Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 20:35

Ok, excuus voor mijn beetje aparte titel :+

Afgelopen jaar heb ik na jaaaaaren eigen paarden te hebben gehad mijn paard verkocht.
Het was een rationele keuze, ik kon het qua baan even niet combineren en ik dacht dat dat voor een langere periode zo zou zijn. Er speelden nog wel wat meer zaken overigens die mij tot die beslissingen stuurden.

Nu ben ik letterlijk in een soort zwart gat gevallen. Ik mis het verschrikkelijk en ik zou niets liever willen dan morgen weer beginnen met rijden. Maar zo makkelijk is het niet. Doordat ik vanaf mijn twaalfde alleen maar eigen paarden en fijne paarden voor anderen heb (in)gereden, ben ik stront verwend. Ik heb het dus een paar keer op een manege geprobeerd, maar zonder arrogant oid te willen doen, sluit dat niet echt aan bij wat ik gewend ben en helaas, ik haal daar geen voldoening meer uit.

Waar ik naar op zoek ben? Een bijrijdpaard/lease paard waar ik echt mee aan de slag kan. Tijd is er genoeg en een (flinke) maandelijkse bijdrage houdt mij ook niet tegen. Sterker nog, ik deel heel graag mee in de kosten of neem bijvoorbeeld de stallingskosten op me. Zeker als ik hier vrijheden voor terug krijg, bijvoorbeeld het kunnen rijden van wedstrijden.

Dus waar moet ik kijken? Zijn er bijvoorbeeld (professionele) stallen die dit soort dingen aanbieden? Ik zie namelijk wel maneges die hun paarden ook ter lease aanbieden, maar dan blijven ze ook in de lessen lopen, terwijl je het hele stalgeld betaalt. Daarnaast zijn het tot nu toe niet de paarden waar ik naar op zoek ben.

Of moet ik toch op zoek naar die ene particulier? Ik heb lang een advertentie op mp gehad, maar daar kreeg ik veel recreatieve reacties op. Op Facebook vind ik lastig, omdat je toch ook een beetje jezelf moet verkopen en dat vind ik lastig onder mijn eigen naam. Bij advertenties wordt er vaak gezocht naar een bijrijder voor buitenritten of recreatief rijden. Dat vind ik zeker leuk, maar niet alleen maar!

Het vervelende aan mijn paardentijd is dat ik nooit wedstrijden heb gereden. Het maakt me geen mindere ruiter, maar zeker minder aantrekkelijk voor mensen denk ik.

Weten jullie nog opties hoe te zoeken? Ben ik wel realistisch? Hoe hebben mensen in gelijke situatie dit opgepakt? :)

Ps. Mods. Ik weet niet of het goed staat. Het leek me niet passen bij verzorgpaarden, omdat ik toch op zoek ben naar iets meer. ED leek me ook niet gepast, omdat het geen advertentie is, maar meer een vraag waar te zoeken.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:41

Je zal er vast wel over hebben nagedacht.. Maar is toch een eigen paard niet weer een idee?

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:43

Je zou de pensionstallen in de buurt langs kunnen gaan en daar een briefje ophangen. Uiteraard in overleg met de eigenaar van de stal. Soms weten die ook nog wel iets.

Verder goed ventileren in je oude paardennetwerk dat je op zoek bent naar iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:46

Bij ons op stal is er een mogelijkheid om een paard te leasen. Dan betaal je z'n 260,- euro per maand en mag je er alles mee doen! 24/7. Ook wedstrijden, buitenritten.. je betaald dan geen DA, hoefsmid, tuig etc. Tenzij je zelf iets wilt natuurlijk. Misschien hebben ze ook deze mogelijkheid ergens in jouw omgeving?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:47

Waar in de buurt zoek je? Ik weet dat De Duinrand in Egmond een aantal goed opgeleide paarden verleasd.

watnou1
Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:48

In welke regio zoek je?
Mag per pb hoor!

SylS
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:49

Ik weet niet waar je woont en hoe groot je bent, want ik heb een jonge E-pony waar ik een ambitieuze ruiter/amazone voor zoek. Noord-Limburg.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:53

Welke regio zoek je? Volgens mij zit er in schijndel een stal die paarden verleased. Stal d’n bles volgens mij. Die kijken samen met je naar een pssende match.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 20:58

Heel erg dank alvast voor de reacties! Ga zo even uitgebreid reageren, maar voor nu, ik woon in Zuid-Holland. Ook niet de makkelijkste regio denk ik :)

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:00

Dit moet echt wel te vinden zijn! Zie regelmatig (of fb bijv) dat ze een stalruiter zoeken. Iemand die serieus wedstrijden wil rijden en de pony's/paarden dus opleiden. Vaak tegen geringe vergoeding, soms zelfs alleen eigen onkosten betalen.

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:16

Mijn dochter zocht 1.5 jaar geleden ook naar en leasepaard om wedstrijden mee te starten. Zij heeft toen geadverteerd op MP en Bokt en kreeg diverse aanbiedingen (die uiteindelijk toch niet helemaal paste)

Via iemand hier op Bokt zijn we toen bij een stal uitgekomen die meerdere paarden heeft om te leasen en daar heeft ze er uiteindelijk een gevonden (in Brabant dus helaas niet in jouw buurt)

Maar je zou toch eens zelf kunnen adverteren. Of heb je nog kennissen die rijden? Dan vooral rond laten vertellen dat je zoekende bent (hoefsmid vragen of die iets weet of evt iemands instructeur vragen of die iets weet enz). Inderdaad briefjes hangen bij stallen of rondbellen naar stallen of ze iets weten.

Succes en hopelijk vind je een fijn paard

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:17

Wat is je niveau? Als je niveau redelijk is, en jij het paard echt kunt opleiden, kun je er betaald voor worden ipv betalen.

Ik zou ook eens rond gaan kijken en vragen in de buurt. Waar je ook een goede kans maakt zijn de wat 'oudere' mensen, die paarden fokken, die zijn vaak ook wel geinteresseerd in een fijne amazone. Vaak betaal je hier je eigen kosten, maar krijg je bijvoorbeeld wel een percentage bij verkoop paard. Dat is vaak ook wel leuk als extra zakcentje.

En ik zou niet te snel gaan rondslingeren dat je er best wel voor wil betalen. Dan kan de prijs ineens omhoog vliegen. :P

Een bijrijdpaard lijkt na aanleiding van je verhaal, niet bij je te passen. Dat moet je toch altijd delen en de eigenaar heeft toch vaak het laatste woord. Heeft toch altijd voorrang met bijvoorbeeld op wedstrijd gaan, ondanks dat jij er veel voor betaald.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:28

Zit je toevallig in de buurt van Strijen? Ik ken een stal waar ze Friezen verleasen, waarschijnlijk ook nog een paar leuke jonge hengsten die nog ingereden moeten worden.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:34

Zuid Holland lijkt mij ook nog wel te doen. Zeker omgeving Rotterdam zie ik veel voorbij komen. Eventueel weet ik wel een leuk paard richting zuid Beijerland

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:37

Als ik niet al 2 prima bijrijders had zou je hier eventueel gepast hebben, mits je kan leven met niet standaard dressuurpaarden. Rij ze zelf ook wel, maar dusdanig weinig dat dat elkaar niet zou bijten, zo zullen er wel meer eigenaren zijn. En ik eis wel een bepaald type ruiter dat zal iedere eigenaar wel hebben. Hier allergie voor niet onafhankelijk zittende en of aan teugels plukkende ruiters die een volte rijden op de binnenteugel, zo heeft iedereen wel wat.

Wel zit je met bijrijpaard al dan niet met eigen bijdrage wel met iemand in je maag die soms wat vind ja. Kijk eens in bijrijders gezocht topic zocht nog iemand bijrijder voor paard dacht wel brabant, weet niet meer zeker uit mijn hoofd. Ergens afgelopen week, moet je even terug lezen. Je daar aanbieden is niet de bedoeling.

Filmpje met hoe je rijdt zou ook handig zijn, denk dat als je betrouwbaar en netjes bent en niet heel beroerd rijdt al snel wel wat kan vinden, ook wat jij zoekt. Bij fokkers bv. En welk niveau heb jij in gedachten? Zelf ben je dus B. Je zoekt een leerpasrd? Of vind het prima om samen met paard te leren? En te investeren in lessen?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:38

Eens met Seventeen. Wel jammer dat je geen wedstrijden hebt gereden, maar als je goed kunt rijden en een paard kunt verbeteren is daar best vraag naar. Iemand met een beetje verstand kan aan een proefritje veel zien. Ik ben dus zo'n 'ouder iemand :o' die fokt maar niet meer zelf overal op stapt. Wij hebben een vaste amazone en betalen alles incl. smid/fysio/lessen/startpas en - geld. Wij blijven baas maar alles in goed overleg.
En ik weet zeker dat wij niet de enige zijn die het zo doen.
Als er iemand zou komen die zou willen betalen, zou ik twijfelen aan het niveau :) .
Dus als je echt goed kunt rijden: maak je zelf kenbaar. Bij ons gaat veel via-via of het stamboek. Of komen we op wedstrijd aan de praat..
En: behalve rijden zijn ook andere dingen belangrijk. Een beetje enthousiasme kan nooit kwaad. En ik vind vertrouwen erg belangrijk. Eerlijkheid ook.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 21:47

Even snel tussen het o&n gevier door: ik ben bang dat ik misschien niet helemaal duidelijk was over mijn niveau.
Ja, ik weet van mezelf dat ik een fijne ruiter met een zachte hand ben, maar goed kunnen rijden zou ik nooit over mezelf durven zeggen. Ik rijd op veel paarden zo weg, maar moet het dus vooral hebben van mijn goede basis, verkregen door het zadelmak maken en inrijden onder hele goede begeleiding. Daar heb ik veel aan gehad.

Dus dat je zou twijfelen aan het niveau is misschien ook wel terecht! Al is dat ook maar waar je naar op zoek bent natuurlijk :)
Paard verbeteren, ligt dus ook aan het niveau van het paard. Investeren in lessen is daarnaast geen probleem!!

Dit was even een snelle update. Kom na het feestgeruis overal uitgebreid op terug.
Nogmaals dank allen!

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 00:21

Een serieuze betrouwbare volwassen ruiter kan in mijn regio kiezen uit 10 bijrijdpaarden! Mits je uiteraard flexibel bent en prettig in de omgang, maar gezieb je berichten gok ik dat dat ook wel goed zit.

Ik zou een duidelijk verhaaltje voor op fb maken en dat in de lokale groepen zetten, eventueel wil ik best tips geven over je tekst :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 00:52

Advertenties zetten op marktplaats en facebook. Als je een beetje leuk kan rijden zijn er altijd wel paarden als je ook mee wilt betalen!

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 13:36

Zo, ik neem nu even de tijd om uitgebreid te reageren. Dank allen voor het meewerken!

freetorun: Een eigen paard is helaas door de aankoopprijs nu geen optie. We hebben net een huis gekocht en daar is veel in gaan zitten. Bovendien hebben we de komende maanden door de verbouwing dubbele woonlasten. Helaas!

watnou1, kaka en stemkens, Annem84: Regio is regio Rotterdam. Stemkens jammer dat het uit de buurt is. Een e-pony zou voor mij heel goed te doen zijn, aangezien ik niet groot van stuk ben ;)

Yom: Goed om te horen dat het bij jullie gelukt is! Helaas is mijn oude netwerk in Brabant. Misschien moet ik maar weer verhuizen haha.

Seventeen: Ik vind niet over mezelf dat ik een dergelijk niveau heb dat ik betaald zou worden. Maar je hebt wel gelijk, het zou best zo kunnen zijn dat het met gesloten beurzen kan, omdat we elkaar zouden kunnen helpen :)

AmoorM: Zoiets zou perfect zijn! Dat heb ik hier in de omgeving niet kunnen vinden, maar misschien moet ik iets assertiever zijn en zelf gewoon stallen benaderen.

cupido1996: Dat is inderdaad wel een idee. Via mijn paardennetwerk zou ik zo aan iets kunnen komen. Helaas zit mijn oude netwerk in Brabant/Limburg, terwijl ik zelf voortaan in de randstad woon.

Marocje: Dus toch ook Facebook goed in de gaten houden! Op wat voor groepen zie je dit voorbij komen?

Tulandro: Strijen is nog wel te doen, zou je me kunnen pb'en?

Lootje1991: Toevallig kom ik uit Rotterdam en ik zie niet zo veel voorbij komen. Als je iets weet hoor ik het natuurlijk graag!!

Sjolvir: Klinkt inderdaad alsof het goed gepast had. Mijn niveau is formeel inderdaad B, maar ik weet wel dat er meer in zit/dat ik meer kan. Leerpaard, opleidpaard maakt allemaal niet uit. Ik investeer ook graag in lessen.
Mbt filmpjes. Die heb ik helaas alleen van de momenten dat het minder ging met het paard, bijvoorbeeld dat mijn paard minder liep. Dan maakte ik namelijk filmpjes om door te sturen naar mijn instructrice.

Kendra: Eerlijk, ik denk dat ik mezelf eerst nog wat meer in de kijker moet rijden voordat ik aantrekkelijk word voor mensen zoals jij en dat dat een volgende stap is. Dat rijden niet het enige is snap ik! Ik denk wel dat ik uitgebreid voldoe aan de randvoorwaarden die jij noemt. De samenwerking moet natuurlijk ook fijn en leuk zijn!

Troi en Geryon: Ik heb ondertussen een nieuwe marktplaats-advertentie geplaatst. Op Facebook ga ik ook wel eens doen.

Ik heb er trouwens ook over nagedacht om een jonge D- pony te kopen en die in te rijden etc. Daar haal ik ook heel veel plezier uit! De aanschafprijzen daarvan zijn alleen ook best hoog. En dan heb ik helemaal geen spaarpot meer voor als er iets mis is.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:03

Heel herkenbare situatie. Na het inslapen van mijn 3 jarige afgelopen november wilde ik ook graag een leasepaard. Ik heb dan wel wedstrijden gereden (tm Z2) maar het is heel moeilijk om iets te vinden. Zeker als het paard verplaatst wordt. Zou toch proberen via fb iets te zoeken of te plaatsen, daar kun je toch best makkelijk veel mensen bereiken.
Vind het dubbel als mensen zeggen dat ze eraan twijfelen als iemand ervoor wilt betalen. Betaald krijgen is voor weinig mensen weggelegd tenzij je mazzel hebt of aantoonbare ervaring. Zeker als je volledige beschikking wilt hebben zal je vaak toch wel moeten betalen als ruiter zijnde. Is mijn ervaring althans.
Succes met je zoektocht, niet opgeven. Komt vanzelf wel wat op je pad :)


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:04

Het KWPN heeft op haar marktplaats een Fokker zoekt ruiter optie.
Daar kan je ook zoeken naar een paard om rijden.

Ik heb een jaar of 17 terug ook een paard voor een fokker gereden. Heeft me naast veel plezier ook nog mijn eigen paard en vele leuke contacten opgeleverd.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:30

Nieuwerkerk wat? Daar is een pensionstal die paarden verleased. Om ze hoger segment te noemen is wat overdreven, maar er komt regelmatig wat nieuws en als je er op tijd bij bent dan kan je best een leuk ding onder je kont krijgen. Mogelijk wel met wat sleuteldingetjes, maar dan heb je ook wat om aan te werken. Bovendien als mensen je leuk vinden rijden wordt er vaak wel contact gezocht om eens op hun paard te gaan zitten.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Lease paard (hoger segment prijs/mogelijkheden) hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:49

Ik weet niet of je per se in de richting moet zoeken die jij zelf opnoemt...

Ik heb zelf een poos niet gereden om andere redenen, was ook niet bepaald op zoek. Maar connecties bleken toch wel alles hoor... De eerste keer was het een vriendin die een advertentie had gezien en zei: "Janine, ik weet dat je niet op zoek bent. Maar dit is zo dichtbij, je moet even reageren." Dat heb ik gedaan en ik vond precies wat ik zocht, hier heb ik ook wedstrijden gereden. Ik zit dan wel in Groningen, dus ik kon gratis aan de slag. Maar ook met een aardig stukje ervaring, maar amper (B+9) wedstrijdervaring.
Nog eens een week later kreeg ik een telefoontje van een fokker die een ruiter zocht die zijn merrie kon bijrijden onderweg naar het sportpredikaat (springen), die had via via mijn naam gekregen. De via via wist wel hoe ik reed en raadde mij aan. Proefgereden, man was enthousiast en ik kon daar ook rijden, tegen een vergoeding zelfs!! (ik werd dus betaald) Uiteindelijk heb ik hier drie paarden bijgereden.

Later nog eens een poosje paardloos geweest (bewuste keuze ivm school), toen wel weer zelf op zoek gegaan, dmv facebook oproepen. Heel wat aanbiedingen gekregen, maar dit was vaak te ver weg. Uiteindelijk bleken het weer mijn eigen connecties die voor me uitkeken naar iets en dat is ook weer zeer geslaagd.

Dus mijn tip zou zijn, verspreid het op je persoonlijke facebook (je hebt vast wel kennissen in het wereldje), die mensen kennen jou en weten hoe je bent en wat bij je past. Het werkt naar mijn idee toch makkelijker op die manier...