Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 02:12

Sommige eigenaren zien alleen de voordelen voor de verzorger/bijrijder en ziijn blind voor de voordelen die een bijrijder/verzorger hen oplevert. Ik sta daar versteld van.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 02:21

Caily schreef:
De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.


Ja natuurlijk, gelijk de deur uit! 8)7

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 05:52

Boras schreef:
Sommige eigenaren zien alleen de voordelen voor de verzorger/bijrijder en ziijn blind voor de voordelen die een bijrijder/verzorger hen oplevert. Ik sta daar versteld van.


Nou inderdaad. Wat een gulle, barmhartige mensen zijn ze toch om die sneue bijrijders de mogelijkheid te geven om uit het armzalige manegebestand te geraken. _O-

Ik snap dus echt niet dat mensen het oke vinden om $50 per maand te betalen om stront te scheppen..
Oh, en om het paard te knuffelen en op een wandeling te nemen (waarbij de eigenaar waarschijnlijk blij is dat het gedaan word en haar uithelpt).

Edit: Ik heb altijd bijrijdpaarden gehad en de meeste met toffe eigenaren die geen torenhoge verwachtingen hadden. Allemaal gratis. En altijd hielp ik met stalwerkzaamheden en soms had ik geen eens zin om te rijden en kwam ik gewoon om te knuffelen of poetsen. Voor 1 beterde ik zelfs het paard aangezien eigenaresse zelf weinig ervaring had (en mij ook dankbaar was) en voor de ander had de eigenaresse een ernstige rugblessure and KON niet meer paardrijden.. dus hielp ik haar ook uit (ook al was het paard ver opgeleid).

Het is geven en nemen. Ik snap dat eenrichtingsverkeer gewoon niet.. Tenzij je een volledig opgeleid paard ter beschikking zet en de bijrijdster dagelijks rijd en les krijgt van jou...
Ben je er nog altijd mee geholpen als jij 2x niet naar stal hoeft te komen, 2x niet hoeft uit te mesten of te voeren of op te hooien, dekens omleggen, paard uit/in de wei zetten etc.
In ruil daarvoor mag de bijrijdster 2x per week op jouw paard rijden.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 06:09

Ik vind het apart dat de eigenaar het zelf nog niet aangeboden heeft. Het is hartstikke mooi dat je trouw blijft komen terwijl je niet echt meer iets met haar kunt doen. Het komt voor mij dan een beetje over als willen profiteren.

Als ik al geld zou vragen dan moet er ook echt iets tegenover staan dat het geld rechtvaardigt. Als iemand klusjes doet zonder te mogen of kunnen rijden dan zou ik in daar heel blij mee zijn.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:00

Caily: ze betaalt al 1.5 jaar , terwijl ze amper kan rijden,dat vind ik erg netjes van de TS. We hebben t niet over een weekje,waarin paard even niet in vorm is. Ook ik zou blij zijn,met iemand die betrouwbaar is,komt helpen ( ook als ze niet kan rijden) en daar zou ik geen geld voor willen.
Heb zelf jaren ergens gereden. Gratis. Maar wel met veel tijd en motivatie.

TS: ik zou ook gewoon de eigenaresse zeggen,dat je graag nog met hem wilt helpen. Maar je budget het niet toelaat,te blijven betalen.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:01

Ik begrijp de eigenaar wel. Lateen stoppen met betalen betekent ook toegeven dat je paard min of meer is afgeschreven als rijpaard. Dat is mentaal ook een stap.

Nu laat ik degene die op mijn paard rijden nooit betalen. Maar als het de afspraak was dan kan ik me ook bovenstaande reden voorstellen.
Ik zou het er zeker wel over gaan hebben.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:35

Ook ik vind het raar dat mensen een bijrijder laten betalen die ook nog veel werk uit handen neemt.
Ik heb zelf nooit hoeven te betalen om een paard voor een ander te verzorgen en rijden, ook niet als ze op een all in stal stonden.
Mijn bijrijder betaald overigens ook niet, maar verwacht wel dat als ze er is ook wat doet. Dit kan een keer de stal mesten zijn, paddock/weide mesten. Nu staan we op een stal waar we alleen op zondag zelf de stal moeten mesten en met het weekend met elkaar de paddock/weide mesten. Dus is verder maar weinig.
Daarnaast wilde ze graag wedstrijden rijden, wat mij betreft oke was. Maar die kosten zijn wel voor haar zelf, net als de extra spullen die ze daarvoor nodig had.
Maar als ik kon dan ging ik altijd met haar mee, reed met de auto en trailer.
Daar in tegen is mijn paard van een buitenrij paardje toch wel verbetert.

TS ik kan me heel goed voorstellen dat je nu niet meer wilt gaan betalen. En zou het ook te sprake brengen met de eigenaar.
Dat je het in eerste instantie niet gedaan had, kan ik ook begrijpen de toekomst was immers nog onzeker.
Al vind ik wel, dat de eigenaar dit zelf te sprake had moeten brengen. Hij/zij mag in zijn handen knijpen met jouw.


Voor degene die vinden dat ze wel moet blijven betalen omdat jullie kosten ook gewoon door blijven gaan.
Kan je het anders niet meer betalen?
Heb je zelf genoeg tijd om de zaken te doen die je bijrijder je nu uit handen neemt?
Het inbouwen van een zekerheid omdat jij misschien door hun toe doen een da nodig hebt (dingen die er genoemd worden heb ik sws al mijn bedenken bij, zo'n bijrijder wil je toch niet hebben?)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:45

Blijf het raar vinden als mensen willen laten betalen om hun paard te laten verzorgen.
Erop rijden vind ik een ander verhaal, hoewel ik ook mensen ken die betalen om iemand hun paard te laten rijden.

Als je je bijrijder niet vertrouwt, waarom zou je die dan op je paard laten rijden....en als je weet dat je niet vertrouwt wordt, waarom rijdt je dan op iemand zijn paard.

Over kapotte spullen zou ik een onderscheid maken tussen wat gebeurd gewoon omdat dingen kapot gaan en wat gebeurd er door nalatigheid....hoewel, als er eens iets wordt vergeten, eens in de zoveel tijd, en je krijgt wel 50 euro pm dan kun je dat best betalen.

Maar goed, je kunt ook eisen dat iemand een WA verzekering heeft, wat zowiezo wel gemakkelijk is.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:05

Caily schreef:
De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.


Mijn paarden blijven tot hun dood hier op mijn kosten.
Maar ik vind het te idioot voor woorden dat iemand die mij helpt bij de verzorging en vertroeteling van mijn paarden daarvoor zou moeten betalen..
Sterker nog, ik vind het belachelijk dat iemand die mij deels ontzorgt daar überhaupt voor zou moeten betalen, ook als ze wel kunnen rijden.

Anna72
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 10:28

Spullen kapot maken (en dan niet betalen), een paard tot het uiterste laten gaan of hem bezweet terug zetten in de wei zijn voor mij echt een no go. Ik ken en weet heel goed de verantwoordelijkheid die bij het houden van een paard komt kijken. De eigenaar van dit paard vertrouwd mij hier ook volledig in dus dat is gelukkig niet de discussie. Overigens heeft ze het ook geaccepteerd dat het paard niet meer kan doen wat hij altijd deed. Ze reed zelf al niet dagelijks meer en vond het daarom juist heel prettig dat ik ook twee dagen wat met hem kon doen. Betalen hier voor heb ik ook nooit als probleem gezien. Ik denk ook niet dat zij het betalen opzettelijk niet ter discussie heeft gebracht. We hebben er gewoon nooit duidelijke afspraken over gemaakt in het begin. Ik heb de vraag hier neer gelegd juist omdat ik in tweestrijd met mezelf zit. Ik ben echt dol op het paard en gun hem ook de allerbeste verzorging die ik met liefde voor hem blijf doen. Maar staat er voor betalen dan nog in verhouding??

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:07

Caily schreef:
De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.


Ik heb een kapot paard staan waar niet meer mee gereden kan worden. En ik zou mijn ogen uit de kop schamen moest ik een meisje laten komen om de stal uit te mesten en mijn paard van modder te ontdoen en daar 50 euro voor te vragen.

Op dat vlak is de paardenwereld serieus f*cked up en denken paardeneigenaars dat ze allemaal zo iets speciaals hebben staan dat daar betaald voor moet worden. Als ik met de hond van de buren ga wandelen, word IK betaald, als ik op de katten pas wanneer de eigenaar op vakantie is, word IK betaald. Alleen in de paardenwereld zijn we zo arrogant om geld te vragen aan diegene die überhaupt de dienst levert.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:09

Anna72 schreef:
Spullen kapot maken (en dan niet betalen), een paard tot het uiterste laten gaan of hem bezweet terug zetten in de wei zijn voor mij echt een no go. Ik ken en weet heel goed de verantwoordelijkheid die bij het houden van een paard komt kijken. De eigenaar van dit paard vertrouwd mij hier ook volledig in dus dat is gelukkig niet de discussie. Overigens heeft ze het ook geaccepteerd dat het paard niet meer kan doen wat hij altijd deed. Ze reed zelf al niet dagelijks meer en vond het daarom juist heel prettig dat ik ook twee dagen wat met hem kon doen. Betalen hier voor heb ik ook nooit als probleem gezien. Ik denk ook niet dat zij het betalen opzettelijk niet ter discussie heeft gebracht. We hebben er gewoon nooit duidelijke afspraken over gemaakt in het begin. Ik heb de vraag hier neer gelegd juist omdat ik in tweestrijd met mezelf zit. Ik ben echt dol op het paard en gun hem ook de allerbeste verzorging die ik met liefde voor hem blijf doen. Maar staat er voor betalen dan nog in verhouding??

Stel dat de eigenaresse nu zou besluiten haar paard naar een rusthuis te doen zodat jij hem niet meer kunt verzorgen?Ik vind dit alles vooral sneu voor het paard dat arbeidsongeschikt is geworden.Wel begrijp ik van jonge mensen dat ze willen rijden.Als dat niet meer kan dan beginnen de problemen.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:15

Ik zou superblij zijn met zo een bijrijder, als je zo gemotiveerd bent, dan zou ik je helemaal niet laten betalen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:18

Manadeluca schreef:
Ik zou superblij zijn met zo een bijrijder, als je zo gemotiveerd bent, dan zou ik je helemaal niet laten betalen.


Dit dus!

Anna72
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-18

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 11:31

Dank jullie wel.. :)

Anna72
Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 11:40

anjali schreef:
Anna72 schreef:
Spullen kapot maken (en dan niet betalen), een paard tot het uiterste laten gaan of hem bezweet terug zetten in de wei zijn voor mij echt een no go. Ik ken en weet heel goed de verantwoordelijkheid die bij het houden van een paard komt kijken. De eigenaar van dit paard vertrouwd mij hier ook volledig in dus dat is gelukkig niet de discussie. Overigens heeft ze het ook geaccepteerd dat het paard niet meer kan doen wat hij altijd deed. Ze reed zelf al niet dagelijks meer en vond het daarom juist heel prettig dat ik ook twee dagen wat met hem kon doen. Betalen hier voor heb ik ook nooit als probleem gezien. Ik denk ook niet dat zij het betalen opzettelijk niet ter discussie heeft gebracht. We hebben er gewoon nooit duidelijke afspraken over gemaakt in het begin. Ik heb de vraag hier neer gelegd juist omdat ik in tweestrijd met mezelf zit. Ik ben echt dol op het paard en gun hem ook de allerbeste verzorging die ik met liefde voor hem blijf doen. Maar staat er voor betalen dan nog in verhouding??

Stel dat de eigenaresse nu zou besluiten haar paard naar een rusthuis te doen zodat jij hem niet meer kunt verzorgen?Ik vind dit alles vooral sneu voor het paard dat arbeidsongeschikt is geworden.Wel begrijp ik van jonge mensen dat ze willen rijden.Als dat niet meer kan dan beginnen de problemen.

Dat is gelukkig niet aan de orde. Paard staat op een hele fijne plek.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:59

Ik wil toch even een kanttekening maken bij het bezweet in de wei zetten van een paard...
Indien een paard niet geschoren is kan hij echt gewoon bezweet in de wei gezet worden...(ongeschoren en gezond en hooi uiteraard)
Wij mensen doen te vaak aan antropomorfisme (het toekennen van menselijke eigenschappen aan een paard)
Een paard in zijn natuurlijke vorm is dankzij de prachtige natuur volledig uitgerust om daar tegen te kunnen. Zijn vachtje heeft dat prachtig geregeld allemaal :))
In het wild kan een paard dat bezweet is omdat het net heeft lopen rennen voor zijn leven ook niet effe een dekentje op.
Als je paard kuren krijgt op de wei, en als een dolle begint te rennen of spelen en bezweet raakt ga je hem na zijn uitbarsting toch ook geen deken opzwieren of uitstappen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:31

Ik begrijp ook werkelijk waar niet waarom sommigen hier reageren alsof hun paard en vooral hun eigen "expertise", zo geweldig en groot is dat ze het normaal vinden dat er betaald wordt voor verzorgen alleen.

Dat het in het Westen heel gebruikelijk is, weet ik; Zo ben ik zelf namelijk aan mijn inmiddels overleden merrie gekomen, 5 dagen in de week voor 150 euro in de maand. En dat was niet eens duur als je bekijkt wat het allemaal kost. Is wel ruim 15 jaar geleden.

Maar nu ik dus in de zgn "goedkope" kant van het land woon, merk ik daar trouwens helemaal niets van. Ik loop nog net zo hard leeg als dat ik in het westen deed, maar ik ben nogal veeleisend als het om de zorg van mijn dieren gaat en hoe ik ze wil houden.

En toch als ik zo iemand als de TS zou kunnen vinden, zou ze bij mij geen cent hoeven te betalen, ja neem lekker zo vaak als dat goed is een zak appels mee voor alle paardjes (is in mijn ogen verplicht, want ik geef ze zelf ook allemaal wat als ik die van mij iets lekkers geef) en je hoeft niet eens uit te mesten, want dat doe ik zelf wel.

Ik zou namelijk al gelukkig worden van een volwassen persoon, die verliefd wilt worden op mijn paard en die dus zelfstandig lol met mijn knol kan hebben op verantwoorde wijze en dat je samen dingen kunt ondernemen om je paard wat te leren of te laten groeien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-18 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:39

Zodra je niet meer kan rijden zou bij mij de bijdrage vervallen!
Maar eerder niet, rijden op een manege is ook niet gratis dus op mijn (vaak betere) paard ook niet.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:49

Esterke schreef:
Ik wil toch even een kanttekening maken bij het bezweet in de wei zetten van een paard...
Indien een paard niet geschoren is kan hij echt gewoon bezweet in de wei gezet worden...(ongeschoren en gezond en hooi uiteraard)
Wij mensen doen te vaak aan antropomorfisme (het toekennen van menselijke eigenschappen aan een paard)
Een paard in zijn natuurlijke vorm is dankzij de prachtige natuur volledig uitgerust om daar tegen te kunnen. Zijn vachtje heeft dat prachtig geregeld allemaal :))
In het wild kan een paard dat bezweet is omdat het net heeft lopen rennen voor zijn leven ook niet effe een dekentje op.
Als je paard kuren krijgt op de wei, en als een dolle begint te rennen of spelen en bezweet raakt ga je hem na zijn uitbarsting toch ook geen deken opzwieren of uitstappen? :o

Nee,niet bezweet in de wei zetten,want een bezwete vacht is niet waterdicht. Als het dan gaat regenen wordt hij tot op de huid nat en in combinatie met koude wind koelt hij dan erg af. Als je geen stal hebt dan moet je je paard eerst droogstappen voordat je hem terug op de wei zet.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:57

lastig, maar het is wel zo als je echt voor het rijden ging je daar voor betaald....en als dat niet meer gaat echt actief...dan heb je wel gelijk.Rondstappen/ wandelen kun je ook als verzorger....

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:13

Het verzorgen en bijrijden van paarden wordt vaak veel te erg in de emotie getrokken. Bijrijder moet blij zijn dat ze mag verzorgen etc.
Terwijl ik van mening ben dat je het veel zakelijker moet zien. Als eigenaar lever je een dienst, je verhuurt je paard. Een bijrijder betaalt daar 'huur' voor. In de randstand zijn de daadwerkelijke kosten van een paard vaak meer dan 15-20 euro per dag als je alles mee rekent. De bijrijder krijgt karting op dit bedrag door klusjes te doen, zoals uitmesten. Ipv 15 euro per keer rijden betalen betaal je dan (in dit voorbeeld) 25 euro voor 1 dag in de week. Prima deal.
Maar zodra paard kreupel is en niet meer voldoet aan het doel waarvoor bijrijder betaalt moet betaling per direct stoppen. Of eigenaar levert vervangend paard. Ik denk niet dat er hier iemand is die huur gaat betalen voor een auto waar niet mee gereden kan worden.

Ik vind het echt te bizar van woorden dat er mensen zijn die het normal vinden dat er voor verzorgen betaald zou moeten worden. Ik ga denk ik mijn auto beschikbaar stellen voor mensen die er geen kunnen betalen en ze dan laten betalen om mijn auto te mogen wassen.

TS ik vind het redelijk onbeschoft dat eigenaar zelf nog niet heeft aangeboden te stoppen met betalen. Ik zou als eigenaar in mijn handjes knijpen met een bijrijder als jij

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:16

ZoZenn schreef:
Tsja, als mijn paard kreupel is kan ik ook wel ophouden met stalgeld betalen. Denk niet dat de pensionstal daar zo blij van wordt. Ik vind het altijd zo apart dat bijrijden en verzorgen altijd maar gratis moet, terwijl de eigenaar zich blauw betaalt aan stallings/hoefsmid e.d. en alle risico draagt. Jij maakt een halster kapot? Eigenaar moet een nieuwe kopen.


Dit is een hele kromme vergelijking. Als jou paard kreupel is geeft je stalhouder nog steeds dezelfde dienst: namelijk het onderdak geven aan jouw paard, het voeren van jouw paard etc. Dat jij niet meer kan rijden veranderd daar niks aan, stalhouder levert nog steeds hetgene dat hij heeft afgesproken.

Als je paard kreupel is geef jij je bijrijder niet meer waar er voor betaald wordt, namelijk een paard waarop gereden kan worden. Je geeft dus niet meer wat is afgesproken, dus betaling vervalt.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:22

Ik zie dat andersom. De eigenaar kiest ervoor om niet iedere dag verantwoordelijk te willen zijn voor zijn/haar dier. De bijrijder verleent een dienst door 1 of 2 keer per week te zorgen voor het paard van de eigenaar.

Ts, ik vind dat je dit zeker bespreekbaar kunt maken.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:25

Mijn bijrijdster van nu betaald alleen met mij om en om haar rijlessen, verder niets.. ben veel te blij dat ze een deel van de zorg overneemt nu ik aan mn knie geopereerd ben.

Denk ook dat je het idd bespreekbaar moet gaan maken!