De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:21

Jemig Knert, dat lijkt me heel eng eerlijk gezegd.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:47

Alle woonadressen ook gewoon. Pfoe knert...

Als ik jou was zou ik alvast een melding maken bij de politie wat er gebeurd is dat ze op de hoogte zijn van het verhaal. Mocht hij dan op de stop staan bij je. Dat ze zo ter plaatse zijn of die man op kunnen zoeken ..

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:54

Dat zou ik niet doen, politie is er niets mee zolang die niets doet... Als hij wel iets doet dan zou ik het wel doen. Maar nu je verhaal komen vertellen terwijl die man opzich nog niets heeft gedaan buiten de creep uitgehangen is een beetje nutteloos...

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:00

CalipsoLover schreef:
Dat zou ik niet doen, politie is er niets mee zolang die niets doet... Als hij wel iets doet dan zou ik het wel doen. Maar nu je verhaal komen vertellen terwijl die man opzich nog niets heeft gedaan buiten de creep uitgehangen is een beetje nutteloos...



Nou dat weet ik niet?
Als de politie weet van het verhaal en hij doet rare dingen staat zij in elk geval sterk. En zullen ze sneller reageren.

Ze heeft zo veel vertelt. Kan me niet indenken waarom hij dat allemaal wilt weten behalve dan dat hij iets wilt hebben om druk uit te kunnen oefenen op haar.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:04

Absolem schreef:
CalipsoLover schreef:
Dat zou ik niet doen, politie is er niets mee zolang die niets doet... Als hij wel iets doet dan zou ik het wel doen. Maar nu je verhaal komen vertellen terwijl die man opzich nog niets heeft gedaan buiten de creep uitgehangen is een beetje nutteloos...



Nou dat weet ik niet?
Als de politie weet van het verhaal en hij doet rare dingen staat zij in elk geval sterk. En zullen ze sneller reageren.

Ze heeft zo veel vertelt. Kan me niet indenken waarom hij dat allemaal wilt weten behalve dan dat hij iets wilt hebben om druk uit te kunnen oefenen op haar.

Ik spreek uit eigen ervaring, voor nog veel zwaardere feiten zelfs als hier vernoemd geweest is, meer getuigen en veel meer bewijs... Politie is er vaak niets mee

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:28

Oh wauw...wat vreselijk dat het zo gelopen is en dat je er zo mee zit! Klopt inderdaad van geen kanten en goed dat je het afgekapt hebt. Voor het geval hij alsnog niet stopt met contact zoeken, heel helder formuleren. Letterlijk zeggen 'ik vind het niet prettig dat je nog contact met me zoekt en ik wil dat je stopt'. Voelt heel gek maar is vaak echt effectief. Zal je in sommige gevallen een paar keer moeten herhalen maar de kracht van herhaling is ook behoorlijk groot. Vaak rapen we al onze moed bij elkaar om 1x nee te zeggen en daar maakt men dan slim gebruik van door te doen alsof ze het niet horen of begrijpen. De 2e keer gaan we dan anders reageren, onduidelijk zijn etc. Niet doen, gewoon herhalen is veel helderder en effectiever.

Extra tipje voor mensen die het lastig vinden om aan te geven dat ze een bepaalde vraag niet willen beantwoorden, ik gebruik dan vaak iets in de trant van 'dat lijkt me niet zo relevant voor deze situatie/op dit moment. Dan blijf je beleefd en geef je toch een grens aan.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:30

Politie doet inderdaad niks, áls ze er al wat mee wilt doen kan ze beter gewoon zelf een dossier opstellen (alles bewaren wat hij doet en tijden bijhouden).

Maar laten we haar nou niet onnodig bang maken, ik denk dat deze meneer verder niks doet, als hij al dat soort advertenties gebruikt juist om mensen naar zich toe te trekken, zal hij ook niet veel meer doen dan dat: Lekker in de veilige zone bij hem thuis zijn ding proberen te doen en rare berichtjes sturen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:40

Zeker de appjes ook goed bijhouden.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 23:02

Alle appjes en berichten bewaren en als het te ver gaat melding maken bij de politie.
Sterkte. Wat een nare situatie. Het voelt echt alsof die man een relatie zocht ipv bijrijder..
Hoe ben je bij hem uitgekomen eigenlijk?

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:02

Ik Had zelf een advertentie aangemaakt.
Hij belde mij. En het klonk wel oké. Lang gesprek dat wel, maar dat hoeft niet altijd wat te zeggen.

Klonk wel redelijk aan de telefoon. Maar in een gesprek Kun je elkaar niet intens aankijken he?
Hij vroeg toen ook al door, maar dat vond ik wel normaal. Zou ik ook doen.

Blijkbaar had ie zelf ook al een advertentie op de plank liggen. En dat heeft hij mij voorgelezen.. zo eng. Had daar zelf nooit op gereageerd.

Zal deze dagen eens bijhouden of hij hem alsnog zelf plaatst.

Mama van mijn lieve meisjes

Anoniem

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:25

En toch snap ik niet dat hij dat allemaal wilt weten, het zal mij een worst wezen wat de ex van m'n bijrijder voor werk doet... Het maakt mij in zekere zin niet eens uit wat mijn bijrijder zelf voor werk doet :+ Heeft namelijk heeeelemaal niks met mijn paard te maken :')

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:21

Nou ik heb ook niet op alles antwoord gegeven.
Maar sommige mensen willen veel weten en het is ook niet zo dat ik wat te verbergen heb.

En nog vond hij mij erg gesloten. En verborg ik zaken.

Mama van mijn lieve meisjes

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:24

Knert schreef:
Nou ik heb ook niet op alles antwoord gegeven.
Maar sommige mensen willen veel weten en het is ook niet zo dat ik wat te verbergen heb.

En nog vond hij mij erg gesloten. En verborg ik zaken.


Ja pff, ho eens even. Hij heeft helemaal nergens recht om ook maar iets van je te weten. Je kunt daarin echt je grenzen aangeven want het is helemaal niet relevant voor het bijrijden van een paard. Ik zou het netjes afdoen met: "goh, laten we het eens over het paard hebben, hoe is hij/zij hiermee?" Enzovoorts..

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:50

StillAngel schreef:
Knert schreef:
Nou ik heb ook niet op alles antwoord gegeven.
Maar sommige mensen willen veel weten en het is ook niet zo dat ik wat te verbergen heb.

En nog vond hij mij erg gesloten. En verborg ik zaken.


Ja pff, ho eens even. Hij heeft helemaal nergens recht om ook maar iets van je te weten. Je kunt daarin echt je grenzen aangeven want het is helemaal niet relevant voor het bijrijden van een paard. Ik zou het netjes afdoen met: "goh, laten we het eens over het paard hebben, hoe is hij/zij hiermee?" Enzovoorts..


Nou zo zwart wit zie ik het niet.
Mensen mogen je best geïnteresseerd vragen waar ik woon, wie ik ben... geeft best wel een beeld van iemand. Ik kom wel ff op iemand anders erf met loeidure menwagens en paarden. Je mag best wel een beetje doorvragen om te kijken wat voor vlees je in de Kuip hebt.

Ik vroeg mijn bijrijders ook wel zaken die niet paardgerelateerd waren. Onder het mom, gezellig kletsen.

Alleen ging het bij deze meneer steeds vreemder. Waarop ik minder antwoordde omdat ik het niet relevant vond (aangegeven). Dat werd gezien als gesloten en afwijkend.
En dan ga je de grens over wat als normaal wordt beschouwd. Toen ben ik ook gegaan. En hem de ochtend erna afgebeld.... misschien banketstaaf omdat ik dat niet in zijn gezicht deed. Maar ik was blij dat ik er weg was.

Maar een normale sociaal gesprek waarbij ook niet paard gerelateerde zaken worden aangehaald vind ik meer dan normaal.

Mama van mijn lieve meisjes

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:44

Knert je woont vlak bij mij in de buurt... ben dan toch wel heel benieuwd waar of je geweest bent?

Déjà Vu (v. Jazz x Havidoff x Aktion), bevallen van Tsunoda B, hengst v. My Blue hors Santiano, 8 mei 2023

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:49

tammiebels schreef:
Knert je woont vlak bij mij in de buurt... ben dan toch wel heel benieuwd waar of je geweest bent?


Dat ga ik niet openbaar zetten.
Hij heeft een flinke kronkel... en het was ongepast.

Maar ik wil hem niet kapot maken...
Vergis je niet in de kracht van internet.

Waar woon je ongeveer?

Mama van mijn lieve meisjes

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:02

Ik stuur je pb

Déjà Vu (v. Jazz x Havidoff x Aktion), bevallen van Tsunoda B, hengst v. My Blue hors Santiano, 8 mei 2023

Banyu
Berichten: 12470
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:05

CalipsoLover schreef:
Wat denken jullie? Het gaat over de halve stal waar ik hier boven al iets over had geschreven.
Meisje heeft haar excuses aangeboden dat ze twee keer kort achter elkaar had afgezegd, ze deed dus nog een proefmaand voor alle duidelijkheid. Maar hierna heb ik eigenlijk nog amper iets van haar vernomen, ze is hierna nog 1 of 2 keer komen rijden en zou aan haar herexamens beginnen. Ik heb haar nog een smsje gestuurd of ze nog wil komen rijden, geen antwoord, paar dagen later nog een berichtje gestuurd en er duidelijk in gezet dat ik heel veel begrip heb dat ze nu met andere dingen bezig is maar of ze mij wel iets kan laten weten. Heeft ze geantwoord dat ze was vergeten sturen en ze zich inderdaad op haar examens aan het concentreren is en ze me na het weekend een uitgebreide sms zal sturen met hoe/wat/wanneer. Zondag avond niets gehoord, maandag ook niet, dinsdag ook niet dus besloot haar dan gisteren avond maar zelf een berichtje te sturen (nogmaals) dat ik snap dat ze het heel druk heeft maar ik wel graag wil weten of ze nog verder gaat of niet omdat ik eind september ook terug begin met school en anders echt zo snel mogelijk iemand anders moet gaan zoeken. En hier heb ik dus ook nog steeds geen antwoord op... Mijn geduld raakt stilaan wel op want ze staat wel constant online op facebook en een berichtje sturen duurt nu toch echt geen 5 minuten.



Dat je er uberhaupt nog moeite voot doet. Bij mij was het wel dan over hoor zeg maar.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:29

Banyu schreef:
CalipsoLover schreef:
Wat denken jullie? Het gaat over de halve stal waar ik hier boven al iets over had geschreven.
Meisje heeft haar excuses aangeboden dat ze twee keer kort achter elkaar had afgezegd, ze deed dus nog een proefmaand voor alle duidelijkheid. Maar hierna heb ik eigenlijk nog amper iets van haar vernomen, ze is hierna nog 1 of 2 keer komen rijden en zou aan haar herexamens beginnen. Ik heb haar nog een smsje gestuurd of ze nog wil komen rijden, geen antwoord, paar dagen later nog een berichtje gestuurd en er duidelijk in gezet dat ik heel veel begrip heb dat ze nu met andere dingen bezig is maar of ze mij wel iets kan laten weten. Heeft ze geantwoord dat ze was vergeten sturen en ze zich inderdaad op haar examens aan het concentreren is en ze me na het weekend een uitgebreide sms zal sturen met hoe/wat/wanneer. Zondag avond niets gehoord, maandag ook niet, dinsdag ook niet dus besloot haar dan gisteren avond maar zelf een berichtje te sturen (nogmaals) dat ik snap dat ze het heel druk heeft maar ik wel graag wil weten of ze nog verder gaat of niet omdat ik eind september ook terug begin met school en anders echt zo snel mogelijk iemand anders moet gaan zoeken. En hier heb ik dus ook nog steeds geen antwoord op... Mijn geduld raakt stilaan wel op want ze staat wel constant online op facebook en een berichtje sturen duurt nu toch echt geen 5 minuten.



Dat je er uberhaupt nog moeite voot doet. Bij mij was het wel dan over hoor zeg maar.



Nou idd. Iemand bellen op het moment dat je op de fiets naar school gaat. Sms sturen in de pauze, de bus of in de avond...kom zeg.

Als ze zo traag reageert wil je niet echt. Ik denk dat ze je dat wil zeggen, maar nog niet durft.

Virtuele weddenschap: als ze wat laat horen zal ze zeggen dat ze er toch mee stopt.

Mama van mijn lieve meisjes

Eef_Bam

Berichten: 4089
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:32

Knert schreef:
Virtuele weddenschap: als ze wat laat horen zal ze zeggen dat ze er toch mee stopt.

Jij kan zeker ook heel goed de beurs van 2 dagen geleden voorspellen :Y) :+.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:37

Gelukkig altijd wel fijne verzorgsters gehad voor mijn paarden maar er hebben wel aparte bij gezeten.

1 meid deed steeds het draad van de weide verkeerd vast, keer op keer gedraaid (onderste boven vast, bovenste onder vast, waardoor er een lage kruis ontstond) meerdere keren wat van gezegd, werd nl ook door weidegenoten erop aangesproken. Keer op keer bleef ze het toch doen...

Tegen mij zei ze ook steeds dat het super ging maar hoorde van vriendinnen (stalgenoten) dat ze tegen hen had gezegd dat hij soms zo stout was, het niet altijd ging. Zou dat toch wel graag zelf willen horen. Het zat me dus al niet helemaal lekker.

En toen ik op een avond een belletje kregen van de verzorgster van mijn andere pony, durfde ik het ook gewoonweg niet meer aan. Was bijna winterdag, half 6 pikkedonker. Zijn verzorgster was om half 5 met hem van het terrein vertrokken om blijkbaar naar de heide te gaan (is minimaal een halfuur stappen door het bos). Half 6 ging mijn andere verzorgster weg van stal en de verzorgster en mijn pony waren nog niet terug ondanks dat het pikkedonker was (had geen reflecterende kleding oid). Ze kon haar ook niet bereiken via de telefoon. Dus ik haar ook proberen te bellen, kreeg haar maar niet te pakken dus maakte me flink zorgen. 20/25 min later belde ze terug, ja ze was naar de hei geweest maar was bijna terug. Was niks aan de hand. Was iets verdwaald...

Toen erna toch de knoop doorgehakt, sowieso klikte het niet tussen hen (pony was nooit echt stout tenzij t niet klikt) maar ik kon hem niet met een gerust hart bij haar laten.

Ook een keer gehad dat een meisje hem 2x had gereden. 2e x mocht ze met een vriendin van mij en haar pony mee naar het bos. Kreeg geen reactie of wat dan ook hoe het was gegaan zo de eerste x. Daarna was ze steeds ziek, elke x een excuus. Na zoveel weken was ik het zat want ze kwam niet. Dus aangegeven dat ik het niet zag zitten. Ik heb wel iemand nodig waarop ik kan rekenen. Was ze vrij boos en teleurgesteld, ze begreep het iig niet, want ze was o zo gek op hem (je hebt m in 5/6 weken tijd 2x gezien XD).

Gelukkig geindigd met een hele lieve meid die hem vrij lang heeft verzorgt samen met haar jongere zus. Helaas gingen we verhuizen dus werd de afstand voor haar lastiger. Toch bleef ze komen als t kon. Helaas lukte het mij niet om iemand betrouwbaar te vinden voor hem erbij en stond hij teveel stil. Hij mocht het best rustiger aan doen (liep tegen de 20) maar hij werd niet gelukkig van zo weinig doen. Hij is toen in bruikleen gegaan bij mijn verzorgster en haar zusjes en een halfjaartje later met hun moeder besproken dat zij hem overnamen. De meiden zijn gek op hem en een beter huisje zou hij niet kunnen hebben. Ken dit gezin inmiddels ook al 5/6 jaar en vertrouw ze volledig. Soms kan het gelukkig heel mooi lopen en heeft het zo moeten zijn :D

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:51

Eef_Bam schreef:
Knert schreef:
Virtuele weddenschap: als ze wat laat horen zal ze zeggen dat ze er toch mee stopt.

Jij kan zeker ook heel goed de beurs van 2 dagen geleden voorspellen :Y) :+.



Hahahah ik loop achter??!!

Oh dat wist ik niet.. sorry.


Maar ja, beurs van 2 dagen geleden, ach ja hoor!
Als ik daardoor leuke weddenschappen win...

Mama van mijn lieve meisjes

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:01

Haha, ze heeft inderdaad een paar dagen laten weten dat ze niet meer komt, met excuus dat ze de klik niet helemaal voelde met het paard, ze vond hem wel ontzettend leuk en lief. Ze stak het vooral op dat mijn paard AL 15 jaar is en niet meer geschikt voor de parcours volgens haar, terwijl hij dat makkelijk nog aan kan in mijn ogen... Heb haar dan ook nog vriendelijk bedankt en enkel nog gezegd dat ik het jammer vind dat ze die conclusie wil trekken uit enkele sprongen die ze genomen heeft. Enkele dagen later heeft ze me dan weer een berichtje gestuurd met haar excuses en dat ze die conclusie inderdaad niet uit 1x springen mag trekken. Maar ja, klaar ermee.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Lisette1205

Berichten: 301
Geregistreerd: 06-07-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:18

Hoii,

Ook ik heb een apart verhaal, ik had een leuk bijrijdpaardje. Leuke tinker 4 jaar oud, kon al de basis. Stond alleen op een stal met nog al verwende mensen, dure jasjes, dure rijbroeken etc. Ook super vaak op wedstrijd. Nou en dan staat daartussen een tinker ehmm... Vonden ze helemaal niks, en mij als bijrijder ook niet. Dus op een dag, stond ik bij de kruiwagens, want wou net de paddock uitmesten. Is er een van die verwende nesten, waarbij het paard ontsnapt, rent vlak naast mij. Nou achteraf had ik dat paard wel kunnen pakken, maarja weetje. Ik weet niet of ik de enige ben die er zo over denkt, maar die mensen hadden overal commentaar op. Dus ik dacht stel ik pak dat paard, is ze straks van waarom pak jij m'n paard, of straks gaat hij alleen maar nog harder rennen als ik hem had geprobeerd te pakken.

Dus dat mens daarna van:' je had hem ook wel even kunnen pakken hoor'. Nou ik daarna (toen ze het paard had gepakt) gezegd van:' sorry dat ik je paard niet pakte, maar dacht van misschien gaat hij dan juist alleen maar harder rennen.' en zij van:' naja weetje het was een kleine moeite voor je geweest om hem te pakken.'

Paar dagen later krijg ik een appje van de eigenaaresse van m'n bijrijdpaardje: ik ben verhuisd van stal. Dus ik kom aan op die stal, en zij uitleggen waarom ze is verhuisd..

En raad is, die gene die zei over dat ik haar paard moest pakken. Die had tegen haar gezegd, dat ze mij maar moest 'ontslaan' als bijrijdster, want ja ik was geen goeie bijrijdster en ik had haar paard niet gepakt. Dus gelukkig voor mij dacht de eigenaaresse daar anders over en is verhuisd.

Jeetje wat een stal was die eerste :')

If there aren't any bad moments in your life, there won't be any good ones.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: De bizarste verzorger/bijrijder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:58

ik heb even advies nodig,

ik heb op een advertentie gereageerd voor een nieuw verzorgpaard, in eerste instantie kreeg ik diezelfde avond een berichtje terug dus daar weer op gereageerd 's avonds en 's ochtends weer een reactie daar weer op gereageerd en sindsdien ( vorige week zaterdag) geen reactie niks meer gehad ... -O- vraag is moet ik nog even wachten of zal ik een berichtje sturen en zo ja wat dan ?

:o I broke my heart in two,
one for me and one for you :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers