De prijs van leasen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

De prijs van leasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 19:55

Hoi hoi,

Ik ben nu bezig met een gratis proefperiode bij een paardje dat ik misschien ga leasen. Ik vind haar (het paardje) super en ik wil haar super graag gaan leasen. Maar dat kan alleen als ze niet al te duur is, want mijn ouders willen/kunnen niet al te veel betalen. We gaan het hebben over de prijs na de proefperiode, maar ik wil alvast vantevoren weten of de kans groot is dat mijn ouders haar kunnen betalen, zo kan ik me op een teleurstelling voorbereiden. Ik heb al eerder ervaring gehad met leasen. 1 keer bij een merrie van 26 die niet meer kon galopperen, waar alleen een buitenbaan aanwezig was en ze 's zomers geen stro of hooi nodig had (24/7 in de wei). Daar betaalde ik per maand €25,- en kon ik zo vaak langskomen als ik wilde. Daarna heb ik "geleast" op de manege, waar ik elke dag twee uurtjes met het paard aan de slag kon, een binnen- en buitenbaan aanwezig was en gewoon stro voor de stal en hooi/brok als voer nodig was. Daar betaalde ik €10 per dag, maar hoefde ik niet de stal uit te mesten. Maar het probleem is dat ik iemand gehoord heb die €40,- PER DAG vraagt dat je least, waar je de stal moet uitmesten, maar wel een binnen- en buitenbaan aanwezig is en waar de paarden ook kuil krijgen. Alsnog vind ik zoveel onredelijk, de paarden zijn namelijk geen wedstrijdpaarden en ze zijn 20+.

Hoeveel kan ik voor het paard dat ik op dit moment wil leasen verwachten als prijs? Er is alleen een buitenbaan aanwezig, maar de paarden krijgen hooi en brok, ze staan 8 uur in de wei, ze hebben een grote stal die ik niet hoef uit te mesten, er is nauwelijks harnachement aanwezig (winterdeken, peesjes, zadel, hoofdstel, 1 halster, 1 sjabrak) en een wasplaats. Het paard is 22, M1 dressuur en het gaat om 3 dagen per week. Wat zouden jullie hiervoor vragen?

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: De prijs van leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:59

Ligt eraan wat je mag doen. Als je alles zou mogen doen zoals (buiten) rijden en grondwerk dan zou ik maximaal €80 ervoor betalen per maand.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:00

Hee jij woont in de buurt zie ik haha. Ik kom ook uit Duiven.

Ik verleas mijn paard voor 50 euro in de maand en die vrouw rijd mijn paard de dagen dat ik niet kan. Nu met mijn examens is dat 5 dagen in de week en andere keren is het 3 dagen in de week. Ze moet de stal en wei mesten en verder mag ze alles doen met hem wat ze wilt.

Nu ken ik ook mensen die voor hetzelfde 150 euro vragen. En mijn bijrijdster reed een paard voor 100 euro per maand voor 3 dagen rijden in de week,

Nu betaald ze extra zelf de bak van de nijgraaf als lidmaatschap en de lessen.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:02

Lauriannnn schreef:
Hee jij woont in de buurt zie ik haha. Ik kom ook uit Duiven.

Ik verleas mijn paard voor 50 euro in de maand en die vrouw rijd mijn paard de dagen dat ik niet kan. Nu met mijn examens is dat 5 dagen in de week en andere keren is het 3 dagen in de week. Ze moet de stal en wei mesten en verder mag ze alles doen met hem wat ze wilt.

Nu ken ik ook mensen die voor hetzelfde 150 euro vragen. En mijn bijrijdster reed een paard voor 100 euro per maand voor 3 dagen rijden in de week,

Nu betaald ze extra zelf de bak van de nijgraaf als lidmaatschap en de lessen.


Helemaal mee eens! Waarom zou je zoveel vragen om je paard te laten verzorgen? Mijn verzorger betaald €60 in de maand (afgesproken voor 2 dagen qua prijs maar ze verzorgt hem meestal 3 a 4 keer per week). Ze mag alles doen wat ze wilt.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:04

Iedereen vraagt wat anders. De een mag gratis (bijna) elke dag rijden en verzorgen zonder klusjes, de ander betaald 200 euro voor 2 dagen in de week en moet ook nog mesten e.d.

Het is maar net wat de eigenaar ervoor hebben wil en wat de verzorger/bijrijder/leaser ervoor over heeft. Had de eigenaar niet van te voren het bedrag al gezegd?

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:15

xRiiannex schreef:
Helemaal mee eens! Waarom zou je zoveel vragen om je paard te laten verzorgen? Mijn verzorger betaald €60 in de maand (afgesproken voor 2 dagen qua prijs maar ze verzorgt hem meestal 3 a 4 keer per week). Ze mag alles doen wat ze wilt.


Ja inderdaad. Waar het mij om gaat is dat mijn paard extra beweging en liefde krijgt op de dagen waarop ik alleen tijd heb om zijn stal te mesten.

Ik ben onwijs blij met haar en ze koopt regelmatig wat en ze zegt ook dat ze als we op een duurdere/ betere stalling gaan staan, ze meer wilt betalen.

Het gaat ons niet om het geld maar om het paard. Maar iedereen ziet dat anders.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:17

Ik heb een paar maanden een paard geleasd voor de stallingskosten (rond de 250 per maand). Dat vonden we eigenlijk wel wat duur, maar het was tijdelijk en ik had wel hele goede faciliteiten en ik wist dat ik wel veel zou leren.
Paard liep ZZZ, er was een buiten- en binnenbak, ik hoefde me verder niet bezig te houden met de verzorging én ik kreeg vrijwel altijd dat ik het paard reed (zo'n 3 à 4x per week) les van de eigenaresse die tevens gewoon een gediplomeerd instructrice is en als kers op taart mocht ik ook wedstrijden starten.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:18

Ik betaalde 450 per maand exclusief dierenarts en medicijnkosten. Er waren alleen drie binnenbakken.

Paard had longschade en rotstraal, dus vele rijden werd het ook niet. Maar betaalde toch de volle hap. Ieder ander die daar een zz paard leasde betaalde evenveel

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:21

Trui schreef:
Ik betaalde 450 per maand exclusief dierenarts en medicijnkosten. Er waren alleen drie binnenbakken.

Paard had longschade en rotstraal, dus vele rijden werd het ook niet. Maar betaalde toch de volle hap. Ieder ander die daar een zz paard leasde betaalde evenveel


450 euro per maand :$ :roll: Daar had je een eigen paard van kunnen onderhouden op een normale pensionstal. Dan had je nog geld over om apart te leggen voor de dierenarts.
En dan schande dat je volle hap betaald en niet eens echt kan rijden.

Had mijn bijrijdster ook 3 maanden niet kunnen rijden maar wel betalen bij vorige paard. En dan vraagt ze na die tijd of ze 1 keer extra mag rijden en dat koste haar dan 35 euro extra per keer :x

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: De prijs van leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:25

Ja, twee keer per dag rijden zat bij de prijs maar dat ging dus niet. Was op een manege middenin de stad. Wel bos erbij om lekker te stappen ipv echt eijden in bak, maar we mochten niet van het terrein af.. Maarja was sowieso al op een slechte manege.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:25

Ik leasde een draver merrie van 10 jaar voor 100€/maand.
Wat zat erin:

Volpension dus niks zelf doen (was een manegepaardje)
Zo vaak als je wil met het paard bezig zijn gaande van grondwerk tot wandelen tot rijden.

Je moet een beetje voor jezelf berekenen...
10€/dag en je gaat bv 3x per week dat komt uit op 120€/maand. (30x 4 weken) met wat pech heb je 5 weken in een maand dus 150€/maand.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-05-18 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:26

Trui schreef:
Ja, twee keer per dag rijden zat bij de prijs maar dat ging dus niet. Was op een manege middenin de stad. Wel bos erbij om lekker te stappen ipv echt eijden in bak, maar we mochten niet van het terrein af.. Maarja was sowieso al op een slechte manege.


Maar waarom 2x per dag rijden. Ik doe het ook weleens met mijn bijrijdster dat zij 's ochtends gaat en ik les 's avonds. En dan niet het bos in mogen. Vind het een belachelijke prijs. Ook al zit je in de stad haha.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:27

Art_Ificious schreef:
Ik leasde een draver merrie van 10 jaar voor 100€/maand.
Wat zat erin:

Volpension dus niks zelf doen (was een manegepaardje)
Zo vaak als je wil met het paard bezig zijn gaande van grondwerk tot wandelen tot rijden.


Ja dit had ik ook. Maar dan 450 :+ dus ik voorgesteld aan Mn ma om bij een particulier te leasen, maar dat wilde ze niet omdat het vertrouwd voelde op de manege

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:27

Als je alles telt dan moet je ook een bedrag van 450-500 vragen.

Dat zijn namelijk de kosten bij vol pension in een gemiddelde regio. Dan nog hoefsmid tandarts harnachrment etc.

Alles wat lager is is theoretisch gezien een koopje.

Wat ik zo hoor zijn bedragen tussen gratis en 260 euro per maand voor drie keer rijden gangbaar. Dus maar goed navragen.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:28

Horsy83 schreef:
Als je alles telt dan moet je ook een bedrag van 450-500 vragen.

Dat zijn namelijk de kosten bij vol pension in een gemiddelde regio. Dan nog hoefsmid tandarts harnachrment etc.

Alles wat lager is is theoretisch gezien een koopje.

Wat ik zo hoor zijn bedragen tussen gratis en 260 euro per maand voor drie keer rijden gangbaar. Dus maar goed navragen.



Maar dat moesten wij dus erbuiten nog betalen. {:}

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:29

Prijs van leasen verschilt overal, ligt aan het paard, de faciliteiten op de locatie, wat je er aan klusjes wel of niet bij moet doen etc.
Voor verzorgpaarden wordt tegenwoordig ook vaak een vergoeding gevraagd, maar er zijn er ook nog zat, waar je niet voor hoeft te betalen.

Dus het is maar net wie je het vraagt.
Mijn paarden heb ik bijrijders voor die betalen mij niets en ken mensen die minder goede paarden rijden met even veel/weinig faciliteiten op een stal die 150 per maand of nog meer betalen.
Kortom goed zoeken en als je netjes kan rijden (Dus onafhankelijk zitten, niet aan mond hangen en netjes bent op spullen en verantwoordelijkheids gevoel hebt) dan krijg je vaak vanzelf het ene naar het andere paard aangeboden zonder dat je wat hoeft te betalen.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:30

Horsy83 schreef:
Als je alles telt dan moet je ook een bedrag van 450-500 vragen.

Dat zijn namelijk de kosten bij vol pension in een gemiddelde regio. Dan nog hoefsmid tandarts harnachrment etc.

Alles wat lager is is theoretisch gezien een koopje.

Wat ik zo hoor zijn bedragen tussen gratis en 260 euro per maand voor drie keer rijden gangbaar. Dus maar goed navragen.


Dat snap ik ook wel! Maar waarom neem je dan een paard om de volledige kosten op een ander te leggen? (en wat ik las is dat de hoefsmid en dierenarts en nog bij kwam naast dat bedrag)

Wij vragen weinig maar dat is puur omdat er maar weinig mensen in de omgeving zijn die serieus aan de slag willen of niks aan de stal willen doen. Nu heb ik sinds een paar maanden een topper die ik niet wil missen en is die bijdrage een kleine vastigheid en die doen wij in het potje voor de dierenarts

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:11

Lauriannnn schreef:
Maar waarom neem je dan een paard om de volledige kosten op een ander te leggen? (en wat ik las is dat de hoefsmid en dierenarts en nog bij kwam naast dat bedrag)

Je hebt toch geen paard zodat je er voor kan betalen :D Als je iemand vindt die zo gek is om het volledige bedrag te betalen dat het paard aan onderhoud kost, is dat toch juist heel slim!

On topic- ik vind het een beetje gek dat de prijs vóór de proefperiode niet besproken is. Als hij veel te veel zou vragen, dan zou je t misschien niet eens hoeven te proberen.

Aan de andere kant heb je in ieder geval een gratis maand rijden in de pocket, hihi.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: De prijs van leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:19

Ik snap ook niet waarom je niet bij aanvang hebt gesproken over de leaseprijs.

Zoals reeds aangegeven is het leasebedrag zo verschillend, dat wij daar niets over kunnen zeggen.

Al het nodige zit er qua harnachement toch bij? Wat is daarbij het probleem in jouw ogen (dat je niet uit 50 setjes tot je beschikking hebt)?

Ik zou uitgaan van het stalgeld gedeeld door 7 (dagen in de week) x 3 dagen.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:23

450 euro voor leasen vind ik belachelijk duur, daar kan ik hier twee paarden voor in pension zetten en hou dan nog 50 euro over.

Ik denk dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen de verschillen met wat er gedaan moet worden.
Als er ook nog allerlei klusjes bij komen vind ik dat je minder kan vragen voor de lease.

Maar aan de andere kant is het ook dat als je een z klaar paard onder je kont geschoven krijgt die ook goed onderhouden wordt, dat saar best een bedrag tegenover mag staan.

Maak wel hele goede afspraken met betrekking tot de kosten en vooral de grote uitgaven en eventuele ziekte of dood. Vind het wel vreemd dat de kosten nog helemaal niet besproken zijn, zal nutteloos zijn als je het uiteindelijk toch niet kan betalen.

Dus wat krijg je ervoor terug. Mag je wedstrijden rijden, is het een leerpaard, krijg je alles erbij, voor wie zijn de overige kosten.

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 21:26

cobiie schreef:
Ik snap ook niet waarom je niet bij aanvang hebt gesproken over de leaseprijs.

Zoals reeds aangegeven is het leasebedrag zo verschillend, dat wij daar niets over kunnen zeggen.

Al het nodige zit er qua harnachement toch bij? Wat is daarbij het probleem in jouw ogen (dat je niet uit 50 setjes tot je beschikking hebt)?

Ik zou uitgaan van het stalgeld gedeeld door 7 (dagen in de week) x 3 dagen.


De eigenaar wilde het nog niet over de prijs hebben... :(

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: De prijs van leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:30

Maar dat is toch absurd, anders verspilt die gene ook nog zijn tijd aan iemand die het helemaal niet kan betalen. Is teleurstelling voor beide.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:32

alice0cullen schreef:
Maar dat is toch absurd, anders verspilt die gene ook nog zijn tijd aan iemand die het helemaal niet kan betalen. Is teleurstelling voor beide.

Of je maakt juist een kind dolverliefd op het paard waardoor ouders uiteindelijk meer gaan betalen aan leaseprijs. ;)

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 21:36

alice0cullen schreef:
Maar dat is toch absurd, anders verspilt die gene ook nog zijn tijd aan iemand die het helemaal niet kan betalen. Is teleurstelling voor beide.


Vind ik ook, maar de eigenaar heeft geen ervaring met leasen en vind een klik belangrijk, dus krijg ik eerst een proefperiode om te kijken of er wel een klik is. Die is er.
En als ik niet kan leasen verkoopt hij het paard, maar de ervaren staleigenaren van waar het leasepaard staan denken dat hij het paard niet verkocht krijgt. Dus sta ik in een gunstige positie, zeker omdat hij vetrouwen in mij heeft en mij graag als leaser wil hebben.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:37

Ik vind het ook een beetje een rare gang van zaken om eerst een proefperiode te doen en dan pas over geld te praten?

Ik betaal nu 50€ per maand voor alle vrijheid. Eigenaresse doet zelf niks met het paard behalve af en toe even uitmesten. Mag dus zo vaak ik wil, alles doen wat ik wil maar ik mag ook gerust een week niet gaan. Die vrijheid waardeer ik enorm!

Maar er staan hier ook wel paarden in de buurt waarvoor je 100€ per maand betaalt om één vaste dag te gaan. Dan moet je jezelf eerst twee maanden bewijzen door uit te mesten en te longeren en als je dan goed bent gekeurd mag je onder toezicht rijden. Dahag :=