stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:10

Waar zoek je? Want die staan ook niet tussen de advertenties met bijrijder gezocht waarschijnlijk....maar als je bijvoorbeeld op sporthorses zoekt naar adverteerders in de buurt. Facebook pagina's. Vraag rond op ponyclubs of kijk of je kan adverteren op de site van de kring of regio. Even buiten je vaste kringetje. Sommige stamboeken hebben Facebook pagina's en plaatsen advertenties. Of op hun site. Vraag het eens aan je instructeurs, de eigenaren van de maneges etc. Die kennen heus de andere stallen in de omgeving wel. Creatief denken.

En plus 1 op wat Sizzle zegt.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:14

Misschien kun je eerst vragen of je bij iemand mag groomen. Dus nog niet veel zelf rijden, maar wel je hulp aanbieden om mee te gaan op wedstrijd, voorlezen, dat soort dingen. Ik heb vroeger ook wel eens iemand een tijdje 'op sleeptouw' genomen. Je komt dan een beetje in een andere wereld terecht en via die route vind je dan misschien wél een bijrijdpaard.
Verder eens met een aantal mensen hier, ook voor mij is leeftijd absoluut geen belemmering. Maar ik moet wel zeker weten dat het vertrouwd is - en dat is gewoon lastig als je zo van de manege afkomt.
Dat 'eerst-3-maand-uitmesten-verhaal' vind ik trouwens niet zo interessant, er is nl. geen enkele relatie tussen goed kunnen rijden en goed kunnen uitmesten :-)....Je moet er wel wat voor over hebben, maar dat kan ook op een andere manier.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 09-07-18 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Flora_horses
Berichten: 243
Geregistreerd: 15-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:16

Grappig, ik was juist op zoek naar een jong ruitertje voor mijn pony! Dus ik herken mij niet echt in jou verhaal. Mijn pony heeft Z2 gelopen tussen de paarden. En ik heb hem met wedstrijdpensioen maar vond het toen een beetje zonde om hem stil te zetten, hij had nog echt plezier in het werk, maar ik ben wat groot voor hem, dus ik ga niet elke dag rijden. Perfecte leerpony voor een jonge ruiter dacht ik. Dus advertentie op internet: Leasepony aangeboden met eventueel wedstrijd mogelijkheden. Vanaf 10 jaar maar wel een beetje ervaring en lef gevraagd vanwege een pittige pony :o .
Ik kreeg toen of mensen op bezoek die te groot en te oud waren. Of ze wilden wel wedstrijden rijden maar dan wilde ze wel de hele week komen trainen, maar dan gratis. Of ze waren jong maar te onervaren. Die durfde ik niet alleen te laten met mijn pony, dus toen heb ik de zoektocht maar gestaakt want ik werd er een beetje moedeloos van :+
Jammer dat je zo ver weg woont, succes met je zoektocht!

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:27

Ik vind dit ook een lastige! Ik heb enkele maanden opzoek geweest naar een bijrijder en vond dit ging dan ook niet soepeltjes.
Mensen met (veel) ervaring hebben al snel de neiging om mijn pony van alles te willen leren en zijn daarbij minder snel geneigd om zelf te leren. Deze mentaliteit bost vrij snel met die van mijn eigenzinnige merrie :Y)

Mijn pony is echter best slim en neemt vrij gemakkelijk een loopje met de mensen zonder ervaring, ook niet ideaal. ;)

Ik ben uitgekomen bij een meisje van 13 die gewoon erg goed klikt met de pony. We hebben nu beide vakantie waardoor ik haar nu nog even kan begeleiden. Hopelijk kan ze het dan vanaf september zelf.

De verzekering is ook een dingentje inderdaad. Ik heb het hier al even met de moeder van dit meisje over gehad maar wil het ook nog even aan de verzekering voorleggen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:30

Tja, het is ook een beetje omdat het aanbod aan verzorgers nu eenmaal veel groter is dan de vraag. Als je dan kan kiezen dan ga je voor iemand die wat meer jaartjes ervaring heeft, zo niet in paarden, dan wel in het leven in het algemeen.

Ik moet zeggen dat het me geen fluit kan schelen of iemand überhaupt ooit op een paard heeft gezeten. Ik heb een aantal jaren een 'bijrijder' in de dertig gehad die al met al één keer op paardlief gezeten maar ze was ontzettend lief en verantwoordelijk voor de paarden, in staat om gevaar te zien aankomen, ze had kinderen opgevoed en dus bekend met het nut en de noodzaak van consequent zijn, en iemand die zelf beslissingen kan maken. Bij een minderjarige moet je dat allemaal nog afwachten, plus de extra zorgen die je je maakt omdat je toch verantwoordelijk bent voor een kind.
Aan de andere kant had (nu geen paard meer) ik zo m'n eigen ideeën, regels, en manier van rijden en zou ik iemand die zichzelf aanprijst met een niveau in dressuur/spingen eigenlijk meteen al passeren. :+ Als ik zie wat er zoal aan foto's langskomt op de bokt markt bij advertenties van mensen die een verzorgpaard zoeken... Hemeltje, paarden ver achter de loodlijn, handen ergens op de heupen. Nee dank je, dan kom je niet eens in de buurt van m'n paard. :P Ik was echt geen nette of goede ruiter, maar ik had paardlief wel netjes opgevoed en ingereden en hij deed keurig wat ik vroeg, daar wil ik niet iemand op hebben die opeens op een compleet andere manier dingen vraagt/eist.

Toen we hier kwamen wonen stonden ergens in de eerste weken al meisjes aan de deur of ze de paarden mochten verzorgen. Eentje is na een flinke klapper met nogal nare gevolgen niet meer gekomen, maar die ander is na een aantal jaar nu zo ver dat ze alleen met paardlief op pad mag. Je kan gewoon her en der even vragen/briefje door de deur schuiven :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:34

Ik heb juist graag mensen die 15+ zijn en niet op wedstrijd willen. Manegeruiters leren vaak veel te veel te klooien in de mond. Die van mij rijd ik bitloos en wil ik graag gymnasiasten maar niet met kneepjes en sporen. Slechte gewoontes zijn moeilijk af te leren.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:37

Ik zou als ik jou was zelf advertenties plaatsen op bokt, marktplaats en facebook, dan is er misschien iemand die op jou reageert. Zo ben ik aan mijn eerste verzorg paarden gekomen. Zorg voor duidelijke info, zet er wat duidelijke foto's bij en wie weet heb je geluk. Veel succes!

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:46

de reden dat ik geen jonge meiden op mijn paard liet is omdat ik een jong paard gehad had, en daar will ik liever iemand met ervaring op.

bij mij shets had ik een leuke meid die af en toe haar vriendin had meegenomen, ik had als eis dat ze de water iedere keer bijvulde en gewoon lekker veel lol hadden. mesten etc. had ik gedaan maar ze hadden mij dat wel aangeboden om dat ook te doen, maar dat hoefden ze echt niet. ze was toen geloof ik ook 15 jaar. veel verantwoording, wanneer iets niet goed was had ze gevraagd wat te doen. ik had voorledige vertrouwen in haar en haar vriendin.

bij mij jonge paard wou ik liever geen kind in de buurt hebben, nou ik kan jou zeggen: dat Meisje (8 jaar) dat 1 keer in 2 weken een halfuurtje reed met hem, ging bewuster en liever met hem om (en kon werkelijk alles met hem) dan de volwassene die ik als bijrijder had..
bijrijder kwam maar 1 keer in maand, wij hadden 2 keer in week afgesproken. ze betaalde daarvoor 50 mee aan de stalling.
maar wat ben ik boos geweest.. ik kom naar mijn paard, is hij ineens zo kopschuw als wat.. we hebben met 3 man het bit in moeten krijgen... uiteindelijk na 3 keer vechten met hem heeft hij het begrepen dat ik hem niet pijn wil doen en dat ik zijn gevoelige mondje in rust laat. ik kon gelukkig weer normaal het hoofdstel in krijgen zonder gevecht, maar voor mij het laatste keer dat zij er was.. (niet echt vechten van mijn kant Maar heb erg lang gebruikt om op verschillende manieren het bit weer normaal in te krijgen)

in andere woorden, ik ben ook voorzichtig met wie ik uit kies voor mijn paarden en ponys. maar ik heb liever een 15 jarige manegeruiter die normaal met mijn paarden omgaat dan een volwassene die mijn paard naar de knoppen rijd.. wanneer ik weer een paard of Pony heb en ik zoek een verzorger, ik kijk wel Verder dan mijn neus lang is. ik will de persoon dan ook kennen leren en er een paar keer bij zijn en zien hoe met mijn paard of Pony wordt omgegaan. wanneer dat vertrouwen daar is, dan laat ik diegene natuurlijk ook Meer vrij in doen en laten. uiteraard wel met communicatie.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:08

Ik wilde het niet omdat ik niet de verantwoording aan een 15 jarige wilde geven betreft mijn pony. Kan nu eenmaal een koppie opzitten.
Is nu eenmaal geen type manege pony.

Maar heel eerlijk wat ik om me heen zag met jonge meisjes en verzorgpaarden waar ze wel de vrijheid mee hadden.
* Stal mesten gebeurde maar half half
* Werd niet voorzichtig met de spullen om gegaan, lieten ook alles slingeren
* Paard werd nu niet echt op een normale manier mee gereden. Als ongevraagd er ruim anderhalf uur mee blijven racen en springen. Zeik nat zonder uitstappen in de box gezet om te drogen of zo buiten gezet (zonder deken in de winter, terwijl deze normaal een deken om had).
* Afspraken niet nakomen (lees een ander op stal gaf hem dan maar eten)

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:14

Giolli schreef:
Omdat mensen er vaak én geld aan willen verdienen én hun paard moet er beter van worden.


Je hebt gewoon helemaal gelijk, meid.
Er is maar weinig plek voor minder ervaren paardenmeisjes helaas.


Geld verdienen?
Er moet nog een hele berg geld bij hoor bij die bijdrage.
Van pak m beet 75/100 euro per maand .

En beter hoeft een paard niet te worden van een betalende bijrijder
Maar toch zeker ook niet slechter.
En lessen nemen wordt de ruiter beter van .

Leeftijd vindt ik dan weer van minder belang
Als ze maar goed met paard en materiaal omgaan.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:20

Ik werd zelf ook voor het eerst verzorger van mijn twee verzorgpaarden (stonden bij elkaar) toen ik 15 jaar was. Was bij mij twee dorpen verder en ik kreeg bijna mijn scooter dus was veel zelfstandiger dan met alleen fiets.

Doordat we de zorg en het rijden met zn drieen deden (beide eigenaren van beide paarden en ik) was het heel makkelijk en leerde ik heel snel heel veel nieuwe dingen. Had ook tien jaar op de manege gereden en was daar wel uitgeleerd.
Ik was er altijd, weer en wind. We reden elke zaterdag een grote buitenrit en 1 ging dan mee op de fiets en dat rouleerden we onderling. We konden het ook uitstekend vinden met elkaar ook al waren we best een bij elkaar geraapt stelletje. Man van in de 60 met een eigen verzekeringen bedrijf, meid van 24 bezig met haar medicijnenstudie en ik was destijds 15/16 en zat nog op de havo. Maar de paarden brachten ons samen en hier leerde ik alles wat ik nooit had geleerd op de manege. En binden met een paard, werken aan de combinatie en echt naar wedstrijden toe trainen.
Echter, zo weet ik nu (10 jaar later), wist ik toen ook echt lang niet alles.
Een van de eigenaren liet ons gewoon rijden met een zadel met gebroken boom, delen van trainingen die ik helemaal verkeerd heb aangepakt, verkeerde peesbeschermers omdat 'ze zo mooi waren' en dingen die ik nooit als zorgwekkend zag (waarvan ik nu wel weet wat ik moet doen).
Ik wist destijds heel veel niet, en dat weet ik nu allemaal wel. Nu heb ik mijn eigen paard en ik wil voor hem het aller aller beste. Kortom, ik zou nooit een 15 jarige bij mn dier laten omdat die jonge meiden nog teveel moeten leren. Alles kan misgaan, en dat wil ik niet bij mijn paard hebben heel simpelweg.

'we' stellen veel eisen omdat 'we' het waarschijnlijk zelf eerst allemaal fout gedaan hebben. Nu willen 'we' het beste voor onze paarden.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 09-07-18 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:21

De enige eisen die gesteld werden hier waren dat ze netjes met het paard omgingen, netjes met de spullen omgingen en de stal netjes hielden. Alle 3 waren te moeilijk voor de onder de 18 meiden die ik gehad heb. Een stuk of 6 denk ik... Of zeggen dat ze geweest waren, maar aan het einde van de dag had niemand ze gezien. Als je ze er mee confronteerde was het 'ja ik durfde het niet te zeggen dat ik niet kon' paard was slechts 2 uur buiten geweest omdat iemand anders hem maar even buiten had gezet... Nou die kon ook gelijk weer oprotten. Vaak genoeg op stal gekomen dat er spullen van mij nog rondslingeren of dat ze denken het paard wel even de baas konden zijn... Ik was er wel een beetje klaar mee. Geen bijrijders meer. Gelukkig staan ze nu op een eigen plekje en is het niet nodig meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:38

Stap op de fiets en bel aan waar je paarden ziet staan. Geef een briefje met je telefoonnummer en leg uit dat je graag wil komen helpen met verzorgen.

Al is het maar een shet, als mensen zien dat je trouw komt, dan komen ze vanzelf vragen of je ook hun rijpaard wil doen. Toen ik vroeger eindelijk een vzpaard kreeg had ik er een jaar later meerdere omdat je in het wereldje komt.

Wees verder eerlijk over je rijkunsten en stel voor dat je wekelijks gaat lessen met het paard.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:43

Ik denk dat je gewoon ergens moet beginnen. Ook als is het alleen poetsen. Ik zelf heb nooit echt een gebrek gehad aan verzorgpaarden. Toen ik jong was belde ik gewoon overal aan waar paarden stonden. Zijn echt wel mensen die niet perse opzoek zijn maar best wat hulp kunnen gebruiken. Of het gewoon leuk vinden om iemand de kans te geven. Ik heb eigenlijk altijd verzorgpaarden gehad bij mensen aan huis en nooit op pensionstallen.

En ik denk als je nog beperkte ervaring hebt met verzorgen dat je het beter kunt proberen bij mensen die niet echt opzoek zijn maar het wel leuk en gezellig vinden om mensen een kans te geven en iets te leren.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:45

Conclusie op basis van alles hierboven: geef ook duidelijk aan wat je wilt, want iedereen vraagt ook wat anders.....

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:47

Ts ga op zoek naar handelsstallen, fokkers, trainingstallen en vraag of je in je vrije tijd mag komen helpen. Zeg eerlijk dat je een manege ruiter bent die meer wil leren dan je op een manege kunt leren, en vraag of het mogelijk is om op het bedrijf mee te kijken, mee te werken. Je komt zo in aanraken met de paardenwereld buiten de manege om, mensen gaan je leren kennen, en als het goed is je ook wat gunnen.

Kijk dan wel naar de bedrijven waar de sfeer goed is. Willen leren en daarvoor wat willen doen is wat anders dan je laten uitbuiten, of dingen moeten doen waar je nog niet aan toe bent ( op een groene pony stappen bv). Ook bij jou in de buurt zijn er heus fokkers, trainingsstallen, wedstrijdstallen. Echt waar!

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:19

Verantwoordelijkheid is echt regel nummer 1 bij mij. Ben jij zelfstandig genoeg om te kunnen zien wat je goed doet en fout doet, wanneer een paard kreupel is of iets nodig heeft, maakt het mij echt niet uit hoe oud je bent..

Ik heb zelf een meisje van 13 die mijn paard bijrijd. Ze is enorm zelfstandig en verantwoordelijk voor haar leeftijd. Ik kan goed met haar communiceren en denkt ook mee in dingen. Ze neemt regelmatig les en wilt graag leren.

Ik denk dat mensen vooral een bepaalde leeftijdsgrens stellen omdat (jongere) kinderen vaak niet genoeg zelfstandig voor een paard kunnen zorgen. 9/10x hebben ze bij bepaalde dingen toch hulp nodig of zijn ze net niet handig genoeg. Dat neemt niet weg dat er genoeg wat jongere meiden en jongens zijn die dit wel zijn. Paarden eigenaren zijn zuinig op hun beestjes en ik snap dat je dan iemand wilt die dan ook daadwerkelijk zn afspraken na komt en waar je op kan bouwen..


Ts, ga op zoek naar een shetlander, kleine pony of een wat ouder beestje waar je lekker mee aan de slag kan vanaf de grond, waar je van kan leren en waar de eigenaren open staan om jou dingen bij te brengen. Zo ontwikkel je je het beste! Dit heb ik ook altijd gedaan en ik heb hier onwijs veel van geleerd!

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 04:46

Ik heb juist na een hele revue aan ruiters voorbij te zien komen een 14jarige meid verkozen boven een 19jarige maar vooral boven een juniorenruiter en mijn eigen instructrice

Beide dames hebben leren rijden van mijn moeder, beide zou ik blindelings bij mijn paard vertrouwen (en dit terwijl ik mijn paard niet eens 100% vertrouw).
De enige harde eis die ik had was dat ze bij mijn instructrice zou lessen ipv bij mijn mama. En dat ze nooit zonder iemand in de buurt rijd.
Paard en ruiter maken een enorme vooruitgang. En het enige wat het dit meisje kost zijn de lessen.
Maar ik heb mijn paard van onbetrouwbare plofkip zien veranderen in de liefste grootste knuffelbeer.
Dus eerlijk? Ik had geen betere keuze kunnen maken. Zo heeft ze volledig vrijdpel om veearts, tandarts, hoefsmid of osteopaat te bellen op mijn kosten als ze denkt dat er iets niet klopt. En tot 2x toe heeft zij door de veearts direct te bellen ipv eerst mij heel veel ellende weten te voorkomen.
Laatste keer dat ik bij mijn paard geweest ben was ik 3 maand niet geweest.
En ik had een paard wat perfect liep, bespiering gekweekt had, goed uitzag en vooral: door 3 verschillende mensen zo mee weg te rijden zonder problemen...

Die 19jarige had een rijbewijs, kon veel vaker komen, was even verantwoordelijk. Maar wat blijkt nu achteraf: had ze eigeblijk toch niet de tijd gehad om te komen. Ook zij mag nog komen wanneer ze wil, maar heb haar laatste jaar 2x gezien wegens te druk met studie en het vriendje.

Juniorenruiter was mij te hard en te gericht op prestaties en hem te doen groeien ipv naar zijn tempo azn te passen. En mijn instructrice zou hem niet de aandacht hebben kunnen geven die hj verdiend.

Dus ookal is het een speld ik de hooiberg om te zoeken: er zijn eigenaars die 15jarige dus wel de kans geven :j
Maar die speld ga je idd vaak in je omgeving vinden. Dus op de manege (vaak met pensionstalling) eens rondhoren. Kijken of iemand particulier lesgeeft op eigen paarden (leer je ook meer van dan op manegepaarden) en via daar verder groeien en zoeken.
Hoe moeilijk het ook is: het is mogelijk

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 06:35

Ik zocht destijds iemand van 18+ omdat dat a verzekeringstechnisch beter was en b omdat er geen kinderen bij ons op stal zijn waardoor een volwassen persoon beter bij de groep zou passen. En ja ook omdat ik nog niet de volledige verantwoordelijkheid bij een minderjarige wil leggen. Als ik op vakantie ga doet de verzorger mijn paard en ik wil een jonger iemand daar niet mee opzadelen, omdat het zwaar is midden in je zomervakantie

jassie2003
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-03-18

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 15:02

Ik heb een advertentie hier op bokt geplaatst en duidelijk vermeld wat ik wil/zoek en nu hopen dat er iemand reageert. Bedankt dat jullie reageerde wist helemaal niet dat de verzekering hier ook een rol bij speelde :D

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:14

Wat hierboven al genoemd staat inderdaad, verantwoordelijkheid is het belangrijkste. Ik heb vanaf mijn dertiende altijd een (en later meerdere) paarden van mensen uit de buurt verzorgd. Dat betekende ook echt elke dag voeren, uitmesten etc. Doordat zij me elke dag zagen, gingen ze er meer op vertrouwen dat het goed was en mocht ik ook steeds meer. Soms moet je het eerst bewijzen dus.
Daarnaast wil ik je aanraden om vooral in je omgeving te zoeken. Gewoon eens bij kennissen en buren rondvragen. Mensen die je al (via-via) kennen zullen eerder geneigd zijn je met hun geliefde pony te vertrouwen. :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:24

Verzekering idd, maar ook het feit dat er een reden is dat je met 15 niet volwassen bent.
Je hersenen zijn nog in ontwikkeling en juist die laatste fase is heel belangrijk voor paardeneigenaren.
Met 15 kun je nog niet zo ver overzien welke gevolgen je handelingen kunnen hebben. Natuurlijk kun je een hoop wel overzien, maar nog niet zoals mensen waarbij hun hersenen volledig zijn ontwikkeld.
Ook zorgt de puberteit ervoor dat je meer risico's durft te nemen.
Daarbij is er nog zoiets als ervaring van de eigenaren zelf, ook zij zijn 15 jaar geweest en weten dus ook welke gevaren zij hebben gezien.

Wanneer de eigenaar veel tijd heeft om te begeleiden, dan maakt de leeftijd van de bijrijder veel minder uit.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:50

Omdat ik een bijrijder wil om mij te ontzorgen en niet iemand waar ik voor moet zorgen.

Ik wil iemand die geheel zelfstandig mijn paard op een verantwoorde manier beweging geeft. En dan kom ik best snel uit bij een volwassener iemand.

Ik zou heel graag een jong iemand de kans geven om heel veel te leren van mijn professor maar heb de tijd niet om iemand daar in te begeleiden. Als ik die tijd wel had zou ik die namelijk spenderen aan zelf op dat paard te kruipen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:22

Heeft vooral met verantwoordelijkheidsgevoel en paardenkennis te maken.
Ik heb in beide schoenen gestaan: Ik ben bijrijdster en was ook als 14-jarige opzoek naar een bijrijdpaard, andersom heb ik ook een bijrijdster gezocht voor een paard.
Het probleem is dat ongelooflijk veel bijrijdsters zich beter voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Ik heb echt m'n ogen uitgekeken.. Zo hebben we verschillende mensen gehad die zeiden dat ze al jaren rijervaring hadden maar ondertussen wisten ze niet waar het gas, rem of stuur zat.
Of ze laten zomaar niks meer van zich horen en ze reageren nergens meer op.
Dat maakt het sowieso al lastig om een bijrijder te vinden. Dus zo worden de eisen steeds hoger, puur door slechte ervaringen.

Waarom geen 15-jarige? Jongeren hebben over het algemeen een minder verantwoordelijkheidsgevoel dan volwassenen, dit is namelijk nog in ontwikkeling. Juist iets wat wel heel belangrijk is wil je je paard veilig achterlaten bij je bijrijdster. Ik vond van mezelf dat ik altijd een groot verantwoordelijkheidsgevoel had, wat ik ook had hoor (groten dan sommige volwassenen :=), maar toch minder dan wat ik nu heb. Als ik terug kijk deed ik op mijn 15e soms best domme dingen en dat zie je dan niet.. Dit hoort bij de leeftijd, risicovolgedrag hoort nou eenmaal bij de pubertijd. Dus er is opzich niks mis mee (het is zelfs goed voor de ontwikkeling!), maar niet fijn om je paard daar bij te laten.
Ook heeft een jongere nooit de paardenkennis die ik bij een bijrijdster zou zoeken. Nou is de kennis die ik voor een bijrijdster zou willen sowieso onvindbaar (ook volwassen) := Maar een jongere zou die kennis nooit kunnen hebben.

Ik snap dat het lastig is om een paard te vinden als 15-jarige en dat dit erg jammer is. Maar blijf zoeken en pas jezelf aan! Ik kreeg op m'n 15e een heel leuk (western) bijrijdpaardje waar ik ontzettend veel van geleerd heb.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:38

Ik zou nooit betalen om een paard van een ander te rijden, meestal gebeurd dit andersom in mijn geval.
Daarnaast vind ik het eigenlijk een beetje raar om een bedrag te vragen, meeste mensen kiezen voor een bijrijder door tijdgebrek, even een stom voorbeeld, maar als ik geen tijd heb om mijn huis te poetsen dan ga ik toch ook geen geld vragen om iemand mijn huis schoon te laten maken..

Je verleend iemand een dienst waar je ook nog eens voor moet betalen, ik heb dat nooit begrepen. Als je geen tijd of geld hebt begin dan ook niet aan een paard lijkt me ;)

Ik heb samen een paard met mijn beste vriendin, dus alle kosten gaan dan ook 50/50 maargoed we zijn dan ook samen eigenaar dus dat is dan heel wat anders..