Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 20:56

Lieve bokkers,
ik zit een beetje met de handen in het haar. Afgelopen week kwam de eigenaar van mijn verzorgpaard (KWPN) welke ik al 7 jaar verzorg/rijd bij mij of ik het paard ook over wou nemen. Hun zijn al wat op leeftijd en een paard wordt gewoon wat te veel, wat ik helemaal begrijp. Ook heb ik daar de faciliteiten niet om het lekker fanatiek te trainen. Ik zou hem dan ook stallen bij mijn andere (bijrijd) paard, zodat ik ze beide mooi bij elkaar heb, en daar heb ik ook alles wat ik maar kan wensen. Maar nou komt dus het 'probleem', ik ben al een hele poos aan het sparen voor mijn eigen paard, en ik droom al mijn leven lang van een tinker. Ik heb bijna dit bedrag rond, en was al rustig wat aan het rondkijken naar een leuke jonge tinker waarmee ik de sport in kan en lekker mee naar buiten kan in de toekomst. Ik heb dus al een reservering gedaan voor de stal waar ik dus wil gaan staan, welke dus in eerste instantie gereserveerd was voor mijn toekomstige tinker. Maar nu dus afgelopen week de eigenaar van mijn verzorgpaard bij mij kwam met het verhaal dat hij verkocht moest worden, weet ik niet zo goed meer wat ik moet doen. Het paard in kwestie is een erg lief paard, maar hij is niet de makkelijkste. Hij wordt dit jaar 16, heeft geen wedstrijdervaring, is vrij sensibel, en kent eigenlijk vrij weinig. En ook heeft hij daar altijd alleen gestaan dus ben ik onwijs bang voor verlatingsangst als hij nu straks tussen de andere paarden komt. Het past dus niet helemaal bij mijn beeld bij het toekomstige paard wat ik had; een koel karakter, alleen mee naar buiten kunnen, niet ouder dan 8 en wedstrijdambities. Aan de andere kant; ik ken het paard al 7 jaar, hij vertrouwt mij en ik hou ook onwijs veel van hem, en ook kon ik eigenlijk alles met hem. Ook ben ik best bang dat hij in de handel terecht komt als ik hem niet overneem, omdat er best een gebruiksaanwijzing bij zit. En dat kan en wil ik hem echt niet aandoen omdat hij dat door zijn sensibelheid echt niet kan handelen. Ik heb de eigenaar gevraagd wat hij voor hem wil hebben, echter wist hij dat nog niet en zou hij mij dat nog even laten weten. Ik heb zelf een bepaald bedrag in mijn hoofd, maar ik vrees dat ze wel 5x zo veel voor hem gaan vragen. Wat zouden jullie voor zo'n paard over hebben? Even nog op een rijtje, het is een 16 jarige KWPN ruin, kent eigenlijk niks maar is verder wel braaf, wel heel sensibel. Op het moment heeft hij totaal geen bespiering omdat ik hem daar niet regelmatig heb kunnen trainen. Ook heeft hij geen wedstrijd of buitenrijdervaring ( ja ben 1x met hem langs de weg gereden, toen had mijn vader hem vast, maar verder niet). Ook heeft hij mok op de achterbenen dus dat zou ook behandeld moeten worden, en zijn gebit heeft ook wat onderhoud nodig dus die kosten zouden er dan extra bijkomen. Zadel hoofdstel en andere toebehoren zitten er niet bij in, dat is allemaal al van mijzelf.

Ik hoop dat jullie bokkers mij wat kunnen adviseren, ik weet namelijk echt niet wat ik nou moet doen. Ik ben zelf 20 jaar en tot januari studeerde ik, nu werk ik zo'n 30 uur per week tot september omdat ik dan weer ga studeren. Mijn budget is dus ook niet groot en heb altijd keihard gewerkt voor het geld wat ik nu opgespaard heb, en wat eigenlijk bestemd was voor mijn droomtinker. Maar nu met dit aanbod er bij weet ik gewoon niet wat ik moet kiezen, dit paard ken ik al 7 jaar en heb hem uit de put geholpen en daarna altijd behandeld en verzorgt als mijn eigen. Het voelt gewoon ook wat verradelijk tegenover hem als ik hem zomaar verkocht laat worden..

Dus wat zouden jullie in mijn situatie gedaan hebben? En welk bedrag zouden jullie voor dit paard over hebben?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:02

Lastige situatie TS!

Ik heb ooit in zo'n zelfde situatie gezeten: laatste jaar opleiding, scriptie schrijven naast fulltime werken. Paardje waar het om ging was een manegepaard wat ik al een aantal jaar reed, en ze moest weg.

Ik heb mijzelf toen maar 1 vraag gesteld: waar krijg ik meer spijt van?

Zou ik spijt krijgen van het paard kopen en kijken waar het schip strandt, of zou ik meer spijt krijgen van het niet proberen?

Lastige in jouw situatie is dat je een 'alternatief' plan hebt, ik wilde helemaal geen eigen paard op dat moment :Y)

Spoiler:
ik heb haar gekocht en nooit spijt gehad :D

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:04

Mijn advies is: ga voor je droomtinker.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:07

TinGu schreef:
Lastige situatie TS!

Ik heb ooit in zo'n zelfde situatie gezeten: laatste jaar opleiding, scriptie schrijven naast fulltime werken. Paardje waar het om ging was een manegepaard wat ik al een aantal jaar reed, en ze moest weg.

Ik heb mijzelf toen maar 1 vraag gesteld: waar krijg ik meer spijt van?

Zou ik spijt krijgen van het paard kopen en kijken waar het schip strandt, of zou ik meer spijt krijgen van het niet proberen?

Lastige in jouw situatie is dat je een 'alternatief' plan hebt, ik wilde helemaal geen eigen paard op dat moment :Y)

Spoiler:
ik heb haar gekocht en nooit spijt gehad




Dat 'alternatieve' plan maakt het voor mij dus ook zo lastig, anders had ik er geen seconde over na hoeven te denken. Ik droom al jaren van die leuke coole tinker waarmee ik wedstrijden kan gaan rijden, maar op een warme zomerdag ook lekker mee kan nemen naar het dorp waarin ik woon. Met mijn verzorgpaard weet ik gewoon dat dit niet mogelijk gaat worden. Ik ben nog nooit zo dichtbij die droom geweest als nu, maar nu ik dit aanbod er bij kreeg weet ik het echt niet meer. Ik de bak op thuisbasis is het een super fijn paard om te rijden, maar ik weet niet hoe hij reageert op ander terrein, dus ik weet ook niet hoe wedstrijden bij hem zullen verlopen (en dit is toch echt wel mijn ding). Met mijn andere paard start ik nu fanatiek wedstrijden en dat heeft me heel wat bloed, zweet en tranen gekost om die te krijgen waar hij nu is, en nog zijn we er nog lang niet. Die is gewoon heel lastig op wedstrijd en dit wil ik liever gewoon niet nog een keer. Het is zo lastig, want ik wil hem eigenlijk ook niet kwijt omdat ik gek op hem ben, maar ik ook zo graag die droomtinker wil..

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:08

ik hoefde daar niet over na te denken en heb mijn oude merrie direct gekocht.
Die was dan al 18 (maar verzorgde en reed ik al 10 jaar), met een grote gebruiksaanwijzing én cpl. Maar ik ben gek op haar en wilde haar niet in de handel zien verdwijnen. Nu moet ik wel zeggen dat de prijs voor mij goed te doen was en de eigenaar niet het onderste uit de kan wilde halen, dat maakt de zaak uiteraard gemakkelijker.

Maar ik heb zeker geen spijt van mijn keuze, ze is ondertussen 22 en loopt lekker op pensioen bij me, ik heb in de jaren dat ze écht van mij was nog héél veel gedaan met haar, nog superfijne tijden gehad en onze band is alleen maar sterker geworden.

KWa prijs voor het paard uit je OP zou ik persoonlijk max 1000 geven, het paard kent niks behalve dat je erop kan zitten en er een stuur op zit, heeft niks bereikt, heeft geen fokwaarde en is al iets ouder.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:13

Duhelo schreef:
ik hoefde daar niet over na te denken en heb mijn oude merrie direct gekocht.
Die was dan al 18 (maar verzorgde en reed ik al 10 jaar), met een grote gebruiksaanwijzing én cpl. Maar ik ben gek op haar en wilde haar niet in de handel zien verdwijnen. Nu moet ik wel zeggen dat de prijs voor mij goed te doen was en de eigenaar niet het onderste uit de kan wilde halen, dat maakt de zaak uiteraard gemakkelijker.

Maar ik heb zeker geen spijt van mijn keuze, ze is ondertussen 22 en loopt lekker op pensioen bij me, ik heb in de jaren dat ze écht van mij was nog héél veel gedaan met haar, nog superfijne tijden gehad en onze band is alleen maar sterker geworden.

KWa prijs voor het paard uit je OP zou ik persoonlijk max 1000 geven, het paard kent niks behalve dat je erop kan zitten en er een stuur op zit, heeft niks bereikt, heeft geen fokwaarde en is al iets ouder.


Ik had zelf inderdaad ook een bedrag in mijn hoofd waarvan ik denk, als ze voor deze prijs of minder hem aan mij aanbieden, dan neem ik hem. Dit bedrag is gewoon wel erg laag omdat ik vind dat hij eigenlijk niet veel meer waard is, en de rest gewoon emotionele waarde zou zijn. Ook heeft hij nogal wat achterstallig onderhoud wat ik dan ook allemaal nog zou moeten betalen, dit zal wel zo'n 500 euro zijn. Alleen ben ik dus best wel bang dat ze er een behoorlijk hoog bedrag voor gaan vragen, wat ik én niet kan betalen, én hem objectief gezien niet meer waard vind..

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:17

Kan je hem dan niet bijvoorbeeld een maand op de nieuwe stal zetten en daar kijken hoe hij is? Al is een maand misschien kort voor hem om te wennen, je krijgt dan toch al een idee hoe hij gaat zijn.

Al heb ik het idee dat je liever voor de Tinker gaat als ik dat zo lees ;)

Misschien nog ter overweging: bij deze weet je wat je hebt, bij een nieuw gekocht paard kan het altijd anders uitpakken dan je dacht.
Mijn huidige paardje was waar ik hem kocht en de eerste maand thuis doodbraaf. Nu hij weet dat hij zijn emoties mag tonen, is het een paardje dat snel overprikkeld raakt en zich compleet afsluit als je hem teveel pusht (= het doodbrave van de eerste maand). Dat was dus doeidoei voor mijn sportambities, paard kan totaal niet tegen de drukte op een wedstrijd :evaw:

Ik hoop dat je een keus kan maken, moeilijk hoor! :(:)

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:20

Ik zou dus ook voor de droomtinker gaan omdat je bijrijdpaard je nu min of meer oogedrongen word omdat hij in de verkoop moet maar normaal gesproken zou je hem dus nooit kopen

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:20

TinGu schreef:
Kan je hem dan niet bijvoorbeeld een maand op de nieuwe stal zetten en daar kijken hoe hij is? Al is een maand misschien kort voor hem om te wennen, je krijgt dan toch al een idee hoe hij gaat zijn.

Al heb ik het idee dat je liever voor de Tinker gaat als ik dat zo lees ;)

Misschien nog ter overweging: bij deze weet je wat je hebt, bij een nieuw gekocht paard kan het altijd anders uitpakken dan je dacht.
Mijn huidige paardje was waar ik hem kocht en de eerste maand thuis doodbraaf. Nu hij weet dat hij zijn emoties mag tonen, is het een paardje dat snel overprikkeld raakt en zich compleet afsluit als je hem teveel pusht (= het doodbrave van de eerste maand). Dat was dus doeidoei voor mijn sportambities, paard kan totaal niet tegen de drukte op een wedstrijd :evaw:

Ik hoop dat je een keus kan maken, moeilijk hoor! :(:)



Daar dacht ik zelf inderdaad ook aan, maar ik heb geen idee of hun dat ook willen. Ik zou dat wel heel graag willen dan, omdat hij zijn hele leven al bij die mensen staat en niemand dus weet hoe hij ergens anders reageert. Ook zou hij dan verhuizen van een klein boerderijtje waar hij alleen stond en eigenlijk nooit echt wat spannends gebeurde, naar een grote pensionstal met zo'n 30 andere paarden waar altijd wel wat te beleven is. De vraag wat hij gaat doen ergens anders houd mij dus ook heel erg bezig..

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 21:24

hengstveulen schreef:
Ik zou dus ook voor de droomtinker gaan omdat je bijrijdpaard je nu min of meer oogedrongen word omdat hij in de verkoop moet maar normaal gesproken zou je hem dus nooit kopen

Als ik hem niet al zeven jaar had gekend, en ik hem dus gewoon in mijn zoektocht tegen zou komen zou ik hem inderdaad nooit gekocht hebben. het is eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik echt in een paard zoek. Maar ik heb al zo veel beleeft en mee gemaakt met dit paard. En heb in 7 jaar echt een hechte band met hem opgebouwd, terwijl hij niet een paard is wat snel iemand echt vertrouwd. Waar ik ook nog aan zit te denken is hem overnemen, een tijdje wat fanatieker rijden en dan later opzoek naar het perfecte baasje voor hem en zelf dan mijn droomtinker aanschaffen. Alleen ben ik dan weer bang dat ik het perfecte baasje voor hem niet kan vinden en hem niet verkocht krijg, waardoor ik nooit mijn droomtinker ga krijgen.. Het is echt zo lastig allemaal.. -O-

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:33

Ik zou het niet doen.

Je weet nu al dat hij totaal niet matcht met jouw wensen.
Dus zal je er in de toekomst niet datgene mee kunnen doen waar je al zo lang van droomt.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:50

Vraag aan de eigenaren of jij mag helpen met de verkoop van je verzorgpaard. Zoek een goede baas voor hem en ga zelf voor je droomtinker.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:59

Hoewel ik snap dat het je aan het hart zal gaan als hij verkocht wordt... denk ik dat je beter voor je echte droompaard kan gaan.

Het paard dat echt bij je en jouw wensen past. Een paard kost enorm veel geld en tijd. Jij wilt bepaalde doelen er mee behalen en het is maar de vraag of hij dit ooit zal kunnen. De liefde is er wel maar is die zo knetterend dat je niet zonder kan?

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:02

Goh, aangezien je binnenkort opnieuw gaat studeren, en je hebt al een fijn bijrijdpaard, zou ik het ofwel niet doen, ofwel voor weinig geld.

Persoonlijk denk ik dat ze een paard van die leeftijd dat weinig kent, aan de straatstenen niet kwijtraken, dus bedrag van Duhelo zou ik zeker ook het maximum vinden. Eigenlijk zouden ze hem gratis mogen aanbieden in ruil voor een goede thuis, want je zal ook nog maandelijks stalgeld mogen ophoesten.

Maar het hangt natuurlijk af van de klik/het gevoel. Ik ben de eerste om gevoelsmatig een paard aan te kopen (rationeel kopen is me nog nooit gelukt), maar ik ben dan ook al dubbel zo oud, met meer financiële zekerheid en paarden aan huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:04

Ik snap dat de keuze best lastig is, omdat het ook behoorlijk definitief is.

Aan de andere kant; je weet wel wat je koopt als je dit paard nu koopt. Je kent z’n fratsen en z’n eigenaardigheden. Die droomtinker kan je over 10 jaar ook nog kopen. Maar kan je dit paard over 10 jaar nog terugvinden? En hoe erg vind je dat?

Ik denk dat dat iets is wat je je af moet vragen..

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:11

Inderdaad Rachelle. Ikzelf hecht me altijd zo hard aan dergelijke dieren, dat ik er niet mee zou kunnen leven met de wetenschap dat hij mss wel ergens in de handel of op een manege staat, terwijl ik weet dat ik hem zelf een goed leven/pensioen had kunnen bieden.
Maar dat is voor iedereen anders of je daarmee kan omgaan of niet. .

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:23

Ik zou vragen of je mag helpen met de verkoop en dan zelf op zoek gaan naar je eigen dier. Paarden houden is een dure hobby, dat moet je delen met een paard die je echt graag ziet en echt bij je past en niet omdat je het zielig vind.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:52

Even wat anders, je wil graag een droomtinker.
Maar die heb je nog niet....toch?

Kans zit er daar dus ook nog in dat je misschien een tinker koopt wat later toch niet zo braaf is en misschien ook wel minpunten heeft, en misschien wel dezelfde als het paard wat je nu rijd.
Zou daar wel rekening mee houden dat dat dus ook kan :j

Je droompaard kopen is iets wat we allemaal willen,maar soms loopt het anders
Toevallig heb ik mijn verzorgtinker gekocht.
was eigenlijk aan het rondkijken naar een jonge welshcob, voor als mijn ruin te oud zou worden op op te rijden.
dan kon ik die mooi beleren.

Maar mijn verzorgtinker zou weg,en dus heb ik haar maar gekocht.
Is een merrie van 26,kan er niks meer ,mee,maar toch wil ik haar niet meer missen.

Ik spaar nog wel even door voor de jonge welscob :D

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:28

Bij twijfel niet doen...

Ik zou sowieso voor een tinker gaan, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Als je bijrijd paard nu perfect was dan had je t kunnen overwegen maar je moet niet uit emotie kopen als je begrijpt wat ik bedoel. Het kost een hoop geld en tijd en als je er altijd al van gedroomd hebt, zou ik het zoveel als mogelijk ma streven.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:59

Dit paard voldoet op papier niet aan je eisen. Maar doet hij dat gevoelsmatig wel? Zoals iemand mij ooit vroeg; Als je met jouw paard bezig bent, maakt jouw hart dan een sprongetje?
Als je dat gevoel niet hebt zou ik kiezen voor een tinker.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:32

Ik zou zelf ook het liefste alle dieren redden maar dat kan nu eenmaal niet. Je kunt dit paard een plekje bieden, maar wie weet komt jouw droomtinker dan slecht terecht. En andersom kan ook. Helpt het om je je daar schuldig over te voelen? Nee. Spaar door en zorg dadelijk voor een droomhuisje voor jouw tinker, want het klinkt alsof je dat het liefst wil.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:39

Overigens heb ik dezelfde situatie gehad. Toen ik op zoek ging naar mijn eerste eigen paard werd mijn verzorgpaard ook aangeboden. Een Arabier die wel doodbraaf en super lief was maar niet wat ik zocht (wilde een iets grotere ervaren dressuurpaard).

Ik heb er toen voor gekozen hem niet te kopen. Ook geen seconde spijt van gehad.. Heb uiteindelijk alsnog iets heel anders gekocht dan ik zocht maar dat is een heel ander verhaal ;)

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Help! Dilemma kopen verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 09:36

Bedankt voor de reacties allemaal, daar heb ik echt wat aan. Als ik mijzelf de vragen stel die jullie geven, merk ik toch dat ik steeds naar de tinker neig. Maar ik vind het ook ontzettend lastig hem dan weer los te moeten laten. Ik ga vandaag even horen of ze al een prijs in gedachte hebben voor hem. Als ik hem over mag nemen voor een klein symbolisch bedrag denk ik dat ik het wel doe, maar als ze er meer van mij voor willen hebben, ga ik dat geld toch liever investeren in een leuke tinker en hopen dat hij goed terecht komt.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:49

Ik heb de reacties van andere bokkers niet gelezen, dus misschien zeg ik iets dubbel.

Ik heb ooit een paardje van 18 overgenomen van iemand omdat die er ook door zijn leeftijd niet meer voor kon zorgen en hij zelfs zei dat hij haar liever liet slachten dan dat hij niet wist waar ze terecht kon komen. Uiteindelijk was er niemand die haar wilde en als ik haar niet zou nemen, zou ze geslacht worden. Dat vond ik verschrikkelijk dus heb ik haar genomen. Ik heb haar circa tien jaar nog gehad toen is ze overleden, maar ik heb er jarenlang spijt van gehad. Ze mankeerde van alles bleek en ik kon er al heel snel niet meer op rijden, naast het feit dat ze een moeilijk karakter had op buitenritten. Ik had graag een ander paard gekocht naast mijn eigen paard wat ouder begon te worden. Maar nu ik haar had, ging dat financieel niet. Maar ik wilde haar niet wegdoen, wetende dat niemand zo'n oud paardje met gebreken zou willen. Uiteindelijk is ze gebleven als graasmaatje en was ze toch uiteindelijk wel lief, maar als ik van te voren had geweten wat me te wachten stond, had ik het niet gedaan. Het is altijd erg moeilijk om nee te zeggen als iemand dan zegt van: dan gaat ie naar de slacht of dan gaat ie de handel in. Dat is een soort van emotionele chantage zeg maar.

En je droom voor een tinker snap ik helemaal. Ik heb er ook eentje. Maar tinkers zijn niet altijd de slome lieffies zoals hun reputatie zegt.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:43

Monique1963 schreef:
Ik heb de reacties van andere bokkers niet gelezen, dus misschien zeg ik iets dubbel.

Ik heb ooit een paardje van 18 overgenomen van iemand omdat die er ook door zijn leeftijd niet meer voor kon zorgen en hij zelfs zei dat hij haar liever liet slachten dan dat hij niet wist waar ze terecht kon komen. Uiteindelijk was er niemand die haar wilde en als ik haar niet zou nemen, zou ze geslacht worden. Dat vond ik verschrikkelijk dus heb ik haar genomen. Ik heb haar circa tien jaar nog gehad toen is ze overleden, maar ik heb er jarenlang spijt van gehad. Ze mankeerde van alles bleek en ik kon er al heel snel niet meer op rijden, naast het feit dat ze een moeilijk karakter had op buitenritten. Ik had graag een ander paard gekocht naast mijn eigen paard wat ouder begon te worden. Maar nu ik haar had, ging dat financieel niet. Maar ik wilde haar niet wegdoen, wetende dat niemand zo'n oud paardje met gebreken zou willen. Uiteindelijk is ze gebleven als graasmaatje en was ze toch uiteindelijk wel lief, maar als ik van te voren had geweten wat me te wachten stond, had ik het niet gedaan. Het is altijd erg moeilijk om nee te zeggen als iemand dan zegt van: dan gaat ie naar de slacht of dan gaat ie de handel in. Dat is een soort van emotionele chantage zeg maar.

En je droom voor een tinker snap ik helemaal. Ik heb er ook eentje. Maar tinkers zijn niet altijd de slome lieffies zoals hun reputatie zegt.



En dat is dan eigenlijk ook een beetje waar ik bang voor ben. Ik denk dat ik hem sowieso na een tijdje dan weer weg zou doen, omdat ik hem dan weer wat doorgereden heb en voor hem dan misschien een leuk recreatief plekje kan zoeken. Maar ik ben dan bang dat ik door zijn leeftijd en zijn weinige ervaring en hij niet bij iedereen kan dat plekje niet ga kunnen vinden..

En dat tinkers niet allemaal slome lieffies zijn weet ik alles van haha. Heb hiervoor ook tinkers gehad, en dat waren ook alles behalve slome lieffies :+ Zo een wil ik ook zeker niet, wil juist een tinker waar wat pit in zit, omdat ik de wedstrijden er mee in wil. Wat mij tinkers zo trekt is dat ze zo goed kunnen schakelen en hun veelzijdigheid.