stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
jassie2003
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-03-18

stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 21:02

Heei, ik ben een 15 jarige meisje en rijdt nu op een manege in nootdorp maar wil graag verder (wedstrijden ga ik in oktober starten eerder niet mogelijk). Nu leek mij een verzorgpaard/bijrijdpony wel een goede pony, dus ik ga rustig rondkijken hier op bokt en marktplaats. Wat me heel erg opvalt dat mensen graag een 18+ persoon willen en moet allemaal hoger dan m1 niveau dressuur. Mij lijkt me logisch dat vooral veel manege kinderen opzoek gaan naar een vp en ja ik weet er zitten ook kinderen van 10 bij die net een jaartje rijden, ik snap dat je die dan niet op je paard zet. Ook snap ik wel dat je natuurlijk iemand hebt die 18+ is omdat hij "zelfstandiger" is en meer rij ervaring heeft. Nu zijn er genoeg meiden/jongens van 15 die netjes rijden, ja wel op een manege maar je hebt geen andere keus (ep niet mogelijk en vp onmogelijk te vinden). Waarom stellen jullie zoveel eisen aan een persoon zonder dat die de kans heeft gehad om te laten zien wat zijn ervaring met paarden is??


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:05

Omdat mensen er vaak én geld aan willen verdienen én hun paard moet er beter van worden.


Je hebt gewoon helemaal gelijk, meid.
Er is maar weinig plek voor minder ervaren paardenmeisjes helaas.

Onderschrift

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:12

Dat komt omdat mensen je niet kennen. Als ik de keuze zou hebben tussen een onbekende twintigjarige die M1 rijdt en een onbekende manegemeid van 15, wie denk je dan dat ik op mijn paard zou laten (als ik een bijrijder zou zoeken en een rijdbaar paard zou hebben staan)?

Ik denk dat marktplaats en bokt niet de handigste kanalen zijn om een bijrijdpony te zoeken. Want daar kent niemand je. Kun je niet een pony leasen op de manege zodat bij voorbeeld pensionklanten kunnen zien hoe jij met die pony omgaat, en dus al een beeld van jou hebben en dan wellicht daardoor jou eens hun paard laten uitstappen? Dat is een eerste stap. Als er zo weinig aanbod is dan moet je misschien wat kleiner beginnen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:13

Ik denk dat voornamelijk de leeftijd te maken heeft met verantwoordelijk. Iemand geeft toch zijn/haar dier uit handen en dan zou mijn voorkeur ook uitgaan naar iemand die ouder is. Leeftijd zegt natuurlijk niet altijd alles, maar jongere meiden zullen het toch vooral voor de leuk zien en de impact minder goed begrijpen als ze niet komen opdagen, anderen op het paard laten rijden, spulletjes niet goed opbergen, etc.
Natuurlijk geldt het niet voor iedereen, dus je zou best eens ergens op kunnnen reageren? Of zelf een advertentie plaatsen op Facebook bijvoorbeeld? :)

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:14

Leeftijd heeft vaak weinig tot niets te maken met ervaring maar alles met verzekering, aansprakelijkheid en vervoer.

Verder is het niet zo leuk als je een paard op fijn niveau hebt lopen en je steeds als je bijrijder erop heeft gezeten eerst de boel weer moet corrigeren. En dat is een stuk sneller nodig dan je denkt. Net even iets minder consequent zijn, het paard toch wat ruimte geven om zich ergens wat vast te houden of scheef te worden...Dan ben je op een gegeven moment meer bezig met oplossen wat de ander er aan problemen in rijdt dan met lekker trainen en dat is vreselijk frustrerend.

Maar meestal zijn er genoeg plekken waar je alsnog terecht kan, sterker nog juist fanatieke en serieuze ponyruiters zijn ontzettend moeilijk te vinden. Echter zal je in het begin wel bereid moeten zijn te investeren in je eigen ontwikkeling en zal je er hard voor moeten werken. En die dingen blijken meestal een veel lastiger issue dan de leeftijd of het niveau...

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:15

Omdat eigenaren soms een nare ervaring hebben gehad met jonge meiden die hun paard afraggen terwijl ze beloofd hadden er zuinig op te zijn. Of er een andere manier van rijden op na houden. Of vriendjes meenemen naar stal en meer met hem bezig zijn dan met paard. Of dat jonge meiden niet zuinig zijn op hun (dure) spullen. Of rommel laten slingeren etc etc etc.
Beter een wat oudere die hopelijk wat wijzer is geworden en waar je niet constant op hoeft te letten.

