Misbruik maken van steigeren

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Misbruik maken van steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 21:12

Hoi Bokkers,
Mijn verzorgshet (eigenwijze merrie) kan steigeren, en dit is altijd erg goed gegaan. Tot dat ze laatst ineens ging steigeren toen ik met haar liep. Op dat moment wist ik niet goed wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik het genegeerd maar toen deed ze het nog een keer! Wie weet wat ik kan doen?
Groetjes,
Sophievhouw


oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:15

Sophievhouw schreef:
Hoi Bokkers,
Mijn verzorgshet (eigenwijze merrie) kan steigeren, en dit is altijd erg goed gegaan. Tot dat ze laatst ineens ging steigeren toen ik met haar liep. Op dat moment wist ik niet goed wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik het genegeerd maar toen deed ze het nog een keer! Wie weet wat ik kan doen?
Groetjes,
Sophievhouw

Nu wat laat, maar wat dacht je van dit soort gedrag in eerste instantie niet aanleren/stimuleren?

Schoentje, kerstmuts en [o]

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 21:18

oomens schreef:
Sophievhouw schreef:
Hoi Bokkers,
Mijn verzorgshet (eigenwijze merrie) kan steigeren, en dit is altijd erg goed gegaan. Tot dat ze laatst ineens ging steigeren toen ik met haar liep. Op dat moment wist ik niet goed wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik het genegeerd maar toen deed ze het nog een keer! Wie weet wat ik kan doen?
Groetjes,
Sophievhouw

Nu wat laat, maar wat dacht je van dit soort gedrag in eerste instantie niet aanleren/stimuleren?


Maar dit kan ze al heel lang en het is nooit fout gegaan...

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Misbruik maken van steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:33

Fijn hé... Leer alles maar steigeren want die vrijheidsdressuur is toch zoooo fantastisch en het is zoooo goed voor jullie band....
Dit toont nog maar eens aan dat dat ordinaire conditioneren voor niet veel goed is...

Waar is die goede band nu? Nu moet je dit dus afleren en daar heb je goede instructie bij nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:37

Op zich is het een beetje flauw om in deze situatie te zeggen dat ze het gewoon nooit aan had moeten leren. Als vrijheidsdressuurpaarden alleen maar zouden steigeren uit misbruik van/bedelen met het kunstje, dan hebben vrijheidsdressuurpaarden ook nooit koliek, want als ze illegaal gaan liggen en rollen dan zijn ze gewoon om aandacht aan het bedelen met een kunstje... :+
Bij 'normale' paarden zeg je ook niet als hij steigert 'O, dat heeft hij vast aangeleerd gekregen' maar wordt er over het algemeen gereageerd met: wat deed je voordat ze omhoog ging? Wat vroeg je toen ze steigerde? Is er lichamelijk iets mis of is de training te inspannend/verkeerd/saai?

Ook een paard dat steigeren op commando heeft staan kan nog steeds steigeren met een reden. Dat gewoon afwimpelen met 'O, dat is gewoon aangeleerd gedrag' is in mijn ogen te kort door de bocht. Dus ja, steigeren is altijd een foute reactie en die mag je corrigeren (eerst door te negeren zoals je deed, werkt dat niet door haar als correctie bijvoorbeeld achteruit te zetten (aan de hand), vooruit te sturen (onder het zadel/aan de longeerlijn) of een tik te geven), maar los daarvan moet je toch ook bij een vrijheidsdressuurpaard altijd serieus moeten kijken of er niet een serieuze reden achter dat gedrag zit.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:42

xyzutu2 schreef:
Op zich is het een beetje flauw om in deze situatie te zeggen dat ze het gewoon nooit aan had moeten leren. Als vrijheidsdressuurpaarden alleen maar zouden steigeren uit misbruik van/bedelen met het kunstje, dan hebben vrijheidsdressuurpaarden ook nooit koliek, want als ze illegaal gaan liggen en rollen dan zijn ze gewoon om aandacht aan het bedelen met een kunstje... :+
Bij 'normale' paarden zeg je ook niet als hij steigert 'O, dat heeft hij vast aangeleerd gekregen' maar wordt er over het algemeen gereageerd met: wat deed je voordat ze omhoog ging? Wat vroeg je toen ze steigerde? Is er lichamelijk iets mis of is de training te inspannend/verkeerd/saai?

Ook een paard dat steigeren op commando heeft staan kan nog steeds steigeren met een reden. Dat gewoon afwimpelen met 'O, dat is gewoon aangeleerd gedrag' is in mijn ogen te kort door de bocht. Dus ja, steigeren is altijd een foute reactie en die mag je corrigeren (eerst door te negeren zoals je deed, werkt dat niet door haar als correctie bijvoorbeeld achteruit te zetten (aan de hand), vooruit te sturen (onder het zadel/aan de longeerlijn) of een tik te geven), maar los daarvan moet je toch ook bij een vrijheidsdressuurpaard altijd serieus moeten kijken of er niet een serieuze reden achter dat gedrag zit.

Uiteraard kan er een serieuze reden achter zitten, maar als gewenst gedrag zou je het nooit moeten behandelen.
Als het iets is dat je bij een echt paard niet zou goedkeuren, dan moet je dat bij een shet dus ook niet stimuleren. Dat is niet schattig of leuk omdat het beestje zo klein is, alleen hoogstens wat minder gevaarlijk.

Schoentje, kerstmuts en [o]

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:43

@ xyzutu: daar gaat het imo mis met vrijheidsdressuur : je zet gedragsuitingen op commando, daarmee degradeer je het paard tot een ding...

Flemen, schrapen, steigeren: dat doet een paard om iets duidelijk te maken, dat zijn communicatiemiddelen. Door dat op commando te zetten ontkoppel je de uiting van de betekenis en ontneem je je paard zijn/ haar communicatiemiddel...

Ik wil zo fijn mogelijk kunnen communiceren met mijn paarden en ik gun hen elk mogelijk communicatiemiddel om dat te doen.

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Misbruik maken van steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:50

Wat een onzin dat je ze communicatie zou ontnemen wanneer je dingen op commando zet. Ze kunnen die dingen toch ook nog steeds doen voor zich zelf? Het hele idee van vrijheidsdressuur is oefeningen op commando zetten. Dus om beloont te worden is het voor het paard enkel zinvol om een oefening te laten zien na een commando. Een paard dat in de wei of op stal gaat staan flemen en schrapen is dan dus ook niet iets op commando aan het doen maar geeft uiting aan ongemak. Dat verandert echt niet.
Sterker nog, ze leren hun lijf beter kennen en kunnen het dus juist beter gebruiken. Sinds ik jauke heb leren zitten gebruikt hij het zitten ook wanneer hij jeuk aan de billen heeft na het rollen.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:53

@ amable: jij denkt dus echt dat ze vrijheidsdressuur nodig hebben om hun lijf te leren kennen? Wauw, hoe hebben paarden het dan duizenden jaren overleefd vooraleer de mens ze kunstjes ging leren?
Denk je nu echt dat jij jouw paard hebt moeten leren zitten?

De intelligentie van een paard is meestal omgekeerd evenredig met zijn/ haar wil om vrijheidsdressuur te doen...

Net zoals de paardenkennis van de eigenaar meestal ook omgekeerd evenredig is met de wil om vrijheidsdressuur te doen...

Heel weinig "vrijheidsdressuurpaarden" worden biomechanisch correct gewerkt omdat het de eigenaars aan de kennis ontbreekt en omdat vrijheidsdressuur een heel gemakkelijke manier is om oooohhhh en aaaahhh foto's te hebben voor social media...
Laatst bijgewerkt door maximuss op 07-07-18 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:56

Zolang je je paard mag aanleren om voetjes te geven geldt dat in mijn ogen voor andere gedragingen ook. Wat veel mensen niet beseffen is dat alleen al een been optillen, zelfs zonder uit te slaan, al als dreigende beweging ingezet kan worden in de paardentaal, dus daar geldt hetzelfde voor.
Mijn paarden/pony's kunnen allemaal de Spaanse pas, en bij allemaal neem ik het bloedserieus als ze het vanuit het niets doen; bij de een komt het door superlichte koliek (dierenarts blij dat we er zo snel bij waren) en de ander is het een heel mooi signaal dat zadels niet passen of dat er iets mis is met de hoeven na het bekappen.

Met jouw laatste zin ben ik het trouwens 100% eens: dat ik bepaalde gedragingen op commando zet betekent namelijk niet dat ik daarmee mijn pard het recht ontneem om die gedragingen ook als communicatiemiddel te gebruiken. Sterker nog; bij getraumatiseerde paarden kan het zelfde bevrijdend werken als je ze via vrijheidsdressuur aanleert dat ze bepaald natuurlijk gedrag in een veilige omgeving weer echt mogen vertonen. Jij zegt je neemt ze hun communicatiemogelijkheden af, ik zeg dat je door die communicatiemiddelen te belonen je je paard juist het vertrouwen geeft dat hij zich bij jou lichamelijk mag uiten.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:02

@ xyzutu: belonen om vertrouwen op te wekken om zich te uiten???? Geef een paard een stabiele, veilige omgeving (en vertrouwen en respect van mens naar paard) en het vertrouwen komt wel, zelfs bij de meest getraumatiseerde. Dat heeft niks met aanleren of belonen te maken...


Nu, heel de vrijheidsdressuur- hype is hier heel goed voor de zaak: ik werk op dit moment met een vijftal paarden waarbij vrijheidsdressuur veel schade heeft aangericht... In totaal brengt dat het aantal op een zestigtal in de laatste 6 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:10

maximuss schreef:
@ xyzutu: belonen om vertrouwen op te wekken om zich te uiten???? Geef een paard een stabiele, veilige omgeving (en vertrouwen en respect van mens naar paard) en het vertrouwen komt wel, zelfs bij de meest getraumatiseerde. Dat heeft niks met aanleren of belonen te maken...


Laten we er even van uitgaan dat een stabiele, veilige omgeving en vertrouwen en respect van mens naar paard hier standaard zijn. ;) Paarden via clickertraining uit trauma's helpen is in mijn ogen een pre daarbovenop.
Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat als je een anti-vrijheidsdressuur trainer bent en veel 'door vrijheidsdressuur verpeste paarden' moet fiksen, jouw oordeel over vrijheidsdressuur wel flink bevestigd wordt. Ik kreeg als professionele vrijheidsdressuurtrainer ook een hoop paarden die volgens jouw boekje door vrijheidsdressuur verpest waren - alleen waren ze bij mij gek genoeg nooit door vrijheidsdressuur verpest, maar door mensen. Ik op mijn beurt zag als clickertrainer juist een hoop paarden die 'door natural horsemanship verpest waren' - maar ik kies er dan persoonlijk voor om te redeneren dat die problemen niet door natural horsemanship veroorzaakt waren, maar door foute trainers en onervaren, random met correcties en druk strooiende baasjes. :j

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:21

Breek me de bek niet open over natural horsemanship...
Ik ben vaak de Laatste-halte-voor-de-slacht-trainer... En natuurlijk zijn die beesten verknoeid door mensen maar zonder mensen heb je geen vrijheidsdressuur of andere vormen van mismanagement. Ik was niet altijd anti maar ben wat clinics en cursussen gaan volgen en wat een bullsh*t er daar verkocht werd was hemeltergend: totaal geen notie van biomechanica of paardenverstand...
Ja, ik ben zo'n kip die zich eerst verdiept in dergelijke methodes vooraleer een oordeel te vellen (heb dat met NH, rollkur, enz ook gedaan). Kost tijd en geld maar dan weet je waar het over gaat en is het mogelijk om een onderbouwde mening te vormen.

De slachthandelaar van om de hoek doet wekelijks pony's en paarden naar "Italië" die zogezegd gevaarlijk zijn omdat verzorgers/ eigenaars hen hebben leren steigeren en de eigenaar er daarna geen weg meer mee weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:32

Als je op basis van cursussen die bullshit en hemeltergende onzin verkopen een hele trainingsstroming afschrijft dan doe je in mijn ogen wel iets bijzonders in je hoofd. Dat is hetzelfde als (klassieke) dressuur afschrijven omdat er veel slechte dressuurtrainers zijn die niets van biomechanica weten en buitenrijden in de fik steken omdat veel buitenruiters niet herkennen dat hun paard scheef of zelfs onregelmatig loopt.

Ik ben 100% clickertrainer en vrijheidsdressuurtrainer en heb weinig tot niets met NH in mijn trainingspraktijk, maar heb mijn paard slechts de helft van de vrijheidsdressuuroefeningen aangeleerd omdat alleen die ene helft biomechanisch gezond voor zijn rugafwijking is en de andere helft juist slecht. Dat ik vrijheidsdressuurtrainer ben maakt me niet meteen hersendood, het betekent niet dat ik blind mijn paarden in kunstjesmachines verander en dat ik geen flauw benul heb van biomechanica...
En ik was ook iemand die cursussen, clinics en les gaf daarin. :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:41

@ xyzutu: je zou achterover vallen van de "grote" namen die die cursussen gaven ;-)... Afschrijven op basis van een paar mensen? Niet echt, ik heb toen ongeveer al de populaire boeken doorgenomen en ben daarna naar diverse auteurs ( binnen en buitenland) gaan kijken/ luisteren... Kwestie van op dat moment tijd te veel te hebben ;-)...


En toch moet je toegeven dat de meeste vrijheidsdressuur liefhebbers (Penny) meisjes zijn die niet bijster veel paardenverstand hebben en vooral veel op social media willen posten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:48

Wat hebben grote namen ergens mee te maken? Als ik naar de dressuurwereld kijk dan kan ik met de grootste namen in alle stromingen helemaal niets, zelfs niet binnen stromingen waar ik persoonlijk wel achter sta.

Ik wil best toegeven dat vrijheidsdressuur erg populair is onder Penny meisjes. Dan moet jij ook toegeven dat dat helemaal niets afdoet aan de waarde van vrijheidsdressuur als training an sich. Je hinkt een beetje op twee benen als je redeneert 'er zijn domme mensen en daarom is denken slecht'.
De meeste 'laatste redmiddel' trainers die ik ken zou ik bijvoorbeeld nooit in de buurt van een paard laten komen, al helemaal niet om dat de meesten die ik daarvan ken paarden 'redden' van de slacht door alle ongewenste gedragingen af te leren zodat het paard leert om niet meer te protesteren als hij lichamelijk nog kapotter wordt gemaakt dan hij al is (en wat de reden voor dat protest was). En dan zijn ze weer braaf en gered van de slacht.
Maar dat maakt het redden van paarden die genomineerd zijn voor de slacht niet slecht; er zijn ook paarden die wel lichamelijk en geestelijk weer gezond gemaakt kunnen worden en nog jaren fijn door kunnen leven.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:55

Volgens mij ging dit topic over hoe ts haar vp af kan leren om misbruik te maken van steigeren en niet over hoe dom vd wel niet is...

@ts; als hij steigert, achteruit zetten als dat gaat. Dat is heel moeilijk en zo leren ze het meestal wel af.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:00

@ xyzutu: Waar zou jij dan wel gaan om iets over vrijheidsdressuur te leren? Wat is jouw beginpunt qua info?

De laatste-halte aanpak begint hier met een dag op de kliniek (binnen-en buitenkant, hoefsmid, osteo), als er geen onoverkomelijke fysieke problemen zijn gaat het paard voor een tijdje in kudde de wei op om het gedrag enz te observeren in vrijheid. Dan wordt er stilaan gestart met vrijblijvende interactie en zo bouwen we rustig op... Het duurt een tijdje en niet elk paard kan geholpen worden (soms al inslapen op kliniek wegens zware fysieke problemen)... Dus nee, we breken ze niet...

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:06

xyzutu2 schreef:
Wat hebben grote namen ergens mee te maken? Als ik naar de dressuurwereld kijk dan kan ik met de grootste namen in alle stromingen helemaal niets, zelfs niet binnen stromingen waar ik persoonlijk wel achter sta.

Ik wil best toegeven dat vrijheidsdressuur erg populair is onder Penny meisjes. Dan moet jij ook toegeven dat dat helemaal niets afdoet aan de waarde van vrijheidsdressuur als training an sich. Je hinkt een beetje op twee benen als je redeneert 'er zijn domme mensen en daarom is denken slecht'.
De meeste 'laatste redmiddel' trainers die ik ken zou ik bijvoorbeeld nooit in de buurt van een paard laten komen, al helemaal niet om dat de meesten die ik daarvan ken paarden 'redden' van de slacht door alle ongewenste gedragingen af te leren zodat het paard leert om niet meer te protesteren als hij lichamelijk nog kapotter wordt gemaakt dan hij al is (en wat de reden voor dat protest was). En dan zijn ze weer braaf en gered van de slacht.
Maar dat maakt het redden van paarden die genomineerd zijn voor de slacht niet slecht; er zijn ook paarden die wel lichamelijk en geestelijk weer gezond gemaakt kunnen worden en nog jaren fijn door kunnen leven.


Helemaal mee eens!

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:08

@ JumpyHorses: Daar heb je een goed punt.
Back on topic dus: een paard mag nooit uit zichzelf steigeren. Dat gezegd hebbende, als een paard steigert door pijn of ongemak, dan moet je op zoek gaan naar die oorzaak en die wegnemen, want dan stopt het steigeren vaak al vanzelf. Mijn paard kwam bijvoorbeeld regelmatig illegaal omhoog en bleek een erg slecht gebit te hebben wat pijn deed als er druk op kwam met het halster of als hij ergens op kauwde.
Als je het achterwaarts gebruikt om het gedrag te corrigeren, zorg er dan wel voor dat dat achterwaarts ook echt een straf wordt. Dus niet 1 pasje achteruit, maar 5 a 10 meter of zelfs meer (en natuurlijk alleen als je zeker weet dat je pony dat pijnvrij kan doen).

@ Maximuss: top toch dat jij die laatste-kans-trainer bent die het super verstandig en paardvriendelijk aanpakt? Blij dat die bestaan. Daarom schiet ik ook niet jouw hele beroepsgroep af op basis van de rotte appels die er ook tussen zitten.
Mijn beginpunt lag 20 jaar geleden, dus nu niet meer zo relevant denk ik. Ik ben van mening dat vrijheidsdressuur en biomechanica in 1 lijn (horen te) liggen. Als je daar in geinteresseerd bent dan is Eva Wiemers een goed instappunt, ook al ben ik het niet eens met haar gebruik van beenlonges. Bea Borelle is vrij basic boeken en dergelijke, maar is als vrouw van Philippe Karl heel erg bezig met biomechanica en welke oefening je wanneer inzet om het paard lichamelijk te helpen.
Als je geinteresseerd bent in positieve paardentraining of getraumatiseerde paarden een positief steuntje in de rug geven dan raad ik https://connectiontraining.com/ aan.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:36

@ xyzutu: de eerste twee zijn nogal van de circus-stroming (trucjes en show dus). Bea Borelle ziet vd vooral als een extraatje naast het "gewone" werk (dixit @ clinic van haar man). Connectiontraining is imo basic paardentraining in een mediageniek jasje...

Het probleem is dat de meesten er bv bij borelle enkel de trucjes uitpikken en niet het klassieke dressuur en gymnasticeren gedeelte. Daar gaat het imo mis...

Ts die hierboven een verzorgpony heeft leren steigeren gaat niet de légèreté van PK gevolgd hebben om vervolgens als extraatje de trucjes van Borelle aan te leren... Die gaat op fb Showteam tralalie gevolgd hebben met dit topic tot gevolg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:43

maximuss schreef:
Het probleem is dat de meesten er bv bij borelle enkel de trucjes uitpikken en niet het klassieke dressuur en gymnasticeren gedeelte. Daar gaat het imo mis...


Wat je hier dus zegt is dat het probleem niet bij vrijheidsdressuur an sich ligt maar bij mensen die zich erin storten zonder erbij na te denken. Ik zeg: dat is bij elke stroming, elke hobby, elke menselijke activiteit zo.

Als je Eva Wiemers als een circusstroming ziet dan heb je duidelijk haar tweede boek gemist, wat namelijk helemaal om de biomechanica van alle vrijheidsdressuuroefeningen gaat, plus waarom de ene uitvoering goed is en de andere uitvoering slecht.
Dat Bea Borelle het als extraatje ziet bovenop correct gymastiseren klopt helemaal, zo doe ik het ook. Ik begrijp alleen niet waar dat een argument voor of tegen is, want het punt is dat zij in dat extraatje juist de vrijheidsddressuur oefeningen gebruikt die het paard lichamelijk of geestelijk verder kunnen helpen.
Dat je Connection Training basic paardentraining in een mediageniek jasje vind vind ik trouwens wel weer positief, want ik wist niet dat jij clickertraining als basispaardentraining zag. ;)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:12

@ xyzutu: basistraining als in niks speciaal ;-): niet echt waard om te volgen dus... Om het oneerbiedig te zeggen :+ .

Wiemers heb ik indertijd aan het werk gezien maar dat imo was niks wat je niet met "gewoon" gymnasticeren kunt bekomen...

Jij ziet vd als een aanvulling maar je gaat wel in de verdediging van mensen die het in jouw ogen blijkbaar verkeerd aanpakken?

Immo biedt het geen toegevoegde waarde. Ik hoef geen geconditioneerde oefeningen om mijn paard te gymnasticeren of om ermee te spelen. Ik pleit eigenlijk zelfs voor zo weinig mogelijk geconditioneerde handelingen want ik wil het "pure" gedrag zien van een paard, daar haal ik mijn feedback ivm de training en het karakter uit. Maar ik ben dan ook van de school van "légèreté, biomechanica en buikgevoel" :o :D (oftewel klassiek Frans opgeleerd maar door de jaren hier en daar wat getweakt ;-)). Ik ben bij sommige paarden totaal extatisch als ze de eerste keer naar mij durven bokken/ slaan omdat ze dan eindelijk hun "emoties" durven uiten en weerwerk durven geven (heel grote stap voor learned helplessness paarden). Op dat moment hebben ze als het ware de telefoon opgenomen als ik bel (lang leve metaforen ) en is er wederzijdse communicatie mogelijk. Leg dat maar eens uit aan de meeste mensen <<) ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:24

maximuss schreef:
Jij ziet vd als een aanvulling maar je gaat wel in de verdediging van mensen die het in jouw ogen blijkbaar verkeerd aanpakken?


Waar? Kun je mij even die quote geven?
Wat ik schrijf is dat vrijheidsdressuur in mijn ogen lichamelijke en geestelijk een meerwaarde voor paarden heeft als je het goed aanpakt. Doe je dingen (vrijheidsdressuur, dressuur, springen, naar de wc gaan, noem maar op) slecht, dan krijg je slechte resultaten.
Hoe betekent dat dat ik mensen die paarden in de prak trainen verdedig?
De TS heeft een vraag hoe ze dit moet oplossen. Ik geef 3 praktische oplossingen die ze in de praktijk kan geven. Jij reageert met dat je met vrijheidsdressuur je paarden alle lichaamstaal ontneemt en hem degradeert tot een ding. Daar reageer ik op, dus die quote waar ik zelf dat slechte vrijheidsdressuurtrainers goed bezig zijn zou wel handig zijn voor mijn begrip.

Citaat:
Ik ben bij sommige paarden totaal extatisch als ze de eerste keer naar mij durven bokken/ slaan omdat ze dan eindelijk hun "emoties" durven uiten en weerwerk durven geven (heel grote stap voor learned helplessness paarden). Op dat moment hebben ze als het ware de telefoon opgenomen als ik bel (lang leve metaforen ) en is er wederzijdse communicatie mogelijk. Leg dat maar eens uit aan de meeste mensen <<) ...


Dat vind ik ook heerlijke momenten. Ik heb zelfs een zadelpasser flink geirriteerd gekregen omdat ik mijn paard beloonde met halthouden en afsteeg toen hij onder het zadel uit protest steigerde. Perfecte feedback op het zadel. Haar idee: nu had ik hem verpest want nu zou hij dat altijd blijven doen 'om onder het werk uit te komen'. De praktijk: hij heeft het nooit meer gedaan. Het was echt puur het zadel waar hij niet mee vooruit kon.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 00:31

@ xyzutu: dan heb ik dat verkeerd gelezen. Sorry daarvoor.

Zalig hé, die momenten dat het kwartje valt ;-) Dan valt al het bloed, zweet en tranen in het niets.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 2 bezoekers