemaal veel effect. Zeker bij een jong paardje die vaak nog zoekende is naar balans.

Ga vooral niet trekken, gebruik geen hulpteugels en blijf geduldig. Als je het goed leert, heb je echt maar weinig nodig. Dan heb je uiteindelijk weinig in je handen en loopt een paard op minimale hulpen.
Als je begint met dwingen, trekken en doen voor een uiterlijk, heb je steeds meer nodig om iets voor elkaar te krijgen. En als je het op de verkeerde manier doet, kan je het paard ook schade toe brengen.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Jong paard mooi laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 01:37

ga eerst les nemen. daar leer je van. En aan de teugel laten lopen moet je zelf dat eerst leren om een ervaren pony,
De pony moet eerst leren dat ie op je been hulp leert reageren.

Ik heb mensen gekend , zij waren beginners/half gevorderd . En hadden een groen paard gekocht wat ze dachten dat ze wel konden in rijden . Ze hebben dank zij hun on ervarenheid het paard verziekt om het zo maar te zeggen . Niemand wilde op het paard rijden . Het paard was on betrouwbaar geworden , want zij kreeg altijd haar zin. De manege eigenaar gaf les en hij ergerde zich en toen is hij erop gegaan. Ze knalde bewust tegen de rand van de binnen bak. De manege eigenaar zat er toen op. Hij heeft 4 weken in het gips gelopen .


Zoals Superpony ze; zij heeft gelijk.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Jong paard mooi laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 01:49

Wat pak je alle tips fijn op zeg!

Ik zou er als eerste op gaan letten dat je pony fijn aan het been wordt. Dat betekent dat als jij je been zachtjes aanduwt, je pony voorwaartser moet gaan. Als hij dat niet meteen doet, vraag je het nog een keer, maar dan met een grotere hulp. Als hij dat dan nog niet doet, ben je echt streng, bijvoorbeeld door een tikje met de zweep, net genoeg om het gewenste effect wél te krijgen. Dit riedeltje loop je elke keer door (dus niet meteen een grote hulp geven, maar eerst klein beginnen), net zo lang tot je pony áltijd op een zachte hulp harder gaat.

Het volgende waar je aan gaat werken is buiging. Dat betekent dat als jij je binnenbeen aanduwt (ook weer zachtjes, niet schoppen), je pony daar omheen buigt en dus een beetje naar binnen gaat kijken. Ook dat zal een jonge pony niet meteen supergoed snappen en dat moet je hem uitleggen. Vraag niet buiging met je binnenteugel, ook al is dat heel verleidelijk. Vraag het met je binnenbeen, en kijk ondertussen zelf ook naar binnen. De kans is groot dat hij dan harder gaat, omdat hij denkt dat been = harder lopen, maar dan neem je hem gewoon terug en blijf je been geven tot hij een heel klein beetje buigt. Daar beloon je op door te stoppen met been geven. Zo bouw je dat verder uit tot hij goed begrijpt wat hij moet doen. Als hij het niet meteen snapt, niet je geduld verliezen, je pony moet het ook gewoon leren.
Deze buiging vraag je elke keer als je afwendt, een bocht maakt of een volte rijdt. Zorg dat hij mooi mee de bocht in kijkt.

Als je deze twee dingen voor elkaar hebt, dan is de kans al veel groter dat je pony uit zichzelf zal gaan zakken met zijn hoofdje.
Er komt nog veel meer bij kijken hoor, maar dit zijn de eerste twee stappen. Als je er zelf niet uitkomt, ga dan vooral veel les volgen, want alleen een instructeur kan jou precies op het goede moment de goede tips geven :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Soksot
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 08:10

Aleeneh schreef:
Wat pak je alle tips fijn op zeg!

Ik zou er als eerste op gaan letten dat je pony fijn aan het been wordt. Dat betekent dat als jij je been zachtjes aanduwt, je pony voorwaartser moet gaan. Als hij dat niet meteen doet, vraag je het nog een keer, maar dan met een grotere hulp. Als hij dat dan nog niet doet, ben je echt streng, bijvoorbeeld door een tikje met de zweep, net genoeg om het gewenste effect wél te krijgen. Dit riedeltje loop je elke keer door (dus niet meteen een grote hulp geven, maar eerst klein beginnen), net zo lang tot je pony áltijd op een zachte hulp harder gaat.

Het volgende waar je aan gaat werken is buiging. Dat betekent dat als jij je binnenbeen aanduwt (ook weer zachtjes, niet schoppen), je pony daar omheen buigt en dus een beetje naar binnen gaat kijken. Ook dat zal een jonge pony niet meteen supergoed snappen en dat moet je hem uitleggen. Vraag niet buiging met je binnenteugel, ook al is dat heel verleidelijk. Vraag het met je binnenbeen, en kijk ondertussen zelf ook naar binnen. De kans is groot dat hij dan harder gaat, omdat hij denkt dat been = harder lopen, maar dan neem je hem gewoon terug en blijf je been geven tot hij een heel klein beetje buigt. Daar beloon je op door te stoppen met been geven. Zo bouw je dat verder uit tot hij goed begrijpt wat hij moet doen. Als hij het niet meteen snapt, niet je geduld verliezen, je pony moet het ook gewoon leren.
Deze buiging vraag je elke keer als je afwendt, een bocht maakt of een volte rijdt. Zorg dat hij mooi mee de bocht in kijkt.

Als je deze twee dingen voor elkaar hebt, dan is de kans al veel groter dat je pony uit zichzelf zal gaan zakken met zijn hoofdje.
Er komt nog veel meer bij kijken hoor, maar dit zijn de eerste twee stappen. Als je er zelf niet uitkomt, ga dan vooral veel les volgen, want alleen een instructeur kan jou precies op het goede moment de goede tips geven :)

Dankje! Ik neem wel les, maar het probleem is dat ik dat niet met dat paard kan doen. Ze reageerd al heel goed op mijn been

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Jong paard mooi laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:19

Is ze fijn aan het been, of vlucht/schiet ze naar voren op je been? :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:19

Heb je een lesgeefster TS? Die kan je vast helpen met de beginselen, een paard dat goed aan het been is, voorwaarts en vertrouwen in je hand creeren. Dat ze dan nog niet 'aan de teugel' loopt is oké, het is een proces waarbij dat pas goed kan als ze haar lichaam echt kan ontspannen, jou goed leert dragen en kracht heeft.

Dit schema laat het verloop mooi zien: Afbeelding

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Soksot
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 08:20

Aleeneh schreef:
Is ze fijn aan het been, of vlucht/schiet ze naar voren op je been? :)
fijn aan het been.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Jong paard mooi laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:25

Dan heb je stap 1 dus al klaar. Dat scheelt alweer.

Nu is het zaak om te zorgen dat jij heeel goed de mond van je paard volgt met je handen. Dus je houdt je handen niet per se altijd recht voor je, maar je zorgt dat waar je paard ook heen gaat met zijn hoofd, je nooit boogjes in de teugels krijgt en ook nooit veel extra druk. Zorg dat jij een hand hebt die hem nooit pijn doet in zijn mond en waar hij altijd op kan vertrouwen, die zijn mond overal heen volgt.

En dan ga je werken aan die buiging. :)

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Soksot
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 08:27

Aleeneh schreef:
Dan heb je stap 1 dus al klaar. Dat scheelt alweer.

Nu is het zaak om te zorgen dat jij heeel goed de mond van je paard volgt met je handen. Dus je houdt je handen niet per se altijd recht voor je, maar je zorgt dat waar je paard ook heen gaat met zijn hoofd, je nooit boogjes in de teugels krijgt en ook nooit veel extra druk. Zorg dat jij een hand hebt die hem nooit pijn doet in zijn mond en waar hij altijd op kan vertrouwen, die zijn mond overal heen volgt.

En dan ga je werken aan die buiging. :)
. Oké echt Dankje ! Ik moet nu gaan, ik vertel later wel hoe het ging

capopjekop

Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:28

Lekker gaan lessen dan komt dat vanzelf. Ik ben met mijn toendertijd jonge pony naar de ponyclub gegaan. In het begin keek ik jaloers naar de anderen die netjes rond reden met stelling en een nageeflijke pony. Het leek wel of het ons nooit zou gaan lukken. Maar hoe langer we oefenden hoe meer we groeiden als combinatie en op een gegeven moment reden wij ook netjes rond. Het duurde even voor ik het gevoel kreeg. Mijn pony was groen en ik had alleen manege ervaring. Het was echt super leerzaam. Dan weet je nog niet altijd wat je moet voelen en hoe je je paard kan ondersteunen bij moeilijke dingen.

Voor nu gewoon veel figuren en overgangen rijden. Daar krijg je een soepel paard van die goed aan de hulpen staat. De rest komt dan wel

Soksot
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 08:29

capopjekop schreef:
Lekker gaan lessen dan komt dat vanzelf. Ik ben met mijn toendertijd jonge pony naar de ponyclub gegaan. In het begin keek ik jaloers naar de anderen die netjes rond reden met stelling en een nageeflijke pony. Het leek wel of het ons nooit zou gaan lukken. Maar hoe langer we oefenden hoe meer we groeiden als combinatie en op een gegeven moment reden wij ook netjes rond. Het duurde even voor ik het gevoel kreeg. Mijn pony was groen en ik had alleen manege ervaring. Het was echt super leerzaam. Dan weet je nog niet altijd wat je moet voelen en hoe je je paard kan ondersteunen bij moeilijke dingen.

Voor nu gewoon veel figuren en overgangen rijden. Daar krijg je een soepel paard van die goed aan de hulpen staat. De rest komt dan wel
oké! ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers