is dit normaal wat ik kan doen met mijn verzorgpaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lynnhorsesx

Berichten: 8
Geregistreerd: 26-07-18

is dit normaal wat ik kan doen met mijn verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 10:43

Hoi allemaal,

ik heb al 1 jaar een verzorgpaard die op een manege staat.
Alleen vind ik het wel leuk maar niet zo leuk dat ik 1 dingetje maar kan doen alleen poetsen en rondjes stappen als het paard kreupel is .
is dit normaal als je een verzorgpaard heb dat je alleen kan poetsen?
ik hoor van andere mensen die buiten de manege een verzorgpaard hebben dat ze allemaal leuke dingen kunnen doen zoals rijden zwemmen enz.

groeten,
lynn.

LovesSam

Berichten: 632
Geregistreerd: 18-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: is dit normaal wat ik kan doen met mijn verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:45

Dat ligt er heel erg aan bij wie je een verzorgpony hebt en wat je onderling hebt afgesproken. Mijn bijrijder mag bijvoorbeeld rijden, poetsen, longeren en naar buiten. Ik maak die keuze vaak op basis van ervaring en hoe mijn pony reageert :)

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: is dit normaal wat ik kan doen met mijn verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:47

Maar als het paard kreupel is, dan is het toch logisch dat je alleen stapt of poetst en niet rijdt?!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:48

Tja...op een kreupel paard kun je niet rijden dan zul je moeten wachten tot het paard niet meer kreupel is.

En als je niet mag rijden van de eigenaar dan kun je misscien beter een verzorgpony zoeken waar je wel op mag rijden.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:48

lynnhorsesx schreef:
Alleen vind ik het wel leuk maar niet zo leuk dat ik 1 dingetje maar kan doen alleen poetsen en rondjes stappen als het paard kreupel is .



Ja, als het paard kreupel is is het heel normaal dat je er alleen maar mee mag rondjes lopen.

lynnhorsesx

Berichten: 8
Geregistreerd: 26-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 10:48

ElizeVdS schreef:
Maar als het paard kreupel is, dan is het toch logisch dat je alleen stapt of poetst en niet rijdt?!


ja dat wel maar daar buiten bedoel ik dat ik niet veel kan doen alleen poetsen

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:49

lynnhorsesx schreef:
ja dat wel maar daar buiten bedoel ik dat ik niet veel kan doen alleen poetsen


Maar wat zou je er dan mee willen doen dat niet al te pijnlijk is voor het paard?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:51

als je meer wil dan alleen poetsen (en het paard is niet meer kreupel) dit bespreken met de eigenaar of dit kan.
Misschien is er wel iets waardoor niet meer mogelijk is met dit paardje, of weet de eigenaar niet dat jij meer zou willen. Of vind de eigenaar dat jouw niveau nog niet hoog genoeg is voor het rijden.

en stel dat het niet kan, en jij wil het wel heel graag dan zou ik een ander verzorgpaardje zoeken waar je wel alles mee mag.

hanneke32xx

Berichten: 370
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:51

Een aantal jaar terug had ik ook een verzorgpaardje op de manege waar ik toen reed. Dit was ook een manegepaard en het enige wat je ermee mocht doen was poetsen, op het terrein wandelen en je moest 1x pw de stal uitmesten. En ja wat is normaal, het is heel normaal om alleen te poetsen en wandelen als het paard kreupel is en verder ligt het aan de afspraken die je met de eigenaar van het paard hebt gemaakt wat je ermee mag en kan doen

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:53

Een verzorgpaard dat van de manege is mag je inderdaad vaak alleen maar borstelen.

Als je meer met een paard wil doen, dan moet je op zoek gaan naar een paard dat niet van een manege is. En dan goede afspraken maken met de eigenaar van wat je wel en niet mag doen met je verzorgpaard.

fohadie
Berichten: 4294
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:54

Daarom heb je ook een verzorgpaard. Die verzorg je. Op een bijrijdpaard mag je ook rijden.

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:05

Bij een manege betekent verzorgpaard vaak inderdaad alleen maar verzorgen. Als je wilt rijden moet je vaak een paard leasen, dat is dan duurder. Soms mag je dan alleen in de les rijden en vrij rijden binnen het manegeterrein, soms mag je ook naar buiten. De manege bepaalt wat er mag.

Bij een particulier (dus iemand met een eigen paard) hangt het er ook vanaf. Sommigen bedoelen ook alleen verzorgen maar anderen vinden het ook goed als je rijdt. Verzorgpaard en bijrijdpaard wordt vaak door elkaar gebruikt. Het blijft altijd afhankelijk van de afspraken die je met de eigenaar kan maken.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: is dit normaal wat ik kan doen met mijn verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:46

Je hebt twee types
Verzorgpaarden: verzorgen, vertroetelen, wandelen, eventueel taakjes doen zoals mesten, voeren.
Bijrijdpaarden: de dingen die hierboven genoemd heb, plus het echte rijden.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:49

@myk en shant
Maar heel vaak worden bijrijdpaarden ook gewoon verzorgpaarden genoemd.
Dus een heel duidelijk verschil is er niet.
Beweging geven is ook een onderdeel van het verzorgen, vandaar dat het door elkaar loopt

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: is dit normaal wat ik kan doen met mijn verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:58

Bij een kreupel paard is het niet raar dat je niet mag rijden.

Is het duidelijk waardoor de pony kreupel is en hoelang deze blessure nog gaat duren?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:59

myk_en_shant schreef:
Je hebt twee types
Verzorgpaarden: verzorgen, vertroetelen, wandelen, eventueel taakjes doen zoals mesten, voeren.
Bijrijdpaarden: de dingen die hierboven genoemd heb, plus het echte rijden.


'Bijrijdpaard' is een vrij nieuwe term. 'Vroeger' heette dat gewoon verzorgpaard. Je vroeg aan iemand met een paard of je die mocht verzorgen, en afhankelijk van wat diegene leuk/goed vond had je een paard die je mocht borstelen, of had je als het ware een gratis eigen paard. ;)

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:01

Bedoeld TS niet dat ze sowieso niet mag rijden, alleen poetsen. En wanneer het nodig is (paard = kreupel) er alleen rondjes mee mag stappen aan de hand. Zo lees/begrijp ik het.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: is dit normaal wat ik kan doen met mijn verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:17

Wat ik me afvraag:
Mocht je het afgelopen jaar al alleen stappen en poetsen?
Hoe lang loopt het paard al niet goed?

Als het paard eerst goed liep, maar je toen hetzelfde mocht. Dan heeft het niks met de kreupelheid te maken.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:26

AbbyBlues schreef:
lynnhorsesx schreef:
ja dat wel maar daar buiten bedoel ik dat ik niet veel kan doen alleen poetsen


Maar wat zou je er dan mee willen doen dat niet al te pijnlijk is voor het paard?

Tja inderdaad als het paard kreupel is kan er niet op gereden worden.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:00

Wendy_Segaar schreef:
@myk en shant
Maar heel vaak worden bijrijdpaarden ook gewoon verzorgpaarden genoemd.
Dus een heel duidelijk verschil is er niet.
Beweging geven is ook een onderdeel van het verzorgen, vandaar dat het door elkaar loopt


Zelf maak ik wel duidelijk verschil tussen bijrijder en verzorger. Verzorger doet alles vanaf de grond met het dier. Bijrijder heeft daarnaast nog het rijden.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: is dit normaal wat ik kan doen met mijn verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 07:23

Welk naampje je eraan hangt maakt niet uit, ook niet wat anderen op andere locaties met verzorg/bijrijdpaarden mogen doen.
Jij (en je ouders) hebben met de staleigenaar afspraken gemaakt en daar dien je je aan te houden.
Je kan altijd vragen of je nu na zoveel tijd x of Y ook mag doen met het dier, maar dat wil niet zeggen dat de eigenaar dat moet inwilligen.