Althans mijn persoonlijke ervaring.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Blue_flower
Berichten: 1923
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:16

Ik denk dat veel baasjes de ervaring hebben dat:
- slecht weer -> dus jongere meiden komen niet.
- afspraken maken -> moeilijk.
- paard is duur bezit -> bang dat je er niet goed mee om gaat.
- niet zelfstandig.
- bang dat er iets met je gebeurd, door hun paard. Waardoor baasjes zich verantwoordelijk voelen.
- niet zuinig met spullen.

En zo kan ik er nog 100 bedenken. Ik heb zelf 1 jong meisje, maar haar moeder komt altijd mee. Een meisje van 15, die zelfstandig wilt komen, zou ik persoonlijk ook niet aandurven.

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:19

Er zijn gewoon erg weinig 15 jarigen waarop ik durf vertrouwen dat ze betrouwbaar zijn en in geval van nood de juiste beslissingen maken.
Zelfs bij mijn redelijk ervaren 21+ bijrijder denk ik net even te vaak: hoe is het mogenlijk dat je dit niet gezien/gevoeld hebt.
Ik zie mijn bijrijder letterlijk nooit, dus moet er behoorlijk wat vertrouwen aanwezig zijn.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:24

Sluit me aan bij bovenstaande.
Mocht ik een verzorger zoeken dan is dit ook 18+.
Waarom? Verzekerings technisch hoef ik niks extra's te regelen. Bijrijder is dan zelf verzekerd.
Ik ben zelf ook als 12 jarig meisje begonnen en ben daar heel dankbaar voor.
Maar dit was wel een leerpaard en het maakte allemaal niet zoveel uit.

Met mijn eigen paard ben ik in een jaar tijd zo ver gekomen. Als ik daar een gemiddelde meid bij laat komen kost het vele malen langer voordat ze alle basis kennis over hem en wat we aan het doen zijn heeft.
Bij andere is hij anders dan dat hij bij mij is etc etc.

Als ik er iemand bij neem wil ik dat die eerst minimaal een half jaar en misschien zelfs wel een jaar er naast staat.
Puur en alleen omdat alle basis vanaf de grond is en ik iemand 100% wil vertrouwen voordat ik er iemand regelmatig op zit.

Vergeet niet dat veel verzorgsters puur en alleen willen rijden.
Willen vaak ook nog wedstrijden rijden.
Geen bijdrage of les willen betalen.
Bestempelen zichzelf als "spring ruiter". En ga zo maar door.
Voor mij is het daarom een bewuste keuze om er niemand bij te nemen.
Want rijden hoort bij dit paard (en bij vele anderen) niet op 1 te staan.

LukieBradleyJarig

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:26

Het is inderdaad een stukje aansprakelijkheid, vervoer, verzekering en ik vind ook verantwoording.

Al moet in zeggen dat ik tussen alle mensen van 28, 43, 18 en 15 voor het meisje van 15 heb gekozen.
Ik heb daar het beste gevoel bij gehad toen want die verwachtte niet zoveel.
Ze gaat goed met mijn paard zijn blessure om en indien nodig komt haar moeder mee.
Het is wel een beetje een gok natuurlijk maar voor mij pakt het goed uit en heb ik niet specifiek besloten op leeftijd.
Voor mijn Shetlanders komt een meisje van 14.
Je zou denken dat op die leeftijd de kleintjes al wat minder worden maar ze is er helemaal gek mee en de ponys zijn ook helemaal blij.
Die gaat ook altijd zonder mij of iemand en ze past prima op.

Je hebt wel gelijk hoor in je OP maar ik snap de paard eigenaren ook wel.
Als er iets gebeurd zijn zij ten alle tijde verantwoordelijk en het is een heel kostbaar bezit wat je niet zomaar aan jongere meisjes uitleent.
Dat ik dat wel doe is omdat ik wat gemakkelijker denk en iedereen wat gun.
Heb bijvoorbeeld ook geen hele dure sport paarden ofzow die wat moeten bereiken

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:28

Mijn mening is dat manege ruiters niet leren het paard te trainen. Ze leren niet recht te richten en vaak worden hulpen ook verkeerd gekeerd zoals schoppen als het paard niet doorloopt, zagen om hem in de krul te krijgen....om over de reacties van het paard herkennen maar te zwijgen. Manege ponys zijn niet anders gewend en laten dit helaas allemaal over zich heen komen...maar paarden die goed gereden worden, worden hierdoor alleen maar verknald.

Echt rijden leer je niet op een manege, dat is meer voor je plezier rondhobbelen en niet vanuit je paard gekeken.

Dus nee ik zou geen manege ruiter voor mijn paard willen.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:31

Ik zou misschien eerder gaan kijken naar een stal in de buurt, ga daar eens langs om te vragen of je daar wat kan helpen.

Op deze manier ben ik ook begonnen toen ik 13 jaar was. Kwam van de manege en had daarbuiten nog totaal geen ervaring. Toen ik twee keer was geweest zat ik al op de eerste paarden en hadden ze door dat ik er graag voor wilde werken en zuinig was op de paarden en de spullen.

Bij ons in het dorp zijn er meerdere meiden op deze manier aan een fijne plek gekomen, sommige rijden nu zelfs wedstrijden voor deze stal of hebben de mogelijkheid om meerdere paarden thuis te rijden.

Ik denk dat je moet laten zien dat je graag wil en dat je verantwoord met paarden en andermans spullen om kan gaan, dan zijn er genoeg mensen bereid om jou wat te laten rijden.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:31

Cinnepin schreef:
Mijn mening is dat manege ruiters niet leren het paard te trainen. Ze leren niet recht te richten en vaak worden hulpen ook verkeerd gekeerd zoals schoppen als het paard niet doorloopt, zagen om hem in de krul te krijgen....om over de reacties van het paard herkennen maar te zwijgen. Manege ponys zijn niet anders gewend en laten dit helaas allemaal over zich heen komen...maar paarden die goed gereden worden, worden hierdoor alleen maar verknald.

Echt rijden leer je niet op een manege, dat is meer voor je plezier rondhobbelen en niet vanuit je paard gekeken.

Dus nee ik zou geen manege ruiter voor mijn paard willen.


Niet alleen op de manege.
Overal in de paarden wereld wordt er wel een paard gigantisch in de krul getrokken etc.

Voor mij is het geen reden om geen verzorgster te willen.
Wel de reden om ze er niet op te zetten voor een onbepaalde langere tijd :)
Iedereen moet het leren, heb ik ook moeten doen.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:33

Voor mij is iemand die degelijk les heeft gehad ( en dan geen manege lessen ) toch wel een voorkeur..en dan in dezelfde richting als ik zelf..Heb zelf als kind ook op een manege gereden en ik ben blij dat ik zo niet rijd!

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:34

en natuurlijk moet iedereen leren maar dan niet van mijn paard. Er zijn zat instructrices die geschikte paarden hebben...ja kost meer dan een manege...maarja dan leer je ook wat ;)

jassie2003
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 21:37

ik snap jullie allemaal, echt waar maar het is zo moeilijk om mijn horizon te verbreden. Bij ons op stal rijd je in niveaus dus 1,2,3,4,5 en sportclubs (die is wedstrijd gericht maar zit altijd vol). Ik rijd nu in niveau 5 hogerop kom ik dus niet. Een pony leasen bij ons op stal is mogelijk en wil daar ook mee beginnen (pas volgend jaar) weet niet hoelang ik dat vol ga houden omdat ik het zelf moet gaan betalen. Wel probeer ik nu elk jaar op kamp te gaan en dan vooral zodat ik steeds weer nieuwe dingen leer (crosskamp deze vakantie). Ik ga nu ook steeds vaker mee met een vriendin van mij die een paardje verzorgt (helpen vooral). Weten jullie wat nog meer helpt? en wat vinden jullie nou echt belangrijk als je een verzorger zoekt? :)

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:37

Ik heb op mij. Vijftien de wel een verzorgpaard gevonden zonder de tijd dat je overal internet had. Ik had ook geen mobiel. Ging overal aanbellen waar een paard stond. Nou ja een klasgenoot deed dat en ik ben toen de tweede dag mee gefietst. We kwamen toen bij een stal waar we mee de wei in mochten en toen een afspraak gemaakt. Ik heb er zes jaar paard gereden mijn klasgenoot drie jaar. Ze bleken veel meer paarden te hebben.

Op mijn Huidige werk in de paarden heeft op zondag ook een tijdje een meid geholpen. Die had heel vaak gemaild. Ondertussen heeft ze opleiding paard gedaan en een eigen paard. Hier poetste ze gewoon wat paarden

The end

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:44

Ik moet ook nog even vermelden dat ik een behoorlijk lastig dier heb.
Daarmee wil ik A) geen risico nemen met kinderen, B) ook niet uitlokken dat iemand denkt dat ze haar wel even kan ‚temmen‘ of C) verhalen op internet kwakt dat ze dan vast wel mishandeld geweest is of zo (zoals je nogal vaak op bokt ziet) terwijl daar geen ruk van waar is.

Ik heb vroeger wel de kans gehad gelukkig maar omdat dit er meteen een beetje teveel (8) waren zochten we er nog iemand bij. Ik heb letterlijk zo‘n 2 meisjes per maand zien komen en gaan. De meeste zijn gewoon laks, lui, eigenwijs of onbetrouwbaar.
Als je er zelf bij bent kun je dat in de gaten houden, maar ik heb geen enkel zicht erop omdat ze enkel komt op dagen dat ik gewoon niet kan.

Het is ontzettend vervelend voor degene die wel betrouwbaar zijn uiteraard.

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:50

Maar als iedereen dit vindt dan kom je toch nooit meer aan een verzorgpaard, en dan kom je dus ook nooit meer aan meiden met ervaring.

Dan maak ik maar zin.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:50

Ts, wat wil je precies? Want verzorgponys waar je zelfstandig mee aan de slag mag en vanalles mee mag doen vrijheid blijheid liggen inderdaad dun gezaaid.

Maar als je bereid bent hard te werken, minstens een keer of 4 per week wil rijden, meehelpt op stal en bereid bent om te lessen en te starten dan kan ik me niet voorstellen dat je niet aan de slag kan. Pony eigenaren, fokkers, handelaars etc springen doorgaans een gat in de lucht als ze zo iemand kunnen vinden. En dan heb ik het niet over particulieren, uitzonderingen daargelaten maar echt meer richting handel en trainingsstallen. Het is echt bijna niet te doen om iemand te vinden om ponys uit te brengen die ook bereid is er daadwerkelijk tijd in te steken en betrouwbaar is.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:51

Ik kijk hier dus heel anders tegen aan als menig anderen :o Ik heb veel bijrijders gehad en mijn ervaring met volwassen bijrijders is dat ze zelf een kijk hebben op hoe een paard getraind moet worden. Aangezien ik mijn paard zelf ook nog rij wordt het paard op twee verschillende manieren getraind en worden dingen bijvoorbeeld afgeleerd wat ik juist wil aanleren.
Nadat veel 18+ bijrijders gestopt zijn heb ik gezegd dat ik het nog één keer ga proberen met een jong iemand. Mocht dit niet werken zou ik bijrijders laten bij wat het is. Inmiddels al een tijd een hele leuke meid van 13 die net van de manege komt. Ik geef haar wekelijks les en ze gaat met sprongen vooruit. Omdat ik haar zelf les geef doet zij dingen ook op ‘mijn’ manier en kan ik de knopjes van mijn paard goed uitleggen. Ze is altijd netjes op tijd omdat ze niet in de file stond of over moest werken. Ik heb toch uiteindelijk veel meer voordelen aan een manege ruiter als een studerende bijrijder :D (Hiermee wil ik natuurlijk echt niet iedereen over één kam scheren, maar dit is mijn ervaring).

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:55

Als je tijd hebt om zelf les te geven of te begeleiden zou ik er ook minder moeite mee hebben.
Maar ik heb jaren op een stal gestaan waar allemaal tieners met eigen paarden stonden en ik heb een beetje teveel rare dingen gezien of zelfs meisjes die niet gingen rijden omdat het dekje niet bij hun rijbroek paste 8)7

Dus vandaar mijn achterdocht :+

LukieBradleyJarig

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:58

Ik ga ook compleet met bovenstaande mee!
Helemaal waar.
Daarom had ik het beste gevoel bij de 15 jarige :')
Niemand gaat voor mij bepalen hoe iets moet en blablablabla
Mijn paard mijn regels

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

jassie2003
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-03-18

Re: stellen eigenaren veel eisen voor verzorgsters/bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 22:03

ik woon in den haag/ypenburg en voor mij zijn er eigenlijk 3 stallen in de buurt waar ik naartoe kan (maneges/pensionstal) ben in de tijd dat ik hier nu woon nog nooit een handelsstal/trainingsstal tegengekomen, helaas

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:07

Fokkers hebben geen bord in te tuin, daar moet je gewoon aanbellen.
Ik heb eerst een jaar enkel stallen uitgemest en af en toe geborsteld voordat ik eens mocht uitstappen. Daarmee ben je 95% van de meisjes al binnen een week kwijt :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers