Een leven met paarden zonder rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elsbethshet
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-08-13

Een leven met paarden zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:17

Hallo allemaal,

Ik hoopte dat ik dit topic nooit hoefde te maken, maar hier is ie dan toch.

Sinds 1 jaar heb ik een ander bijrijdpaard. Hiervoor heb ik altijd een haflinger gereden en verzorgd op dezelfde stal en hier heb ik altijd veel plezier in gehad. Deze pony werd steeds ouder, waardoor hij 1 jaar geleden met pensioen is gegaan.

Vanaf dit moment ben ik dus een ander paard gaan rijden, een friese merrie van 6 jaar oud. Zij is aan de hand erg dominant en onder het zadel erg gespannen. Ik heb een tijdje les gehad met haar, maar het baasje van dit paard vond het geen goede manier van lesgeven, waardoor dit snel ophield. Zij heeft dit paard zelf ook een tijd gereden en dat gaat altijd erg goed. Als ik haar rijd is het een ander verhaal. Ze is heel gespannen, niet aan het been en wil het liefst zelf haar tempo bepalen. Het baasje helpt mij wel eens met dit paard, maar dan krijg ik het niet voor elkaar om haar aanwijzingen uit te voeren.

Op het moment gaat het rijden gewoon niet lekker. We gaan geen stap vooruit en hebben vaak miscommunicaties waardoor ik boos op haar wordt. Dit is natuurlijk helemaal niet goed. Het rijden wordt nu meer een verplichting, dan dat ik er echt plezier in heb.
Ik heb geen zin meer om naar de paarden te gaan en als ik dan zin heb en ik zit erop dan heb ik het na 15 minuten wel weer gehad.

Kortom: Ik denk dat dit paard te moeilijk voor mij is. Mijn plezier in het rijden is helemaal verdwenen en het maakt me erg onzeker. Ik zit eraan te denken om te stoppen met het rijden, want terug naar de manege zie ik ook niet zitten.


Ook verzorg ik sinds mijn 10e twee minipaardjes hier in de buurt. Toen ik fanatieker begon te rijden is dit op een laag pitje komen te staan, maar sinds kort ben ik er weer steeds vaker te vinden. Ik merk dat ik het hier erg naar mn zin heb, na school of het werk even poetsen en lekker kroelen. Ook doe ik vrijheidsdressuur en grondwerk met ze en daar geniet ik wel enorm van.

Wat ik met dit topic wil bereiken is dat ik ten eerste alles even van me af kan schrijven. Misschien zijn er wel mensen die dit herkennen en gestopt zijn met rijden. Of mensen die de overstap hebben gemaakt naar minipaarden, want ik merk toch wel dat daar mijn hart ligt.

Graag hoor ik jullie ervaringen, tips enz.

sorry als dit topic verkeerd staat

Groetjes!

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Een leven met paarden zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:22

Ja ik!

Ik heb gereden, maar merkte dat dit niks voor mij was. Toen kreeg ik een verzorgshet en kwam het hele paardenplezier terug. Helaas klikte het niet met de eigenaar, en na wat rekenen en na denken heb ik mijn eigen Shet gekocht! Vooral omdat ik de omgang met paarden veel leuker vind dan het rijden.

Na een tijdje ontdekte ik het mennen, kar gekocht, tuig en andere toebehoren, maar zelfs nu twijfel ik of dit wel is wat ik wil. Ik haal veel meer plezier uit longeren en grondwerk op dit moment (al komt dit misschien ook omdat ze voor de kar nogal een hittepetit is en ik dan nerveus ga worden.) Maar ik mis het rijden voor geen goud!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Een leven met paarden zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:28

Een Fries die dominant is aan het halster is een Fries die per definitie onzeker is. Jij wordt daar ook onzeker van en dat spiegelt ze af in het rijden.

Ga terug naar de basis. Lekker grond werk met haar doen en longeren. Je eigen grenzen aangeven zodat zij begrijpt dat ze op je kan bouwen.

Laat het rijden gewoon even achterwege tot je wat meer een connectie met haar hebt :) :)

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:28

Ik rij ook bijna niet meer, af en toe nog een beetje rond hobbelen met bareback pad maar liefst sta ik er toch naast. Lekker poetsen, wassen, wandelen en beetje grond werk. Dit doe ik met zowel m'n tinker als m'n mini.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:29

Wat jammer dat je geen plezier meer in het rijden hebt, dat snap ik wel als het zo gaat. Misschien is er een instructeur te vinden die lesgeeft op een manier dat het voor jou en de eigenaar van het paard goed voelt?

Ik heb een rijpaard en een shetlander en vind het ook heerlijk om met de shet bezig te zijn. En alle dingen die je opnoemt, kan je natuurlijk ook heel leuk met een groot paard doen ;)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Een leven met paarden zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:27


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:27

Absolem schreef:
Een Fries die dominant is aan het halster is een Fries die per definitie onzeker is. Jij wordt daar ook onzeker van en dat spiegelt ze af in het rijden.

Ga terug naar de basis. Lekker grond werk met haar doen en longeren. Je eigen grenzen aangeven zodat zij begrijpt dat ze op je kan bouwen.

Laat het rijden gewoon even achterwege tot je wat meer een connectie met haar hebt :) :)

Dat lijkt me een mooie tussenweg! Gewoon een paar maanden lekker alleen op de grond met haar werken en daarna pas de beslissing maken of je zo door wil gaan of toch het rijden weer oppakt.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:33

Ik rijd helaas noodgedwongen heel erg weinig tot helemaal niet. Het ging een lange tijd heel erg lekker, maar toen kreeg ik een zware hersenschudding waardoor ik niet tot amper auto kon rijden. In de tussentijd is mijn merrie begonnen met kwakkelen met haar maag. Osteopaat er ook nog bij geweest. Toen ik dacht mijn lichaam er weer anders over en is er eindelijk bij de dokter iets geconstateerd waar ik nu voor geholpen word. En pony kwakkelt nog met haar maag waar ik ook ontzettend druk mee bezig ben. Kortom ook geen rij-conditie van beide kanten.

Dus ... als ik er ben dan tuttelen we lekker. Ze staat vol-pension dus ik hoef bij wijze van niet naar haar om te kijken (wat ik natuurlijk wel doe ;) ). Naast het tuttelen longeer ik haar ook gewoon en als we allebei een hele goede dag hebben doen we een buitenritje. Maar helaas komen we vaak niet verder dan het longeren vanuit mijn kant. Dan maar samen lekker gek doen en knuffelen :)

Lekker aan de hand wandelen in het bos etc. Heerlijk! Maar goed ... als ik wil kan ik er dus wel opklimmen. Ook zonder zadel. Dat is voor jou iets lastiger. Maar wellicht groeien jullie wel meer naar elkaar toe als rijden even niet 'moet' en jullie gewoon es samen lekker gaan 'spelen'.

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een leven met paarden zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:36

Ik heb deze overstap ook gemaakt. Heb vier jaar in de manege gereden, ben daar behoorlijk bang geworden voor oa galopperen en springen en sinds dat ik thuis nog een shetlander had staan, ben ik die weer gaan oppakken. Inmiddels heb ik een tweede shet die ik momenteel aan het beleren ben en men ik met die andere 15-30 km in 1 rit zo'n 3 keer per week. Drie keer raden wat onze favoriete versnelling is? Volle galop haha _O-

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:37

Dat kan best natuurlijk. Rijden hoeft toch helemaal niet als je geen zin daarin hebt.Je kunt zoveel andere leuke dingen doen met paarden.

elsbethshet
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 20:22

Super bedankt voor alle reacties!

Absolem schreef:
Een Fries die dominant is aan het halster is een Fries die per definitie onzeker is. Jij wordt daar ook onzeker van en dat spiegelt ze af in het rijden.

Ga terug naar de basis. Lekker grond werk met haar doen en longeren. Je eigen grenzen aangeven zodat zij begrijpt dat ze op je kan bouwen.

Laat het rijden gewoon even achterwege tot je wat meer een connectie met haar hebt :) :)


Vroeger is er iets misgegaan met longeren, hierdoor komt ze nu naar je toe met de oren plat in de nek. Ik wordt dus al zenuwachtig als ik haar wegstuur aan de longe. Wat jij zegt klopt dus helemaal, zij wordt daar onzeker van en dan gaat het mis.


Grondwerk zijn we een beetje mee begonnen. Achterwaarts en volgen gaat goed. Longeren durf ik dus niet, omdat ik weet dat ze boos doet waardoor ik haar niet vertrouw en zij mij al helemaal niet...

elsbethshet
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 20:29

xDaim schreef:
Ja ik!

Ik heb gereden, maar merkte dat dit niks voor mij was. Toen kreeg ik een verzorgshet en kwam het hele paardenplezier terug. Helaas klikte het niet met de eigenaar, en na wat rekenen en na denken heb ik mijn eigen Shet gekocht! Vooral omdat ik de omgang met paarden veel leuker vind dan het rijden.

Na een tijdje ontdekte ik het mennen, kar gekocht, tuig en andere toebehoren, maar zelfs nu twijfel ik of dit wel is wat ik wil. Ik haal veel meer plezier uit longeren en grondwerk op dit moment (al komt dit misschien ook omdat ze voor de kar nogal een hittepetit is en ik dan nerveus ga worden.) Maar ik mis het rijden voor geen goud!


Super gaaf dat je nu je eigen shet hebt! Ik begin volgend jaar weer aan mijn studie dus het is even afwachten of ik dan tijd heb om genoeg te werken en een eigen pony te verzorgen. Ik zit er namelijk ook erg aan te denken om een eigen minipaardje aan te schaffen :o .

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Een leven met paarden zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:21

Ik heb veel paarden gereden maar nu helemaal niet meer.
Ik wandel, poets, grondwerk of men veel liever <3

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Een leven met paarden zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:27

Als ik mijn paard ooit door omstandigheden niet meer kan rijden, blijft die sowieso hoor!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Een leven met paarden zonder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:34

Ik rij al jaren niet meer, ik ben ooit begonnen met shetlanders die ik wel voor de wagen had. Ik heb ook een paar jaar een rijpaard gehad waar ik heel veel lol van gehad heb maar die is inmiddels ook alweer 4 jaar weg.
Ik heb nu nog 1 shetlander.