Misbruik maken van steigeren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 01:34

Niet in paniek raken ts. Gewoon reageren zoals je ook zou doen als je pony begint te stappen terwijl je dat niet gevraagd hebt.

Mijn paard heeft ook wel eens steigeren aangeboden ipv het achterwaarts waar ik om vroeg, ze was in een speelse bui. "Ach toe baasje, dit is leuker, kunnen we dit niet doen?"

Vroeger steigerde ze zelden, sinds ze het op commando kan staat ze ook met spelen in de wei heel trots op haar achterbenen. Ze heeft er echt de lol van ontdekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 01:52

Toen ik haar daarna liet weten dat ik de volgende dag met ons oude zadel gewoon weer op kon stijgen en weg kon rijden viel het kwartje inderdaad. Het paard is niet de vijand. Hij heeft nooit meer gesteigerd onder het zadel, en dat terwijl hij in het jaar daarna helaas nog minstens 10 niet goed passende zadels en barebackpads heeft moeten proberen omdat het nou eenmaal een ramp was om een zadel te vinden voor zijn rug.
Ik zou hem ook nooit voor zo'n signaal op zo'n moment corrigeren; het feit dat hij zijn zadelklachten nog zo beleefd aangaf (tenminste geen wilde bokpartij!) juich ik alleen maar toe, en doordat ik zijn signalen zo serieus neem durfde hij ook steeds kleinere en subtielere signalen te geven, in plaats van meteen omhoog te komen en achterover te klappen, zoals hij in het begin regelmatig tijdens het grondwerk deed als hij iets niet snapte. Nu geeft hij een zadelprobleem aan door na het opstijgen een paar passen achteruit te doen, of tien meter na het wegstappen van het opstapblok ineens en kwartslag naar links of rechts te maken. Daar beloon ik hem dus ook allemaal voor, terwijl het oppervlakkig gezien stout gedrag is, en stout gedrag zou je altijd moeten corrigeren. Ik zie echter verschil tussen aangeleerd gedrag (ga in stap op mijn hulpen) en feedback gedrag (ik kan niet vooruit dus ik ga achteruit want dit zadel klemt). Als je van de befehl ist befehl-school bent dan mis je ontzettend veel communicatie van je paard over zijn lichaam en geest. Als een paard een reden heeft voor zijn wangedrag dan vind ik het veel zinniger om eerst te kijken naar de oorzaak en die weg te halen, en dan pas te kijken naar hoe je het wangedrag zelf kunt verminderen of om kunt buigen, anders haal je misschien die steiger weg, maar krijg je een bokpartij of blinde paniek ervoor terug omdat je paard dan helemaal geen uitweg meer ziet uit zijn ellende.

Maar goed, vertel je dit aan een gemiddelde trainer, dan krijg je te horen dat je gewoon een strontverwend, stout paard hebt, 8-) en als je vertelt dat je vrijheidsdressuurtrainer bent dan krijg je te horen dat dat paard steigerde omdat je hem met die kunstjes verpest hebt. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Misbruik maken van steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:04

Inderdaad. Een paard dat weet dat ie gehoord word geeft uiteindelijk steeds beleefder en subtieler aan hoe of wat.

Mijn modena kan wel heel gek staan kijken als mensen haar niet begrijpen. Die is zo gewend dat ik haar begrijp. Vervolgens rolt ze nog net niet met haar ogen en werkt ze maar gewoon even mee met de in haar ogen arme drommel.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:05

@ xyzutu: amen behalve je allerlaatste zin: het paard is niet verpest, de fijne communicatie is verpest ;-)...

Daar loopt het bij TS ook mis: er zit ruis op de lijn, in dit geval het aangeleerde kunstje.

De vd'ers en "Showteams" in de omgeving hier zijn idd van de befehl ist befehl- clan en dan slaan de paarden regelmatig uit het niets op hol voor een km of vijf of wordt er al eens iemand doelbewust een gebroken arm geslagen door hun vd-paard...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Misbruik maken van steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:06

Ach, twee keer steigeren. Niet van een mug een olifant maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:14

maximuss schreef:
@ xyzutu: amen behalve je allerlaatste zin: het paard is niet verpest, de fijne communicatie is verpest ;-)...


Even voor mijn begrip: ik vertel dat mijn paard steigerde omdat een testzadel niet paste, en jouw reactie is dat dat komt doordat ik de fijne communicatie verpest heb doordat ik als vrijheidsdressuurtrainer kunstjes zoals steigeren en andere oefeningen train?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:18

Het probleem zit hem in de niet in het steigeren (symptoom maar niet de oorzaak) maar in het feit dat TS deze pony een potentieel gevaarlijke truc heeft aangeleerd (lees leren steigeren in de nabijheid van mensen) maar blijkbaar niet over de kennis en de kunde beschikt om 1: oneigenlijk gebruik van het kunstje te onderscheiden van een uiting van ongenoegen/ frustratie;
2: hier adequaat op te reageren.

Dit is zoals vooruit gaan rijden met een auto als je nog niet kunt draaien of achteruit rijden. Vroeg of laat loopt het mis...


@xyzutu: het kan idd goed zijn dat het anders bij een kleiner signaal gebleven was. Het lijkt een groot signaal voor een relatief klein ongemak dus hier denk ik inderdaad dat door het kunstje de drempel om in de nabijheid van zijn/ haar mens te steigeren weggevallen is en je paard ipv eerst subtielere aanwijzingen te geven, direct het grof geschut gebruikt omdat hij/zij op het aangeleerde kunstje wel altijd reactie krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:25

maximuss schreef:
@xyzutu: het kan idd goed zijn dat het anders bij een kleiner signaal gebleven was. Het lijkt een groot signaal voor een relatief klein ongemak dus hier denk ik inderdaad dat door het kunstje de drempel om in de nabijheid van zijn/ haar mens te steigeren weggevallen is en je paard ipv eerst subtielere aanwijzingen te geven, direct het grof geschut gebruikt.


Ik heb dit paard nooit geleerd om te steigeren op commando. :+

Als jij op basis van het feit dat ik vrijheidsdressuurtrainer ben er automatisch vanuit gaat dat elk steigeren voortkomt uit het feit dat ik mijn paard heb leren steigeren, en dat vervolgens meteen doortrekt in dat ik alle subtiele communicatie met mijn paard door vrijheidsdressuur om zeep heb geholpen, dan zeg dat meer over jou dan over mij, laat staat over vrijheidsdressuur in het algemeen. :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Misbruik maken van steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 02:38

@ xyzutu: goed geprobeerd ;-)... Je schrijft letterlijk:
"Even voor mijn begrip: ik vertel dat mijn paard steigerde omdat een testzadel niet paste, en jouw reactie is dat dat komt doordat ik de fijne communicatie verpest heb doordat ik als vrijheidsdressuurtrainer kunstjes zoals steigeren en andere oefeningen train"

Hieruit maak ik op dat ofwel jouw paard de genoemde kunstjes kent ofwel dat jij jezelf traint in steigeren en andere kunstjes...
Het tweede lijkt mij heel interessant maar heeft niks te maken met dit topic...

Daarop reageer ik dat aangenomen dat hij het kunstje steigeren kent (wat ik dus opmaak uit jouw bericht), het wel eens op een andere manier zou kunnen gebruiken (zie verstoorde communicatie)...
Maar als jij je toevlucht neemt tot dubieuze informatie om zogezegd een punt te bewijzen dan hoeft deze discussie voor mij niet meer. Ik tracht mijn standpunt uit te leggen en zo goed mogelijk op jouw vragen te antwoorden terwijl jij er blijkbaar al heel de tijd op uit bent om mij in mijn hemd te zetten. Dit geeft blijk van niet veel professionaliteit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 03:24

maximuss schreef:
@ xyzutu: goed geprobeerd ;-)... Je schrijft letterlijk:
"Even voor mijn begrip: ik vertel dat mijn paard steigerde omdat een testzadel niet paste, en jouw reactie is dat dat komt doordat ik de fijne communicatie verpest heb doordat ik als vrijheidsdressuurtrainer kunstjes zoals steigeren en andere oefeningen train"

Hieruit maak ik op dat ofwel jouw paard de genoemde kunstjes kent ofwel dat jij jezelf traint in steigeren en andere kunstjes...
Het tweede lijkt mij heel interessant maar heeft niks te maken met dit topic...


Leuk geprobeerd. 8-) Ik ben vrijheidsdressuurtrainer en train meerdere paarden, jij bent degene die ervan uitgaat dat ik de subtiele communicatie met mijn paard verpest doordat ik een vrijheidsdressuurtrainer ben en dus kunstjes zoals steigeren train. :)

Wat ik hiermee aangaf (of eigenlijk jijzelf) is dat jij in dit topic puur op basis van je eigen vooroordelen reageert, niet op de realiteit van vrijheidsdressuur als trainingssysteem (en dan bedoel ik het systeem, niet het feit dat slechte trainers slecht getrainde paarden kunnen veroorzaken).
Ik zeg dat ik een vrijheidsdressuurtrainer ben en dat mijn paard 'illegaal' gesteigerd heeft. Jij ging er meteen - ook al in je eerdere reacties, niet flauw doen - vanuit dat mijn paard steigerde omdat hij een vrijheidsdressuurpaard was die steigerde omdat hij dat als te grof communicatiemiddel aangeleerd had gekregen.
Ik heb jou er niet in geluisd; ik heb nagevraagd of je dat echt serieus allemaal automatisch op mijn paard projecteerde, en jij bleef dat volhouden. Daar kan ik niets aan doen.
Het enige wat ik op basis hiervan kan zeggen, is dat als je zo makkelijk jouw vooroordelen over vrijheidsdressuur op paarden projecteert die je niet eens kent, dat het dan geen wonder is dat je elke fout bij elk vrijheidsdressuurpaard in jouw omgeving aan vrijheidsdressuur wijt, en niet meer gewoon aan verkeerde communicatie, slechte trainers en welwillende maar inconsequente, inefficiente en onhandige trainers.
Dan is het veel makkelijker om te zeggen, 'O, dit paard kan een kunstje? Dan liggen al zijn problemen daaraan.'

Ik schrijf dit trouwens niet om jou ergens van te overtuigen. Jij hebt recht op je vooroordelen, ik stel daar gewoon wat feiten ertegenover zodat de TS en andere meelezers weer verder geholpen worden. Want ja, vrijheidsdresuur is erg leuk om te trainen. Het is net zo manipulatief, gezond, positief en destructief als alle andere vormen van paardentraining. Het is wat je er zelf van maakt. Je kunt je verschuilen achter 'vrijheidsdressuur is slecht want ik ken een paard dat bedelt' of achter 'vrijheidsdressuur is goed want het stimuleert de hersens', maar dat is allebei onwaar. Jouw acties bepalen of vrijheidsdressuur positief stimulerend is, of dat het je paard verandert in een hondsdolle ADHDer die alleen nog maar aan voer en kunstjes kan denken. Jij bepaalt of je je paard leert steigeren op het moment dat hij daar lichamelijk en geestelijk aan toe is, of dat je overvraagt hem ermee door verkeerde methodes met teveel druk te gebruiken of het aan te leren op een moment dat hij nog veel teveel moeite heeft met zijn balans, lichamelijk of geestelijk. Vergelijk het met de piaffe: die leer je ook pas aan als je paard lichamelijk in staat is om die te doen, en geestelijk in staat is om ontspannen te blijven onder alle hulpen die voor de piaffe nodig zijn. En dat moment is bij elk paard anders.
Los daarvan: Het feit dat je iets op commando zet betekent nog niet dat het voortaan van jou is. Lichaamstaal blijft lichaamstaal. Piaffe in het wild betekent een uitnodiging tot seks, spel, vlucht of gevecht. Dat ik piaffe op commando zet betekent niet dat mijn paard nooit meer uit zichzelf zal piafferen als hij zenuwachtig wordt. Als je paard ongevraagd begint te piafferen kun je hem een klap geven omdat je geen commando gegeven hebt, maar je kunt je ook afvragen wat zijn emotie op dat moment is en te kijken of je hem daarmee kunt helpen. Dan pak je het probleem bij de wortel aan. Kunstjes trainen is dus veel meer dan kunstjes trainen, het is een paard trainen, en om een paard echt goed te kunnen trainen in welke discipline dan ook moet je in staat zijn om aangeleerd gedrag van communicatief gedrag te scheiden: piaffeert je paard ongevraagd omdat hij gewoon stout is, omdat hij bang is of omdat zijn zadel niet past? Ze kunnen je nou eenmaal geen appje sturen als er iets mankeert, en dus gaan ze maar in draf terwijl jij stap zei, of kijken naar links terwijl je een volte naar rechts maakt. Een goede trainer traint niet, maar communiceert met het paard over lichaam en geest en welke oefeningen hem op dat moment het beste helpen, of dat nou een buiging is, een piaffe of een wandeling. Dus ja, er bestaan net zoveel slechte vrijheidsdressuurtrainers als er slechte watdanmaarooktrainers zijn. De kunst is om een góede (vrijheidsdressuur)trainer te zijn. :)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Misbruik maken van steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 04:06

@ xyzutu: Je kunt er een heel mooi verhaaltje rondbreien maar het is vooral veel geblaat en weinig wol. Ik heb je profiel bekeken en dat verklaarde ineens een hele hoop. Je hebt pb :D .

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 06:17

Ok, nu jullie de pb knop voor offtopic dingen hebben gevonden,Kunnen we weer on topic?

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 07:48

maximuss schreef:
@ xyzutu: je zou achterover vallen van de "grote" namen die die cursussen gaven ;-)... Afschrijven op basis van een paar mensen? Niet echt, ik heb toen ongeveer al de populaire boeken doorgenomen en ben daarna naar diverse auteurs ( binnen en buitenland) gaan kijken/ luisteren... Kwestie van op dat moment tijd te veel te hebben ;-)...


En toch moet je toegeven dat de meeste vrijheidsdressuur liefhebbers (Penny) meisjes zijn die niet bijster veel paardenverstand hebben en vooral veel op social media willen posten...


Ik zal je zeggen dat ik geen Penny meisje ben en dat mijn tellie altijd weg ligt...

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:27

maximuss schreef:
@ xyzutu: Je kunt er een heel mooi verhaaltje rondbreien maar het is vooral veel geblaat en weinig wol. Ik heb je profiel bekeken en dat verklaarde ineens een hele hoop. Je hebt pb :D .

ik lees hier ook een hoop vooroordelen en langzaam wordt het steeds persoonlijker.
.
slechte NH, slechte vrijheidsdresuur, slechte trainers zijn door het eerste woord al in een hokje geplaatst.
Als je slecht nu eens vervangt door goed is volgens mij al een heleboel opgelost.

Ik weet dat er veel meer slechte trainers zijn dan goede, er zijn ook veel meer slecht beleerde paarden, dan goed beleerde paarden. Dat is dan ook de reden dat trainers werk hebben.

Elke trainer die de communicatie tussen mens en paard op een goede wijze gebruikt bereikt resultaat, ongeacht wat hij het paard leerd.

Alle paarden hebben biomechanisch de capaciteit om te steigeren. Steigeren is normaal paarden gedrag.
Als een paard steigerd uit ontevredenheid/discomfort met een situatie en de trainer is niet in staat dit in de juiste context te zien praten we over een slechte trainer.

maximuss is het mogelijk dat jij je eens verdiept in goede NH, goede vrijheids dresuur en goede tips voor TS?

nerina_97
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:34

Als je lichamelijk letsel hebt uitgesloten en je pony steigert vaker dan zou ik het zo snel mogelijk afleren.

Waarom?
De vorige eigenaresse van de shetlandpony van de buurman had steigeren ook aangeleerd. Dat wist ik eerst niet. Ik met mijn 7 jaar altijd lekker rommelen met die pony. Hij steigerde wel eens. Zowel onder het zadel als met de hand. Buurman heeft het gevraagd en toen zei de vorige eigenaresse dat hij dat wel vaker deed, omdat ze hem dat geleerd had.
Nooit het gevaar van ingezien. Hij gebruikte steigeren overal voor: als er een vogel uit de boom vloog, fietsers die je inhalen en vooral wanneer hij iets niet wilde doen.
Zo ben ik een keer onder die pony gekomen, omdat hij achterover is geklapt. Ik deed mee aan een ministreekwedstrijd bij de plaatselijke rijvereniging. Voor het 'springen' van de tweede hindernis (lees balkjes op de grond en eerste gaatje van de paal) is het fout gegaan.
Niks lichamelijks aan overgehouden dat was heel erg geluk hebben. Toch ga ik niet op een paard ga zitten dat kan steigeren op commando.

Shet kon gelukkig weer terecht bij de vorige eigenaar. Zij wilde hem graag terug, omdat ze eigenlijk spijt had van verkoop.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:56

BMHP schreef:
ik lees hier ook een hoop vooroordelen en langzaam wordt het steeds persoonlijker.
.
slechte NH, slechte vrijheidsdresuur, slechte trainers zijn door het eerste woord al in een hokje geplaatst.
Als je slecht nu eens vervangt door goed is volgens mij al een heleboel opgelost.

Ik weet dat er veel meer slechte trainers zijn dan goede, er zijn ook veel meer slecht beleerde paarden, dan goed beleerde paarden. Dat is dan ook de reden dat trainers werk hebben.

Elke trainer die de communicatie tussen mens en paard op een goede wijze gebruikt bereikt resultaat, ongeacht wat hij het paard leerd.

Alle paarden hebben biomechanisch de capaciteit om te steigeren. Steigeren is normaal paarden gedrag.
Als een paard steigerd uit ontevredenheid/discomfort met een situatie en de trainer is niet in staat dit in de juiste context te zien praten we over een slechte trainer.

maximuss is het mogelijk dat jij je eens verdiept in goede NH, goede vrijheids dresuur en goede tips voor TS?




Xyzutu heeft de "persoonlijke" bal opgegooid en dus krijgt ze hem teruggekaatst...

Elke "slechte" nh'er, vd'er of trainer in het algemeen vindt van zichzelf dat ze top bezig zijn...

De enige manier om het kaf van het koren te scheiden is de gepreekte theorie en praktijk toetsen aan de wetenschap en kijken wat er overeind blijft. Gelukkig begint men dat stilaan te doen en vallen er nogal veel "trainingsmethodes" door de mand.

Het hapklaar verspreiden van pseudotrainingsleer aan mensen die de nodige basiskennis/ inzicht niet hebben is gevaarlijk voor mens en dier. En dit alles voor het snelle geld, zelfs het alternatieve circuit is tegenwoordig big business.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:55

maximuss schreef:
Xyzutu heeft de "persoonlijke" bal opgegooid en dus krijgt ze hem teruggekaatst...

Elke "slechte" nh'er, vd'er of trainer in het algemeen vindt van zichzelf dat ze top bezig zijn...

De enige manier om het kaf van het koren te scheiden is de gepreekte theorie en praktijk toetsen aan de wetenschap en kijken wat er overeind blijft. Gelukkig begint men dat stilaan te doen en vallen er nogal veel "trainingsmethodes" door de mand.

Het hapklaar verspreiden van pseudotrainingsleer aan mensen die de nodige basiskennis/ inzicht niet hebben is gevaarlijk voor mens en dier. En dit alles voor het snelle geld, zelfs het alternatieve circuit is tegenwoordig big business.


volgens mij heb jij een hoop vooroordelen hier verkondigd zonder wetenschappelijke referentie,s.
de persoonlijke bal heb jij misschien ongewilt opgegooid door je oordeel.

Door je zo op te stellen heb je TS niet geholpen.
Dat is niet goed, vind ik.

Dat andere mensen vinden dat ze goed bezig zijn snap ik, het lijkt erop dat jij dat van jezelf ook vind.
Maar wie ben jij om over Xyzutu, TS of mij te zeggen/vinden dat wij niet goed bezig zijn?

Het aantal mensen dat op wetenschappelijke niveau met hun paarden werkt is minimaal

Waarbij ik hoop dat TS snel dat nivo mag halen, want om wetenschappelijk nivo van een 12 jarige als norm te hanteren is niet chique.

jouw laatste zin is een beetje een rode vlag voor mij, vrijheid van meningsuiting is een grondrecht, het is niet aan jouw om te bepalen welke leer iemand moet volgen. nog afgezien van of iemand er iets aan mag verdienen of niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Misbruik maken van steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:34

@ BMHP: je begrijpt de laatste paragraaf duidelijk niet... Het feit dat je "de vrijheid van meningsuiting" hier aanhaalt is totaal naast de kwestie... Op dat vlak volg ik Voltaire.

Blijkbaar is dit voor jou een emotionele kwestie die je vurig wilt verdedigen (waarbij correcte spelling en interpunctie blijkbaar in het heetst van de strijd verloren gaan).

Ik onthou vooral uit dit topic dat het besef er zelfs bij de grootste adepten begint te komen dat er, zoals bij elke stroming bij de paarden of algemeen, ook in de vrijheidsdressuur een negatieve onderstroom is, die tot ongewilde neveneffecten kan leiden. Het is fijn om ook die-hards te horen spreken over "slechte" vrijheidsdressuur...
Heb ik vooroordelen? Niet echt, ik heb er veel tijd ingestoken om het te leren kennen en het bevalt me gewoon niet. En analoog met de vrijheid van meningsuiting heb ik dus ook het recht om dit te uiten.

Het enige juiste advies voor TS op lange termijn is dat ze goede instructie dient te zoeken die haar kan leren hoe ze een paard kan lezen en zodoende ermee kan leren communiceren. Hoe leuk en hoe fijn het ook lijkt om raad te geven van achter een computerscherm, in dit geval is dit niet de meest constructieve oplossing. Op korte termijn zal het misschien soelaas brengen maar vroeg of laat duiken er dan weer andere frustraties op, die niet met een quick fix te verhelpen zijn. En ja, zelfs een twaalfjarige kan met goede begeleiding op een wetenschappelijk correcte manier met paarden werken...

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:42

Volgens mij is het al met al niet slim om een paard of pony te leren op commando te steigeren.je leert hem in feite dat hij op jouw bevel,iets heeeel stouts of agressiefs mag doen,iets dat in principe nooit IN EEN SITUATIE TEGENOVER OF IN DE BUURT VAN EEN MENS-in hen op gekomen zou zijn. Even een verregaande vergelijking: je leert je kind dat hij de kleuterjuf mag uitschelden mits hij daarna zegt:sorry, grapje
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 08-07-18 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Misbruik maken van steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:44

Ach wel nee, jonge paarden oefenen ook voor later door spelletjes met elkaar te spelen waarbij ze steigeren.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:50

Gypsy schreef:
Ach wel nee, jonge paarden oefenen ook voor later door spelletjes met elkaar te spelen waarbij ze steigeren.

(Jonge) paarden doen onderling van alles waarvan je niet wilt dat ze het ook bij mensen doen. Ooit gezien hoe jonge hengsten de onderlinge verhoudingen vaststellen? Dat moeten ze op die manier echt niet bij mensen proberen.
Het kan prima normaal paardengedrag zijn, maar op fysiek vlak kunnen wij mensen een heleboel op zichzelf heel normale gedragingen slecht verdragen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:08

het feit dat jij iets naast de kwestie vind laat je al een kleine 20 posts horen, waarbij 90% off topic is.
Dat ik spellingsfouten maakt is slecht, wees blij dat je daarop kan scoren.

Citaat:
Fijn hé... Leer alles maar steigeren want die vrijheidsdressuur is toch zoooo fantastisch en het is zoooo goed voor jullie band....
Dit toont nog maar eens aan dat dat ordinaire conditioneren voor niet veel goed is...

Waar is die goede band nu?
Nu moet je dit dus afleren en daar heb je goede instructie bij nodig...


dit was jouw eerste post, afgezien van de laatste zin die een slecht verwoord goed advies geeft, heb ik twijfels over de weinig subtiele wijze waarop jij communiceert. Ik trek dit niet door naar hoe jij met paarden omgaat want daar weer ik niets van.

Het gebrek aan inlevings vermogen die jij hier in dit topic laat zien helpt niet, je ziet dat vaker bij mensen die graag een academisch nivo willen laten zien, maar zich te geleerd voor een analfabeet (mij) of een 12 jarige vinden.

Moderaters worden door dit soort topics tot rampenmanagement gedwongen, welk recht heb jij om de vraag van een 12 jarige zo te behandelen?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:14

BMHP schreef:
Moderaters worden door dit soort topics tot rampenmanagement gedwongen, welk recht heb jij om de vraag van een 12 jarige zo te behandelen?


Wat dacht je van het recht op vrijheid van meningsuiting? :+

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:16

maximuss schreef:
BMHP schreef:
Moderaters worden door dit soort topics tot rampenmanagement gedwongen, welk recht heb jij om de vraag van een 12 jarige zo te behandelen?


Wat dacht je van het recht op vrijheid van meningsuiting? :+


ik geef mijn mening, en ben aan het steigeren, het gaat om de 90% niet om de on topic posts
Laatst bijgewerkt door BMHP op 08-07-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:18

oomens schreef:
Gypsy schreef:
Ach wel nee, jonge paarden oefenen ook voor later door spelletjes met elkaar te spelen waarbij ze steigeren.

(Jonge) paarden doen onderling van alles waarvan je niet wilt dat ze het ook bij mensen doen. Ooit gezien hoe jonge hengsten de onderlinge verhoudingen vaststellen? Dat moeten ze op die manier echt niet bij mensen proberen.
Het kan prima normaal paardengedrag zijn, maar op fysiek vlak kunnen wij mensen een heleboel op zichzelf heel normale gedragingen slecht verdragen.


Precies. Dat bedoelde ik dus. (Ik heb mijn post bijgewerkt)